joeri77 Posted March 30, 2020 Share Posted March 30, 2020 hoi iedereen, Ik heb ontdekt dat er op mijn achterwiel van mijn px 80 speling zit. Als ik het achterwiel vast neem kan ik het naar links en rechts bewegen. Vermoed dat dat niet zo bedoeld te zijn? Wat kan ik hier aan doen of wat moet er nagekeken worden? Ik hoor het graag Mvg Link to comment
Thomassker Posted March 30, 2020 Share Posted March 30, 2020 (edited) Mogelijks zijn de tandjes/groeven op je "hub" ofte "tamboer" afgesleten; via deze tandjes wordt de kracht van de achteras overgebracht op het achterwiel. Eens je achterwiel afnemen en inspecteren kan toelaas brengen, de oplossing is een nieuwe/andere hub (been there, done that). PS: deze tandjes dus: Edited March 30, 2020 by Thomassker Link to comment
koeno83 Posted March 30, 2020 Share Posted March 30, 2020 Een klein beetje speling is normaal en ook nodig omdat je as aan de andere kant anders niet in de naaldlager kan draaien. Maar kan geen kwaad om de tandwielen achter te inspecteren op slijtage. 1 Link to comment
koeno83 Posted March 30, 2020 Share Posted March 30, 2020 Ik heb nog een achtertrommel liggen van een px mocht het nodig zijn Link to comment
Frederik9111 Posted March 30, 2020 Share Posted March 30, 2020 45 minuten geleden, koeno83 zei: Een klein beetje speling is normaal... Euh niet echt. Dan is lager versleten. 1 Link to comment
koeno83 Posted March 30, 2020 Share Posted March 30, 2020 1 uur terug, Frederik9111 zei: Euh niet echt. Dan is lager versleten. Heb dit ook maar van Maskes geleerd. Had zelf ook speling en heb het daar nagevraagd en ook getest met een aantal gereviseerde scooters en allemaal hebben ze speling. 1 1 Link to comment
woutervespa Posted March 30, 2020 Share Posted March 30, 2020 Let op bij het zoeken van een trommel , er zijn 3 verschillende maten van afdichting ! Link to comment
Frederik9111 Posted March 31, 2020 Share Posted March 31, 2020 13 uur geleden, woutervespa zei: Let op bij het zoeken van een trommel , er zijn 3 verschillende maten van afdichting ! 27 of 30mm maakt niet uit, zolang je ook de juiste oliekeerring plaatst. De 31.5mm variant is enkel geschikt motoren met interne oliekeerring en stofring aan de buitenkant. Link to comment
De Nice Posted March 31, 2020 Share Posted March 31, 2020 Ook al moeten vervangen, zie dat je veiligheidspin er zeker inzit! Link to comment
nero Posted March 31, 2020 Share Posted March 31, 2020 Meestal komt er na een tijdje wat speling op het achterwiel. De splitpen verwijderen en de kanteelmoer wat aanspannen kan helpen. Idd, niet vergeten om de splitpen terug te plaatsen. Het kan ook zijn dat er onvoldoende draad overblijft waardoor je de moer niet verder kan aanspannen. Dit kan je verhelpen door er een (dunne) rondel bij over de as te steken. Dit alleen als zijwaartse speling hebt. Als je opwaartse speling hebt moet(en) de lager(s) vervangen worden. groetjes, nero. Link to comment
De Nice Posted March 31, 2020 Share Posted March 31, 2020 (edited) 30 minuten geleden, nero zei: Meestal komt er na een tijdje wat speling op het achterwiel. De splitpen verwijderen en de kanteelmoer wat aanspannen kan helpen. Idd, niet vergeten om de splitpen terug te plaatsen. Het kan ook zijn dat er onvoldoende draad overblijft waardoor je de moer niet verder kan aanspannen. Dit kan je verhelpen door er een (dunne) rondel bij over de as te steken. Dit alleen als zijwaartse speling hebt. Als je opwaartse speling hebt moet(en) de lager(s) vervangen worden. groetjes, nero. En die splitpen is na enkele keren zo geabimeerd van t verwijderen en hermonteren dat ik er maar ineens een setje van heb aangeschaft. Edited March 31, 2020 by De Nice 1 Link to comment
joeri77 Posted April 2, 2020 Author Share Posted April 2, 2020 hoi, dank u voor de reacties. hier kan ik mee aan de slag. zal het wiel eens demonteren en kijken waar de speling precies zit. en vervangen wat nodig is Mvg Link to comment
Bowyer Posted April 2, 2020 Share Posted April 2, 2020 Op 31/3/2020 om 19:02, nero zei: Meestal komt er na een tijdje wat speling op het achterwiel. De splitpen verwijderen en de kanteelmoer wat aanspannen kan helpen. Idd, niet vergeten om de splitpen terug te plaatsen. Het kan ook zijn dat er onvoldoende draad overblijft waardoor je de moer niet verder kan aanspannen. Dit kan je verhelpen door er een (dunne) rondel bij over de as te steken. Dit alleen als zijwaartse speling hebt. Als je opwaartse speling hebt moet(en) de lager(s) vervangen worden. groetjes, nero. Hoi Nero, Kun je mij dit uitleggen? Wanneer heb ik zijwaartse speling en niet opwaarts en heb ik als ik opwaartse speling heb geen zijwaartse speling? Ik begrijp hem niet dus indien mogelijk graag uitleg. Link to comment
nero Posted April 2, 2020 Share Posted April 2, 2020 (edited) 1 uur geleden, Bowyer zei: Hoi Nero, Kun je mij dit uitleggen? Wanneer heb ik zijwaartse speling en niet opwaarts en heb ik als ik opwaartse speling heb geen zijwaartse speling? Ik begrijp hem niet dus indien mogelijk graag uitleg. Zo duidelijker? Groetjes, nero. ps de 2de tekening moet een wiel in vooraanzicht voorstellen. Edited April 2, 2020 by nero 1 Link to comment
pdvd Posted April 3, 2020 Share Posted April 3, 2020 Speling is vervangen... als het een klein beetje wiebelt gaat het al snel veel meer wiebelen.. 1 Link to comment
joeri77 Posted April 3, 2020 Author Share Posted April 3, 2020 hoi, alsr er speling is zijwaarts is er dan ook niet sebiet speling opwaarts? tis toch een as? of zie ik dat verkeerd? eens speling op een as toch in iedere richting dan? nee? Link to comment
nero Posted April 3, 2020 Share Posted April 3, 2020 Als er speling op de as zelf zit zijn de lagers idd aan vervangen toe. Als er alleen speling op het wiel zit kan je die speling wegnemen door bovenbeschreven actie. Tenzij dat de tanden van de velg/ as afgesleten zijn van te lang mat een los wiel rond te rijden. Groetjes, nero. Link to comment
Niels_1977 Posted April 3, 2020 Share Posted April 3, 2020 En al deze ellende kan je voorkomen door de remtrommel met het juiste moment vast te zetten. (aan matige kwaliteit aluminium valt natuurlijk verder niks te doen) https://wiki.germanscooterforum.de/index.php/Anzugsmomente_Vespa_Largeframe Link to comment
Bowyer Posted April 3, 2020 Share Posted April 3, 2020 14 uur geleden, pdvd zei: Speling is vervangen... als het een klein beetje wiebelt gaat het al snel veel meer wiebelen.. Waar kan ik vervangende speling kopen Plaatje 1 is speling op de as maar de pijlen kunnen net zo goed van links naar rechts staan want de as is rond?? Plaatje 2 Je achterwiel zit los en of dat komt door je velg die niet goed op je trommel zit of door de trommel die niet goed op de as zit maakt voor het plaatje niet uit. Ook hier kunnen de pijlen ipv boven en onder ook links of rechts staan in hetzelfde vlak. Ik denk trouwens dat de speling op plaatje 2 veel eerder ernstig is dan die op plaatje 1. 1 Link to comment
nero Posted April 3, 2020 Share Posted April 3, 2020 @Bowyer Als je het nu niet snapt ga je het nooit doen.... Groetjes, nero. 1 Link to comment
Bowyer Posted April 4, 2020 Share Posted April 4, 2020 Op 4/4/2020 om 00:24, nero zei: @Bowyer Als je het nu niet snapt ga je het nooit doen... Groetjes, nero. Waar ik naar toe wilde was hoe je in het geval van bijvoorbeeld speling op de as (wat jij opwaartse speling noemt)er in dat geval altijd en in alle richtingen mits in hetzelfde vlak speling is. Het maakt niet uit op welke plek je het wiel vast pakt er is altijd speling op de as, hetzelfde geld natuurlijk voor speling op de trommel alleen voelt dat anders. Alleen hoe benoem je dat? En hoe maak je het verschil duidelijk? Link to comment
nero Posted April 5, 2020 Share Posted April 5, 2020 9 uur geleden, Bowyer zei: Alleen hoe benoem je dat? En hoe maak je het verschil duidelijk? Als je de speling niet kunt wegnemen door de moer aan te spannen (eventueel door er een rondeel bij te plaatsen als er onvoldoende draadlengte op de as zit, da heb je as speling. Let wel, vele lagers hebben ook een minimale speling. Deze speling is wel niet te vergelijken met speling door sleet. Groetjes, nero. Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now