Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa sprint 50cc wanneer kleppen


Aanbevolen berichten

Na 1000km en dan om de 12000km.

BA06A3A2-1088-4264-B532-F4FBDC4C5124.thumb.jpeg.ff04922e196606286b825496b0b0e5bf.jpeg
De 4v blokken hebben shims dus als je klepspeling te groot is dan de bijpassende shim kopen om de klepspeling te corrigeren.

CAD805D1-A49B-48EF-BA12-7751CACC5E60.thumb.jpeg.a8ef09587c24507b50b96c979e028f5d.jpeg
DE66A27C-0EA2-43AD-98B6-95838B27A659.thumb.jpeg.0c197ceb449224c30c4a69150027ba96.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
11 uur geleden, Pilaf zei:

Na 1000km en dan om de 12000km.

BA06A3A2-1088-4264-B532-F4FBDC4C5124.thumb.jpeg.ff04922e196606286b825496b0b0e5bf.jpeg
De 4v blokken hebben shims dus als je klepspeling te groot is dan de bijpassende shim kopen om de klepspeling te corrigeren.

CAD805D1-A49B-48EF-BA12-7751CACC5E60.thumb.jpeg.a8ef09587c24507b50b96c979e028f5d.jpeg
DE66A27C-0EA2-43AD-98B6-95838B27A659.thumb.jpeg.0c197ceb449224c30c4a69150027ba96.jpeg

Ik heb de klepspeling gewoon met voelermaatjes afgesteld. Ik heb nog nooit van shims gehoord en was hier ook niet nodig. Maar als ik geen shims nodig had klopt het dan nog altijd dat ik dit om de 12k moet afstellen?

Link naar reactie

Bij een 4v blok kan je de kleppen niet stellen zoals we dat gewend zijn. Heb je met de voelermaat 0,10mm op de in- en 0,15mm op de uitlaatklep gemeten dan is het goed. Is het meer dan moet je een overmaat shim kopen en de tuimelaars verwijderen om de shim te wisselen. 

Je moet altijd je kleppen meenemen bij regulier onderhoud. Doe het zelf om de 5000km, tevens mooi moment om een indruk te krijgen van de smering en algehele staat onder het klepdeksel. 

  • Like 1
Link naar reactie
3 uur geleden, Pilaf zei:

Bij een 4v blok kan je de kleppen niet stellen zoals we dat gewend zijn. Heb je met de voelermaat 0,10mm op de in- en 0,15mm op de uitlaatklep gemeten dan is het goed. Is het meer dan moet je een overmaat shim kopen en de tuimelaars verwijderen om de shim te wisselen. 

Je moet altijd je kleppen meenemen bij regulier onderhoud. Doe het zelf om de 5000km, tevens mooi moment om een indruk te krijgen van de smering en algehele staat onder het klepdeksel. 

Ik heb een 4v en ik heb de kleppen afgesteld met een schroef en geen shims. Wat je zegt klopt niet.

 

aangepast door timo39
Link naar reactie

Dan weet ik niet aan welke schroef jij gedraaid hebt maar een 4t4v heeft geen stel mogelijkheid op/boven de klep (rode pijl) zoals een 4t2v dat wel heeft.

Maak anders eens een foto van het blok (kop en carterdeksel).

F1617493-F30D-453D-B399-668AF18F048C.thumb.jpeg.0cc1bb7dd174ae11a9a9a26848cb1baa.jpeg

 

Link naar reactie

Heb net de tekeningen bekeken en je hebt gelijk. Zat in de boeken van de LX en S te kijken maar we hebben het hier over een Sprint (vanaf 2017). Vanaf 2014 is Vespa bij de Quattro blokken gestopt met shims en weer over gegaan op traditionele stel mogelijkheden. De klepspeling waardes zijn wel gelijk dus als je daar aan voldoet staan je kleppen goed.

2009-2014:

A95B34EE-140F-4340-BD42-6E450590D226.thumb.jpeg.c23c020f415d45059d890a4d4a9b3ab5.jpeg

 

2014 - heden:
 

9747943B-CFE6-4C1B-BB02-C5AF2A74BFFB.thumb.jpeg.c665839ec19bcf4c7bd8f2d1370b0f43.jpeg

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...