Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Voldoende squish maar hele hoge compressie.


Bowyer

Aanbevolen berichten

Het volgende doet zich voor. Vanwege spelling op het lager aan de ontstekkingszijde is mijn blokje uit elkaar gegaan.

Dus nieuwe lagers en keerringen, nieuwe platen ander krukas(60mm slag) en een cilinder die door iemand ooit is opgeboord naar 208cc maar nooit gebruikt.

Kortom leuk om te spelen. Nu zit er een voetpakking van 0,5mm en geen koppakking daarmee blijft de zuiger op het odp een fractie boven de onderzijde van de uitlaat staan, de squish zit op net geen 2,2mm wat ruim voldoende zou moeten zijn.

Wat gelijk opviel was dat hij bijna niet met de hand aan de Kickstarter door de compressie te duwen was.

Dus compressie meter erbij en na een aantal keren kicken kom het op 9bar/120psi wat mij zeer veel lijkt.

Wat is nu wijsheid? Gewoon doordoen en zien wat er gebeurd of toch een iets dikkere spacer aan de voet en iets als koppakking?

Link naar reactie

Die hoge compressie is niet uitzonderlijk, tussen de 8 en 10 bar hoort een goed afsluitende cilinder te zijn. (zie youtube films over auto restauraties, een goede cilinder zit vaak tussen de 100 en 150 psi) Ik heb een andere setup, 208cc alu alt Polini cilinder icm 57mm krukas, maar ook erg hoge compressie, en zwaar om aan te kicken. Gegoogled op ervaringen met de Polini 208 cilinder, en die zware compressie hoorde bij die cilinder set. Komt dus iig bij meerdere cilinder sets voor.

Wat de verhouding is tussen dikkere voetpakking en squish, geen idee. (heb wel eens gezien dat dit gecontroleerd werd dmv soldeerdraad door bougiegat om zo de squish te checken)

Wat ik me nog wel bedenk (maar dit is een compleet andere setup)

Ik heb eens advies gevraagd bij SCK over een BGM 177 (187cc) setup, en om van 57mm slag naar 60mm slag te gaan moest er een voetpakking van 1,5mm tussen.

Link naar reactie

Oké alle reacties samengevat; hogere compressie is niet heel bijzonder.

Zoals nu de zuiger een fractie boven de onderkant van de uitlaatpoort komt betekent eigenlijk dat dan alle poorten wat timing goed zijn?

De squish aanpassen in de kop door hem uit te draaien indien nodig( detonatie). Maar een squish van 2,2mm zou veilig moeten zijn dacht ik?

Hoe kan ik zien of en hoever het zuiverheid aangepast moet worden?

Link naar reactie

De timing controleren vergt wat ervaring.,die ik ook niet heb .je hebt een graden circel nodig op je vliegwiel .

Dan moet je by het opengaan de graden noteren .

Moeilyke materie.

Deze methode  is simpeler .

Als in de laagste zuigerstand de in en uitlaat poorten volledig open staan is het goed .

De zuigerhemd mag als de zuiger in de bovenste stand staat niet meer te zien zyn .

 

Link naar reactie
18 uur geleden, Loe zei:

De timing controleren vergt wat ervaring.,die ik ook niet heb .je hebt een graden circel nodig op je vliegwiel .

Dan moet je by het opengaan de graden noteren .

Moeilyke materie.

Deze methode  is simpeler .

Als in de laagste zuigerstand de in en uitlaat poorten volledig open staan is het goed .

De zuigerhemd mag als de zuiger in de bovenste stand staat niet meer te zien zyn .

 

even ter aanvulling.het zuigerhemd mag dan niet meer te zien zyn als je de inlaatpoort inkykt.

Als de zuiger nog een stukje van de uitlaatpoort ofoblokkeerd spoelpoorten blokkeerd .in het onderste dode punt .dan kun je een dikkere voetpakking monteren .

Met als gevolg dat je waarschynlyk een te lange zuigerhemd krygt.dat los je op door de zuiger in de bovenste dode punt te doen .en dan heel secuur aftekenen via de inlaat poort .wat er teveel oversteekt.

Dit moet je vervolgens af vijlen.

Als je voetpakking dikker wordt .kryg je minder compressie .dat dan weer wel

Link naar reactie

Bij lange slag verwacht je zo'n 1.6mm squish. Een piston die een fractie boven de uitlaatpoort uitsteekt is an sich niet uitzonderlijk. De compressieratio van een PX200 is 9.8:1.

9 Bar is dus lager dan standaard. Ben je zeker van die veronderstelde 208cc cilinder? Zeker dat het een opgeboorde 200cc Piaggio cilinder betreft? Deductiegewijs zou een langeslagcilinder met een overbodige 0.5mm spacer logischer zijn. 

Een andere verklaring zou kunnen zijn dat jouw kit effectief een standaard 200cc is in combinatie met een zogenaamde gefreesde "60mm-kop". Die gebruiken de oorspronkelijke cilinder met een iets dieper uitgefreesde kop die de slagverlening compenseert. MMW heeft er zo op basis van originele Piaggio-culassen.

Link naar reactie
2 uur geleden, Frederik9111 zei:

Bij lange slag verwacht je zo'n 1.6mm squish. Een piston die een fractie boven de uitlaatpoort uitsteekt is an sich niet uitzonderlijk. De compressieratio van een PX200 is 9.8:1.

9 Bar is dus lager dan standaard. Ben je zeker van die veronderstelde 208cc cilinder? Zeker dat het een opgeboorde 200cc Piaggio cilinder betreft? Deductiegewijs zou een langeslagcilinder met een overbodige 0.5mm spacer logischer zijn. 

Een andere verklaring zou kunnen zijn dat jouw kit effectief een standaard 200cc is in combinatie met een zogenaamde gefreesde "60mm-kop". Die gebruiken de oorspronkelijke cilinder met een iets dieper uitgefreesde kop die de slagverlening compenseert. MMW heeft er zo op basis van originele Piaggio-culassen.

Aan de hand van de zuigerdiameter/ oppervlak en de slaglengte van een normale krukas (57mm) hadden we uitgerekend dat we op 208cc uit kwamen. Nu ben ik niet zo’n rekenwonder maar dit klopt denk ik. De kop die er nu op zit heeft in tegenstelling tot een andere die ik heb inderdaad een ietsjes diepere verbrandingskamer en heeft 4 steunnokken aan de buitenkant van de draadeind  gaten. Ik heb zo’n mmw kop opgezocht op Google en daar lijkt het heel veel op, alleen staat er in de mijne een piaggio tekentje. 
Met een originele krukas blijft de top van de zuiger verder onder de rand van de cilinder dan nu, dit heb ik getest met deze cilinder omdat ik begon te twijfelen over de slaglengte , nu is het ongeveer 1mm en in de kop zit vanaf de rand tot wat de squish rand zou moeten zijn ongeveer 1,25mm.

@Loe, ik kan de zuiger echt niet zien in de inlaatpoort, sterker als de cilinder er op zit kan ik de inlaatpoort niet zien. Volgens mij gaat dit verhaal op voor zuigergestuurde motoren en niet voor Vespa’s waar de inlaatpoort door de krukas bedient word. (Denk ik)

Link naar reactie

Dat laatste klopt van die zuigergestuurde motoren..

Sorry ,ik wist niet dat jou vespa een ander inlaat systeem had .

Maar dan nog .moet de zuigerschort niet de inlaat beperken .

Gewoon de hoogte van je zuiger opmeten .op de laagste stand met een viltstift een streep zetten .en dan meten vannaf de streep naar de inlaatpoort .voila .

 

Link naar reactie

Squish van 2,2mm is ongeveer standaard voor een PX, maar is eigenlijk te groot.

de voetpakking kan verwijderd worden om de squish wat te verlagen.

Om de compressie te verlagen moet niet de squish vergroot worden maar het volume in de cilinderkop vergroot worden. Domme vraag wellicht, is de squish and in de cilinderkop aangepast aan de kromming van de pistonkroon?

Link naar reactie
11 minuten geleden, Speedracer zei:

Squish van 2,2mm is ongeveer standaard voor een PX, maar is eigenlijk te groot.

de voetpakking kan verwijderd worden om de squish wat te verlagen.

Om de compressie te verlagen moet niet de squish vergroot worden maar het volume in de cilinderkop vergroot worden. Domme vraag wellicht, is de squish and in de cilinderkop aangepast aan de kromming van de pistonkroon?

Als ik  de voetpakking verwijdere heb ik dan wel een voldoende afdichting? Er zou dan een squish van 1.7 overblijven.

Ik denk niet dat de kop is aangepast een de zuiger omdat ik ze niet samen gekocht heb.

Er zit alleen niet een uitgesproken rand in zoals in sommige andere koppen.

Ik begreep van Frederik dat de compressie die ik gemeten heb in het geheel niet bijzonder is dus wil ik daar eigenlijk niet aan sleutelen.

Link naar reactie

Je moet altyd iets van een pakking hebben tussen carter en cilinder omdat je anders lekkage /valse lucht daar krygt.je kunt zelf van pakkingpapier eentje maken .dat is in diverse diktes te koop .

Ik heb by oldtimer brommers voetpakkingen gezien die zo dun waren als een vel a4 kantoor papier dat pakt echt niks aan hoogte 

Link naar reactie

Er zit nu een zelf gemaakte pakking van speciaal pakkingpapier tussen, die is wat minder dik maar hoeveel precies is natuurlijk pas te zien als je hem er weer tussen uithaalt nadat hij onder de aangespannen cilinder gezeten heeft.

Er zit nu geen koppakking tussen dus dan neem ik aan dat de squish nu net onder de 2mm zit.

Gisterenavond alles compleet gemaakt en hem in de standaard gestart, dat ging vlot en klonk goed.

Nu even het frame afwachten die komt als het meezit vandaag terug van de straler en zit dan in de epoxycoating.

Zoals het nu is hebben we buiten werktijd toch niet veel anders te doen het zal dus lekker opschieten.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...