Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Speling achterwiel


joeri77

Aanbevolen berichten

hoi iedereen,

Ik heb ontdekt dat er op mijn achterwiel van mijn px 80 speling zit.

Als ik het achterwiel vast neem kan ik het naar links en rechts bewegen.

Vermoed dat dat niet zo bedoeld te zijn?

Wat kan ik hier aan doen of wat moet er nagekeken worden?

Ik hoor het graag

Mvg

Link naar reactie

Mogelijks zijn de tandjes/groeven op je "hub" ofte "tamboer" afgesleten; via deze tandjes wordt de kracht van de achteras overgebracht op het achterwiel.

Eens je achterwiel afnemen en inspecteren kan toelaas brengen, de oplossing is een nieuwe/andere hub (been there, done that).

PS: deze tandjes dus: Modern Vespa : Splines on rear wheel

aangepast door Thomassker
Link naar reactie
45 minuten geleden, koeno83 zei:

Een klein beetje speling is normaal...

Euh niet echt. Dan is lager versleten. 

  • Like 1
Link naar reactie
1 uur terug, Frederik9111 zei:

Euh niet echt. Dan is lager versleten. 

Heb dit ook maar van Maskes geleerd. Had zelf ook speling en heb het daar nagevraagd en ook getest met een aantal gereviseerde scooters en allemaal hebben ze speling. 
 

  • Like 1
  • Verward 1
Link naar reactie
13 uur geleden, woutervespa zei:

Let op bij het zoeken van een trommel , er zijn 3 verschillende maten van afdichting ! 

27 of 30mm maakt niet uit, zolang je ook de juiste oliekeerring plaatst. De 31.5mm variant is enkel geschikt motoren met interne oliekeerring en stofring aan de buitenkant.

Link naar reactie

Meestal komt er na een tijdje wat  speling op het achterwiel.  De splitpen verwijderen en de kanteelmoer wat aanspannen kan helpen. Idd, niet vergeten om de splitpen terug te plaatsen.  Het kan ook zijn dat er onvoldoende draad overblijft waardoor je de moer niet verder kan aanspannen.  Dit kan je verhelpen door er een (dunne) rondel bij over de as te steken. 

Dit alleen als zijwaartse speling hebt. Als je opwaartse speling hebt moet(en) de lager(s) vervangen worden. 

groetjes, nero. 

Link naar reactie
30 minuten geleden, nero zei:

Meestal komt er na een tijdje wat  speling op het achterwiel.  De splitpen verwijderen en de kanteelmoer wat aanspannen kan helpen. Idd, niet vergeten om de splitpen terug te plaatsen.  Het kan ook zijn dat er onvoldoende draad overblijft waardoor je de moer niet verder kan aanspannen.  Dit kan je verhelpen door er een (dunne) rondel bij over de as te steken. 

Dit alleen als zijwaartse speling hebt. Als je opwaartse speling hebt moet(en) de lager(s) vervangen worden. 

groetjes, nero. 

En die splitpen is na enkele keren zo geabimeerd van t verwijderen en hermonteren dat ik er maar ineens een setje van heb aangeschaft.

aangepast door De Nice
  • Like 1
Link naar reactie
Op 31/3/2020 om 19:02, nero zei:

Meestal komt er na een tijdje wat  speling op het achterwiel.  De splitpen verwijderen en de kanteelmoer wat aanspannen kan helpen. Idd, niet vergeten om de splitpen terug te plaatsen.  Het kan ook zijn dat er onvoldoende draad overblijft waardoor je de moer niet verder kan aanspannen.  Dit kan je verhelpen door er een (dunne) rondel bij over de as te steken. 

Dit alleen als zijwaartse speling hebt. Als je opwaartse speling hebt moet(en) de lager(s) vervangen worden. 

groetjes, nero. 

Hoi Nero,  Kun je mij dit uitleggen? Wanneer heb ik zijwaartse speling en niet opwaarts en heb ik als ik opwaartse speling heb geen zijwaartse speling?

Ik begrijp hem niet dus indien mogelijk graag uitleg.

Link naar reactie
1 uur geleden, Bowyer zei:

Hoi Nero,  Kun je mij dit uitleggen? Wanneer heb ik zijwaartse speling en niet opwaarts en heb ik als ik opwaartse speling heb geen zijwaartse speling?

Ik begrijp hem niet dus indien mogelijk graag uitleg.

Zo duidelijker? 

Groetjes, nero. 

ps de 2de tekening moet een wiel in vooraanzicht voorstellen.  :)

 

Naamloos.png

aangepast door nero
  • Like 1
Link naar reactie

Speling is vervangen... als het een klein beetje wiebelt gaat het al snel veel meer wiebelen.. 

  • Like 1
Link naar reactie

Als er speling op de as zelf zit zijn de lagers idd aan vervangen toe.  Als er alleen speling op het wiel zit kan je die speling wegnemen door bovenbeschreven actie. Tenzij dat de tanden van de velg/ as afgesleten zijn van te lang mat een los wiel rond te rijden. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
14 uur geleden, pdvd zei:

Speling is vervangen... als het een klein beetje wiebelt gaat het al snel veel meer wiebelen.. 

Waar kan ik vervangende speling kopen:D

 

Plaatje 1 is speling op de as maar de pijlen kunnen net zo goed van links naar rechts staan want de as is rond??

Plaatje 2 Je achterwiel zit los en of dat komt door je velg die niet goed op je trommel zit of door de trommel die niet goed op de as zit maakt voor het plaatje niet uit.

Ook hier kunnen de pijlen ipv boven en onder ook links of rechts staan in hetzelfde vlak.

Ik denk trouwens dat de speling op plaatje 2 veel eerder ernstig is dan die op plaatje 1.

  • Like 1
Link naar reactie
Op 4/4/2020 om 00:24, nero zei:

@Bowyer Als je het nu niet snapt ga je het nooit doen...

Groetjes, nero. 

Waar ik naar toe wilde was hoe je in het geval van bijvoorbeeld speling op de as (wat jij opwaartse speling noemt)er in dat geval altijd en in alle richtingen mits in hetzelfde vlak speling is.

Het maakt niet uit op welke plek je het wiel vast pakt er is altijd speling op de as, hetzelfde geld natuurlijk voor speling op de trommel alleen voelt dat anders.

Alleen hoe benoem je dat? En hoe maak je het verschil duidelijk?

Link naar reactie
9 uur geleden, Bowyer zei:

Alleen hoe benoem je dat? En hoe maak je het verschil duidelijk?

Als je de speling niet kunt wegnemen door de moer aan te spannen (eventueel door er een rondeel bij te plaatsen als er onvoldoende draadlengte op de as zit, da heb je as speling.  Let wel, vele lagers hebben ook een minimale speling.  Deze speling is wel niet te vergelijken met speling door sleet. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Nog even het topic afstoffen.

Tijdens de laatste rit bleek er behoorlijk spelling op het achterwiel van mijn px te zitten. Aandraaien van de moer leek te helpen maar na een paar kilometer was het weer terug. 
Volgens de aanwezige deskundige is de trommel dan kapot omdat het lager dan te weinig of geen steun meer heeft.

Aandraaien schijnt geen zin te hebben omdat het dan elke keer maar eventjes helpt.

Ik begrijp dit niet helemaal en al helemaal niet hoe dit dan gebeurt. 
De enige goede oplossing was een nieuwe trommel volgens zeggen.

 

Wat is jullie mening hierover?

Link naar reactie

Heb daar eerder over gelezen: http://scooterlounge.com/blog/2012/11/garage-time-vespa-px.html

Als er ruimte zit tussen de tandjes (as en hub) dan werkt de moer zich los bij gasgeven/remmen. Dit wordt erger met de tijd omdat de aluminium tandjes steeds meer slijten vanwege de wisselende krachten (zwakke materiaal), het is net zoals bij het kickstart pedaal kan gebeuren als je deze niet goed aan zet op de as.

Kijk eens als je de moer verwijderd wat de ruimte/speling tussen as en hub is en trek je conclusie.

  • Like 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...