Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Schakelkruis vast op selecter en klemmen krukas op keerring


Bowyer

Aanbevolen berichten

Links origineel, rechts een nieuwe Corteco recht uit het doosje. Bij deze valt het verschil mee; ‘k heb al een merkelijk groter verschil gezien.

DC203962-40E6-4212-91D0-C6806FC5D5D1.jpeg

Link naar reactie
3 uur geleden, Frederik9111 zei:

Links origineel, rechts een nieuwe Corteco recht uit het doosje. Bij deze valt het verschil mee; ‘k heb al een merkelijk groter verschil gezien.

DC203962-40E6-4212-91D0-C6806FC5D5D1.jpeg

Je hebt vast gelijk hoor maar zien doe ik het niet. Door de kleur lijken ze sowieso verschillend. Ik zou het liever uitgemeten zien met een vlaktafel ,lineaal en een schuifmaat dan weet je zeker wat de getallen zijn.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Even een update,

Wat er precies aan de hand is weet ik nog niet maar het lijkt alsof de keerring aan de koppelingszijde niet afdicht.

Dit blijkt doordat ik per ongeluk de benzinetank open heb laten staan en het gehele blok volgelopen is.

Ik kwam hier achter doordat bij het eerste ritje er “olie” uit de carterontluchting spoot.

Thuis de aftapplug er uit gedraaid en er kwam denk ik wel een volle liter vloeistof uit.

Het blok is er dus weer vanonder en ligt op de werkbank.

Mocht ik iets over het hoofd zien hoor ik het graag tot nu toe houd ik het erop dat de keerring niet afdicht.

Link naar reactie

Of de pakking rondom de krukaskamer heeft zich een beertje verplaatst tijdens het sluiten van de carter. Welke pakkingen gebruik he? Die dure van Sip en BGM met extra silicon-lijntje zijn er ondertussen berucht voor.

Sowieso zou’k meteen een andere vlotternaald steken :D

605CF591-8B90-473B-B532-ADA65465A01C.png

  • Like 1
Link naar reactie

Vanmorgen het blok uit elkaar gehaald.

De pakking zat precies waar hij hoorde te zitten dus dat zal het probleem niet zijn.

Ook met de keerring leek niets mis te zijn, nu wel;).

Alles uit elkaar gehaald en in de bankschroef alle delen weer op de krukas gezet, de keerring heeft meer dan genoeg ruimte als het lager tegen de aanslag aan ligt.

Wat wel een dingetje is is dat het deel van de krukas wat door het lager heen gaat korter is dan het lager dik is.

Zoals in het schetsje te zien is zou dit eigenlijk niets mogen uitmaken in tegenstelling tot eerdere aannames.

De binnenring van het lager komt klem te zitten tussen de borst waar de keerring op loopt en de dikke ring en koppeling, er kan dus geen spanning op het lager ontstaan naar mijn idee.

De keerring kan ook niet naast de borst lopen want daar zit het lager.

Kortom ik snap er geen zak meer van. Waarom loopt mijn carter vol en waarom loopt er iets klem.

HELP!!!D3B97ACA-1FA8-4E8B-8C83-D4088C16C37A.jpeg.6092b89e3c3b72402305be297e53427f.jpeg

Link naar reactie

Ik ben er redelijk van overtuigd dat ik dat wil goed gedaan heb.

Met de afdichtlip en veer naar de krukas toe. Zo zat hij zo staat het in het boek en zo staat hij bij bij de tutoriaal van het px blok in het p forum op de foto. Waarom weet ik dat? Omdat ik aan mij zelf begon te twijfelen of ik het goed gedaan had en dus alle soorten van bewijs opgezocht heb:D

  • Like 1
Link naar reactie
2 uur geleden, nero zei:

Verkeerde maat oliekeerring gestoken of zoals Fredje zegt, meer mogelijkheden zijn er niet. 

Groetjes, nero. 

De cortego en later de pinasco die volgens sip in mijn motorblokje past. Dus ik ga er vanuit dat het dan klopt.

Maar ik ga proberen een randje van de keerring af te halen.

Hoe doe jij dat Frederik?

Iets te veel is natuurlijk weer stuk dus liever in één keer goed..

Link naar reactie

Een keerring kan je meer doen sluiten door de veer een stukje af te nijpen . ( de veer zit op een plaats in elkaar gedraaid , daar losdraaien een stukje afnijpen en terug in elkaar draaien ) normaal kan dit helpen als een as is ingelopen . Of dit hier wel OK is laat ik aan U over ... 

Link naar reactie
1 uur terug, woutervespa zei:

Een keerring kan je meer doen sluiten door de veer een stukje af te nijpen . ( de veer zit op een plaats in elkaar gedraaid , daar losdraaien een stukje afnijpen en terug in elkaar draaien ) normaal kan dit helpen als een as is ingelopen . Of dit hier wel OK is laat ik aan U over ... 

Hoi Wouter bedankt voor de tip. ik heb het idee dat dit niet van toepassing is de as in kwestie heeft een keurig glad vlak waar de keerring overheen loopt.

Link naar reactie
Op 14/6/2020 om 01:14, Frederik9111 zei:

Of de pakking rondom de krukaskamer heeft zich een beertje verplaatst tijdens het sluiten van de carter. Welke pakkingen gebruik he? Die dure van Sip en BGM met extra silicon-lijntje zijn er ondertussen berucht voor.

Sowieso zou’k meteen een andere vlotternaald steken :D

605CF591-8B90-473B-B532-ADA65465A01C.png

Das de mijne, dikke miserie !

  • Like 1
Link naar reactie

Weet niet of je het al gedaan hebt maar voor dat je het hele blok terugzet zou een lek test je zeker kunnen helpen. 

Simpelste manier in je inlaat afsluiten en een binnenband op je uitlaat van de cilinder zetten, zuiger in BDP en er 1 bar lucht in blazen. Verlies je lucht dan stap voor stap zoeken. Bougie, cilinderkop, cilindervoetpakking en vliegwielkeerring kan met een beetje zeepsop worden uitgesloten. De koppelingkeerring en pakking tussen de blokken is wat moeilijker. De keerring van de koppeling kan je controleren (zonder koppeling) door het blok te kantelen en het lager onder de transmissie olie te zetten. Zie je geen luchtbellen dan koppelingsdeksel plaatsen en de ontluchting afsluiten, zo kan je dit deel ook weer uitsluiten.

Qua keerring zit je goed, veerzijde altijd aan de overdrukzijde (krukaskamer) zodat de keerring wordt vastgedrukt.

Toch is de hoeveelheid vloeistof in je carter wel aanzienlijk voor een lekke keerring, het lijkt toch eerder op een lek ergens in je pakking...wat is de dikte van je pakking? Gebruik zelf alleen nog maar zelfgemaakte pakking met pakkingpapier van Reinz (type AFM37). Het is niet goedkoop maar zeker luchtdicht en sluit alle oneffenheden in je pasvlak af.

Op 14/6/2020 om 11:29, Bowyer zei:

Wat wel een dingetje is is dat het deel van de krukas wat door het lager heen gaat korter is dan het lager dik is.

Zou hier eerst je krukas uitlijnen/centeren in je blok en dan de 2 blokhelften monteren. Kijk hoeveel ruimte je over hebt (lager-krukas) en vul dit op met een pasring zodat er een mooi vlak ontstaat. Als je nu je koppelingsmoer op moment gaat zetten trek je de krukas niet meer door het lager naar de koppeling toe (waardoor deze gaat aanlopen), maar blijft de krukas in positie.

  • Like 1
Link naar reactie
22 uur geleden, Pilaf zei:

Weet niet of je het al gedaan hebt maar voor dat je het hele blok terugzet zou een lek test je zeker kunnen helpen. 

Simpelste manier in je inlaat afsluiten en een binnenband op je uitlaat van de cilinder zetten, zuiger in BDP en er 1 bar lucht in blazen. Verlies je lucht dan stap voor stap zoeken. Bougie, cilinderkop, cilindervoetpakking en vliegwielkeerring kan met een beetje zeepsop worden uitgesloten. De koppelingkeerring en pakking tussen de blokken is wat moeilijker. De keerring van de koppeling kan je controleren (zonder koppeling) door het blok te kantelen en het lager onder de transmissie olie te zetten. Zie je geen luchtbellen dan koppelingsdeksel plaatsen en de ontluchting afsluiten, zo kan je dit deel ook weer uitsluiten.

Qua keerring zit je goed, veerzijde altijd aan de overdrukzijde (krukaskamer) zodat de keerring wordt vastgedrukt.

Toch is de hoeveelheid vloeistof in je carter wel aanzienlijk voor een lekke keerring, het lijkt toch eerder op een lek ergens in je pakking...wat is de dikte van je pakking? Gebruik zelf alleen nog maar zelfgemaakte pakking met pakkingpapier van Reinz (type AFM37). Het is niet goedkoop maar zeker luchtdicht en sluit alle oneffenheden in je pasvlak af.

Zou hier eerst je krukas uitlijnen/centeren in je blok en dan de 2 blokhelften monteren. Kijk hoeveel ruimte je over hebt (lager-krukas) en vul dit op met een pasring zodat er een mooi vlak ontstaat. Als je nu je koppelingsmoer op moment gaat zetten trek je de krukas niet meer door het lager naar de koppeling toe (waardoor deze gaat aanlopen), maar blijft de krukas in positie.

Bedankt voor de tip. De presluchttest ga ik zeker doen. Mits voldoende zeepsop moet dit toch ook aan de koppelingszijde gaan?

Naderhand natuurlijk heel goed het lager uitspoelen maar dat is geen probleem.

De krukas uitlijnen heb ik nog nooit gedaan. Is er veel spelling tussen de krukas en de lagers?

ik had nu een ring op de kruktap gelegd onder de dikke ring achter de koppeling en ik vermoed dat daardoor de binnenrand van de keerring van het randje af gekund heeft, maar dat is een aanname. En zoals we weten zijn aannames de moeder van (bijna) alle fuckups Soms lukt het ook zonder aannames.:D

@Frederik9111, dat randje eraf halen hoe doe je dat zodat het rondom gelijk is?

Link naar reactie
Op 16/6/2020 om 16:01, Frederik9111 zei:

Yop, fotootje gepiekt van meneer doktoor :D 

Ik hoop dat 't nu opgelost is 🤞 zonder boîte olie rondrijden is toch mr raar rijgevoel, zeker met iemand achterop 😁 geluid van een auto in z'n achteruit inclusief... Wonder boven wonder bijna geen schade gehad... 

Link naar reactie
1 uur terug, Bowyer zei:

@Frederik9111, dat randje eraf halen hoe doe je dat zodat het rondom gelijk is?

Met een Dremel en in de hand (let op: wordt warm :)).

Link naar reactie
Zojuist, Frederik9111 zei:

Met een Dremel en in de hand (let op: wordt warm :)).

Aha, geen hele moeilijke metaalbewerking methode in draai of freesbanken maar op het oog.

Naar aanleiding van de opmerking van Pilaf over het uitvullen van de krukas even aan het meten geslagen. En tot mijn verbazing zit er best wel veel ruimte op het totaal van het carter en de breedte van de krukwangen.

20,70 aan de koppelingszijde en 23,27 aan de ontstekingszijde, gemeten van de rand van het carter tot de brede platteland rondom het lager/ keerring. Tegen iets meer dan 40mm voor de krukas en dat is inclusief de opstaande rand aan de koppelingszijde.

Dus daar zit zowat 4mm in.
Nog wat aan het meten geweest want je kan dat natuurlijk niet zomaar naar het midden toe uitvullen omdat dan de keerring van het randje af is. Naar mijn idee zou je het bijna volledig aan de ontstekingszijde moeten opvullen tenminste als ik op de krukas kijk waar het glimmende streepje zit waar de keerring overheen heeft gelopen dan kan de krukas niet 2mm de andere kant op.

Wat dan weer zou betekenen dat het niet zoveel zin heeft om de krukas uit te vullen want hij moet toch zover mogelijk naar het lager aan de koppelingszijde  toe. Dit is wat ik nu zie en denk te meten. Ik hoor het heel erg graag als ik me vergis.

Link naar reactie
4 uur geleden, Bowyer zei:

Mits voldoende zeepsop moet dit toch ook aan de koppelingszijde gaan?

Ben niet zo van water en zeep in lagers dus vandaar de opmerking over olie. Die belletjes zie je dan ook wel.

Denk dat je qua meten wel goed zit. Je “0” reverentie op de krukas is de stootrand van je krukas daar waar deze het koppelingslager raakt. Vandaar kan je deze gaan vergelijken met de oude krukas. Heb zelf zo’n grote afwijking een keer met een Tameni gehad, daar zat het in de krukwangen met als gevolg dat de krukas niet gecentreerd zat. Het bleek later een productiefout. Zoals je zegt heeft uitvullen dan geen zin want de koppelingszijde bepaald de positie in het blok.

  • Like 1
Link naar reactie
6 uur geleden, De Nice zei:

Ik hoop dat 't nu opgelost is 🤞 zonder boîte olie rondrijden is toch mr raar rijgevoel, zeker met iemand achterop 😁 geluid van een auto in z'n achteruit inclusief... Wonder boven wonder bijna geen schade gehad... 

Een goeie 100 km heb ik gehoord? Chance gehad jongeuh!

Link naar reactie
Op 17/6/2020 om 23:19, Pilaf zei:

Ben niet zo van water en zeep in lagers dus vandaar de opmerking over olie. Die belletjes zie je dan ook wel.

Denk dat je qua meten wel goed zit. Je “0” reverentie op de krukas is de stootrand van je krukas daar waar deze het koppelingslager raakt. Vandaar kan je deze gaan vergelijken met de oude krukas. Heb zelf zo’n grote afwijking een keer met een Tameni gehad, daar zat het in de krukwangen met als gevolg dat de krukas niet gecentreerd zat. Het bleek later een productiefout. Zoals je zegt heeft uitvullen dan geen zin want de koppelingszijde bepaald de positie in het blok.

Aha, zo bedoelde je dat met de olie, ik heb dat niet goed begrepen maar olie ipv water en zeep is inderdaad een veel beter idee.

Ik ben nog eens aan het puzzelen geweest met mijn schuifmaatje en ik denk dat doordat ik de extra ring onder de dikke ring gelegd heb het heel kritisch geworden is voor de keerring.

Dus ik denk dat als ik Frederik9111 volg en een mm van de rand van de keerring afhaal de binnenste ring ook een mm verder naar binnen komt en dan beter over de kruktap loopt.

Heb ik nog wel een vraagje over de moer vd koppeling. Er zit een cosa koppeling in en dus geen borging van de moer zoals bij de standaard koppeling. Ik heb daar nu een Nordlock schijf onder en dat werkt goed alleen draai ik daarom de koppelingsmoer behoorlijk vast. Terwijl dit eigenlijk maar met 4 to 4,5 kg/m 40 tot 45nm hoeft en ik daarmee misschien het probleem zelf wel veroorzaak. Maar omdat er niet iets van een borgplaat is draai ik hem liever wat vaster aan. Hoe lossen jullie dit op? 

Link naar reactie

Gebruik ook die Nordlock ringen en ben daar zeer tevreden over. Gebruik ze ook onder de 4 moeren van de cilinderkop.

Bij de koppeling de moer idd vastzetten op 40-45nm en een druppel loctite 243 op de draad. Koppeling is nog nooit losgekomen noch is er ooit een spie gebroken. Bij het verwijderen van de koppeling de draad goed schoonmaken en weer vastzetten met loctite. Zou de moer niet strakker zetten en vertrouwen op de in de specificaties gebruikt moment.

  • Like 2
Link naar reactie
Op 19/6/2020 om 00:49, Pilaf zei:

Gebruik ook die Nordlock ringen en ben daar zeer tevreden over. Gebruik ze ook onder de 4 moeren van de cilinderkop.

Bij de koppeling de moer idd vastzetten op 40-45nm en een druppel loctite 243 op de draad. Koppeling is nog nooit losgekomen noch is er ooit een spie gebroken. Bij het verwijderen van de koppeling de draad goed schoonmaken en weer vastzetten met loctite. Zou de moer niet strakker zetten en vertrouwen op de in de specificaties gebruikt moment.

Ik gebruik ze ook op de cilinder bouten.

Is 243(de blauwe toch?) olie bestendig ?

ik deed de moer vd koppeling altijd vastzetten met de slagmoer machine. Misschien toch eens met de momentsleutel doen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...