Ga naar inhoud
Vespaforum.be

'86 px200 lusso tuning brainstorm


DD_ves

Aanbevolen berichten

17 minutes ago, Niels_1977 said:

Maar je hebt toch vonk zij je? Dan zal de bobine en grondplaat goed zijn.

 

 

Ja, heb vonk. Maar misschien niet op het goeie moment.

 

17 minutes ago, Niels_1977 said:

 

Ik zou denken, of ergens valse lucht, brandstof toevoer is niet goed, maar dat had je getest.

 

 

Testen is een groot woord. Er komt naft in de carbu, en die naft voel ik als ik kick.
 

17 minutes ago, Niels_1977 said:

 

Of toch de timing helemaal verkeerd. Maar klinkt ook niet logisch, aangezien je zegt dat je tdc hebt bepaald, btdc zal dan ook goed zijn, of iig in de buurt, dus iig starten.

 

 

 

Ik snap jouw uitleg niet.

Ik heb de stator op IT gezet, da's 18°

Daarna vliegwiel erop gezet, en TDC bepaald. Streepje gezet.
Van daar -18° BTDC bepaald. Streepje gezet.

Maar zolang ik dat niet getest heb met een strobe, kunnen die streepjes volledig fout zijn he. Bvb als straks blijkt dat mijn halve maantje in het verkeerde baantje zit.

Dus voorlopig zijn mijn TDC en BTDC enkel streepjes aan de buitenkant van een vliegwiel.

 

 

17 minutes ago, Niels_1977 said:

 

 

Je hebt al wel de sproeiers gecheckt op juiste sproeier en verstopping?

 

 

Sproeiers (en carb) zijn nieuw.

55-160 en 160-BE3-138

 

17 minutes ago, Niels_1977 said:

 

En de schroef bij het ronde deksel even los, zodat het filter kamer helemaal vol zit met benzine?

 

 

Ja, dit is in orde.

 

 

 

 

aangepast door DD_ves
Link naar reactie
1 hour ago, DD_ves said:

Ja, heb vonk. Maar misschien niet op het goeie moment.

 

Testen is een groot woord. Er komt naft in de carbu, en die naft voel ik als ik kick.
 

Ik snap jouw uitleg niet.

Ik heb de stator op IT gezet, da's 18°

Daarna vliegwiel erop gezet, en TDC bepaald. Streepje gezet.
Van daar -18° BTDC bepaald. Streepje gezet.

Maar zolang ik dat niet getest heb met een strobe, kunnen die streepjes volledig fout zijn he. Bvb als straks blijkt dat mijn halve maantje in het verkeerde baantje zit.

Dus voorlopig zijn mijn TDC en BTDC enkel streepjes aan de buitenkant van een vliegwiel.

 

 

Sproeiers (en carb) zijn nieuw.

55-160 en 160-BE3-138

 

Ja, dit is in orde.

 

 

 

 

Ok, bij het systeem van Crazy Monkey Development werkt het anders, simpeler, maar duidelijker denk ik. En je maakt volgens mij een denkfout.
De positie van vliegwiel/cilinder etc is een vast gegeven (je kan niet de positie vh vliegwiel wijzigen tbv timing) je grondplaat niet, die kan je aanpassen, draaien. 
(Vaak moet je vooral bij de bgm grondplaten de sleuven voor de schroeven verder dremelen, omdat die fabriek af vaak helemaal niet kloppen, heb ze al eens 12mm moeten verlengen om de juiste timing te kunnen afstellen) 

Dat IT op de grondplaat (bij de echte Piaggio grondplaat) geldt alleen voor een volledig standaard setup, dus 57mm slag, 200cc cilinder, dat is bij jou compleet anders. 
Dus jou procedure moet zijn, het nieuw tdc bepalen, en dan dmv een gradenboog zoals the whale, je nieuw 18 btdc bepalen. En dan ga je daarna aan je grondplaat draaien om het streepje op het vliegwiel (zie video) gelijk ze zetten met 18 btdc, zodat de ontsteking goed staat. Als je telkens uitgaat vh A en IT op je grondplaat gaat je blok nooit goed lopen, die zijn bedoeld voor een standaard px150 of px200 setup, niet voor een getuned blok!

(en zelfs al is het blok standaard, dan nog moet je timing checken, omdat de streepjes (A en IT) op de bgm grondplaten vaak compleet mis zijn)

Zie voor een heldere uitleg deze video;

The Whale

 

Ik vermoed dat het enige probleem dat je hebt, een verkeerde timing is.

Link naar reactie

OK. Helder. Maar ik heb toch nog een paar vraagjes:

Ik kan dus TDC en BTDC bepalen en op mijn vliegwiel afzetten, snel gebeurd en zonder problemen.

Ik kan dit dan testen op juistheid met een strobe.

 

Vraag 1:

Maar hoe zet ik die gegevens over op de stator?

Bvb.: Stel dat bvb mijn BTDC streepje 5° voor 18° staat, dan staat die voorontsteking dus op 23°. Hoe krijg ik die 5° dan naar mijn stator? Gradenboog printen?

 

Vraag 2:

Hoe doe ik dit op een motor die niet start? En waar ik dus niet kan testen met een strobe?

Link naar reactie

OK. Op vraag 1 heb ik al een antwoord. Op de statorplaat zou 1mm overeen komen met 1°.

 

Blijft dus over: Hoe me ervan te verzekeren dat de timing correct genoeg staat om te starten op een motor die niet start.

 

BTW: In de handleiding van de Pinasco 225 staat wel degelijk om de timing op IT te zetten.

Link naar reactie

Ik heb de raad gekregen om mijn timing op 21° te zetten bij een Pinansco 215 met Pinasco 57 mm krukas met vervroegde timing . Dit heb ik gedaan met hetzelfde toestel als jou. Bij mij staat de stator dan op  merkteken A. 

Link naar reactie

David, laat je niet in de war brengen door eerdere posts. De markeringen die jij hanteert zijn OOK correct. Het Whale syteem heb ik ook. Komt op exact hetzelfde neer als jouw streepjes op de carter. 

2 uur geleden, Niels_1977 zei:

Dat IT op de grondplaat (bij de echte Piaggio grondplaat) geldt alleen voor een volledig standaard setup, dus 57mm slag, 200cc cilinder, dat is bij jou compleet anders. Dus jou procedure moet zijn, het nieuw tdc bepalen, en dan dmv een gradenboog zoals the whale, je nieuw 18 btdc bepalen.

Klopt niet. Ten eerste is de standaard voorontstekingshoek van een standaard 200 23°, niet 18. Daarnaast: TDC is TDC. Al wissel je 27 keer van cilinder en piston. De markingen van David zijn correct (want aangebracht op carter met gemonteerde krukas&vliegwiel). Dat BGM statoren onbetrouwbaar zouden zijn is in dezer niet relevant (het betreft een originele Piaggio stator).

En dan nog... Ook al zit je 10 graden naast de ideale voorontstekinghoek, dan nog moet de motor starten. Pinasco raadt 18° aan voor de 225cc cilinder. De IT markering van een originele Piaggio stator (die tot voor de revisie op dezelfde motor zat) is dus een goede startbasis. Motor starten >> met strobo positie van vooronsteking vergelijken met de vooraf aangebrachte markingen en desgevallend de stator verdraaien indien de markingen op de stator niet exact blijken en klaar.

David is niet zeker van de juiste slotpositie (SIP Touren heeft er 2). Laten we dat eerst es uitklaren...

 

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie
1 uur terug, Thomas78 zei:

Ik heb de raad gekregen om mijn timing op 21° te zetten bij een Pinansco 215 met Pinasco 57 mm krukas met vervroegde timing . Dit heb ik gedaan met hetzelfde toestel als jou. Bij mij staat de stator dan op  merkteken A. 

Jij hebt een 215cc, Thomas. Pinasco adviseert 23° voor 215cc en 18* voor 225cc. Je voorontsteking iets verlaten kan geen kwaad. Je verliest enkel wat koppel en je theoretisch max. RPM neemt wat toe (en wat minder kans op extra verluchtingsgaten in je Piston :)).

image.png.6d3ce6bc3c1c216e747f60f93d2371f5.png

1 uur geleden, DD_ves zei:

OK. Op vraag 1 heb ik al een antwoord. Op de statorplaat zou 1mm overeen komen met 1°.

Blijft dus over: Hoe me ervan te verzekeren dat de timing correct genoeg staat om te starten op een motor die niet start.

1° komt idd overeen met 1mm verdraaien. Je hoeft je geen zorgen te maken over het starten van de motor in een licht afwijkende hoek. Je motor gaat heus niet vastlopen of piston doorsmelten of zo hoor.  

aangepast door Frederik9111
  • Like 1
Link naar reactie

Dit filmpje heb is gebruikt om alles nog eens correct na te kijken , hier word TDC bepaald en wat je moet doen voor juiste ontstekingspunt te bepalen , let wel dit ontstekingspunt hangt af van fabrikant tot fabrikant en model cilinder dus zeker de juiste setting voor uw cilinder nakijken , en wat voor u heel belangrijk is eens juist bepalen welke spie gleuf van uw vliegwiel je moet gebruiken , gebruik je het verkeerde staat alles volgens mij bijna 180* verkeerd 

ga ook stap voor stap en sla er geen over , niet lopen als je niet kan stappen ;)

grtz sidvespa 

 

 

 

 

  • Like 3
Link naar reactie

Feest! :P

Davids tekening vs wat ik ‘m vandaag door stuurde.  (“‘t Zijn geen tetjes”) :lol:

image.png

82B5F9C5-6414-4DC3-BA9F-1AFD1A0577A8.jpeg

aangepast door Frederik9111
  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
42 minuten geleden, DD_ves zei:

 

Het was dus de slotpositie! :D

2de kick en hij draaide!

(kan ook ni anders, volgens mij is dat spel gerodeerd op de kick :lol:)

Dat is natuurlijk zoals ik in mijn post wel een heel belangrijke die slotpositie , 

alleee we kunnen besluiten , eind goed al goed :D

grtz sidvespa

  • Like 2
  • Bedankt 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Mannen, ik heb electrische problemen.

Achtergrond info:
De kabelboom is niet uit de vespa geweest. Wel heb ik de 2 schakelaars (met hun kabels) aan het stuur vervangen, want die had ik doorgeknipt voor ik door had dat die stekkertjes door het stuur gingen bij het uiteen halen...

Probleem omschrijving:
Geen koplamp, en geen achterlicht/remlicht (pinkers zitten er nog niet op).
Heel soms wel een flits bij de koplamp, dus lampje zou ok moeten zijn.

Vandaag wordt mijn multimeter geleverd, maar ik heb nog nooit zo'n ding in mijn pollekes gehad :D

 

Iemand een paar tips waar te beginnen?

Ik heb al een vraag trouwens:

Is het mogelijk om de batterij op de kabelboom aan te sluiten zodat ik kan testen zonder dat de motor moet draaien?

 

 

 

Link naar reactie

Zet je multimeter gewoon op OHM, dan kan je de bedrading doormeten om te zien wat naar waar gaat en of de bedrading ergens onderbroken is.  Voor de koplamp, check de contactpunten en of er geen speling zit op de lamphouder. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
2 minutes ago, nero said:

Zet je multimeter gewoon op OHM, dan kan je de bedrading doormeten om te zien wat naar waar gaat en of de bedrading ergens onderbroken is.  Voor de koplamp, check de contactpunten en of er geen speling zit op de lamphouder. 

Groetjes, nero. 

Merci Nero!

 

Waarschijnlijk voor u een ongelooflijk stomme vraag. Maar is dat dan zo simpel als 1 van die pennetjes van de multimeter op het begin van de draad, en 1 op het eind?
Of moet er ergens nog een stroombron bij (of is de multimeter in dit geval de stroombron)?

Link naar reactie
9 minutes ago, nero said:

In een multimeter steekt of hoort een batterij. 

 

Ik las het ondertussen, sorry voor de stoeme vraag man ;)

 

9 minutes ago, nero said:

 

Zeker dat dit de goeie is? Ik zie bvb al niet de blauwe en zwarte draad die uit de Stator komen.

 

Zijn er dingetjes waaraan jullie kunnen zien welk diagram ik precies nodig heb? Ik heb een hoop foto's van het electrische gedeelte.

aangepast door DD_ves
Link naar reactie
11 minuten geleden, nero zei:

Nee, maar da's een schema van een PX200E met batterij en zonder starter.  :)

Correctie  B)

@DD_ves Begin es met die huistuin en keuken aardingsdraad en losse gele te checken. Die horen daar sowieso niet, eej. Ik zoek ondertussen nog even verder naar dat diagram (ik heb het érgens opgeslagen, maar 'k weet nie meer waar...).

Link naar reactie
5 minutes ago, Frederik9111 said:

Correctie  B)

Euh. Is dit geen PX200E Arcobaleno?

 

IMG_9572.thumb.jpg.4faa87c3f278055718ebd54f1e5fb4d3.jpg

 

IMG_9573.thumb.jpg.e3e595dfc516c23fa19f5f3878f63b6a.jpg

7 minutes ago, Frederik9111 said:

 

@DD_ves Begin es met die huistuin en keuken aardingsdraad en losse gele te checken. Die horen daar sowieso niet, eej. Ik zoek ondertussen nog even verder naar dat diagram (ik heb het érgens opgeslagen, maar 'k weet nie meer waar...).

OK. Ik ga dat checken. Maar hoe? :unsure:

 

Dit heeft trouwens wel gewerkt voor dat ik 'm uit elkaar haalde :unsure:

Link naar reactie
3 minuten geleden, DD_ves zei:

Euh. Is dit geen PX200E Arcobaleno?

  Joat, maar het wiring diagram in Nero's post is van een oudere P200E

3 minuten geleden, DD_ves zei:

OK. Ik ga dat checken. Maar hoe?:unsure:

  Volgens mij had een klein kabouterke u een paar weken geleden al aangeraden ineens een deftige nieuwe kabelboom te steken... :lol:

Link naar reactie
17 minutes ago, Frederik9111 said:

  Joat, maar het wiring diagram in Nero's post is van een oudere P200E

  Volgens mij had een klein kabouterke u een paar weken geleden al aangeraden ineens een deftige nieuwe kabelboom te steken... :lol:

Ah, verkeerd gelezen!

 

weet het, maar ik ben bang van al die draden in de neus :lol:

en gezien alles werkte, dacht ik dat het slim was om dat vooral ni kapot te maken...

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...