timo39 0 Posted April 4, 2020 Share Posted April 4, 2020 Wanneer moet je de kleppen opnieuw afstellen bij een vespa sprint 50cc 4t 4v? Om de hoeveel km? Quote Link to post
Pilaf 700 Posted April 5, 2020 Share Posted April 5, 2020 Na 1000km en dan om de 12000km. De 4v blokken hebben shims dus als je klepspeling te groot is dan de bijpassende shim kopen om de klepspeling te corrigeren. 1 Quote Link to post
timo39 0 Posted April 5, 2020 Author Share Posted April 5, 2020 11 uur geleden, Pilaf zei: Na 1000km en dan om de 12000km. De 4v blokken hebben shims dus als je klepspeling te groot is dan de bijpassende shim kopen om de klepspeling te corrigeren. Ik heb de klepspeling gewoon met voelermaatjes afgesteld. Ik heb nog nooit van shims gehoord en was hier ook niet nodig. Maar als ik geen shims nodig had klopt het dan nog altijd dat ik dit om de 12k moet afstellen? Quote Link to post
Pilaf 700 Posted April 5, 2020 Share Posted April 5, 2020 Bij een 4v blok kan je de kleppen niet stellen zoals we dat gewend zijn. Heb je met de voelermaat 0,10mm op de in- en 0,15mm op de uitlaatklep gemeten dan is het goed. Is het meer dan moet je een overmaat shim kopen en de tuimelaars verwijderen om de shim te wisselen. Je moet altijd je kleppen meenemen bij regulier onderhoud. Doe het zelf om de 5000km, tevens mooi moment om een indruk te krijgen van de smering en algehele staat onder het klepdeksel. 1 Quote Link to post
timo39 0 Posted April 5, 2020 Author Share Posted April 5, 2020 (edited) 3 uur geleden, Pilaf zei: Bij een 4v blok kan je de kleppen niet stellen zoals we dat gewend zijn. Heb je met de voelermaat 0,10mm op de in- en 0,15mm op de uitlaatklep gemeten dan is het goed. Is het meer dan moet je een overmaat shim kopen en de tuimelaars verwijderen om de shim te wisselen. Je moet altijd je kleppen meenemen bij regulier onderhoud. Doe het zelf om de 5000km, tevens mooi moment om een indruk te krijgen van de smering en algehele staat onder het klepdeksel. Ik heb een 4v en ik heb de kleppen afgesteld met een schroef en geen shims. Wat je zegt klopt niet. Edited April 5, 2020 by timo39 Quote Link to post
Pilaf 700 Posted April 6, 2020 Share Posted April 6, 2020 Dan weet ik niet aan welke schroef jij gedraaid hebt maar een 4t4v heeft geen stel mogelijkheid op/boven de klep (rode pijl) zoals een 4t2v dat wel heeft. Maak anders eens een foto van het blok (kop en carterdeksel). Quote Link to post
Pilaf 700 Posted April 6, 2020 Share Posted April 6, 2020 Heb net de tekeningen bekeken en je hebt gelijk. Zat in de boeken van de LX en S te kijken maar we hebben het hier over een Sprint (vanaf 2017). Vanaf 2014 is Vespa bij de Quattro blokken gestopt met shims en weer over gegaan op traditionele stel mogelijkheden. De klepspeling waardes zijn wel gelijk dus als je daar aan voldoet staan je kleppen goed. 2009-2014: 2014 - heden: 1 Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.