Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Motorblok vnb1 1960 vraag


Hans13

Aanbevolen berichten

Daar zit idd de moer voor de primaire as en kerstboom, maar ligt daar nou een extra moer naast?

Link naar reactie

Daar ligt een extra moer naast, maar denk dat @Hans13 zijn vraag over dat gleufje in die bout gaat.

Da’s geen stelschroef, maar je primaire as. Ik denk dat iemand er een sleufje ingeslepen heeft om de as langst de buitenkant goed vast te kunnen zetten?

Link naar reactie

Dat gleufje dient om (met een schroevendraaier) te vermijden dat de primaire as meedraait terwijl je de moer aanspant. Bij latere motormodellen zit daar een specieke rondel of ander dingetje dat de as blokkeert.

Link naar reactie
47 minutes ago, Frederik9111 said:

Dat gleufje dient om (met een schroevendraaier) te vermijden dat de primaire as meedraait terwijl je de moer aanspant. Bij latere motormodellen zit daar een specieke rondel of ander dingetje dat de as blokkeert.

Ja, dat bedoel ik. Wist wel niet dat het af fabriek zo was.. dacht dat het een knutseltje was ;)

Link naar reactie

Ik ben hier bezig met een VBA blok en is precies hetzelfde, ook 2 moeren, 2e is een contramoer zodat de andere  niet zou loskomen.

  • Like 2
Link naar reactie

Kijk, weer wat geleerd. Nog nooit gezien! Kan iemand van jullie beide daar es een detailfoto van maken? Hoe draai je dan die 2de moer vast? Interessant!

Mijn VNB1M blokje heeft gewoon 1 moer met 2 rondellen op de primaire.

FC2E3D43-20DF-4053-83BC-15D92836C517.jpeg

aangepast door Frederik9111
  • Like 1
Link naar reactie

Zo is het op mijn blok. Vastdraaien met het koppelingsdeksel erop is wat moeilijk omdat je 2 sleutels nodig hebt.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_21b2.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_21b3.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_21b4.jpg

Link naar reactie

Aaah, op die manier! Ik dacht hierboven begrepen te hebben dat er op één of andere manier een 2de moer naast de primarie as zat. :)

Idd @Wilby, da's helemaal zoals het hoort (zie de 2 bovenste pijltjes). Het blokeerdingetje is ook als in de VNB2T parts manuals terug te vinden (bij primaire assen met een uitsparing voor het blokkeerlipje).

image.png.03b668e929b773ece0e8298634918cf8.png

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Weird, nog niet eerder gezien.

Wat ik weet mbt de primair as, de moer waarmee de as vastzit is het liefst zo breed mogelijk, hoe kleiner de moer des te groter de kans van “kantelen” vd as, en een scheur in het carter tpv de as.

Heb voorbeelden gezien van een scheur in het aluminium tpv de as, reden was gebruik van te kleine moer.

Maargoed als dit standaard zo zit zal het voldoen aan de krachten die op dat punt werken, vermoed ik.

Link naar reactie

Als de carter daar scheurt, heeft dat dat wellicht eerder te maken met een vastloper of jaaaren lang slecht schakelen of te bruut vertrekken. Vast is vast, de grootte van de moer is afhankelijk van de diameter van de as en de ruimte die ervoor in het koppelingsdeksel is voorzien. De moerdiameter is uiteraard wel gelieerd met de borgkracht tegen eventueel lostrillen. Anderzijds heb ik in de loop der jaren verschillende (verder perfect draaiende) motoren gezien die (zonder het te merken) al een hele tijd zonder die moer rondreden (gemonteerd zit de kerstboom vrijwelbewegingsvrij tussen koppeling en versnellingsplaten). 

Link naar reactie
2 uur geleden, Frederik9111 zei:

Als de carter daar scheurt, heeft dat dat wellicht eerder te maken met een vastloper of jaaaren lang slecht schakelen of te bruut vertrekken. Vast is vast, de grootte van de moer is afhankelijk van de diameter van de as en de ruimte die ervoor in het koppelingsdeksel is voorzien. De moerdiameter is uiteraard wel gelieerd met de borgkracht tegen eventueel lostrillen. Anderzijds heb ik in de loop der jaren verschillende (verder perfect draaiende) motoren gezien die (zonder het te merken) al een hele tijd zonder die moer rondreden (gemonteerd zit de kerstboom vrijwelbewegingsvrij tussen koppeling en versnellingsplaten). 

Idd,  heb in begin zonder moer gereden.  Toen ik het vespje had gekocht.  Wist het ook niet.  Maar niets van gemerkt.  Alles ging normaal in zijn gang zeg maar. 

Link naar reactie
Op 7/4/2020 om 22:52, Frederik9111 zei:

Kijk, weer wat geleerd. Nog nooit gezien! Kan iemand van jullie beide daar es een detailfoto van maken? Hoe draai je dan die 2de moer vast? Interessant!

Mijn VNB1M blokje heeft gewoon 1 moer met 2 rondellen op de primaire.

 

Dank jullie voor de reacties. Wat is de functie van de moeren? Is het de bedoeling dat ik daarmee de as fixeer en voorkomt de 2e moer dat de eerste los komt? Ik heb de eerste nu zover vast gedraaid als mogelijk, maar de as blijft meedraaien. 

Link naar reactie

Heb je de ring onder de moer geplaatst? Indien ja moet je misschien een dikkere of een 2e ring plaatsen. Lijkt er op dat je moer einde draad is anders kan die as niet meer draaien eens de moer stevig aangedraaid is.

Link naar reactie

Er zat geen ring tussen, dus die heb ik er niet op zitten. Zal ik straks proberen. Het is dus de bedoeling dat de as vast komt te zitten?

 

En wat mijn ontstekingsvraag betreft:

Hieronder de situatie van de ontsteking. Er waren in het verleden richtingaanwijzers op gemonteerd. Ik probeer uit te vissen hoe de elektra werkt, nog nooit gedaan, maar eens moet de eerste keer zijn!

Gio schreef: Ontstekingskabel de onderste pijl. Welke kabel is dat precies?

20200408_155410.jpg

20200408_155711.jpg

20200408_155855.jpg

Link naar reactie

De kabels zijn correct van je ontsteking,  die rubber had ik fout gezien.  Maar lijkt me voor de intern bobijnkabel te voorzien. Maar nu dat je een extern bobijn hebt,  is het niet nodig. 

Link naar reactie

Idd, de originele stator lijkt in de tussentijd al door een recenter exemplaar te zijn vervangen.

1 uur terug, Hans13 zei:

Er zat geen ring tussen, dus die heb ik er niet op zitten. Zal ik straks proberen. Het is dus de bedoeling dat de as vast komt te zitten?

Da’s idd de bedoeling. Steek er ineens best een M9 rondel tussen. Probeer de as op z’n plaats te houden met een schroevendraaier in dat gleufje, terwijl je met een steeksleuteltje de moer aanspant. Je zal merken dat de as op een zeker moment “pakt” en niet meer meedraait. Span de moer voldoende aan en draai er dan de 2de op. Beide moertjes mogen flink ten opzichte van elkaar aangespannen worden. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...