Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Omzeilen starterrelais vespa pk50 s


VespaChris

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

Ik ben bezig met de restauratie van een Vespa PK50 elektrische starter. En nu heb ik wat problemen met mn starterrelais. Stroom op de juiste kabels maar geen klik of aanslaan. Wat wel gebeurt bij rechtstreeks aansluiten op de  plus. Weet iemand een truc of manier om het starterrelais te omzeilen maar wel gebruik kunnen maken van de startknop? Of weet iemand wat voor schakelaar ik dan goed kan installeren?? Ik hoor het graag !!!

Met vr gr   Chris

Link naar reactie

Klopt. Die heb ik al doorverbonden. Heb namelijk gewoon 12 volt op mn groen/witte kabel. En ook op de dunne roze.  Dus als ik mn startknop induw dan gewoon 12 volt. Het gekke is, is dat mn starterrelais niet klikt. En ik heb er al drie geprobeert. Zou er een ander soort schakelaar zijn die wel hierop reageert? Denk dat die dunne groen/witte kabelte weinig stroom levert voor de dikke zwarte. Anders zou ik ze doorverbinden. Of is dat gek gedacht?

Link naar reactie

Heb je de relais al eens doorgemeten? 

Of heb je de mogelijkheid om de relais even rechtstreeks op een accu te testen, als ik je verhaal zo lees dan komt er of geen spanning vanaf je startknopje op je relais of je relais heeft geen massa.

 

Link naar reactie

Goedenavond, ik heb net nog even gekeken. Laat mij niet los he.... Als ik mn contactknop indruk dan krijg ik 12 volt. Dus dat is ok. Tevens zitten er de dikke rode draad op. Van de +. Daar staat ook gewoon 12 volt op. Wanneer ik mn startknop indruk zou hij het moeten doen. Wanneer ik die zwarte dikke draad rechtstreeks met de + verbindt dan doet hij het gelijk. Wanneer ik mn startknop induw, en meet waar ik 12 volt heb dan is het overal behalve op de pool van de zwarte draad. Kapot relais? Zou betekenen dat ik 3 kapotte relais heb !!!!!!!!    Ik heb ook de accu rechtstreeks op het relais aangesloten maar geen volt op de pool van de zwarte draad. Wel als ik 12 volt zet op die pool met zwarte draad. Dan start hij gelijk...zo vreemd. 

Link naar reactie
15 uur geleden, Bowyer zei:

Heb je de relais al eens doorgemeten? 

Of heb je de mogelijkheid om de relais even rechtstreeks op een accu te testen, als ik je verhaal zo lees dan komt er of geen spanning vanaf je startknopje op je relais of je relais heeft geen massa.

 

Dank voor uw reaktie. Als ik mn startknop indruk komt er 12 volt op mn relais bij de groen/witte draad. Dus dat zit goed. Maar mn relais massa? Ik dacht dat mn relais alleen was om die 12 volt van mn plus door te geven aan mn startmotor. En dat de startmotor geaard was op het blok waar ook mn aardedraad aan zit. Als ik mn aardedraad los haal doen mn knipperlichten het ook niet dus die aarde is goed. Denk toch dat ik kapotte relais heb......het dunne stroomdraadje van de startknop levert te weinig om rechtstreeks op de dikke van de startmotor te zetten helaas. 

Link naar reactie
14 uur geleden, nero zei:

Hiertussen ga je waarschijnlijk het juiste schema vinden.  Loop de draden na en meet ze eventueel uit. 

Groetjes, nero. 

Dank u voor uw reaktie. Alle draden lopen volgens schema. En leveren ook de 12 volt die zou moeten. Ik begin toch te denken dat ik gewoon 3 kapotte relais heb liggen. Ervaring met een relais uit een moderne scooter?  

Link naar reactie

Zelfde issue gehad vorige week met een P200e. Hierbij was de schakelaar kapot die achter de koppeling zit. Je kunt die roze draad even rechtstreeks op je frame aansluiten zodat hij aarde maakt dan weet je of het aan die schakelaar ligt of niet. 

Link naar reactie

Vanavond geprobeert maar geen reaktie, tik of klik. Wel mn bougie eruit gehaald en toen mn groen/witte draad rechtstreeks op de zwarte van de startmotor aangesloten. En dat werkt !!!!   Maar met bougie heeft de zwarte kabel te veel weerstand / is te dik dus dan draait die niet rond. Dus ik denk nu toch dat ik aan het werken ben met kapotte relais.  Of een dunnere draad naar de startmotor met een zekering ertussen maar dat in het aller laatste geval. Wil mn scooter zo origineel mogelijk houden. In ieder geval met originele onderdelen.  Super bedankt voor uw reaktie. Morgen een ander relais halen.  

  • Like 1
Link naar reactie

Rare vraag maar heb je het relais wel op de juiste wijze aangesloten. Als ik hé T zo lees dan schakelt het relais niet als jij hem bekrachtigd met je startknopje. Relais gaan zelden kapot dus 3 kapotte zou wel een beetje vreemd zijn;).

Nog een rare vraag; begrijp je de werking en het nut van een relais?

Link naar reactie
49 minuten geleden, Bowyer zei:

Rare vraag maar heb je het relais wel op de juiste wijze aangesloten. Als ik hé T zo lees dan schakelt het relais niet als jij hem bekrachtigd met je startknopje. Relais gaan zelden kapot dus 3 kapotte zou wel een beetje vreemd zijn;).

Nog een rare vraag; begrijp je de werking en het nut van een relais?

Ik begrijp je opmerking.  Tuurlijk snap ik het. En wat betreft de aansluiting, op de onderkant van het relais staan de kleurcodes. Dus met het schema kan je het niet fout doen. En ook zijn er brede en smallere koperen palletjes. Ook daar kan het niet fout gaan. Dus ja...ik snap de werking en weet hoe je hem moet aansluiten. Vandaar mn vraag....

Link naar reactie

Oke dat is goed. Begrijp me niet verkeerd maar je zal de eerste en ook de laatste niet zijn die hele wonderbaarlijke dingen toeschrijft aan een relais:huh:

Kom ik weer terug op een opmerking die ik eerder ook al gemaakt hebt: is het mogelijk voor je om de relais even rechtstreeks op een accu en een multimeter te testen?

Mag natuurlijk ook een lampje en een paar draadjes zijn.

Link naar reactie

Beste mensen.  Met schaamrood op mn kaken bedank ik jullie voor jullie hulp. Het probleem is verholpen. En het relais werkt. Het aardekabeltje aarde niet goed. Ik heb alles eruit gehad en daarna gespoten. Meestal maak ik waar de aardepunten zijn het een klein beetje kaal maar ergens is het toch niet goed gegaan. Maar de situatie is verholpen. Hij doet het en daar ben ik erg blij mee. Dank jullie wel !!!

20200405_001703.jpg

  • Like 2
Link naar reactie

Mooie kleuren zo, fijn dat het opgelost is. Dacht zelf aan de zekering, die kwam ik nergens in het verhaaltje tegen. Veel rijplezier! 

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Goedenavond, ik heb net een Vespa pk50 xl handgeschakeld uit 1993 gekocht. De accu was kapot en er zit nu een nieuwe in. Er is alleen een probleem, de elektrische starter doet het wel maar hij slaat niet aan op het vliegwiel volgensmij. Iemand tips?

 

mvg 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...