Jump to content
Vespaforum.be
Sign in to follow this  
TonyC

Toerental zakt langzaam

Recommended Posts

het gaat over een Piaggio Carnaby 300 van Bj 2011dus zelfde motor als een GTS 300.

In het werkplaats handboek staat dat het stationair toerental 1700 +100 is

Als ik stop draait de motor 2100 toeren en zakt dan heel, echt heel langzaam naar zijn stationair toerental.

Ben al bij een dealer geweest waar ze hem hebben uitgelezen en daar was alles goed, geen foutmeldingen.

Vreemd en jammer genoeg was er geen software update voor mijn type scooter.

Software is van 2009.

Ik heb het gasklephuis ook al proper gemaakt, was redelijk vuil.

Het geribbelde deksel zit met schroeven vast, kan men dit zonder problemen of gevolgen los maken?

En neen, ik heb niet aan het "verboden aan te draaien schroefje" gekomen.

Mvg Tony

 

Afbeeldingsresultaat voor gasklephuis vespa gts

Share this post


Link to post

Ik ken die GTS 300 niet, maar zit er ergens een luchtfilter? (waarschijnlijk wel) 

Die zou ik als eerste goed schoonmaken. (of een nieuwe installeren) Is bij erg veel slecht functionerende (nieuwere) motoren de oorzaak.

Share this post


Link to post
21 uur geleden, Niels_1977 zei:

Ik ken die GTS 300 niet, maar zit er ergens een luchtfilter? (waarschijnlijk wel) 

Die zou ik als eerste goed schoonmaken. (of een nieuwe installeren) Is bij erg veel slecht functionerende (nieuwere) motoren de oorzaak.

Heb een groot onderhoud gedaan en er zit een nieuwe luchtfilter in, kleppen geregeld, overal nieuwe olie.

Share this post


Link to post

Dat je toerental heel langzaam terug gaat naar normaal toerental kan duiden op een luchtlek. Dus alles wat je los hebt gemaakt dubbel checken?

Share this post


Link to post

Heb je dit recent of al een tijdje. De ECU willen met de wat schommelende temperaturen wel eens zoeken omdat ze constant op zoek zijn naar een optimale verbranding.

Dit is de tekening van een MIU3G en ga er vanuit dat jij een MIU1 hebt (je opmerking over schroefjes). Je kan deze los maken en voorzichtig het deksel lichten, daarachter zit je MAP en Temp sensor. Kijk of deze vervuild zijn en maak deze heel voorzichtig schoon want dat zijn hele gevoelige sensoren.

7741AFE1-954D-43A5-941D-8E667D8B7094.thumb.jpeg.45a0f90d4e9518cb653a62486807d582.jpeg

Je zegt dat je motor aan de diagnose heeft gehangen, is er alleen op fouten gecontroleerd of ook op onregelmatige MAP en Temp waardes. Als deze sensoren vervuild zijn gaat het motor toerental schommelen of reageert deze laat op de stationair (1700 rpm) en blijft dan wat langer hoog in het toerental.

Je kan eventueel ook je ECU terugbrengen naar de “leer” mode ( accu 10 min los en dan stuk gaan rijden) waarna deze zich weer gaat instellen. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

ondertussen gezien dat er een scheur in het inlaatspruitstuk zit, nieuwe is besteld

Ik had de schroefjes van het deksel los gedraaid maar kreeg geen beweging in het deksel dus ben er verder vanaf gebleven.

Dus nu wachten op de bestelling ergens volgende week en dan terug sleutelen, wat moeten we anders doen nu we thuis moeten blijven :-)

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...