Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Budget vraag


Aanbevolen berichten

2 uur geleden, Chris Van der Auwera zei:

een gekend topic. Als ik in 3e zit, "slipt" mijn vespa soms 'door' dwz geregeld horten en stoten. Niet in 4e, nog in 2e.

Ik lees dat dit het schakelkruis kan zijn of anderen zaken. 

 

Bedoel je met "doorslippen" uit de versnelling schieten of alleen in toeren gaan? 

Als het alleen in toeren gaan is kan het ook aan je koppeling liggen. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Hoeveel km heeft je blokje? Welke type en jaartal?  Misschien kan je beter een totaal revisie doen...maar reken dan maar op een 600 a 750 euro aan vervangstukken...en dan moet je het zelf doen...laten doen door een zelfstandig hersteller zal de prijs opdrijven...Google en YouTube zijn Uw beste vriend...of zoek een Vespa vriend met de nodige kennis in Uw buurt...en steel met je ogen ;-). 

aangepast door Thomas78
Link naar reactie
3 minutes ago, Chris Van der Auwera said:

hi nero, hij schiet plots over, dwz schokt hij en gaat in hogere toeren. nogal een rauwe schok.

 

 

 

3 hours ago, Thomas78 said:

Hoeveel km heeft je blokje? Welke type en jaartal?  Misschien kan je beter een totaal revisie doen...maar reken dan maar op een 600 a 750 euro aan vervangstukken...en dan moet je het zelf doen...laten doen door een zelfstandig hersteller zal de prijs opdrijven...Google en YouTube zijn Uw beste vriend...of zoek een Vespa vriend met de nodige kennis in Uw buurt...en steel met je ogen ;-). 

4357.3. Eerst cijfer ken ik wel niet. P200e, namelijk gekocht in 33 jaar geleden toen in 17 was. Gereviseerd en totaal opgemaakt in 95 bij Staar. Verder onderhoud in koningshoight (bij bussen van hool, die is gestopt), Itegem bij een zekere Werner (die is gestopt). Nu ga ik naar DG wheels in Herenthout maar doet vooral nieuwe vespa's en Lambretta's. 

Sindsdien revisie misschien 500 km mee gereden. Ik neem aan dat dit nog wel ok is ... ?

Ik heb niet de plaats om eraan te werken, ook niet de contacten hier in de buurt. Niettegenstaande al hard gezocht.

 

Link naar reactie

Zoals Nero al schreef, waarschijnlijk je koppeling. Als je in 25 jaar slechts 500km hebt gereden is het verstandig om de olie te verversen en de kurken platen van je koppeling te vervangen. Waarschijnlijk is je probleem dan opgelost. 

Het enige speciale gereedschap wat je nodig hebt is een castle nut tool om je moer los te draaien. De rest kan je zelf met de uitleg van youtube...

en deze:

https://www.scooterhelp.com/tips/engine/clutch.old.vespa.html

aangepast door Pilaf
  • Like 2
Link naar reactie

Schokken met zuwe horten en stoten, schieten tussen versnellingen,... klinkt toch eerder als een versleten schakelkruis. Tenzij de korflippen van de versnellingsplaten zó versleten zijn dat ze af en toe binnen in de korf meedraaien). Doorslippende koppelingsplaten (bvb. door een te hand aangespannen koppelingskabel) geven een eerder sleepend gevoel waarbij de motor verhoudingsgewijs sneller in toeren gaat dan het achterwiel. 

Zeker dat het schakelkruis 500km oud is?

Link naar reactie
10 minutes ago, Frederik9111 said:

Schokken met zuwe horten en stoten, schieten tussen versnellingen,... klinkt toch eerder als een versleten schakelkruis. Tenzij de korflippen van de versnellingsplaten zó versleten zijn dat ze af en toe binnen in de korf meedraaien). Doorslippende koppelingsplaten (bvb. door een te hand aangespannen koppelingskabel) geven een eerder sleepend gevoel waarbij de motor verhoudingsgewijs sneller in toeren gaat dan het achterwiel. 

Zeker dat het schakelkruis 500km oud is?

neen. ik weet dat de motor bij Staar totaal open gegooid is. Meer niet ...

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...