Jump to content
Vespaforum.be

Technische motorkeuring vanaf 1/1/2022.

Recommended Posts

Zal waarschijnlijk ook wel voor oldtimers zijn. Indien ze alleen op verlichting, remmen en algemene staat controleren, geen probleem mee. 

Ze gaan ons wel zien komen met onze 2-T, een % of 2 meer olie in, dat ze de poorten van de keuring maar goed open zetten. :D

• Like 1
  • Haha 4
2 hours ago, Wilby said:

Zal waarschijnlijk ook wel voor oldtimers zijn. Indien ze alleen op verlichting, remmen en algemene staat controleren, geen probleem mee. 

Ik ook niet. Maar bvb een regelbare achterveer, dat valt wel op.. en blok met wat compressie en een big box ook. 

• dave featured this topic
13 uur geleden, DD_ves zei:

Ik ook niet. Maar bvb een regelbare achterveer, dat valt wel op.. en blok met wat compressie en een big box ook. 

Is zo ook met die verbouwde Harleys en Bobbers he... die kunnen inpakken volgens mij...

1 hour ago, Cult said:

Is zo ook met die verbouwde Harleys en Bobbers he... die kunnen inpakken volgens mij...

Hangt ervan af of ze een gelijkvormigheidsattest hebben he. 

Ik vraag me eigenlijk af waar ze op gaan controleren. 

Want op een GVA staat bvb niet of je een verkort subframe hebt, of de lengte van je voorvork, enz.

17 minuten geleden, nero zei:

...en een serieuze prijsstijging van de standaard 125cc -motors.  :)

Wat een geluk dat ik al die catalysator-junk uitlaten om mijn zolder gelegd heb :D  

"boven 125cc", dus 125cc net niet (PX125)?

Langs de ene kant denk ik: be-lach-e-lijk!

Maar ik heb dit al meegemaakt in het oldtimerwereldje van auto's. Daar reden er toch een hoop met zo'n aangepaste / omgeslepen / verkatte modellen rond waarvan ge gewoon wist dat dat niet meer veilig was. Hoewel de eigenaars zelf het natuurlijk altijd beter wisten. Ze zullen maar een dierbare omver maaien... Uiteindelijk gaat het toch om de veiligheid van jezelf en de anderen.

Trouwens ook frustrerend, met mijn kevertje die geen 1000km per jaar doet moet ik om de 2 jaar na de keuring en wordt dan afgekeurd voor de kleinste scheelste zever, en die bende aangepaste Harleys die je dagelijks van 5km ver al hoort aankomen en weer 5km brullend doorsjeezen doen maar op.

Nu, er zal ook weer veel 'spul' te koop komen te staan aan de prijs van de onderdelen!

Edited by Ed75
52 minuten geleden, Ed75 zei:

"boven 125cc", dus 125cc net niet (PX125)?

Zonet m'n papierenklassement es bekeken. Al m'n PXjes vermelden 123cc op het inschrijvingsformulier B)

Op 11/3/2020 om 13:05, DD_ves zei:

Hangt ervan af of ze een gelijkvormigheidsattest hebben he. 

Ik vraag me eigenlijk af waar ze op gaan controleren. 

Want op een GVA staat bvb niet of je een verkort subframe hebt, of de lengte van je voorvork, enz.

Op GVA staat een PVG nummer vermeld. In dat Proces Verbaal van Goedkeuring staat het voertuig beschreven zoals het de fabriek heeft verlaten.

Dus, punten genoeg om te controleren! Jan.

Ik vraag me vooral af of een technische keuring zal helpen tegen ongevallen. En vooral, hoe gaan ze dat doen? testbanken voor remmen en lichten zullen constant moeten bijgesteld worden. Vrees weer voor een geldklopperij en veel frustratie (veel terugkeren omwillen van niet in orde)...

• 6 months later...
22 uur geleden, vespolia zei:

Is er nu al iets meer geweten, of dit ook voor Oldtimers geld of niet??

Ik ben net mijn kever uit '72 (financieel) verloren door de regeltrutjes in ons Belgisch bestuur, zou me verbazen dat ge gespaard gaat blijven het 2-wieler wereldje.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Polimo
      Zo rap er een regering is hebben we het waarschijnlijk wel zitten! Hopelijk maken ze onderscheid tussen een monster met 1200cc of meer en een symphatieke Vespa van 300cc of minder! Zie attached artikel in De Standaard vandaag 10 november.
      Kledingvoorschriften voor motorrijders in de maak
      MOBILITEIT
      woensdag 10 november 2010Auteur: (dhh)
      BRUSSEL - Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil kledingvoorschriften opleggen aan alle motorrijders. ‘Voor hun eigen veiligheid willen we motorrijden in shorts en T-shirts verbieden', klinkt het. ‘Want als zo iemand valt, zijn de gevolgen niet te overzien. Zelfs bij een lage snelheid kunnen ze al ernstige brandwonden oplopen.'
      Een duur veiligheidspak zullen motorrijders nog niet moeten kopen. Wel wordt iedereen verplicht om handschoenen te dragen, een jas met lange mouwen, een lange broek of overall, en laarzen of bottines met enkelbeschermers.
      Schouppe heeft een KB klaarliggen waarin de nieuwe reglementering wordt opgesomd. Normaal zou het nieuwe reglement al volgende zomer gelden, maar het dossier zit geblokkeerd door de val van de regering. ‘We kunnen nu niet meer doen dan elke motorrijder die nieuwe voorschriften aanraden, in zijn eigen belang', aldus Schouppe.
      De Belgische motorbond, de Motorcycle Action Group, is niet opgezet met de nieuwe voorschriften. ‘Natuurlijk raden wij onze leden aan om beschermende kledij te dragen', zegt voorzitter Theo Beeldens. ‘Maar het is wel ver gekomen als de overheid ons gaat vertellen hoe we ons moeten kleden. Die lawine aan regeltjes ontmoedigt motorrijders.'
      ‘Schaf beter de 21procent btw op veiligheidskledij af, zoals in Groot-Brittannië', zegt Beeldens. ‘Een beschermend pak kost al snel 600euro. Maak dat goedkoper en je zult veel meer mensen in lederen pak zien rondrijden.'
      Intussen blijkt dat het aantal motorongevallen ook dit jaar is gestegen. De eerste zes maanden van 2010 stierven er 49 motorrijders op de baan, raakten er 254 zwaargewond en 1.265 lichtgewond.
    • By alfredo
      hoe zit het met de nieuwe toekomstige keuring voor moto's, telt dit ook voor onze vespa's?
      Wat met de aanpassingen die vele van ons gedaan hebben aan nze geliefde scooters?
      Zijn er mensen die naar de betoging in brussel rijden den 28ste?
    • By Vara
      Ze zijn goed bezig... Als dit erdoor komt...
      http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/article/detail/1469105/2012/07/12/Ook-motors-en-scooters-moeten-van-Europa-door-technische-keuring.dhtml
    • By Progetto 300
      Juist een mailtje gehad van het BFOV:
      Men praat opnieuw over ...
      ... het invoeren van een technische keuring voor motorfietsen. Het is mevrouw de senator Vanessa Matz van de cdH die het wetsvoorstel ingediend heeft.
      De BFOV meldt u dat zij een afspraak heeft met deze senator op 16 september 2008. Het is belangrijk om een dialoog tot stand te brengen om onze liefhebbers van oude motorfietsen te beschermen.
      We hebben ook gemerkt dat er intussen al een petitie gelanceerd werd tegen dit wetsvoorstel. We verzoeken onze oldtimerliefhebbers OM NIET DEEL TE NEMEN AAN DEZE PETITIE maar om het resultaat af te wachten van onze afspraak met deze senator.
      U kan ondertussen wel uw opmerkingen en/of suggesties naar ons toesturen per email bfov@skynet.be en dit voor 10 september 2008.
      We houden u verder op de hoogte van het verdere verloop via email of via onze website www.bfov.be - rubriek Lopende Dossiers / TK Motorfietsen.
      Wij danken u voor uw hulp en begrip.
      De BFOV
    • By Vesp
      Senator Vanessa Matz (cdH) dient binnenkort een wetsvoorstel in waardoor voortaan ook motoren en bromfietsen een technische keuring moeten ondergaan. Dat schrijven de kranten van de groep Sud Presse dinsdag."De afwezigheid van zo'n verplichte technische keuring voor motoren en bromfietsen zorgt voor grote risico's bij weggebruikers", zegt ze. Elke motor zou jaarlijks op controle moeten. Bij grote defecten zou een onmiddellijke herstelling nodig zijn. Voor de maatregel ingevoerd wordt, zou wel eerst werk moeten gemaakt worden van een nummerplaat voor bromfietsen, anders is identificatie onmogelijk.
      Bron: Clint.be
  • Create New...