Jump to content
Vespaforum.be
Sign in to follow this  
De Nice

Tubeless velgen, wielrichting

Recommended Posts

Vandaag m'n 2 premounted velgen met tubeless banden aangekregen. M'n logische onkunde staat voor dilemma. Beide velgen zo gelegd met rijrichting rear naar links geeft dat de ene met dunne velghelft en andere met diepe velghelft ligt naast elkaar. Welke komt nu vooraan en welke achteraan want zou betekenen dat 1 velg tegen richting zou draaien met juiste montage?

20200331_172316.jpg

20200331_172250.jpgspan widgetspan widgetpan widgetspan widget

Share this post


Link to post

Volgens mij bovenste vooraan en onderste achteraan.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Posted (edited)
3 minuten geleden, Mister T zei:

Volgens mij bovenste vooraan en onderste achteraan.

Dus de onderste met dunne velghelft achteraan met rijrichting rear naar links ? Dan gaat ie toch tegen rijrichting? Bij sip moest je front en rear velg-bandcombi dus ook apart bestellen, waren 2 aparte artikels. Bovenste foto kan ik idd volgen want is juiste rijrichting. Waarom die specifiek vooraan? 

Edited by De Nice

Share this post


Link to post

Beide banden met de dunne velghelft naar links. 

Groetjes, nero. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
2 minuten geleden, nero zei:

Beide banden met de dunne velghelft naar links. 

Groetjes, nero. 

Mr dan is de pijltjes richting bij 1 velg toch niet correct? 

Share this post


Link to post

Ik heb een lange tijd, 5000km, met de voorband in de verkeerde richting, gereden. Nadien een nieuwe band in de juiste richting erop gelegd, zelf gedaan op de tubless velg wat geen aanrader is met maar één groot meer zwak bandenijzer,  maar geen verschil gevoeld in rijeigenschappen met de Px 215 setup.

Share this post


Link to post

Het wiel op de bovenste foto  moet je gewoon omdraaien en zo monteren.  Dan klopt de rijrichting vooraan en ook de dunne velghelft. 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post
Posted (edited)
4 minuten geleden, Thomas78 zei:

Ik heb een lange tijd, 5000km, met de voorband in de verkeerde richting, gereden. Nadien een nieuwe band in de juiste richting erop gelegd, zelf gedaan op de tubless velg wat geen aanrader is met maar één groot meer zwak bandenijzer,  maar geen verschil gevoeld in rijeigenschappen met de Px 215 setup.

Het is ook een probleem hoe je het reservewiel moet monteren, als voor-of achterband. :)  Ik zou het als achterband monteren. 

 

Blijkbaar maakt het een verschil uit bij regenweer hoe je de band monteert. 

Groetjes, nero. 

Edited by nero
  • Like 1

Share this post


Link to post
2 minuten geleden, nero zei:

Het wiel op de bovenste foto  moet je gewoon omdraaien en zo monteren.  Dan klopt de rijrichting vooraan en ook de dunne velghelft. 

Groetjes, nero. 

Dat kan ik volgen, dan klopt de pijltjesrichting idd. Mr op de onderste foto is de dunne velghelft getrokken, met pijltje rear naar links, dat ligt dan toch verkeerd?

Share this post


Link to post
1 minuut geleden, nero zei:

Het is ook een probleem hoe je het reservewiel moet monteren, als voor-of achterband. :)  Ik zou het als achterband monteren. 

 

Blijkbaar maakt het een verschil uit bij regenweer hoe je de band monteert. 

Groetjes, nero. 

Nero, 

 

Ik als "kuisfreak" rij niet in de regen, anders moet ik uren kuisen met oorstokjes en tandenstokers in aanslag...je kent mij toch ;-) .

  • Haha 1

Share this post


Link to post

Nee, als je vooruit rijdt moet de pijl de rijrichting volgen (de pijl moet vooruit gaan). 

Groetjes, nero. 

 

Share this post


Link to post

Gewoon monteren zoals Kwinten zegt en niet teveel over nadenken.  :)

Groetjes, nero. 

  • Haha 1

Share this post


Link to post

Ja godver, die C-tijden doen me niet goed... snap em eindelijk :) pijltje naar links met rear is dus achterwiel, pijltje naar links met front is dus voorwiel. Fabrikant heeft het zo simpel gemaakt door het erop aan te duiden dat ik het niet meer snap, zo dom kan ne mens dus zijn...

  • Haha 2

Share this post


Link to post

Yep. De pijltjes geven niet de “rijrichting” van de Vespa maar de draairichting van het wiel. :-)

Het profiel is ietsje schuin maakt om vooraan veel remgrip en achteraan veel tractiegrip te hebben.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Dus zoals ik al zei bovenste vooraan en onderste achteraan. Bij Michelin heb je ook banden waar de V in het profiel vooraan en achteraan omgekeerd staat.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Dat heb je als alle fabrikanten hun eigen markeringen aanbrengen. Blijkbaar werd dat in de cross wereld ook al langer gedaan om meer grip te hebben op sneeuw enz ...

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By N!Ce
      Beetje allerlei te koop:
      - Speedo Veglia Faro Basso: kan ook op beenschild worden gemonteerd maar moet gereviseerd: €300,-
      - Zijpaneel Aluminium V30-33: grondlaag zichtbaar en metalen zijdeurtje waar nog sleufje moet gemaakt worden voor slot: €200,-
      - Ulma/Ardor wieldoppen: ideaal voor uw schuurvondst: €120,-
       
      Toodeloo
       








    • By 013sec
      Hallo allemaal.  Ik ben bezig met een restauratie van een Faro Basso.
      Het blok heb ik helemaal uit elkaar gehad en terug in ineen gezet. Dit is allemaal makkelijk en soepel verlopen. De defecte lager vervangen en alles netjes schoongemaakt.
      Nu een tijd verder en de hele scooter bijna klaar is.  Krijg ik de vespa niet in de versnelling.
      Voordat ik de scooter ging starten heb ik de olie bijgevuld. En heb ik een plug losgedraaid waarvan ik niet goed weet waar die voor dient..? 
      Kan iemand mij zeggen waar deze voor dient?  Heeft dit met mijn schakel problemen  te maken? 


    • By 13spider
      beste ben in het bezit van een struzzo VL1M staat op de motor ben deze aan het opmaken en zoek nog wat onderdelen misschien kan iemand mij helpen alvast bedankt
      mvg
      Erwin
    • By Michel_V
      Vandaag een nieuwe schuurvondst gaan ophalen. Vespa vl1t 1955. 
      Misa? Geen dichtgeknepen vloerrails. En vespa logo was met klinknagels. Maar wel sinds 1955 op de Belgische weg. Hier wat details foto’s. Waaronder oude decals vespa club antwerpen en waar hij allemaal op reis is geweest. 
       
      grtz Michel 








    • By Sjoerdo
      Ik ben druk bezig met het tunen van een wideframe motor en ik zou graag een motor standaard bouwen, heeft iemand duidelijke foto's of misschien zelfs plannen die ik hiervoor kan gebruiken?
×
×
  • Create New...