Bowyer Geplaatst: 8 maart 2020 Delen Geplaatst: 8 maart 2020 Hoi Allen, ik hoop dat jullie raad weten. Het schakelkruis wil niet van de selector af! Ik weet dat het linkse draad is maar ik kan de selector oneindig rond draaien dus het lijkt dat de schroefdraad dol is. Hoe krIjg ik nu het schakelkruis los? Link naar reactie
nero Geplaatst: 8 maart 2020 Delen Geplaatst: 8 maart 2020 Als je aan de selector trekt terwijl je draait zou hij toch moeten loskomen? Anders proberen met een oude schroevendraaier en hamer proberen het schakelkruis te breken? Normaal is het schakelkruis uit gehard staal dat snel zou moeten breken. Groetjes, nero. Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 11 maart 2020 Auteur Delen Geplaatst: 11 maart 2020 (aangepast) Geprobeerd nu is het schakelkruis er af maar samen met het schroefdraad van de selector. Dus ook een nieuwe selector besteld. Toch bedankt voor het meedenken. Nu heb ik een ander dingetje namelijk dat als de krukas helemaal in het lager aan de koppelingskant zit de krukwang een beetje aanloopt. Ik begin nu aan mijzelf te twijfelen maar kan mij niet herinneren dat er iets van een spacer of zo iets tussen de krukas en het lager zat. Ook kan ik dit nergens op de tekening vinden in het werkplaats boek. Moet ik de krukas gewoon ietsjes terug tikken het Carter in en lost dit zich verder vanzelf op? 11 maart 2020 aangepast door Bowyer Taalvaudt Link naar reactie
koeno83 Geplaatst: 11 maart 2020 Delen Geplaatst: 11 maart 2020 Ja gewoon iets terug tikken dan loopt hij weer soepel. Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 12 maart 2020 Auteur Delen Geplaatst: 12 maart 2020 thx Koeno, helaas werkt dat toch niet. Als ik de moer van de koppeling aandraai word de krukas weer naar buiten getrokken waardoor hij weer klem komt te zitten. Iemand enig idee waar dit verkeerd gaat? Link naar reactie
koeno83 Geplaatst: 12 maart 2020 Delen Geplaatst: 12 maart 2020 welke type Vespa is het? Een ring achter de koppeling vergeten? Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 12 maart 2020 Auteur Delen Geplaatst: 12 maart 2020 Een px200 van 94. nee de dikke ring achter de koppeling zit er tussen. Er zit nu een mazzucheli(?) krukas in het lijkt haast als of het deel wat in het lager zit wat verder terug ligt. Hierdoor schuift de krukas bij het aandraaien van de koppelingsmoer iets naar de koppeling toe en word de spanning op het binnen en buitenlagen zo groot dat hij niet meer rond wil. Nu zou ik natuurlijk een vulling tussen de ring die achter de koppeling hoort en de rand vd krukas kunnen doen, dit kan geen kwaad maar het hoort niet naar mijn idee. En de vraag is natuurlijk hoe dik moet die ring zijn? Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 12 maart 2020 Auteur Delen Geplaatst: 12 maart 2020 NU zie ik op de site van SIP dat er verschillende diktes vulringen voor achter de koppeling bestaan. Maar dat zou betekenen dat de moer niet vastloopt tegen de koppeling aan maar tegen het einde vd krukas. Dit laatste lijkt mij trouwens niet wenselijk. Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 12 maart 2020 Delen Geplaatst: 12 maart 2020 Loopt je krukas niet vast op het metaal vd oliekeerring, die tussen de krukas en lager aan de koppelingkant zit?! Als je de oliekeerring net niet ver genoeg erin hebt gemept, steekt die uit, en heb je kans dat de krukas daar op aanloopt. (en bij de versie waar de rand van kunststof is is de kans hierop nog groter) Daarom installeer ik altijd de metalen oliekeerring variant. Het lijkt me dat je de krukas (of er moet echt een productiefout in zitten) nooit te ver in het lager kan trekken, dat kan niet de reden vh aanlopen zijn. (ik meen dat de krukas tov van de binnenste ring vh lager, iets van 0.3mm lager zit, zo zou de krukas normaal gesproken in het lager moeten zitten) Het lager zit wel recht in het carter? Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 13 maart 2020 Delen Geplaatst: 13 maart 2020 (aangepast) 2 uur geleden, Niels_1977 zei: Daarom installeer ik altijd de metalen oliekeerring variant. Rubber is de motorversie mét gleuf in de keerringvatting; metaal in de versie zonder gleuf (én Loctite voor ronde vattingen!). NOOIT omwisselen want komt gegarandeerd los. “Altijd” metalen adviezeren is niet correct. Overigens zijn de huidige metalen Corteco de laatste maanden ALTIJD te dik. Als je ze “flush” monteert loopt de lager vast tegen de keerring; als je ze niet diep genoeg plaatst loopt de krukas er tegenaan. Ongeveer de dikte van een Dremel-slijpschijfje de oliekeerringkraag inkorten is normaliter voldoende. 13 maart 2020 aangepast door Frederik9111 Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 13 maart 2020 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2020 Och en laat ik nu een Corteco keerkring geplaatst hebben. Kan ik die er uit krijgen zonder hem te vernielen? 1 Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 13 maart 2020 Delen Geplaatst: 13 maart 2020 Helaas. Ik voorzie de laatste tijd steeds 2-3 exemplaren extra. Link naar reactie
Gio Geplaatst: 13 maart 2020 Delen Geplaatst: 13 maart 2020 Op het spelling van je krukas zou ik een rondel of misschien 2 insteken , dat wanneer je de koppeling vast draait de krukas niet verder kan schuiven. En kan ook niet tegen de carter/oliekeerring aanslepen. Heb het zelfde aan de rand gehad. Ook met mazzuccheli krukas. Alleen ging het bij mij geen metalen oliekeerring in , daar had ik 2 maal problemen mee, doordat er een geleuf zat in de carter ,is alleen voorzien voor een rubber oliekeerring. Ook trouwens een corteco gebruikt . Sinds dien geen problemen meer gehad. 4000km verder en nog steeds genieten van haar prestatie. Mijn is ook een 200 blok van 78. Ik heb een topic hiervoor geopend, misschien kan je er iets mee. Gr Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 13 maart 2020 Delen Geplaatst: 13 maart 2020 Bowyers' 1994 PX heeft gegarandeerd een metalen Corteco keerring; geen rubberen. Ik heb het hierboven over de metalen versie. Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 13 maart 2020 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2020 Uiteindelijk hele spul uit elkaar en de ruimte voor de keerkring ten opzichte van de krukas opgemeten, dit lijkt geen probleem te zijn. Vervolgens de van originele krukas het stuk wat door de keerkring en het lager heengaat opgemeten, dat is ongeveer 19,5 mm bij de mazzuchelli is dat 18,3. Eenverschil van 1,2 mm wat er ruimte is tussen het einde van de krukas en de dikke onderleggend van de koppeling. Nu zou dit niet mogen uitmaken omdat de rand waar de keerkring op loopt tegen de binnenring van het lager aanloopt en aan de andere kant van dezelfde ring de koppeling met onderlegring zit. Hoe dan ook na de koppeling een aantal malen gemonteerd en weer gedemonteerd te hebben heb ik voorzichtig met een dop in de koppeling het hele spul een paar tikken met een houten hamer gegeven richting de ontstekkingszijde. Daarna draaide het hele spul soepel rond. In theorie sla je dan het komplete lager naar binnen, wat dan eigenlijk niet kan omdat daar de circlip zit. Dit zou beteken dat je met het aandraaien van de koppelingsmoer het volledige lager verschuift. kortom ik begrijp er geen hout van dus als iemand nog briljante ideeen heeft wat er aan de hand is hoor ik het graag Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 13 maart 2020 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2020 12 uur geleden, Gio zei: Op het spelling van je krukas zou ik een rondel of misschien 2 insteken , dat wanneer je de koppeling vast draait de krukas niet verder kan schuiven. En kan ook niet tegen de carter/oliekeerring aanslepen. Heb het zelfde aan de rand gehad. Ook met mazzuccheli krukas. Alleen ging het bij mij geen metalen oliekeerring in , daar had ik 2 maal problemen mee, doordat er een geleuf zat in de carter ,is alleen voorzien voor een rubber oliekeerring. Ook trouwens een corteco gebruikt . Sinds dien geen problemen meer gehad. 4000km verder en nog steeds genieten van haar prestatie. Mijn is ook een 200 blok van 78. Ik heb een topic hiervoor geopend, misschien kan je er iets mee. Gr Welk topic is dat? Link naar reactie
Gio Geplaatst: 13 maart 2020 Delen Geplaatst: 13 maart 2020 Inlaat poort carter beschadigd Had vandaag nog een update gedaan. Zal je rap terug vinden. Weet niet hoe kopiëren of linken. Sorry hiervoor. Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 14 maart 2020 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2020 19 uur geleden, Gio zei: Inlaat poort carter beschadigd Had vandaag nog een update gedaan. Zal je rap terug vinden. Weet niet hoe kopiëren of linken. Sorry hiervoor. Gevonden en gelezen, nee dit is toch weer anders. ik heb gemeten dat er tussen de rand van de keerkring en krukas nog een millimeter ruimte moet zijn. Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 14 maart 2020 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2020 2 minuten geleden, Bowyer zei: Gevonden. Link naar reactie
Gio Geplaatst: 14 maart 2020 Delen Geplaatst: 14 maart 2020 1 uur terug, Bowyer zei: Ik dacht dat er iets over was geschreven, maar blijkbaar niet. Maar om terug te komen op jou vraag ivm de spelling van je krukas. Weet niet hoe het komt, maar hebt het opgelost zoals ik zei met een rondel . Ik denk dat de nieuwe krukas iets kleiner is aan de einde waar je koppeling tegen komt. Je kan het meten met de oude en nieuwe krukas, daar zal je misschien een antwoord krijgen . Ik heb er toen niet gedaan of aan gedacht . Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 14 maart 2020 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2020 In weze kan dat niet uitmaken, je trekt namelijk je krukas tegen de koppeling aan door de moer aan te draaien, het lager zit daar dan klem tussen. Eigenlijk heeft de ring extra ertussen dus ook geen functie, vaster dan strak er tussen kan je het lager niet krijgen. Het lager is hetgeen wat de plaats van de krukas en de koppeling bepaalt, en het lager zit klem tussen zijn vatting en de circlip. Schijnbaar zit daar toch enige ruimte op want door tegen de moer te slaan die de koppeling vastzet sla je in feite tegen het lager aan en verplaatst het hele spul zich dus richting de ontstekkingszijde. Wat dan denk ik inhoud dat de krukas niet klem loopt op de metalen rand van de keerring maar op de keerring zelf. Dus als Frederik de metalen rand inkort zorgt dat ervoor dat het middelste deel verder naar binnen toe komt. Heel eigenlijk is dus de rubberrand van de keerring te dik en niet het metaal te hoog. Ik ga het verschil proberen te meten als ik een andere keerring heb. Mocht iemand andere ideeën hierover hebben dan hoor ik dat graag. Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 17 maart 2020 Auteur Delen Geplaatst: 17 maart 2020 Voor wie het interesseert de mazzuchelli krukas heeft aan de koppelingszijde een 1mm korte tap dan een originele piaggio krukas. Nu een andere keerring (pinasco)en een spacer tussen de tap van de krukas en de dikke ring achter de koppeling en nu draait het als een zonnetje. Een ieder bedankt voor het meedenken. 2 Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 17 maart 2020 Delen Geplaatst: 17 maart 2020 45 minutes ago, Bowyer said: Voor wie het interesseert de mazzuchelli krukas heeft aan de koppelingszijde een 1mm korte tap dan een originele piaggio krukas. Nu een andere keerring (pinasco)en een spacer tussen de tap van de krukas en de dikke ring achter de koppeling en nu draait het als een zonnetje. Een ieder bedankt voor het meedenken. Bizar! Slecht van Mazzuchelli, heb dit nog niet eerder gehad met de krukassen van Mazzuchelli, maar goed om te weten! (En deze afwijking misschien doorgeven aan de verkoper waar je de krukas hebt gekocht, dan kan die deze fout weer doorzetten aan Mazzuchelli, feedback vd gebruikers kan heel waardevol zijn voor de onderdelen makers.) Had laatst wel een productiefout bij een krukas van het merk CM. Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 17 maart 2020 Auteur Delen Geplaatst: 17 maart 2020 Het ding komt van eBay dus geen idee wie de originele wederverkoper geweest is. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 18 maart 2020 Delen Geplaatst: 18 maart 2020 Op 15/3/2020 om 00:21, Bowyer zei: Dus als Frederik de metalen rand inkort zorgt dat ervoor dat het middelste deel verder naar binnen toe komt. Heel eigenlijk is dus de rubberrand van de keerring te dik en niet het metaal te hoog. Niet alleen de rand is een fractie hoger, ook de “bult” waar de feitelijke keerring/veer-combinatie in zit is lichtjes hoger. Gisteren weer eentje gestoken. Ik heb de originele nog. Ik tracht vandaag een fotootje te maken van oud naast nieuwe. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen