Ga naar inhoud
Vespaforum.be

'86 px200 lusso tuning brainstorm


DD_ves

Aanbevolen berichten

Mannekes!

 

Gezien er velen zijn die momenteel thuis zitten, en zich misschien wel vervelen... Stel ik een brainstorm voor!

Ik heb sinds kort onverwacht een PX-je bij in mijn garage gekregen.. Mijn Sprint Veloce is nog altijd bij de carosserie, dus zou ik stillekesaan aan deze scooter kunnen beginnen..

Huidig status:
1986 PX 200 LUSSO

 


1BC7B190-822B-4938-9416-FA5445CE9E8F.thumb.jpg.643e728136bbf4b894b86ececc23a24b.jpg

 

Start, rijdt en remt.
Lekt wel 2-taktolie, ik denk ergens aan de olieleiding, of aan het peilglas.

Scooter heeft vrij veel kilometers:

IMG_9559.thumb.jpg.cfdeb0438be4ad5bc9e5db4c5cd4e8bf.jpg

En revisie-historie is niet duidelijk.

 

Dus.. Gaat deze volledig uit mekaar. Er hangt zo veel smurrie op het frame, dat ik zelfs niet kan zien of er roest/gaten op/in zitten :D 

 

Nu.. Wat te doen motorisch?

IMG_9556.thumb.jpg.cf317ddb274b60b02ade998360d9ffbb.jpg

 

 

- Stock? 
- Tuning?

- Mengsmering?
- Zelf mengen?

 

En dan nu de insteek van de brainstorm:
Indien tuning, wat zouden jullie erin/erop steken?

Ik ben op zoek naar een touring-setup, die langere touren aan kan, toch wel betrouwbaar blijft, en die af en toe ook kan dienen om met 2 op te rijden.

Dus, wat zouden jullie steken?

- Cilinder: 
- Carburateur:
- Uitlaat:
- Overbrenging:
- Koppeling:

- Nog iets anders:

 

Laat je gaan! ;)

 

aangepast door DD_ves
  • Like 2
Link naar reactie

Als ik hard wil rijden dan pak ik wel mijn Suzuki... 

Ik zou 'm dus qua blok zo veel mogelijk origineel laten. Misschien wel een BGM of Sip Road 3 (al ben ik geen voorstander van sip meuk) erop en een aangepaste sproeier. 

Kijkend naar de cilinder of deze groeven heeft en hoe de zuiger is... afhankelijk hiervan vervangen of niet. 

Koppeling... indien deze te stug is gewoon een er opzetten die je lekkerder vind gaan. (ik ben erg blij met mijn cosa2 koppeling) 

Verder gewoon alle pakkingen keringen en lagers doen. Schokbrekertjes indien je dat wil ook vervangen door betere exemplaren.

En als je alles toch uit elkaar hebt die body een mooie opknapbeurt geven en dat grijze zadel... Oftewel leuk project! 

Link naar reactie

Voorlopig zit ik op volgende config:

- Cilinder: Pinasco 225 Grand Sport
- Carburateur: Standaard
- Uitlaat: BGM Pro Big Box Touring
- Overbrenging:
- Koppeling: BGM Pro Superstrong
- BGM Pro Touring 60mm Krukas

- Nog iets anders: ?

 

aangepast door DD_ves
Link naar reactie

Mijn 225 blokt vlotjes 120-150km tussen 2 tankbeurten. XL-tank is misschien wat overbodig. Fastflow-kraan en -carbu zijn idd een goed idee.
Een standaard carbu is bruikbaar, maar je laat potentieel liggen.  

  • Like 3
Link naar reactie

Demontage begonnen, motortje is in goeie staat! B)
Heeft toch 43000 kms...

 

 

IMG_9713.thumb.jpg.faa3f077a767b83fcfb535b772d83c0f.jpg

 

Chrome... :wacko:

 

IMG_9731.thumb.jpg.58ce4ef8cb20cc4cd6217627d3ccbd75.jpg

Voor het kuisen.

 

IMG_9733.thumb.jpg.4ded87c9a7087172136a31774c8747f4.jpg

Industriele ontvetter.

 

IMG_9734.thumb.jpg.66adb57b3762d26095cfa8e116d9e5ad.jpg

Na..

 

IMG_9741.thumb.jpg.b0ba8599e395c741bc65adc43a659501.jpg

Begin demontage.

 

IMG_9742.thumb.jpg.28f6016bf64de847768a9886e279b2dd.jpg

Cilinderkop (origineel?). 

 

IMG_9744.thumb.jpg.8c57a1a82759ced1a6393bd425cf7cd1.jpg

Cilinder

 

IMG_9747.thumb.jpg.9360bd7c6919cde881950a2becf96af0.jpg

Piston

 

IMG_9751.thumb.jpg.b2a97b8823131801c3d80bc1724c0a9d.jpg

Koppeling

 

IMG_9752.thumb.jpg.fefac134103ff78a7e0de84a40bbf1ad.jpg

Die mengsmering gaat eraf

 

IMG_9757.thumb.jpg.97a93a4d7019e8d3f9c5e8d2ea4ddfc6.jpg

Mooi intake vlak

 

IMG_9758.thumb.jpg.d8ffcf2cddc2890db4a9f77887d1529c.jpg

 

IMG_9781.thumb.jpg.f7a75b02730a46dce2c07b798d2b17cd.jpg

 

IMG_9794.thumb.jpg.339b71d5852885f9525c8a1b00685d12.jpg

Alles gewassen

 

IMG_9795.thumb.jpg.c2d799d5e4b43e73c3c1b6c94193427b.jpg

Eindresultaat carters!

Link naar reactie

Motorisch even vast, want er zat maar 1 roulement in de set die ik besteld had...

 

kleur is ook besteld, ral 6005 mosgroen.

lijkt heel hard op British Racing Green :

 

506B2D99-C7FF-447C-BA1A-9C1C5E217702.jpeg.4f964f1799a1feb7e33d3ecd25f92478.jpeg

  • Like 2
Link naar reactie

Ik heb een dikke twijfel...

 

ik heb het vliegroest met een staalborstel verwijderd, en daarna een laagje Owatrol Olie gegeven.

Als dat uitgehard is, kan je daarop primeren met Motip universal primer?
zo niet? Hoe haal je die owatrol er terug af? :unsure:

Link naar reactie
56 minuten geleden, DD_ves zei:

Ik heb een dikke twijfel...

 

ik heb het vliegroest met een staalborstel verwijderd, en daarna een laagje Owatrol Olie gegeven.

Als dat uitgehard is, kan je daarop primeren met Motip universal primer?
zo niet? Hoe haal je die owatrol er terug af? :unsure:

Met decapant...zo heb ik mijn Sprint Veloce twee maal moeten doen  nadat er teveel stof in de Owatrol zat .  Dan heb ik hem gewoon bij een lak bedrijf in de matte vernis latten zetten. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Denk dat ‘t gelukt is..

142DA9E4-E3AA-4342-B06A-88F5ACB96853.jpeg.357298a00d76a4f69759ff35cd752741.jpeg
bodem met owatrol erop..

 

Eraf gehaald met decapant (ik dacht dat product nooit meer aan te raken na mijn vbb... )

daarna etch primer erover, en dat lijkt te houden..

926D3ACA-F3F0-4594-ABCC-48C933335633.thumb.jpeg.38a98982e98612865588b43fd4ac93ee.jpeg

 

daarna nog wat geschuurd..

A7A7CAA7-BB46-4F09-A976-2AB56818D8F8.thumb.jpeg.e33471acd93a49d30244dce16d044acc.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie

Vandaag wat verder kunnen doen aan het motortje (ik denk dat ik die carrosserie stiekem aan het uitstellen ben :lol:).

 

76C0A351-C728-43B7-9F6D-21DF341C9EDC.thumb.jpeg.ceedecaa21bc1ee78dc71ceee0c3a69f.jpeg

 

Roulementen, klein spul en primaire geinstalleerd

 

856E6DAB-806F-4E41-BB2F-3F868C5FDD76.thumb.jpeg.6357726eb04c6bf935e4713e430b7657.jpeg

versnellingsbak en krukas geinstalleerd 

 

F8A5F4C8-9C60-4496-AF19-FAC3D7619DC8.thumb.jpeg.88faa290fa16d3dc862599d6ee389154.jpeg

 

27D2C49B-E141-4135-875F-BDFDD146E2D7.thumb.jpeg.33c608a18ade1b2ea87335178272e2b3.jpeg

 

FB9A603A-834C-41FA-BEC6-D746F4018DBB.thumb.jpeg.667176fd1292466580cc6d4ba72ce1a9.jpeg

 

pakking gestoken en blok dicht gedaan. 
 

binnenkort koppeling, en dan even wachten tot de carb en vliegwiel terug op stock zijn. 
 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Wat doet ne mens op een paasmaandag in quarantaine?

 

IMG_9964.thumb.jpg.2d2e6cdec530dc1d5fd4db0e7813e0d0.jpg

oliepomp afpluggen

 

IMG_9965.thumb.jpg.a2bada3529a485d8206d21df6ff6bb47.jpg

koppeling plaatsen

 

IMG_9966.thumb.jpg.1e8cb12af2e2e73b96f32aee71dd50d9.jpg

IMG_9967.thumb.jpg.fe680ed75fd4c6381cde73e7310e2e69.jpg

IMG_9968.thumb.jpg.fb21612f54f0ec8288916dd3ae6629b9.jpg

Piston, segmenten, cilinder en kop installeren

 

IMG_9969.thumb.jpg.80277e8117d49d1bf8066c3781de0403.jpg

 

IMG_9970.thumb.jpg.940d02bea711b362ff2869dd45e9fb4a.jpg

 

Stator plaatsen

 

IMG_9973.thumb.jpg.2d96ccc244fdd714c6b3c343d13d9d17.jpg

Bckplate, remblokken en keering erin

 

Resultaat na electro aan te sluiten:

IMG_9976.thumb.jpg.da9bb2a7b4ab37761f319819c58f8cc0.jpg

 

 

Nu zit ik vast, geen stukken meer :D 

 

 

 

  • Like 4
Link naar reactie

Eerste poging tot spuiten.. is niet evident. Ik had te zwaar geschuurd, met korrel 80. 
Een wijs man zei me dat dat te ruw was. Dus erover gegaan met 150 en 400. Maar je ziet nog altijd krasjes, je moet er wel met je neus op gaan hangen...

morgen paneeltje als het goed droog is eens bekijken in het daglicht...

En dan beslissen of ik de rest nog verder schuur of van hieruit ga spuiten...

2F8F3FB8-9072-47EB-8BEE-86F2722B6346.thumb.jpeg.a49a9819e3a20fb3eb4c63adbc36934d.jpeg

 

627955BB-7F68-4A74-91A4-C6C192290B3A.thumb.jpeg.4de0c6e2ca8c1d83a7c6fe262c77eac4.jpeg

 

665E0096-2306-46E7-A18C-71B9F198F1B0.thumb.jpeg.b5b5c9fe9eedd2e261c525caf976214e.jpeg

 

C8E919C0-3A99-4145-9DD6-4667B4A29049.thumb.jpeg.0382b1768164cadbd30667e356af0074.jpeg

Link naar reactie

...een "wijs man" zei eens ooit tegen mij : "voorbereiding is het meeste en het lastigste werk"...en dan kan je pas gaan spuiten...en dan krijg je sowiezo een prachtig resultaat ;)

Uiteraard als je de nodige ervaring hebt met spuittechnieken...want je kan nog zo goed en glad schuren met heel fijn schuurpapier"...zonder ervaring wordt het "niets".

En die wijze man vertelde me ook nog : " stofvrije ruimte, droogtijden respecteren, en meerdere lagen grond en lak zetten...om een mooi eindresultaat te verkrijgen als een spiegel.

En zo heb ik het vroeger ook "als hobby" geleerd...met schade en schande, afdruipers en met veel geknoei...tot je na een tijd begint te begrijpen, dat die "wijze man" gelijk had :D

 

  • Like 2
Link naar reactie
41 minutes ago, Vespaciao said:

...een "wijs man" zei eens ooit tegen mij : "voorbereiding is het meeste en het lastigste werk"...en dan kan je pas gaan spuiten...en dan krijg je sowiezo een prachtig resultaat ;)

Uiteraard als je de nodige ervaring hebt met spuittechnieken...want je kan nog zo goed en glad schuren met heel fijn schuurpapier"...zonder ervaring wordt het "niets".

En die wijze man vertelde me ook nog : " stofvrije ruimte, droogtijden respecteren, en meerdere lagen grond en lak zetten...om een mooi eindresultaat te verkrijgen als een spiegel.

En zo heb ik het vroeger ook "als hobby" geleerd...met schade en schande, afdruipers en met veel geknoei...tot je na een tijd begint te begrijpen, dat die "wijze man" gelijk had :D

 

Weet jij toevallig een antwoord op volgende vragen?

1. Mag je een week of langer wachten om vernis te spuiten? Of is er ook een maximum droogtijd,

2. Als ik druipers krijg in een vernislaag? Hoe los je dat op? Want ik neem aan dat je daar niet in  mag schuren?

Link naar reactie
18 minuten geleden, DD_ves zei:

Weet jij toevallig een antwoord op volgende vragen?

1. Mag je een week of langer wachten om vernis te spuiten? Of is er ook een maximum droogtijd,

2. Als ik druipers krijg in een vernislaag? Hoe los je dat op? Want ik neem aan dat je daar niet in  mag schuren?

Dat zou ik eens moeten gaan vragen aan die "wijze man" die ondertussen is overleden...want zoveel weet ik er ook niet van...ik ben geen expert en het is niet mijn beroep :)

Ik heb een tijdlang spuiten als "hobby" gedaan...grondverf en lakverven...maar met vernis heb ik weinig ervaring...alleen met spuitbusjes om een kleine oppervlakte spuiten.

Ik weet wel dat je beter dunne lagen spuit...en liefst drie of vier lagen lak dan alles in twee lagen proberen te spuiten ( met grotere kans op lopers ).

Hoe dikker je spuit, hoe meer kans op druipers...als de druipers niet te erg en niet te groot zijn... dan kan je ze proberen weg te werken door te polijsten ( machinaal ).

Er is ook verschil tussen "watergedragen lakken" en "chemische lakken...en ook de omgevingstemperatuur en de vochtigheidsgraad spelen een grote rol bij spuitwerken.

Spuitpistolen moeten ook altijd goed gereinigd worden om verfverstoppingen te voorkomen (een sputterend pistool geeft een knoeiboel )...en verf moet altijd gefilterd worden.

Het percentage verdunning moet juist zijn ( of de verf is te dik of te loperig )...kortom "verfspuiten" vergt wel een hoop ervaring die je alleen door jaren ervaring kan opdoen...

Zeker als je grote en "moeilijke oppervlakken moet spuiten, moet je de techniek goed onder de knie hebben...of je zit constant te vloeken en "alles terug af te schuren" :D 

 

 

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
4 uur geleden, DD_ves zei:

Weet jij toevallig een antwoord op volgende vragen?

1. Mag je een week of langer wachten om vernis te spuiten? Of is er ook een maximum droogtijd,

2. Als ik druipers krijg in een vernislaag? Hoe los je dat op? Want ik neem aan dat je daar niet in  mag schuren?

1 het antwoord staat op de handleiding van je lak(meestal na meer dan 48 uur schuren)

2 goed laten uitharden(14 dgn of liefst nog wat) en met een scheermes het als een schaafje eraf schaven tot je gelijk bent met de naast liggende lak(vernis) daarna poetsen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...