Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa te hoog na motor terug te monteren.


Dries_98

Aanbevolen berichten

Hey iedereen

Ik heb een vreemd probleem aan de hand. Ik ben momenteel bezig met een restauratie van een VNB3T en ben deze na het herspuiten terug aan het opbouwen. De motor, het stuur en de pikkel zijn naar mijn weten en na alles meermaals te checken correct gemonteerd, maar de vespa staat te hoog achteraan waardoor ik de pikkel niet kan opzetten zoals het hoort.

De pikkel raakt de grond maar aan 1 kant en je ziet ook dat de Vespa achteraan te hoog staat.

Alles zit in elkaar zoals het daarvoor was met dezelfde onderdelen en toen werkte dit wel zoals het hoort. Enkel nieuwe banden gemonteerd maar hebben dezelfde maat als de oude dus daar zit het probleem ook niet volgens mij.

Ook heb ik de rubber bussen nagekeken en de bouten nog eens losgemaakt omdat ik dacht dat deze misschien zouden tegenwerken maar dat is het ook niet.

Iemand die me kan helpen of tips geven?

alvast bedankt!

Link naar reactie

Op 8” gebleven? Dan heb je wellicht een PX veer of een te lange afstandsmoer tussen veer en bovenste silent block gestoken. 

  • Like 1
Link naar reactie

Ik heb dat met mijn Sprint Veloce ook voor. Maar ik heb er een p200 blokje onder geplaatst en ineens een nieuwe Px veer, zonder het verlengstuk, die en ik nog op overschot had liggen. Nu heb ik voorlopig twee bouten met een moer erop gedraaid in de pikkel geplaatst. Werkt perfect. Maar er zouden verlengstukken bestaan om erin te steken. 

Link naar reactie

Alle onderdelen zijn hetzelfde gebleven en de banden zijn ook dezelfde maat zoals voordien. Ook de veer is hetzelfde. 

Heb inderdaad al een paar keer gezien dat de pikkel verlengt wordt in dit geval en is misschien wel een goede oplossing maar ik ben leergierig en zou graag weten hoe dit juist komt :D

alvast bedankt voor jullie input! :D

Link naar reactie

Heb je nu nieuwe banden gestoken? Of nog de oude terug erop ? 

Want ik heb ook de zelfde maat banden ingestoken (nieuw) sinds dien raken ze de grond.  Het zijn white wals van dacht ik contin... merk. 

In mijn geval is mijn band hoger van profiel.  Ook voorheen alles het zelfde gebleven,  niets verander aan het veer .

Link naar reactie
21 uur geleden, Gio zei:

Heb je nu nieuwe banden gestoken? Of nog de oude terug erop ? 

Want ik heb ook de zelfde maat banden ingestoken (nieuw) sinds dien raken ze de grond.  Het zijn white wals van dacht ik contin... merk. 

In mijn geval is mijn band hoger van profiel.  Ook voorheen alles het zelfde gebleven,  niets verander aan het veer .

Alles is hetzelfde gebleven behalve de banden. Ik heb ook White Walls van Continental gemonteerd maar ik dacht dat deze dezelfde maat waren als de oude banden. 3,50-8 

Link naar reactie
22 uur geleden, Thomas78 zei:

Dat zou ik ook graag weten :-).

Heb je jouw verlengstuk van de veer gehaald tijdens de demontage? En als er iemand een link weet naar de verlengstukken zou dat mooi zijn. Ik vind ze online niet. 

Ja dat verlengstuk van de veer heb ik er van tussen gehaald maar dat maakt toch niet uit in principe? De veer zorgt toch enkel voor het terugkeren van de pikkel en niet voor hoe ver het voorwiel omhoog komt?

Link naar reactie
2 minuten geleden, Gio zei:

Dries , maten kloppen idd als de mijn. Maar ze zijn hoger van profiel,  als ze vergelijkt met oude banden zul je wel zien. Daarmee dat ze schuin staan op de pootjes. 

Hmm oke, zal niet goed vergeleken hebben dan. Bedankt voor jullie hulp!

Pikkel verlengen een goede optie dan?

Link naar reactie
22 hours ago, Thomas78 said:

Dat zou ik ook graag weten :-).

Heb je jouw verlengstuk van de veer gehaald tijdens de demontage? En als er iemand een link weet naar de verlengstukken zou dat mooi zijn. Ik vind ze online niet. 

Hier kan je ze vinden;

https://www.klassiekevespaonderdelen.nl/Boutverlenger-a-schokbreker-M9x48-PX/T5
 

https://www.klassiekevespaonderdelen.nl/Boutverlenger-a-schokbreker-M9x52,5-P-serie
 

Die boutverlengers zijn pas nodig vanad de P-serie frames, alle oudere frames kan je de schokbreker zonder verlenger installeren.

De totale lengte van je schokbreker (bv foutief geinstalleerd incl boutverlenger) is idd van invloed op de hoogte vh voorwiel als je de Vespa op de standaard hebt staan.

Link naar reactie
22 minuten geleden, Niels_1977 zei:

Hier kan je ze vinden;

https://www.klassiekevespaonderdelen.nl/Boutverlenger-a-schokbreker-M9x48-PX/T5
 

https://www.klassiekevespaonderdelen.nl/Boutverlenger-a-schokbreker-M9x52,5-P-serie
 

Die boutverlengers zijn pas nodig vanad de P-serie frames, alle oudere frames kan je de schokbreker zonder verlenger installeren.

De totale lengte van je schokbreker (bv foutief geinstalleerd incl boutverlenger) is idd van invloed op de hoogte vh voorwiel als je de Vespa op de standaard hebt staan.

Ooh oeps sorry, dacht dat je de veer van de pikkel bedoelde... my bad! Dankjewel voor je hulp, ik neem zeker eens een kijkje op de links!

Link naar reactie
2 uur geleden, Niels_1977 zei:

Hier kan je ze vinden;

https://www.klassiekevespaonderdelen.nl/Boutverlenger-a-schokbreker-M9x48-PX/T5
 

https://www.klassiekevespaonderdelen.nl/Boutverlenger-a-schokbreker-M9x52,5-P-serie
 

Die boutverlengers zijn pas nodig vanad de P-serie frames, alle oudere frames kan je de schokbreker zonder verlenger installeren.

De totale lengte van je schokbreker (bv foutief geinstalleerd incl boutverlenger) is idd van invloed op de hoogte vh voorwiel als je de Vespa op de standaard hebt staan.

Dank je. Maar ik bedoelde de verlengstukken voor een pikkel. Die zouden ook bestaan. 

Link naar reactie

Er bestaan ook van die metalen pootjes daarmee word de pikkel iets langer dan met de rubberen. Oa deze.

Schermafbeelding 2020-04-13 om 11.57.09.png

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...