Jump to content
Vespaforum.be
Filientje!

Bardalh additief bij benzine

Recommended Posts

Hoi jullie!

Ik heb een aantal "warmloper" problemen gekend met mijn "tuned by Maskes"  GS150 motor.  De motorafstelling zal wel juist zijn maar Maskes wijst vooral naar de ethanol in de benzine. Ik tank nochtans altijd 98 (E5) met een 2 à 3% mengeling met SIP olie.

Hij raad me aan, gelet op de huidige problemen met de benzine (n.a.v. ethanol), om preventief een additief toe te voegen zoals Bardahl Top Oil. Dit in een toevoeging van 1ml op 1 liter benzine.

Dit additief is eigenlijk bedoeld voor(al) de (klep)smering bij 4-takt motoren maar anderzijds neutraliseert het de ethanol in de benzine... zegt men... Dat zou een positieve invloed hebben op de 2-takt Vespa motoren, vooral het getuned motorblok.

Iemand ervaring? Ik hoor het graag!

https://www.bardahlstore.nl/webshop_producten/benzinetoevoegingen/p-1/2405--preventief-bij-e10-benzine.html

Share this post


Link to post

Wat hield de "tuning" in? 

Ik doe altijd 5% half-synthetische olie toe van een bekend merk (Denicol scoot racing smokeless 2 stroke oil) en zonder motorproblemen  de classic vespa 500km gereden op 1 dag.  

Vastloopproblemen door de ethanol lijken me vergezocht. 

Zou het dan eerder gaan zoeken naar iets te nauw geboorde cilinder of het ontstekingstijdstip dat niet correct is afgesteld. Dacht dat de ombouw naar een elektronische ontsteking op je vespa gebeurd was of ben ik mis? 

Groetjes, nero. 

 

Share this post


Link to post

Klopt Nero!

Er is een complete tuning uitgevoerd... Pinasco Flytech ontsteking, Pinasco krukas, cilinderset 151 van Bollag,  een Polini CP23 carburator, Big Box Bollag uitlaat,....

In het begin waren er aantal warmlopers zonder aanwijsbare reden... dan van tankstation veranderd..., oef,..... de Giro Mostra 500km uitgereden.... Tot plots met ongeveer 2800 km op de teller bij een felle kopwind die opnieuw ging vastlopen en deze keer niet meer kunnen starten... bougie eruit, camera erin.... schade(krassen) aan de zuiger, ... Einde verhaal!

Peter blijft bij zijn stelling, ALS mijn mengeling goed zat, dat er huidig heel wat benzineproblemen zijn en dit de oorzaak zou zijn.... Hij poste zelfs een bericht dat het uitkijken is met de huidige benzine bij getunede motoren. Garantie... nul - noppes - nada... "vind ik niet" leuk....

 

Share this post


Link to post

Shell v power 98 e5 en bp ultimate 98 e5 bevatten geen ethanol.

By shell staat t zelfs op de pomp.heel klein.

Ik heb contact gehad met beide benzinemaatschappy klantenservice .die my dit bevestigd hebben 

Share this post


Link to post
Posted (edited)

En wat zijn nu de plannen? Ik bedoel, als de cilinder/ zuiger naar de vaantjes zijn. 

Groetjes, nero. 

Edited by nero

Share this post


Link to post
1 uur geleden, Filientje! zei:

Ik tank nochtans altijd 98 (E5) met een 2 à 3% mengeling met SIP olie.

Een GS heeft toch standaard 5% en kan met de huidige olie inderdaad wat minder maar volgens mij is het nodig voor de smering van je lager, dit stond in een originele manual dacht ik. En zelf gebruik ik altijd Castrol,  weet niet wat de kwaliteit van SIP is. 

Share this post


Link to post

Sip is 100% syntheet .en wordt 1/100 geadviseerd .dat vind ik wel heel erg schraal.ik doe by zelfmengen liever 1/50.  By snelle setup.beter 1/40 

Ik doe liever een paar dubbeltjes meer olie in de benzine dan dat ik een.paar honderd euro uit moet geven omdat alles naar de klote is door een vastloper 

Share this post


Link to post
2 uur geleden, Filientje! zei:

Klopt Nero!

Er is een complete tuning uitgevoerd... Pinasco Flytech ontsteking, Pinasco krukas, cilinderset 151 van Bollag,  een Polini CP23 carburator, Big Box Bollag uitlaat,....

In het begin waren er aantal warmlopers zonder aanwijsbare reden... dan van tankstation veranderd..., oef,..... de Giro Mostra 500km uitgereden... Tot plots met ongeveer 2800 km op de teller bij een felle kopwind die opnieuw ging vastlopen en deze keer niet meer kunnen starten... bougie eruit, camera erin... schade(krassen) aan de zuiger, ... Einde verhaal!

Peter blijft bij zijn stelling, ALS mijn mengeling goed zat, dat er huidig heel wat benzineproblemen zijn en dit de oorzaak zou zijn... Hij poste zelfs een bericht dat het uitkijken is met de huidige benzine bij getunede motoren. Garantie... nul - noppes - nada... "vind ik niet" leuk...

 

Ok mannekes, we spreken dus over een Franse GL150 blok ipv een GS150, denk ik dan.  Een Bollag 151 zal niet echt passen op een G150

Share this post


Link to post
1 uur terug, nero zei:

En wat zijn nu de plannen? Ik bedoel, als de cilinder/ zuiger naar de vaantjes zijn. 

Groetjes, nero. 

....motor naar Bollag....  

Zie even naar de foto's... zo zag het eruit...

Bougie Acma.jpeg

Cilinder Acma.jpeg

Zuiger Acma.jpeg

Share this post


Link to post
2 minuten geleden, N!Ce zei:

Ok mannekes, we spreken dus over een Franse GL150 blok ipv een GS150, denk ik dan.  Een Bollag 151 zal niet echt passen op een G150

...mijn excuses... inderdaad een Franse GL150 blok :huh:

Share this post


Link to post

De kleur van de bougie lijkt me ok, misschien iets te arm voor een pistonported motor. 

De blauwe kleur wijst naar verhitting van de piston, de schroeven (volledig rond) wijzen volgens mij op een te nauw geboorde cilinder of te weinig olie. 

Weet je toevallig wat de afstand was tussen de segmenteinden, in de cilinder geplaatst? 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post

Een dure tuner wordt nochtans geacht zowel boring- als segmenttolerantie na te meten. Bollag heeft desalniettemin een behoorlijke reputatie. “Enkele warmlopers in het begin” is niet normaal. In zulk geval ga je onmiddellijk terug naar de bouwer (zeker is die prijscategorie); op z’n minst voor een analyse. 

Anderzijds kan soortgelijke schade ook wijzen op te snel uitgevoerde rodage.

Lang leve aluminium cilinderkits.

Share this post


Link to post
13 uur geleden, nero zei:

De kleur van de bougie lijkt me ok, misschien iets te arm voor een pistonported motor. 

De blauwe kleur wijst naar verhitting van de piston, de schroeven (volledig rond) wijzen volgens mij op een te nauw geboorde cilinder of te weinig olie. 

Weet je toevallig wat de afstand was tussen de segmenteinden, in de cilinder geplaatst? 

Groetjes, nero. 

Geen idee Nero... alles in een box naar Zwitserland...

Share this post


Link to post
Posted (edited)
45 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Een dure tuner wordt nochtans geacht zowel boring- als segmenttolerantie na te meten. Bollag heeft desalniettemin een behoorlijke reputatie. “Enkele warmlopers in het begin” is niet normaal. In zulk geval ga je onmiddellijk terug naar de bouwer (zeker is die prijscategorie); op z’n minst voor een analyse. 

Anderzijds kan soortgelijke schade ook wijzen op te snel uitgevoerde rodage.

Lang leve aluminium cilinderkits.

Je hebt gelijk Frederik... maar ik ga hier de discussie niet open over Maskes... dat ik een paar duizend euro later teleurgesteld ben kan ik niet ontkennen... zijn deur heb ik platgelopen... De gast waar hij laat honen, en hijzelf, zijn formeel... te weinig smering... en honen zou(?) niet meer lukken,.... dus mijn(?) fout... dus geen tussenkomst... dus... dus... dus...

De "rodage" verliep zoals het hoort, geloof me! De eerste "warmloper" problemen waren blijkbaar opgelost door van tankstation te veranderen... maar 2400 km later was het uit het niets weer prijs... evenwel met onherstelbare schade nu...

Bollag is nu aan zet... evenzeer benieuwd naar de uitkomst... en zijn tussenkomst!

Edited by Filientje!

Share this post


Link to post

En nergens een luchtlek, en de juiste sproeiers geinstalleerd voor de cilinder set?

Het lijkt erop gezien de bougie, dat er teveel lucht in het mengsel heeft gezeten. 

Liep de motor stationair rustig, of net iets te hoge toeren?


Ik had een vergelijkbaar probleem afgelopen week, bleek een productiefout in de nieuw gekochte cilinder te zijn.

Slecht gegoten en niet op kwaliteit gecontroleerd, 2 gaten in de cilinderwand. 

Dacht eerst aan lek bij carburateur/carburateurbak of oliekeerring vliegwielkant, was allemaal goed.

Toen nog eens beter naar de nieuwe cilinder gekeken!!


Tevens een interessante constatering, maar dat geldt alleen voor si carburateurs.

Op de plek waar de ontluchtingsbuis door de carb bak gaat zit een afsluitende ring.

En ik heb het idee dat die te dik is, (of het rubber geeft niet genoeg mee) waardoor de carburateur niet goed kan aansluiten op de carburateur bak eronder. (komt scheef te zitten) Waardoor je een erg lastig te traceren luchtlek hebt.

Zie zwarte ring links boven op de foto;

F3ED450A-5C2F-4A27-9638-AB89ED090950.jpeg

Share this post


Link to post
54 minuten geleden, Filientje! zei:

Bollag is nu aan zet... evenzeer benieuwd naar de uitkomst... en zijn tussenkomst!

Ik zou me daar niet te veel illusies over maken. Een korte lezing van z'n algemene voorwaarden leert me dat je'r best niet te veel energie in steekt 

Bittere pil slikken, Pinasco Nordcap 160cc (laten) installeren en volgende week weer de baan op.

Share this post


Link to post

De afstelling werd door Maskes uitgevoerd, die zou het moeten weten... Ik reed samen met Bollag de Giro Mostra en hij was toen lovend hoe de motor draaide en hoe de scooter reed.

Het is nu aan Bollag om controle te doen op zijn tuning kit.

Share this post


Link to post
Posted (edited)
10 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Ik zou me daar niet te veel illusies over maken. Een korte lezing van z'n algemene voorwaarden leert me dat je'r best niet te veel energie in steekt 

Bittere pil slikken, Pinasco Nordcap 160cc (laten) installeren en volgende week weer de baan op.

...tenzij er een productiefout zou zijn... Ik ken hem net iets te goed om te weten dat hij zijn verantwoordelijkheid niet zal ontlopen... hoop ik toch :rolleyes:

Ps; op zijn vraag en kosten gaat de motor naar Zurich!

Edited by Filientje!
  • Like 3

Share this post


Link to post

Kijk es aan. Hou je ons op de hoogte van z'n analyse en oordeel? Interessant precedent!

Share this post


Link to post
4 uur geleden, Frederik9111 zei:

Kijk es aan. Hou je ons op de hoogte van z'n analyse en oordeel? Interessant precedent!

Hoe bedoel? ...."Interessant precedent" en "Ik zou me daar niet te veel illusies over maken. Een korte lezing van z'n algemene voorwaarden leert me dat je'r best niet te veel energie in steekt "

Is dit niet allemaal een beetje kort door de bocht? :huh: Heb je het niet zo begrepen op Bollag?

Ik vind het eerder netjes dat hij in dit specifieke geval wil weten wat de oorzaak is... en daarvoor moeite wil doen, dat siert hem.

Ook ben ik helemaal niet uit op het aanwakkeren van precedenten of leedvermaak... wie zonder zonde is mag de eerste steen werpen! 

Of hoe een goed bedoelde post zomaar een andere wending kan nemen...

Case closed.

Share this post


Link to post

Neun, helemaal niet als leedvermaak bedoeld. In tegendeel; op tuning (zowel onderdelen als uitgevoerde werden) wordt normaliter geen garantie geboden (vandaar dat ik persoonlijk niet al te veel zou verwachten, ook refererend naar Bollags algemene voorwaarden). Een producent die de moeite doet om te analyseren zie je niet vaak (en daarom een interessant precedent).

Share this post


Link to post

En is er al een update uit Zwitserland?  Wel benieuwd...

Share this post


Link to post

Er is zeker een update... 

Bollag kwam tot de vaststelling dat het om een productiefout ging en heeft dat netjes en kosteloos rechtgezet.

Wie zei daar dat ik "niet teveel moest hopen"?

Volgende week komt de motor terug!

  • Like 4

Share this post


Link to post

Wat was de productiefout? Te weinig speling? 

Share this post


Link to post
32 minuten geleden, Speedracer zei:

Wat was de productiefout? Te weinig speling? 

Inderdaad

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...