Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Hulp afstellen t5 motor malossi kit


stroobants

Aanbevolen berichten

Iemand diende kan helpen een nieuwe rebuild af te stellen? Ik heb er geen verstand van..., krijg m niet aan de praat. 
Timing controleren en carbu afstellen zodat ik er tot bij een garage kan.

Ik heb geen lichtpistool of vliegwielhouder, anders probeerde ik is.

staat nu een 122 het in.

gekke is dat hij soms wel van de eerste kick start en ik er  zorgeloos mee kan rijden en starten met warme motor.

bij een koude motor is het bidden om hem te starten ...

Wil je natuurlijk vergoeden en woon in Waanrode  Vlaams Brabant.

 

F08AA457-59F8-42E0-922F-83A645BE9E3D.jpeg

D41B8B94-F651-482F-859B-D6EB55F74B75.jpeg

Link naar reactie

122 is correct (verder blijft de carbu helemaal standaard) en ontsteking mag gewoon op standaard IT blijven staan. 

Klinkt eerder als een verzopen motor (1)(lekkende kraan, versleten vlotternaald) of kleine luchtbel onder de tank (2)

(1) De volgende keer: benzine kraan dicht, bougie er uit, 40 keer kicken, bougie er terug in en kicken met kraan open en choke dicht. 

(2) Tank opheffen en kijken, desgevallend leiding beetje lossen en laten vollopen.

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie

Mijn boekske nog es gechecked: idd van 16 naar 14 graden verlaten (scusi).

Maar kan niet-starten wel niet in de weg staan.

Link naar reactie
22 uur geleden, Mister T zei:

Sproeier zou ik toch iets groter nemen en ontsteking bij malossi is 14° dacht ik.

 

i k heb geen idee van de huidige ontsteking, staat ongeveer terug op de originele PX 125 afstelling bij gebrek aan een lichtpistool 

bougie is idd nat, ik heb het gevoel dat er te weinig compressie op de motor zit

bougie geeft vonken bij testen

kickstarter raakt ook vaak de grond bij het kicken, er zijn geen tandwieltjes  van versleten

 

 

ik ga hem enkele dagen laten staan, ben te gefrustreerd nu ;)

 

Link naar reactie

Vraagje hoe kan je ontsteking nu staan zoals een standaard PX ontsteking. Een T5 ontsteking is namelijk anders. Is je zuiger goed gemonteerd.

 

aangepast door Mister T
Link naar reactie
11 uur geleden, Mister T zei:

Vraagje hoe kan je ontsteking nu staan zoals een standaard PX ontsteking. Een T5 ontsteking is namelijk anders. Is je zuiger goed gemonteerd.

 

sorry bedoelde de timing die de t5 motor had voor ik de kit plaatste :s

zuiger is normaal gemonteerd, de keer dat hij startte ben ik hier de straat op en afgereden in alle versnellingen zonder enig gesputter 

die dag heb ik hem nog enkele malen gestart en dat lukte van de eerste of 2de keer, de dag erna was alles hopeloos

ik heb al vanalles geprobeerd koppeling volledig van de kabel halen, volle niet geknelde benzineslang om te testen, carbu krijgt voldoende naft

bougie eruit, 50 maal kicken, vliegwiel er afgehaald om de seal na te kijken ect... 

blijf het gevoel hebben dat er te weinig compressie is, compressie lijkt ook te minder na enkele kicken (of verzuipen)

denk dat deze nr een professional kan post corona  

 

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, stroobants zei:

Spaco

Er is al < 20 jaar niks anders meer nieuw verkrijgbaar; te negeren dus. Voor Si 24.24G en bijbehorende luchtfilter zijn er vandaag geen andere merkalternatieven. 

Eerst uitsluiten of je motor verzuipt of niet: tankkraan dicht, bougie eruit, 40x kicken (meestal ruik en zie je de mengseldampen en spetters van ver), bougie er weer in, kraan open en choke dicht en kicken. Als je motor na 10 keer kicken nog steeds niet start, kan je DAT alvast uitsluiten. Daarna luchtbel uitsluiten. Van 100 keer succesloos kicken door een bijna verstopte leiding wordt je bougie ook nat.

Een Malossi 172 heeft met 1 op 11 een behoorlijke compressie ratio. Als de compressie effectief afneemt zou'k de cilinder, piston en de segmentjes toch maar es herbekijken. Heb je de pistonringen overigens op de juiste manier geplaatst? Die zijn trapeziumvorming en hebben dus slechts één correcte montagerichting (zie 't boekjske). De O-ring onder de cilinderkop niet vergeten of beschadigd, overigens?

Als je'm weer aan de praat krijgt: ga zéker niet toeren met een foute vooronsteking. Een strobo kost €25, een piston stopper €9, en een gradenboog kan je (mits 2 min googlen) gratis downloaden. Een fastflow kraan is overingens ook een goed idee bij een motor die < 9.000RPM's draait. 

 

Link naar reactie
3 uur geleden, Frederik9111 zei:

Er is al < 20 jaar niks anders meer nieuw verkrijgbaar; te negeren dus. Voor Si 24.24G en bijbehorende luchtfilter zijn er vandaag geen andere merkalternatieven. 

Eerst uitsluiten of je motor verzuipt of niet: tankkraan dicht, bougie eruit, 40x kicken (meestal ruik en zie je de mengseldampen en spetters van ver), bougie er weer in, kraan open en choke dicht en kicken. Als je motor na 10 keer kicken nog steeds niet start, kan je DAT alvast uitsluiten. Daarna luchtbel uitsluiten. Van 100 keer succesloos kicken door een bijna verstopte leiding wordt je bougie ook nat.

Een Malossi 172 heeft met 1 op 11 een behoorlijke compressie ratio. Als de compressie effectief afneemt zou'k de cilinder, piston en de segmentjes toch maar es herbekijken. Heb je de pistonringen overigens op de juiste manier geplaatst? Die zijn trapeziumvorming en hebben dus slechts één correcte montagerichting (zie 't boekjske). De O-ring onder de cilinderkop niet vergeten of beschadigd, overigens?

Als je'm weer aan de praat krijgt: ga zéker niet toeren met een foute vooronsteking. Een strobo kost €25, een piston stopper €9, en een gradenboog kan je (mits 2 min googlen) gratis downloaden. Een fastflow kraan is overingens ook een goed idee bij een motor die < 9.000RPM's draait. 

 

Een Malossi 172 heeft met 1 op 11 een behoorlijke compressie ratio. Als de compressie effectief afneemt zou'k de cilinder, piston en de segmentjes toch maar es herbekijken. Heb je de pistonringen overigens op de juiste manier geplaatst? Die zijn trapeziumvorming en hebben dus slechts één correcte montagerichting (zie 't boekjske). De O-ring onder de cilinderkop niet vergeten of beschadigd, overigens?
 

piston en o ringen zijn zeker juist geplaatst, ga hem nu ook nie meer openmaken.

wachten op vervangstukken zijn in Corona tijden toch al n ramp.

dus wachten op de professional ;)

Link naar reactie
1 hour ago, stroobants said:

Een Malossi 172 heeft met 1 op 11 een behoorlijke compressie ratio. Als de compressie effectief afneemt zou'k de cilinder, piston en de segmentjes toch maar es herbekijken. Heb je de pistonringen overigens op de juiste manier geplaatst? Die zijn trapeziumvorming en hebben dus slechts één correcte montagerichting (zie 't boekjske). De O-ring onder de cilinderkop niet vergeten of beschadigd, overigens?
 

piston en o ringen zijn zeker juist geplaatst, ga hem nu ook nie meer openmaken.

wachten op vervangstukken zijn in Corona tijden toch al n ramp.

dus wachten op de professional ;)

Die mens hierboven IS een professional ;)

aangepast door DD_ves
  • Haha 1
Link naar reactie
40 minuten geleden, Mister T zei:

Vraagje welke cilinderkop heb je zitten.

 

MRP

Kickstarter raakt ook vaak de grond, komt waarschijnlijk door de BGM vering die een stuk lager ligt.

Nog n adapter voorzien? Zou ev het kickstarterwiel versleten zijn en te weinig kracht om te kicken?

Let vooral niet op de plaatsing van de naftbak, carbu krijgt voldoende naft heb ook al met de fles getest.

 

 

filmpje online gezet

 

aangepast door stroobants
Link naar reactie
6 hours ago, stroobants said:

Spaco

Check iig eens de videos van freakmoped, een veel voorkomend probleem (maar garandaar niet dat dat de oorzaak van dit probleem is) is dat de plek waar de ronde deksel op de carb zit met schroefje , het alu schroefdraad iets te hoog is waardoor het dekseltje niet goed afsluit. (afschuren en checken dmv deksel af en toe terug plaatsen dat je ver genoeg hebt afgeslepen) Ook aan te raden mits je een dikke (2 tot 3 cm) vlakke glazen plaat hebt; de onderkant vd carb met fijn schuurpapier recht maken. (korrel 1200 of 1500)

Zijn bij de Spacos vaak matig gevlakt.

Tevens de carb heel goed schoonmaken (eerst in wasbenzine weken en later alle kanalen schoonmaken met carb cleaner) is zelfs bij een nieuwe Spaco nodig ivm metaal schilvers die er bij nieuwe carb in zitten.

Link naar reactie

50% van wat FMP post is je reinste zever en dat van dat vlotter deksel nog het meest van allemaal. De vent verheft overdreven meet & weeg werk tot een wannabe academisch niveau. Carbu’s krommen niet van de fabriek uit. Heeeeel oude versleten exemplaren en luchtfilterhuizen wél als je de carbubouten te hard aanspant. Deftige pakkingen vangen overigens heel wat op. Met schuurpapier in de buurt van een carbu komen is vragen om verstoppingen. Dat Spaco minderwaardig zou zijn is ondertussen al lang ontkracht. Zélf als er een luchtlek in, onder of in de buurt van de carbu zou zitten, dan nog zou de motor starten. 

Die carter ziet er sparkling nieuw uit? Het vliegwiel is er duidelijk af geweest (want rood gespoten). En alles lijkt onafgewerkt. Wat kan je ons meer vertellen van de motot? Zo gekocht of zelf gebouwd? Recent gereviseerd? Kortom: kan je iets meer kwijt over de recente geschiedenis van dat blok?

 

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
15 minuten geleden, Frederik9111 zei:

50% van wat FMP post is je reinste zever en dat van dat vlotter deksel nog het meest van allemaal. De vent verheft overdreven meet & weeg werk tot een wannabe academisch niveau. Carbu’s krommen niet van de fabriek uit. Heeeeel oude versleten exemplaren en luchtfilterhuizen wél als je de carbubouten te hard aanspant. Deftige pakkingen vangen overigens heel wat op. Met schuurpapier in de buurt van een carbu komen is vragen om verstoppingen. Dat Spaco minderwaardig zou zijn is ondertussen al lang ontkracht. Zélf als er een luchtlek in, onder of in de buurt van de carbu zou zitten, dan nog zou de motor starten. 

Die carter ziet er sparkling nieuw uit? Het vliegwiel is er duidelijk af geweest (want rood gespoten). En alles lijkt onafgewerkt. Wat kan je ons meer vertellen van de motot? Zo gekocht of zelf gebouwd? Recent gereviseerd? Kortom: kan je iets meer kwijt over de recente geschiedenis van dat blok?

 

 

 

AD81F38D-D12A-4929-B4B4-405A518C4976.jpeg

3CA73094-51B3-4043-A03A-F81C3CCFFF14.jpeg

FBE139FE-733D-4D67-9EDC-1740FC8219B0.jpeg

B761C708-EFDE-4CA2-8A1D-7B61F7FB084C.jpeg

Link naar reactie

Volledige revisie, eerste maal dat ik dat gedaan heb. Had de motor 2dehands gekocht vorige zomer maar na elke rit 4 dikke druppels olie onder de carter.

Volgende de dealer was dit normaal voor een vespa, toch maar geprofiteerd om tijdens de winterperiode de vespa te reviseren. 

Na demonteren van de motor 1 aangekoekte nest gevonden, dus niet zo normaal en raar dat een dealer zo een vespa verkoopt.

Winkel uit het limburgse ... 

Ben echt geen techneut maar heb mijn best gedaan.. alle dichtingen vervangen. Dichting aan achterwiel was aan de binnenzijde van de motor dacht ik?, nu zie dat bij sommige Vespa’s die aan de buitenzijde is.. maar dit zal wel niet mijn probleem zijn. Krukas was ok, en nieuwe malossikoppeling, kickstartrubbers, schakelkruis, dichtingen, lagers.

kickstartandwiel had ik niet vervangen, heb ik nu natuurlijk spijt van!

plus naar 21 tanden op de koppeling gegaan

dus nog even het probleem, vespa starte aan de fles, naftbakje erin en proefritje gedaan

diezelfde dag nog enkele malen gestart, ging vlotjes max 2 maal kicken, de dag eop niet nada en gevoel van compressieverlies of zwakke kickstart

in bijlage mijn eerste en enige ritje, ging vlotjes door alle versnellingen !

 

 

aangepast door stroobants
Link naar reactie
47 minutes ago, stroobants said:

net de vespa aangelopen, en wat denk je? Na 10 meter vliegt da spel ingang ...

paar keer aan en uitgezet net als de vorige keer en start na elke kik :s

ik zal hem nu laten afkoelen en hopen dat hij start

Denk dat ik het probleem gevonden heb.

Ziet uw kuit eruit als de linkse of de rechtse? :P

 

1898213581_ScreenShot2020-04-15at16_07_20.png.f363fb8e41de750bed617bd56fad7d04.png

 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...