Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Speling achterwiel


joeri77

Aanbevolen berichten

Het blijkt dus toch de trommel te zijn, net als in het filmpje zat er zowat geen tandje meer in. 
Als gevolg daarvan was het gat dus te groot geworden.

Enige wat ik bijzonder vind is dat de scooter van 94 is maar wel een 27mm steek heeft op de  trommel.

Ik dacht dat deze maat alleen bij de oudere types voorkomt.

Is dit trouwens aan te passen naar het nieuwere model trommel?

Link naar reactie

Op een 1994 PX Lusso past zowel 27, 30 als 31,5mm trommel, zolang je maar combineert met de juiste keer- of stofring. Wellicht is de trommel ergens sinds 1994 al eens vervangen geweest door een (goedkoper) ouder modelletje. Een aswissel is niet nodig.

Link naar reactie

“Quote;

Op een 1994 PX Lusso past zowel 27, 30 als 31,5mm trommel, zolang je maar combineert met de juiste keer- of stofring. Wellicht is de trommel ergens sinds 1994 al eens vervangen geweest door een (goedkoper) ouder modelletje. Een aswissel is niet nodig.” 
 

thx ik ga uitzoeken hoe ik dat moet doen en welke dichtingen ik dan nodig heb.

Voor mijn idee is hoe dikker meer stabiel hoe minder kans op herhaling.

 
Link naar reactie

De 31,5mm is voor as met filt afdichting, de oil seal zit dan aan de binnenkant vh blok.

Dus beste is een trommel met 30mm oil seal aansluiting, en 30mm oil seal, je hebt dan wat meer vlees tpv de as in de remtrommel, waardoor de remtrommel automatisch wat sterker is.

Link naar reactie

Lusso rolden uit de fabriek met 31,5mm trommels en een stofring. Los daarvan is “meer materiaal” is niet rechtstreeks gecorreleerd met “sterkter”.

Bij een lekkende binnenkeerring werd (als goedkoper alternatief voor een motoropening) het drainage-kanaaltje wel eens dicht gekit en de trommel vervangen door eentje met een keerring. 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Misschien is deze versterkte trommel een goede vervanger: https://www.scooter-center.com/en/rear-brake-hub-10-scootopia-reinforced-vespa-px-1984-t5-125cc-oil-seal-30mm-also-suitable-for-px-1983-rally180-vsd1t-rally200-vse1t-sprint150-vlb1t-ts125-vnl3t-gt125-vnl2t-gtr125-vnl2t-gl150-vla1t-3331777

Belangrijkste bij getande verbindingen dat de moer goed op moment wordt gezet, dikte van her materiaal maakt idd niet uit. Het is net als de spie van de koppeling/vliegwiel, die breken ook vaak als de moeren niet goed op moment staan. Ze kunnen kortstondig een klap hebben maar als er ook maar iets van beweging mogelijk is hameren/vreten ze in. Hetzelfde gebeurd dus met de tandjes van de achter trommel, dit kan zelfs met de achter trommel van een moderne GTS gebeuren.

  • Like 1
Link naar reactie
4 uren geleden, Pilaf zei:

Misschien is deze versterkte trommel een goede vervanger: https://www.scooter-center.com/en/rear-brake-hub-10-scootopia-reinforced-vespa-px-1984-t5-125cc-oil-seal-30mm-also-suitable-for-px-1983-rally180-vsd1t-rally200-vse1t-sprint150-vlb1t-ts125-vnl3t-gt125-vnl2t-gtr125-vnl2t-gl150-vla1t-3331777

Belangrijkste bij getande verbindingen dat de moer goed op moment wordt gezet, dikte van her materiaal maakt idd niet uit. Het is net als de spie van de koppeling/vliegwiel, die breken ook vaak als de moeren niet goed op moment staan. Ze kunnen kortstondig een klap hebben maar als er ook maar iets van beweging mogelijk is hameren/vreten ze in. Hetzelfde gebeurd dus met de tandjes van de achter trommel, dit kan zelfs met de achter trommel van een moderne GTS gebeuren.

Naar zo één n had ik al gekeken zeker omdat de tandjes hier van staal zijn en niet zoals nu van alu.

Ik moet even zien wat voor een dichting er nu in het naafdeel van de motor zit en welke ik dan zou moeten bestellen om de remtrommel weer netjes te laten sluiten. Hoewel er theoretisch eigenlijk geen afdichting in zou hoeven denk ik.

 

@Frederik 9111. Ik krijg een beetje het idee dat er ooit een ander blok onder gezet is. Ik zal het motornummer eens opschrijven en in scooterhelp intikken.

Link naar reactie
8 uren geleden, nero zei:

Als de tanden op de tamboer weg zijn, zijn in de meeste gevallen ook de tanden van de achteras beschadigd.  Vandaar mijn opmerking om best ook die te vervangen. 

Als de tanden van de tamboer ook in staal zijn is dit zeker het geval. 

Groetjes, nero. 

Ik begrijp je opmerking en mogelijk heb je wel gelijk. Voor nu wil ik het toch proberen met een andere trommel en dan op het juiste moment vastzetten.

Om het blok er weer onder weg te halen heb ik niet zo veel zin in op dit moment. 

Mocht dat op termijn toch problemen geven dan kan dat altijd nog.

Link naar reactie

De tandjes binnenin de tamboer zijn van aluminium (goedkoopste breekpunt) met een stalen sterktekern, maar er schuilt zeker een waarheid in Nero's stelling. Eén van m'n kameraden heeft er op een jaar tijd zo 3 trommels door gejaagd. Van de gelegenheid van een motorrevisie gebruik gemaakt om meteen de drijfas te vervangen en het probleem was opgelost. 

Link naar reactie

Je ziet het snel genoeg of de passing van je nieuwe trommel en as te ruim is. Is deze te ruim dan loop je idd het risico dat je nieuwe trommel weer beschadigd. Merk je dat er toch veel ruimte in zit en wil je as niet vervangen, dan zijn er middelen om dit op te lossen, google maar eens op “spline loctite”.

Link naar reactie
14 uren geleden, Pilaf zei:

Je ziet het snel genoeg of de passing van je nieuwe trommel en as te ruim is. Is deze te ruim dan loop je idd het risico dat je nieuwe trommel weer beschadigd. Merk je dat er toch veel ruimte in zit en wil je as niet vervangen, dan zijn er middelen om dit op te lossen, google maar eens op “spline loctite”.

Ik weet niet of dat nu echt een heel goed idee is. Als ik de filmpjes zie dan is dat een eenmalig verhaal en moet je om het weer los te krijgen je remtrommel doorslijpen of iets wat in die richting gaat. Dan probeer ik het voorlopig zo wel en als dat echt niet werkt dan moet het blok maar uit elkaar.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...