Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa gs160 schakelklok


Pilaf

Aanbevolen berichten

Bij het verplaatsen van mijn GS viel me iets op bij het achteruit rijden, een vreemde tik uit het blok. Bij nadere inspectie kwam het geluid uit de versnellingsbak. Op zich vreemd want had alles laatst nog nagelopen en de olie ververst.

Na wat rommelen aan de versnelling werd het minder/erger dus de versnellingskabels losgemaakt.

Heb destijds bij de revisie van dit mk2 blok de schakelklok van mijn mk1 blok gebruikt omdat degene die erop zat dolle stelschroeven had. Ging er van uit dat deze 2 originele schakelklokken 1 op 1 konden worden over gezet maar dat blijkt dus niet te kunnen zonder deze na te meten en te shimmen/vlakken.

Het verschil is bijna 1,5mm in de slag van de arm waardoor het kruis in de neutraal aanloopt. Vreemd dat ik dat bij de revisie destijds niet heb opgemerkt en dat het na het recent stellen van de kabels pas is opgevallen.

mk1 schakelklok:

8B3DA47B-30A7-4E4A-A251-8B3A73A53948.thumb.jpeg.2ff94bc3646f9f63e8e4623dca2d0249.jpeg

 

C0E03ABA-5818-4B3B-9823-FAD8A6FA8CFB.thumb.jpeg.bbe229b4968efd8a5bb60c1efc27f292.jpeg

mk2 schakelklok:

930A58F5-7733-49AC-BE71-FF0CF40CE510.thumb.jpeg.03204ac1c3a065b4746d936b4d404da5.jpeg


3E225F11-C5B4-4472-9663-23B8853690CE.thumb.jpeg.e618aa356ad1e5031ff06df937e649d2.jpeg
 

Het nadeel is dat ik dit niet kan oplossen door een shim of dikke pakking te plaatsen maar alleen door een stuk van het schakelklok te verwijderen/afvlakken. Dit is geen optie omdat deze origineel wil houden voor het mk1 blok.  

Heb dus de originele mk2 schakelklok gereviseerd, verse draad getapt en er nieuwe stelschroeven in geplaatst.

Nu is het probleem opgelost en loopt het achterwiel weer zonder bijgeluiden in de neutrale stand, hopelijk heeft het schakelkruis niet teveel schade opgelopen maar ga daar niet van uit want dan had er waarschijnlijk meer metaal in de olie gezeten.

Ben dit eigenlijk nog niet eerder tegengekomen in een Vespa werkplaats handboek vandaar ik deze informatie het even op het forum deel.

Heb je dus ook een vreemde tik in het blok en/of heb je de schakelklok recent vervangen dan is dit misschien iets om even naar te kijken.

 

  • Like 3
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Moet helaas toch even verder met dit onderwerp. De MK1 schakelklok liep aan in de neutraal maar nu schiet de MK2 schakelklok uit de 4e versnelling.

Heb ondertussen een nieuwe schakelklok voor de GS160 aangeschaft (FA Italia) en moet zeggen, wat een droevige repro in vergelijk met de originele. We moeten het er maar mee doen. Helaas schiet ook deze uit de 4e versnelling dus het blok maar even gesplitst on het schakelkruis te inspecteren. Deze is nog in prima conditie (3000km) dus dat kan de oorzaak niet zijn.

Ik ben ondertussen ook de arm hoogtes van de verschillende schakelklokken aan het meten en die zijn allemaal verschillend, zal daar tzt nog wel even op terugkomen.

Ondertussen wat rond gekeken en ben niet de enige: https://scooterlab.uk/vespa-px-gear-selector-boxes-part-1-workshop/

Dit gaat wel over een PX maar de techniek is in al die tijd niet veranderd.

Ik heb de hele versnellingsbak doorgemeten, ofwel bij elk tandwiel de ideale positie van het schakelkruis bepaald en deze omgezet naar een waarde voor de schakelklok. Elke keer is het verschil tussen de ideale positie van het schakelkruis en wat de schakelklok geeft rond de 2mm. In de 4e versnelling is dit zelfs 2.5 mm, dit tandwiel heeft ook schuine vlakken wat het uit de versnelling schieten kan verklaren. Het vreemde is dat ik dit niet terug zie in de slijtage van het schakelkruis want die wordt volgens de meetwaardes voor de helft belast (schakelkruis heeft een dikte van 5,4mm en de loopvlakken van tandwielen 1e - 6,4mm / 2e - 5,4mm / 3e - 5,4mm / 4e - 5,1mm).

Deze 2mm verschil komt wel overeen met de 2,2mm shim die ik heb moeten gebruiken om de tandwielen weer binnen limieten te krijgen.

Mijn vraag is dan ook, past een van jullie de schakelklok aan bij dit soort “grote” shims?

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Zeker dat je’t juiste kruisje gestoken hebt? Selectorstandgleuf zit niet 90graden gedraaid?

Link naar reactie

Het schakelkruis is van Piaggio en zover ik weer voor de GS160, heb er 2 andere (cif/FA) naast gelegd en die hebben dezelfde maat. Het schakelkruis past er ook maar op 1 manier op dus goed uitgelijnd.

706BCD6F-F09C-45AC-8B0C-4B3214AB87C7.thumb.jpeg.b1e6ea0117c910300239dc636c142516.jpeg

FE593A3D-6E59-4EBF-BCA6-140C229A67B5.thumb.jpeg.a1da33c3dc45b6d01cd3961491196b21.jpeg

Is het niet zo dat als je de tandwielen shimt, je deze selector as met een gelijke ring (dikte als de gear shim) moet compenseren? Je kan deze onder de borgring plaatsen.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Wordt het schakelkruis niet afgeregeld door de versnellingskabels? 

Ik vermoed dat het probleem aan de selector ligt (de ruimte tussen 2 schakelingen in en de positie van de schakelarm op dat moment). FA Italia is niet bepaald kwalitatief. 

Kan je niet proberen om de kam van een versleten versnellingsapparaat over te zetten? 

Groetjes, nero. 

aangepast door nero
Link naar reactie

"Deze 2mm verschil komt wel overeen met de 2,2mm shim die ik heb moeten gebruiken om de tandwielen weer binnen limieten te krijgen.

Mijn vraag is dan ook, past een van jullie de schakelklok aan bij dit soort “grote” shims?"

 

 

Mijns inziens zit je met een redeneringsfout;

Om de speling tussen de tandwielen op te vangen heb je dus een shimring van 2.2mm gebruikt. Daardoor is de speling verminderd met ongeveer 0.25mm schat ik. De originele ring was 2 mm en was 0.05mmafgesleten , ook de4 tandwielen waren 0.05mm afgesleten. 

Bij revisie en het plaatsen van de shimring heb je dus een verschuiving van de tandwielen in 1 richting van 0.2mm en niet van 2.2mm zoals je aangeeft
Ik heb nog geen GS blok open gehad maar bij andere oude blokjes zit wel vaak een vulring op de selectorstang . Misschien ben je die kwijt of vergeten?

aangepast door Dimitripx125
Link naar reactie
31 minuten geleden, Dimitripx125 zei:

k heb nog geen GS blok open gehad maar bij andere oude blokjes zit wel vaak een vulring op de selectorstang . Misschien ben je die kwijt of vergeten?

Idd bij mijn blokje zit daar nog een ring tussen Nr 12. Weet ook niet hoe dat bij de GS160 zit. 

1FAF06AA-A0A3-4724-A104-D265E14311DD.thumb.png.e1563b5578ed0ed3747fd6292ef32276.png

Link naar reactie

Bedankt voor alle reacties en het meedenken tot nu toe.

20 uur geleden, nero zei:

Ik vermoed dat het probleem aan de selector ligt (de ruimte tussen 2 schakelingen in en de positie van de schakelarm op dat moment). FA Italia is niet bepaald kwalitatief. 

Kan je niet proberen om de kam van een versleten versnellingsapparaat over te zetten? 

Het ligt zeker aan de selector, heb ze vandaag allemaal nogmaals nagemeten en ze geven allemaal verschillende waardes. Die arm van FA is idd scheef gemonteerd waardoor de inkepingen (als je van boven kijkt) niet mooi zijn uitgelijnd en dus het rolletje van de arm ook niet mooi contact maakt. Er is voor de GS helaas geen betere kwaliteit te koop behalve een goede 2e handse..maar vind die maar eens. Doordat de inkepingen niet mooi zijn uitgelijnd moet er toch een vijl overheen dus deze offer ik op. Heb de kam van beide al overgezet maar die lopen niet mooi en gaan zeker invreten dus die weer teruggezet in het originele huis.

20 uur geleden, Dimitripx125 zei:

Mijns inziens zit je met een redeneringsfout;

Om de speling tussen de tandwielen op te vangen heb je dus een shimring van 2.2mm gebruikt. Daardoor is de speling verminderd met ongeveer 0.25mm schat ik. De originele ring was 2 mm en was 0.05mmafgesleten , ook de4 tandwielen waren 0.05mm afgesleten. 

Bij revisie en het plaatsen van de shimring heb je dus een verschuiving van de tandwielen in 1 richting van 0.2mm en niet van 2.2mm zoals je aangeeft
Ik heb nog geen GS blok open gehad maar bij andere oude blokjes zit wel vaak een vulring op de selectorstang . Misschien ben je die kwijt of vergeten?

Hier zit ik idd fout, heb de originele shim gevonden en deze is idd 2,00mm dus jouw verhaal klopt. Er zit nu een 2,20mm in met 0,15mm ruimte tussen de shim en tandwiel. Zover ik kan zien is er bij de VSB1T geen vulring geplaatst, alleen de borg ring nummer 34.

17CFFEB6-1A88-422D-8628-9669CC9A110A.thumb.jpeg.f477a199e87223c815f0d1a978d212fa.jpeg

Ga alles nog een keer meten en dan in een tabel zetten om te kijken wat de beste optie is, een kleine shimring of toch de kam posities van de FA selector aanpassen. Kom hier nog op terug.

  • Like 1
Link naar reactie

Dank je voor de link, vriendelijke prijzen zo te zien.

Tandwielen van een GS160 kan je niet verkeerd monteren want dan lopen ze aan omdat ze dan geen contact maken met de glijvlakken, daar ben ik dus 100% zeker van dat deze goed zitten.

Heb net alles nogmaals doorgemeten, nu nog netjes uitwerken.

  • Like 2
Link naar reactie

Het is een half werkstuk/presentatie geworden maar het ei is gelegd.  @koeno83 @Dimitripx125 zaten juist en de conclusie is een vulring (extra shim onder de borgring).

Zal het hieronder toelichten, het is een heel verhaal...

Ik begin met de selectors, er zit dus een verschil in uitslag van de selector arm.

635263314_VespaGS160Selectors.thumb.JPG.3a5b241461ca2796ff7ee96aee5b9ad3.JPG

Het meten van de (+) zijde van het selectorhuis:

IMG_0280.thumb.JPG.96e1b1ea8bb1309539899dc64f6dcd57.JPG

Het meten van de (-) zijde van het selectorhuis:

IMG_0276.thumb.JPG.a0868235ac29d3fbe2424d519db9fc1f.JPG

Dit zijn de waardes die ik heb gemeten:

1448207071_Schermafbeelding2020-03-29om20_12_13.png.3c03204c757b3149045976d1be55c93c.png

Het meten van de tandwielen (loopvlak):

1e versnelling

665283357_VespaGS160MK2-1eVersnelling.thumb.JPG.893fa0c5be29b9fd8d5c9e6309f238e0.JPG

2e versnelling

141763371_VespaGS160MK2-2eVersnelling.thumb.JPG.699684291e64d71f2e38d49390cca40c.JPG

3e versnelling

1108394196_VespaGS160MK2-3eVersnelling.thumb.JPG.21267f70b5170eab51100286d5b94c00.JPG

4e versnelling

878170725_VespaGS160MK2-4eVersnelling.thumb.JPG.96b0d05a117e48c1b1174abfe36ec53f.JPG

IMG_0311.thumb.JPG.eb76f05e75a0505b84a376b373f8cbca.JPG

Doorsnede van de aandrijfas:

IMG_0318.thumb.JPG.ac40412cc302bdd5dee4c21ef9bac88d.JPG

Het meten van de selectors as:

IMG_0304.thumb.JPG.e4faf33601ec2ad2b1e6492f3196b922.JPG

IMG_0307.thumb.JPG.a12451db3d2c5f036f9ba5a7892d5407.JPG

De waardes na het meten:

937149416_Schermafbeelding2020-03-30om11_58_08.png.2da17f57f5485389c7658eb5cb776cad.png

De eerste tabel geven de waardes aan zonder extra shim (dus hoe het nu gemonteerd is). Daaronder de waardes met extra shim (0,5 - 1,7 mm).

49696685_Schermafbeelding2020-03-30om12_06_18.png.d6631beef8072cc7e7b60abdad94c209.png

In theorie moeten de waardes van "D" en "B" gelijk zijn om het kruis perfect gecentreerd op het tandwiel loopvlak aan te laten sluiten.

Als de situatie zonder shim wordt vergeleken met de MK2 en FA selector zie je de reden waarom het kruis uit de 4e versnelling schiet. Zonder shim hebben we een uitslag waarde nodig van 14,7 mm en bij de MK2 en FA krijgen we slechts een uitslag van 12,8 mm resp. 12,4 mm. Daar komen we dus 1,9 mm resp. 2,5 mm te kort in de selector as uitslag, daar komt ook nog bij dat de 4e versnelling een afgeschuind vlak heeft dus is er minimaal contact tussen het kruis en tandwielloopvlak. Aangezien ik na de MK2 motorrevisie met de MK1 selector heb gereden (13,5 mm) kwam ik slechts 1,2 mm te kort en dit was dus goed genoeg om niet uit de 4e versnelling te schieten.

Ik gebruik nu de MK2 selector als referentie aangezien deze ooit origineel gemonteerd is. Als je dan een shim van 1,7 mm plaatst met een borgring van 0,5 mm kom je totaal op 2,2 mm, wat weer gelijk is aan de geplaatste shim van 2,2 mm. Of er een relatie tussen deze 2 waardes is weet ik niet maar valt wel op. Beide blokken (MK1 en Mk2) waren destijds origineel en heb de demontage foto's nog allemaal na gekeken maar geen extra shim ring kunnen vinden.

Zoals ooit een leraar meetkunde zei: "Meten is Weten", daarom ga ik er nu van uit dat bovenstaande waardes correct zijn voor mijn MK2 blok en dat er een extra shim ring nodig is.

Wat @nero al eerder opperde om onderdelen tussen de selectors uit te wisselen gaat helaas niet lukken dus hou de selectors zoals ze zijn. Als ik bovenstaande waardes bekijk dan ga ik de FA selector aanpassen i.c.m. met een 1,7 mm shimring. Aangezien de tandjes van de FA niet mooi zijn uitgelijnd moet ik deze toch nog op maat vijlen en hou dan meteen de "D" waardes aan van de 1,7 mm tabel. Als de FA tandjes dus deze waardes ("B" = "D" (met 1,7 mm shim)) hebben moet het kruis perfect zijn uitgelijnd met het loopvlak van de tandwielen.

Als ik iets heb gemist in bovenstaand verhaal dan hoor ik het graag, kom uiteraard nog even terug als alles werkt.

  • Like 6
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...