Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Koppelingsprobleem


iHans

Aanbevolen berichten

Goedendag,

ik loop tegen een probleem aan met het vervangen van de koppelings platen van mijn GLB Misa. Vond de koppeling nogal springerig dus wilde de platen vervangen. Normaal horen er 3 plaatjes in dacht ik maar er kwamen er 4 uit.. de laatste andersom (opvulling?) zo gezegd zo gedaan het hele spul met 3 plaatjes in elkaar gezet zoals het hoort volgens mij en nu pakt de koppeling dus niet in zijn vrij wanneer je op de kickstarter trapt. Iemand een idee wat er niet zou kunnen kloppen in het hele verhaal? Gr. Hans

Link naar reactie

6-veers koppelingen behoeven altijd 3 frictieplaten (2 tweezijdige, 1 enkelzijdige). Enkel koppelingen van het COSA2 type hebben 4 platen.
Als je de boel correct in elkaar hebt gestoken en de kickstarter trapt door, heb je de koppelingskabel te hard aangespannen.

Link naar reactie

Nee absoluut niet te hard aangespannen. Zijn er toevallig verschillende koppelingshuizen? Die 4e plaat zat er alleen ter opvulling dat was duidelijk, functie had ie niet nl. Op die wijze. Heb nu 2 huizen naast elkaar moet ze nog meten maar lijkt dat de ene dieper is dan de andere.

Link naar reactie

Hallo Hans, heb ook een aantal problemen gehad met de koppeling van mijn Vespa GLB misa, lag oa aan de koperen bus die teveel versleten was. (en heeft andere maat dan de standaard px koperen koppelingsbus, dus lastiger te vervangen)

Wat toen ook duidelijk werd, er zijn nogal wat variaties in totale hoogte vd diverse koppelingen. 
De koppeling die je nodig hebt voor de GLB is gelijk aan de VBB koppeling. 
De PX alt en PX lusso koppelingen hebben weer verschillende totaal hoogtes, en passen niet in de GLB koppelings behuizing.

Een eventuele adapter ring om de behuizing geschikt te maken voor een PX alt of lusso koppeling kan je voor 30 euro vinden bij SIP. (bestel dan ook wat verschillende ringen voor tussen koppeling en krukas)

Wil je perse de originele koppeling zoek dan nieuw of tweedehands naar een VBB koppeling. Ook een kenmerkend verschil, de totale hoogte vd koppeling; in dit geval 45 mm, is dus bij px alt en px lusso weer anders. (enige manier van goed vergelijk is een paar volledig opgebouwde koppeling naast elkaar zetten en opmeten)

En nog een duidelijk verschil is de kleinere binnen diameter van koperen ring, en het dunnere metaal tpv waar de spie zit.

1BC1FC03-290F-4200-A805-767FBA959235.jpeg

Link naar reactie

Thx blijkt dus inderdaad een verkeerd koppelingshuis ingezeten te hebben. Had nog een oude liggen en die was mm of 2 minder diep. Dat verklaard dus de extra plaat. Die had men ertussen gezet om op te vullen. Werkt iig weer perfect nu! Bedankt voor meedenken

43818D9B-9FAD-4B82-AB6C-697B11EB1ED2.jpeg

46A7C565-09DA-4F6D-8AEB-2368A2347377.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie

Dat hoogte verschil klopt met het verschil tussen pré- en post-Sprint generatie. Voor koppeling en primair tandwiel dien je telkens bij de dezelfde genertie te blijven. In beiden (maar ik in 6-veers PX generatie) horen telkens 3 platen te zitten. Alleen icm specifieke dunnere tussenplaten is 4-plaats mogelijk (off brand combinaties) maar daarbij is afstelling meestal pokke moeilijk. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...