Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Meten batterij


Chris Van der Auwera

Aanbevolen berichten

de rode V schaal "20"     .... de batt. 9v en 1,5V zijn specifiek voor:  nicad , alkaline , metaalhydride batterijtjes   ze hebben een andere inwendige weerstand dan een loodaccu of lood gel accu..daarom een specifieke meting nodig

MVG

Link naar reactie
8 hours ago, propliner said:

de rode V schaal "20"     ... de batt. 9v en 1,5V zijn specifiek voor:  nicad , alkaline , metaalhydride batterijtjes   ze hebben een andere inwendige weerstand dan een loodaccu of lood gel accu..daarom een specifieke meting nodig

MVG

bedankt voor je snel antwoord. Dus de afstelling met wijzer naar links? Doet niks, ook niet op de andere batterij. Doe ik iets mis?

 

Link naar reactie
21 minutes ago, Vespaciao said:

Er steken toch "batterijen" in je "batterijtester" ? :P

zo ver was ik al :-) Toch bedankt!

het had gekund. ik merk wel dat al die batterij issues met mijn gs, misschien te wijten zijn aan een 2e hands batterij die ik had moeten opvullen. Maar zeg nu zelf, als je 6,5+ betaalt aan een vespa als liefhebber, mag je toch verwachten dat ze er (verdomme) een goede batterij in steken.

Link naar reactie

Das raar.. je  MIN testkabel ( zwarte) in het middelste  van de 3 gaten  en je  + testkabel in het rechtse gat gestoken he?  die 10A  is alleen om amperes te meten hé

Link naar reactie

Ik wil niet heel vervelend doen, maar als je niet weet hoe een multimeter werkt is het mogelijk verstandig om de meting door iemand te laten doen die het wel begrijpt.

Je zou namelijk als je het niet op de juiste wijze doet verkeerde conclusies kunnen trekken en dat was nou net waar je die meter niet voor gekocht had.

Of je gaat even studeren op hoe de werking van een multimeter is.

Link naar reactie
On 3/8/2020 at 6:50 PM, Chris Van der Auwera said:

zo ver was ik al :-) Toch bedankt!

het had gekund. ik merk wel dat al die batterij issues met mijn gs, misschien te wijten zijn aan een 2e hands batterij die ik had moeten opvullen. Maar zeg nu zelf, als je 6,5+ betaalt aan een vespa als liefhebber, mag je toch verwachten dat ze er (verdomme) een goede batterij in steken.

Dat je 6,5+ aan iets spendeert, garandeert 0,0. 
Het beste is om zelf kennis op te doen, zodat je een goed afgewogen keuze kan maken, en het kaf van het koren kan scheiden.


Werking van een multimeter;

zie google of youtube.

Link naar reactie
On 3/15/2020 at 1:19 AM, Bowyer said:

Ik wil niet heel vervelend doen, maar als je niet weet hoe een multimeter werkt is het mogelijk verstandig om de meting door iemand te laten doen die het wel begrijpt.

Je zou namelijk als je het niet op de juiste wijze doet verkeerde conclusies kunnen trekken en dat was nou net waar je die meter niet voor gekocht had.

Of je gaat even studeren op hoe de werking van een multimeter is.

als ik iemand had gekend, had ik het hier niet gevraagd.

En niet dadelijk teruggevonden op YouTube. Dacht dat dit forum ook voor beginners was. 

Link naar reactie

Chris, er staan genoeg filmpjes wop youtube over “how to use multimeter”, bijvoorbeeld:

https://youtu.be/TdUK6RPdIrA

Test eerst even op wat andere zaken en meet bijvoorbeeld een AA batterij door en de weerstand over je laadspoel om uit te sluiten dat de meter stuk is gegaan tijdens transport. 


Wat ik me kan herinneren van eerdere foto’s dat jij een zwarte accu hebt waardoor het moeilijk is om het accuzuur niveau/kwaliteit te controleren. Voor de grotere accu’s hadden we een tester maar die kleine gaan op gevoel (door vuldop kijken en platen moeten net onder warer staan)  bij vullen met gedestilleerd water. Pas echter op je ogen/handen want dat accuzuur is agressief, dus rustig en schoon werken.

Denk dat je accu droog staat en dan kan je laden wat je wilt maar dan gebeurd er niets. De kans dat deze accu nog te redden is is klein dus dat wordt waarschijnlijk een nieuwe.

Accus’s (natte) gaan stuk en zeker als je deze niet dagelijks gebruikt en goed onderhoud. Voor mijn Vespatronic ging er elke 2 a 3 jaar een nieuwe in, ook al hing deze regelmatig aan de lader en was deze altijd keurig gevuld.

Dit forum is zeker voor beginners maar bij dit soort hobby projecten wordt er ook wel een klein beetje technisch inzicht verwacht en hoe leuk is het om over een paar jaar expert te zijn over je eigen Vespa en andere weer te kunnen helpen.


Opmerken over 6,5+ is dan ook niet handig aangezien menig forum lid dit budget niet heeft....

 

 

Link naar reactie
1 hour ago, Pilaf said:

Chris, er staan genoeg filmpjes wop youtube over “how to use multimeter”, bijvoorbeeld:

https://youtu.be/TdUK6RPdIrA

Test eerst even op wat andere zaken en meet bijvoorbeeld een AA batterij door en de weerstand over je laadspoel om uit te sluiten dat de meter stuk is gegaan tijdens transport. 


Wat ik me kan herinneren van eerdere foto’s dat jij een zwarte accu hebt waardoor het moeilijk is om het accuzuur niveau/kwaliteit te controleren. Voor de grotere accu’s hadden we een tester maar die kleine gaan op gevoel (door vuldop kijken en platen moeten net onder warer staan)  bij vullen met gedestilleerd water. Pas echter op je ogen/handen want dat accuzuur is agressief, dus rustig en schoon werken.

Denk dat je accu droog staat en dan kan je laden wat je wilt maar dan gebeurd er niets. De kans dat deze accu nog te redden is is klein dus dat wordt waarschijnlijk een nieuwe.

Accus’s (natte) gaan stuk en zeker als je deze niet dagelijks gebruikt en goed onderhoud. Voor mijn Vespatronic ging er elke 2 a 3 jaar een nieuwe in, ook al hing deze regelmatig aan de lader en was deze altijd keurig gevuld.

Dit forum is zeker voor beginners maar bij dit soort hobby projecten wordt er ook wel een klein beetje technisch inzicht verwacht en hoe leuk is het om over een paar jaar expert te zijn over je eigen Vespa en andere weer te kunnen helpen.


Opmerken over 6,5+ is dan ook niet handig aangezien menig forum lid dit budget niet heeft...

 

hi pilaf, bedankt!

Issue is simpel, filmpje bekeken, handleiding gelezen enz. Ik had de plastieken afdekdopjes niet verwijderd omdat ik me gebaseerd had op een tutorial op YouTube met een gelijkaardige meter, ik wilde de meter ook niet stuk maken door eraan te knoeien. Soit, doet me denken aan iemand die zit te klagen dat zijn computer niet werkt, maar de stekker niet heeft ingestoken. Enige zelfspot is op zijn plaats hier.

Batterij zal ik wss moeten vervangen. Heb vorige week terug gevuld maar is terug leeg. Indicaties zijn idd niet goed leesbaar. 

Ik had trouwens verschillende personen geïnformeerd en ook hiernaar laten kijken (tem de vespa van omgeving antwerpen naar verre Limburg laten brengen voor nazicht) en telkens was de conclusie de motor enz. Nu blijkt het gewoon de batterij te zijn. Met zulke verschil in advies, is het als leek niet altijd gemakkelijk om een mening te vormen en te leren. 

Issue met oude vespa's is dat ik in mijn omgeving geen hersteller vind die oude vespa wilt onderhouden. Heb de plaatselijke club ook info gevraagd maar geen reactie gekregen. Andere clubs liggen te ver. In het verleden heb ik beroep gedaan op "free lancers" maar nu blijkt dat ik veel te veel betaald heb. Spijtig. Had dit anders ingeschat toen ik de vespa kocht.

Persoonlijke noot. Ik waardeer je opmerking ivm financiële aspect.  Ik zou echter denken dat ik op dit forum financiële bedenkingen hierover kwijt kan. Als leden zich aangevallen voelen omdat ze dat budget niet hebben, zegt eerder iets over hen en vind ik betreurenswaardig. 

 

 

Link naar reactie

Chris, mooi die zelfspot en dat kan ieder gebeuren.

Pas op met lekkende accu’s, zeker als deze nog in de Vespa gemonteerd zit. Het zuur kan behoorlijk bijten en schade veroorzaken aan lak e.a.

De accu is een kritisch deel van de de GS en weet niet goed hoe het bij de GS150 zit maar bij de GS160 is het een noodzakelijk onderdeel i.c.m. een goedwerkende brugcel. Zoals eerder geopperd door diverse leden, dit is het moment om na te denken of je de boel wilt omzetten naar een acculoos en betrouwbare Vespa. Ook dat kost weer geld maar daar krijg je heel veel voor terug..en zeker geen spijt.

Bij dit soort hobby’s wordt er eigenlijk wel van je verwacht dat je een groot deel zelf kan en moet doen. Of dat nou oude auto’s, motoren of brommers zijn, de moderne garages hebben hier geen zin meer in, laat staan de sleutel tarieven die gerekend worden. Daar is dan ook het forum voor..

Echter wordt er nooit over geld gesproken want dan wordt je afgefikt, dit soort hobby's kosten nu eenmaal geld, tijd en geduld. Een hoop van ons lopen al een tijdje mee komen ook uit het krantenwijk budget dus je schopt tegen schenen aan als je woorden gebruikt als “dat budget niet hebben”. In de laatste jaren hebben we helaas een trend gezien waarbij mensen met veel geld en zonder kennis heel veel Vespa's en ander mooi oud spul hebben gekocht vanwege de trendy factor. Het is daardoor moeilijk om de liefhebbers van de rest te scheiden. Hoor jij bij de eerste groep, voel je dan niet aangevallen en blijf lekker je vragen posten en we zullen je zo goed mogelijk helpen.

 

Link naar reactie
13 uur geleden, Chris Van der Auwera zei:

als ik iemand had gekend, had ik het hier niet gevraagd.

En niet dadelijk teruggevonden op YouTube. Dacht dat dit forum ook voor beginners was. 

Cris,  zeker is dit forum voor beginners maar zoals je zelf even verderop al aangeeft zijn er heel veel mensen met verschillende ideeen die dan ook nog eens verschillend begrepen kunnen worden.

Zeker met elektra is enig aanschouwelijk onderwijs vaak gewenst een uitleg kan zomaar verkeerd begrepen worden met het gevolg dat jij ipv je accu van €15,- je ontsteking gaat vervangen, en als dan blijkt dat allebei niet werkt dan is dat altijd vervelend.

Vandaar mijn opmerking. 
 

Link naar reactie
3 hours ago, Bowyer said:

Cris,  zeker is dit forum voor beginners maar zoals je zelf even verderop al aangeeft zijn er heel veel mensen met verschillende ideeen die dan ook nog eens verschillend begrepen kunnen worden.

Zeker met elektra is enig aanschouwelijk onderwijs vaak gewenst een uitleg kan zomaar verkeerd begrepen worden met het gevolg dat jij ipv je accu van €15,- je ontsteking gaat vervangen, en als dan blijkt dat allebei niet werkt dan is dat altijd vervelend.

Vandaar mijn opmerking. 
 

eerste vespa gekocht 33 jaar geleden. dus dat valt nog wel mee :-)

Onlangs een GS gekocht en daar heb ik me serieus aan mispakt. Heb onlangs een cursus gevolgd maar mijn vragen waren blijkbaar te specifiek. Ik zoek echter een goed klankbord/hersteller in de buurt. En dat loopt heel moeilijk, ook in het opbouwen van kennis. Bv. ik moet mijn stuurslot van mijn gs vervangen, op het internet  vind ik een YouTube film maar ik heb liever wat begeleiding omdat ik zeker wil zijn dat alles terug vast aangedraaid is en op zijn plaats. Ik vind echter niemand in de buurt om dit te doen. En het ziet er niet uit dat ik iemand ga vinden. 

Mijn probleem, komt wel in orde, geduld is een mooie deugd.

enjoy.

 

 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...