onix Geplaatst: 4 april 2020 Delen Geplaatst: 4 april 2020 Wanneer moet je de kleppen opnieuw afstellen bij een vespa sprint 50cc 4t 4v? Om de hoeveel km? Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 5 april 2020 Delen Geplaatst: 5 april 2020 Na 1000km en dan om de 12000km. De 4v blokken hebben shims dus als je klepspeling te groot is dan de bijpassende shim kopen om de klepspeling te corrigeren. 1 Link naar reactie
onix Geplaatst: 5 april 2020 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2020 11 uur geleden, Pilaf zei: Na 1000km en dan om de 12000km. De 4v blokken hebben shims dus als je klepspeling te groot is dan de bijpassende shim kopen om de klepspeling te corrigeren. Ik heb de klepspeling gewoon met voelermaatjes afgesteld. Ik heb nog nooit van shims gehoord en was hier ook niet nodig. Maar als ik geen shims nodig had klopt het dan nog altijd dat ik dit om de 12k moet afstellen? Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 5 april 2020 Delen Geplaatst: 5 april 2020 Bij een 4v blok kan je de kleppen niet stellen zoals we dat gewend zijn. Heb je met de voelermaat 0,10mm op de in- en 0,15mm op de uitlaatklep gemeten dan is het goed. Is het meer dan moet je een overmaat shim kopen en de tuimelaars verwijderen om de shim te wisselen. Je moet altijd je kleppen meenemen bij regulier onderhoud. Doe het zelf om de 5000km, tevens mooi moment om een indruk te krijgen van de smering en algehele staat onder het klepdeksel. 1 Link naar reactie
onix Geplaatst: 5 april 2020 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2020 (aangepast) 3 uur geleden, Pilaf zei: Bij een 4v blok kan je de kleppen niet stellen zoals we dat gewend zijn. Heb je met de voelermaat 0,10mm op de in- en 0,15mm op de uitlaatklep gemeten dan is het goed. Is het meer dan moet je een overmaat shim kopen en de tuimelaars verwijderen om de shim te wisselen. Je moet altijd je kleppen meenemen bij regulier onderhoud. Doe het zelf om de 5000km, tevens mooi moment om een indruk te krijgen van de smering en algehele staat onder het klepdeksel. Ik heb een 4v en ik heb de kleppen afgesteld met een schroef en geen shims. Wat je zegt klopt niet. 5 april 2020 aangepast door timo39 Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 6 april 2020 Delen Geplaatst: 6 april 2020 Dan weet ik niet aan welke schroef jij gedraaid hebt maar een 4t4v heeft geen stel mogelijkheid op/boven de klep (rode pijl) zoals een 4t2v dat wel heeft. Maak anders eens een foto van het blok (kop en carterdeksel). Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 6 april 2020 Delen Geplaatst: 6 april 2020 Heb net de tekeningen bekeken en je hebt gelijk. Zat in de boeken van de LX en S te kijken maar we hebben het hier over een Sprint (vanaf 2017). Vanaf 2014 is Vespa bij de Quattro blokken gestopt met shims en weer over gegaan op traditionele stel mogelijkheden. De klepspeling waardes zijn wel gelijk dus als je daar aan voldoet staan je kleppen goed. 2009-2014: 2014 - heden: 1 Link naar reactie
Jer Geplaatst: 31 januari 2022 Delen Geplaatst: 31 januari 2022 Zou je deze tuimelaars om kunnen zetten dus als je de gene met plaatjes hebt naar de gene zonder plaatjes dus met de oude stelmode Link naar reactie
Benjaminn Geplaatst: 15 februari 2022 Delen Geplaatst: 15 februari 2022 Heb je hier al een antwoord op of dit kan? Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen