Jump to content
Vespaforum.be

Vespa sprint 50cc wanneer kleppen


Recommended Posts

Na 1000km en dan om de 12000km.

BA06A3A2-1088-4264-B532-F4FBDC4C5124.thumb.jpeg.ff04922e196606286b825496b0b0e5bf.jpeg
De 4v blokken hebben shims dus als je klepspeling te groot is dan de bijpassende shim kopen om de klepspeling te corrigeren.

CAD805D1-A49B-48EF-BA12-7751CACC5E60.thumb.jpeg.a8ef09587c24507b50b96c979e028f5d.jpeg
DE66A27C-0EA2-43AD-98B6-95838B27A659.thumb.jpeg.0c197ceb449224c30c4a69150027ba96.jpeg

  • Like 1
Link to post
11 uur geleden, Pilaf zei:

Na 1000km en dan om de 12000km.

BA06A3A2-1088-4264-B532-F4FBDC4C5124.thumb.jpeg.ff04922e196606286b825496b0b0e5bf.jpeg
De 4v blokken hebben shims dus als je klepspeling te groot is dan de bijpassende shim kopen om de klepspeling te corrigeren.

CAD805D1-A49B-48EF-BA12-7751CACC5E60.thumb.jpeg.a8ef09587c24507b50b96c979e028f5d.jpeg
DE66A27C-0EA2-43AD-98B6-95838B27A659.thumb.jpeg.0c197ceb449224c30c4a69150027ba96.jpeg

Ik heb de klepspeling gewoon met voelermaatjes afgesteld. Ik heb nog nooit van shims gehoord en was hier ook niet nodig. Maar als ik geen shims nodig had klopt het dan nog altijd dat ik dit om de 12k moet afstellen?

Link to post

Bij een 4v blok kan je de kleppen niet stellen zoals we dat gewend zijn. Heb je met de voelermaat 0,10mm op de in- en 0,15mm op de uitlaatklep gemeten dan is het goed. Is het meer dan moet je een overmaat shim kopen en de tuimelaars verwijderen om de shim te wisselen. 

Je moet altijd je kleppen meenemen bij regulier onderhoud. Doe het zelf om de 5000km, tevens mooi moment om een indruk te krijgen van de smering en algehele staat onder het klepdeksel. 

  • Like 1
Link to post
3 uur geleden, Pilaf zei:

Bij een 4v blok kan je de kleppen niet stellen zoals we dat gewend zijn. Heb je met de voelermaat 0,10mm op de in- en 0,15mm op de uitlaatklep gemeten dan is het goed. Is het meer dan moet je een overmaat shim kopen en de tuimelaars verwijderen om de shim te wisselen. 

Je moet altijd je kleppen meenemen bij regulier onderhoud. Doe het zelf om de 5000km, tevens mooi moment om een indruk te krijgen van de smering en algehele staat onder het klepdeksel. 

Ik heb een 4v en ik heb de kleppen afgesteld met een schroef en geen shims. Wat je zegt klopt niet.

 

Edited by timo39
Link to post

Dan weet ik niet aan welke schroef jij gedraaid hebt maar een 4t4v heeft geen stel mogelijkheid op/boven de klep (rode pijl) zoals een 4t2v dat wel heeft.

Maak anders eens een foto van het blok (kop en carterdeksel).

F1617493-F30D-453D-B399-668AF18F048C.thumb.jpeg.0cc1bb7dd174ae11a9a9a26848cb1baa.jpeg

 

Link to post

Heb net de tekeningen bekeken en je hebt gelijk. Zat in de boeken van de LX en S te kijken maar we hebben het hier over een Sprint (vanaf 2017). Vanaf 2014 is Vespa bij de Quattro blokken gestopt met shims en weer over gegaan op traditionele stel mogelijkheden. De klepspeling waardes zijn wel gelijk dus als je daar aan voldoet staan je kleppen goed.

2009-2014:

A95B34EE-140F-4340-BD42-6E450590D226.thumb.jpeg.c23c020f415d45059d890a4d4a9b3ab5.jpeg

 

2014 - heden:
 

9747943B-CFE6-4C1B-BB02-C5AF2A74BFFB.thumb.jpeg.c665839ec19bcf4c7bd8f2d1370b0f43.jpeg

 

 

  • Like 1
Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...