Jump to content
Vespaforum.be
Bowyer

Schakelkruis vast op selecter en klemmen krukas op keerring

Recommended Posts

Hoi Allen,

 

ik hoop dat jullie raad weten. Het schakelkruis wil niet van de selector af!

Ik weet dat het linkse draad is maar ik kan de selector oneindig rond draaien dus het lijkt dat de schroefdraad dol is.

Hoe krIjg ik nu het schakelkruis los?

 

Share this post


Link to post

Als je aan de selector trekt terwijl je draait zou hij toch moeten loskomen? 

Anders proberen met een oude schroevendraaier en hamer proberen het schakelkruis te breken?  Normaal is het schakelkruis uit gehard staal dat snel zou moeten breken. 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Geprobeerd nu is het schakelkruis er af maar samen met het schroefdraad van de selector.

Dus ook een nieuwe selector besteld.

Toch bedankt voor het meedenken.

Nu heb ik een ander dingetje namelijk dat als de krukas helemaal in het lager aan de koppelingskant zit de krukwang een beetje aanloopt.

Ik begin nu aan mijzelf te twijfelen maar kan mij niet herinneren dat er iets van een spacer of zo iets tussen de krukas en het lager zat.

Ook kan ik dit nergens op de tekening vinden in het werkplaats boek. Moet ik de krukas gewoon ietsjes terug tikken het Carter in en lost dit zich verder vanzelf op?

Edited by Bowyer
Taalvaudt

Share this post


Link to post

Ja gewoon iets terug tikken dan loopt hij weer soepel.

Share this post


Link to post

thx Koeno, helaas werkt dat toch niet.

Als ik de moer van de koppeling aandraai word de krukas weer naar buiten getrokken waardoor hij weer klem komt te zitten.

Iemand enig idee waar dit verkeerd gaat?

Share this post


Link to post

welke type Vespa is het? Een ring achter de koppeling vergeten? 

Share this post


Link to post

Een px200 van 94.

nee de dikke ring achter de koppeling zit er tussen.

Er zit nu een mazzucheli(?) krukas in het lijkt haast als of het deel wat in het lager zit wat verder terug ligt.

Hierdoor schuift de krukas bij het aandraaien van de koppelingsmoer iets naar de koppeling toe en word de spanning op het binnen en buitenlagen zo groot dat hij niet meer rond wil.

Nu zou ik natuurlijk een vulling tussen de ring die achter de koppeling hoort en de rand vd krukas kunnen doen, dit kan geen kwaad maar het hoort niet naar mijn idee.

En de vraag is natuurlijk hoe dik moet die ring zijn?

Share this post


Link to post

NU zie ik op de site van SIP dat er verschillende diktes vulringen voor achter de koppeling bestaan.

Maar dat zou betekenen dat de moer niet vastloopt tegen de koppeling aan maar tegen het einde vd krukas.

Dit laatste lijkt mij trouwens niet wenselijk.

Share this post


Link to post

Loopt je krukas niet vast op het metaal vd oliekeerring, die tussen de krukas en lager aan de koppelingkant zit?!

Als je de oliekeerring net niet ver genoeg erin hebt gemept, steekt die uit, en heb je kans dat de krukas daar op aanloopt. (en bij de versie waar de rand van kunststof is is de kans hierop nog groter)

Daarom installeer ik altijd de metalen oliekeerring variant.

Het lijkt me dat je de krukas (of er moet echt een productiefout in zitten) nooit te ver in het lager kan trekken, dat kan niet de reden vh aanlopen zijn. (ik meen dat de krukas tov van de binnenste ring vh lager, iets van 0.3mm lager zit, zo zou de krukas normaal gesproken in het lager moeten zitten)

Het lager zit wel recht in het carter?

Share this post


Link to post
Posted (edited)
2 uur geleden, Niels_1977 zei:

Daarom installeer ik altijd de metalen oliekeerring variant.

Rubber is de motorversie mét gleuf in de keerringvatting; metaal in de versie zonder gleuf (én Loctite voor ronde vattingen!). NOOIT omwisselen want komt gegarandeerd los. “Altijd” metalen adviezeren is niet correct. 

Overigens zijn de huidige metalen Corteco de laatste maanden ALTIJD te dik. Als je ze  “flush” monteert loopt de lager vast tegen de keerring; als je ze niet diep genoeg plaatst loopt de krukas er tegenaan. Ongeveer de dikte van een Dremel-slijpschijfje de oliekeerringkraag inkorten is normaliter voldoende.

Edited by Frederik9111

Share this post


Link to post

Och en laat ik nu een Corteco keerkring geplaatst hebben.

Kan ik die er uit krijgen zonder hem te vernielen?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Helaas. Ik voorzie de laatste tijd steeds 2-3 exemplaren extra. 

Share this post


Link to post

Op het spelling van je krukas zou ik een rondel of misschien 2 insteken , dat wanneer je de koppeling vast draait de krukas niet verder kan schuiven.  En kan ook niet tegen de carter/oliekeerring  aanslepen.  Heb het zelfde aan de rand gehad.  Ook met mazzuccheli krukas. 

Alleen ging het bij mij geen metalen oliekeerring in , daar had ik 2 maal problemen mee, doordat er een geleuf zat in de carter ,is alleen voorzien voor een rubber oliekeerring. Ook trouwens een corteco gebruikt . Sinds dien geen problemen meer gehad.  4000km verder en nog steeds genieten van haar prestatie. 

Mijn is ook een 200 blok van 78.

Ik heb een topic hiervoor geopend,  misschien kan je er iets mee. Gr 

 

Share this post


Link to post

Bowyers' 1994 PX heeft gegarandeerd een metalen Corteco keerring; geen rubberen. Ik heb het hierboven over de metalen versie. 

Share this post


Link to post

Uiteindelijk hele spul uit elkaar en de ruimte voor de keerkring ten opzichte van de krukas opgemeten, dit lijkt geen probleem te zijn.

Vervolgens de van originele krukas het stuk wat door de keerkring en het lager heengaat opgemeten, dat is ongeveer 19,5 mm bij de mazzuchelli is dat 18,3. Eenverschil van 1,2 mm wat er ruimte is tussen het einde van de krukas en de dikke onderleggend van de koppeling. Nu zou dit niet mogen uitmaken omdat de rand waar de keerkring op loopt tegen de binnenring van het lager aanloopt en aan de andere kant van dezelfde ring de koppeling met onderlegring zit.

Hoe dan ook na de koppeling een aantal malen gemonteerd en weer gedemonteerd te hebben heb ik voorzichtig met een dop in de koppeling het hele spul een paar tikken met een houten hamer gegeven richting de ontstekkingszijde.

Daarna draaide het hele spul soepel rond. In theorie sla je dan het komplete lager naar binnen, wat dan eigenlijk niet kan omdat daar de circlip zit.
Dit zou beteken dat je met het aandraaien van de koppelingsmoer het volledige lager verschuift.

kortom ik begrijp er geen hout van dus als iemand nog briljante ideeen heeft wat er aan de hand is hoor ik het graag

Share this post


Link to post
12 uur geleden, Gio zei:

Op het spelling van je krukas zou ik een rondel of misschien 2 insteken , dat wanneer je de koppeling vast draait de krukas niet verder kan schuiven.  En kan ook niet tegen de carter/oliekeerring  aanslepen.  Heb het zelfde aan de rand gehad.  Ook met mazzuccheli krukas. 

Alleen ging het bij mij geen metalen oliekeerring in , daar had ik 2 maal problemen mee, doordat er een geleuf zat in de carter ,is alleen voorzien voor een rubber oliekeerring. Ook trouwens een corteco gebruikt . Sinds dien geen problemen meer gehad.  4000km verder en nog steeds genieten van haar prestatie. 

Mijn is ook een 200 blok van 78.

Ik heb een topic hiervoor geopend,  misschien kan je er iets mee. Gr 

Welk topic is dat?

Share this post


Link to post

Inlaat poort carter beschadigd 

Had vandaag nog een update gedaan.  Zal je rap terug vinden. 

Weet niet hoe kopiëren of linken.

Sorry hiervoor. 

 

Share this post


Link to post
19 uur geleden, Gio zei:

Inlaat poort carter beschadigd 

Had vandaag nog een update gedaan.  Zal je rap terug vinden. 

Weet niet hoe kopiëren of linken.

Sorry hiervoor. 
 

Gevonden en gelezen, nee dit is toch weer anders.

ik heb gemeten dat er tussen de rand van de keerkring en krukas nog een millimeter ruimte moet zijn.

 

 

Share this post


Link to post
2 minuten geleden, Bowyer zei:

 

Gevonden.

Share this post


Link to post
1 uur terug, Bowyer zei:

 

Ik dacht dat er iets over was geschreven,  maar blijkbaar niet. 

Maar om terug te komen op jou vraag ivm de spelling van je krukas.  Weet niet hoe het komt,  maar hebt het opgelost zoals ik zei met een rondel . Ik denk dat de nieuwe krukas iets kleiner is aan de einde waar je koppeling tegen komt.  Je kan het meten met de oude en nieuwe krukas,  daar zal je misschien een antwoord krijgen .

Ik heb er toen niet gedaan of aan gedacht . 

 

Share this post


Link to post

In weze kan dat niet uitmaken, je trekt namelijk je krukas tegen de koppeling aan door de moer aan te draaien, het lager zit daar dan klem tussen.

Eigenlijk heeft de ring extra ertussen dus ook geen functie, vaster dan strak er tussen kan je het lager niet krijgen.

Het lager is hetgeen wat de plaats van de krukas en de koppeling bepaalt, en het lager zit klem tussen zijn vatting en de circlip.

Schijnbaar zit daar toch enige ruimte op want door tegen de moer te slaan die de koppeling vastzet sla je in feite tegen het lager aan en verplaatst het hele spul zich dus richting de ontstekkingszijde.

Wat dan denk ik inhoud dat de krukas niet klem loopt op de metalen rand van de keerring maar op de keerring zelf.

Dus als Frederik de metalen rand inkort zorgt dat ervoor dat het middelste deel verder naar binnen toe komt.

Heel eigenlijk is dus de rubberrand van de keerring te dik en niet het metaal te hoog.

Ik ga het verschil proberen te meten als ik een andere keerring heb.

Mocht iemand andere ideeën hierover hebben dan hoor ik dat graag.

 

Share this post


Link to post

Voor wie het interesseert de mazzuchelli krukas heeft aan de koppelingszijde een 1mm korte tap dan een originele piaggio krukas.

Nu een andere keerring (pinasco)en een spacer tussen de tap van de krukas en de dikke ring achter de koppeling en nu draait het als een zonnetje.

Een ieder bedankt voor het meedenken.

  • Like 2

Share this post


Link to post
45 minutes ago, Bowyer said:

Voor wie het interesseert de mazzuchelli krukas heeft aan de koppelingszijde een 1mm korte tap dan een originele piaggio krukas.

Nu een andere keerring (pinasco)en een spacer tussen de tap van de krukas en de dikke ring achter de koppeling en nu draait het als een zonnetje.

Een ieder bedankt voor het meedenken.

Bizar! Slecht van Mazzuchelli, heb dit nog niet eerder gehad met de krukassen van Mazzuchelli, maar goed om te weten!

(En deze afwijking misschien doorgeven aan de verkoper waar je de krukas hebt gekocht, dan kan die deze fout weer doorzetten aan Mazzuchelli, feedback vd gebruikers kan heel waardevol zijn voor de onderdelen makers.)


Had laatst wel een productiefout bij een krukas van het merk CM.

Share this post


Link to post

Het ding komt van eBay dus geen idee wie de originele wederverkoper geweest is.

Share this post


Link to post
Op 15/3/2020 om 00:21, Bowyer zei:

Dus als Frederik de metalen rand inkort zorgt dat ervoor dat het middelste deel verder naar binnen toe komt.

Heel eigenlijk is dus de rubberrand van de keerring te dik en niet het metaal te hoog.

Niet alleen de rand is een fractie hoger, ook de “bult” waar de feitelijke keerring/veer-combinatie in zit is lichtjes hoger. Gisteren weer eentje gestoken. Ik heb de originele nog. Ik tracht vandaag een fotootje te maken van oud naast nieuwe.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...