Jump to content
Vespaforum.be

Recommended Posts

de rode V schaal "20"     .... de batt. 9v en 1,5V zijn specifiek voor:  nicad , alkaline , metaalhydride batterijtjes   ze hebben een andere inwendige weerstand dan een loodaccu of lood gel accu..daarom een specifieke meting nodig

MVG

Share this post


Link to post
8 hours ago, propliner said:

de rode V schaal "20"     ... de batt. 9v en 1,5V zijn specifiek voor:  nicad , alkaline , metaalhydride batterijtjes   ze hebben een andere inwendige weerstand dan een loodaccu of lood gel accu..daarom een specifieke meting nodig

MVG

bedankt voor je snel antwoord. Dus de afstelling met wijzer naar links? Doet niks, ook niet op de andere batterij. Doe ik iets mis?

 

Share this post


Link to post
23 minuten geleden, Chris Van der Auwera zei:

               Doe ik iets mis?

 

Er steken toch "batterijen" in je "batterijtester" ? :P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Posted (edited)
21 minutes ago, Vespaciao said:

Er steken toch "batterijen" in je "batterijtester" ? :P

zo ver was ik al :-) Toch bedankt!

het had gekund. ik merk wel dat al die batterij issues met mijn gs, misschien te wijten zijn aan een 2e hands batterij die ik had moeten opvullen. Maar zeg nu zelf, als je 6,5+ betaalt aan een vespa als liefhebber, mag je toch verwachten dat ze er (verdomme) een goede batterij in steken.

Edited by Chris Van der Auwera
  • Like 1

Share this post


Link to post

Das raar.. je  MIN testkabel ( zwarte) in het middelste  van de 3 gaten  en je  + testkabel in het rechtse gat gestoken he?  die 10A  is alleen om amperes te meten hé

Share this post


Link to post

Ik wil niet heel vervelend doen, maar als je niet weet hoe een multimeter werkt is het mogelijk verstandig om de meting door iemand te laten doen die het wel begrijpt.

Je zou namelijk als je het niet op de juiste wijze doet verkeerde conclusies kunnen trekken en dat was nou net waar je die meter niet voor gekocht had.

Of je gaat even studeren op hoe de werking van een multimeter is.

Share this post


Link to post
On 3/8/2020 at 6:50 PM, Chris Van der Auwera said:

zo ver was ik al :-) Toch bedankt!

het had gekund. ik merk wel dat al die batterij issues met mijn gs, misschien te wijten zijn aan een 2e hands batterij die ik had moeten opvullen. Maar zeg nu zelf, als je 6,5+ betaalt aan een vespa als liefhebber, mag je toch verwachten dat ze er (verdomme) een goede batterij in steken.

Dat je 6,5+ aan iets spendeert, garandeert 0,0. 
Het beste is om zelf kennis op te doen, zodat je een goed afgewogen keuze kan maken, en het kaf van het koren kan scheiden.


Werking van een multimeter;

zie google of youtube.

Share this post


Link to post
On 3/15/2020 at 1:19 AM, Bowyer said:

Ik wil niet heel vervelend doen, maar als je niet weet hoe een multimeter werkt is het mogelijk verstandig om de meting door iemand te laten doen die het wel begrijpt.

Je zou namelijk als je het niet op de juiste wijze doet verkeerde conclusies kunnen trekken en dat was nou net waar je die meter niet voor gekocht had.

Of je gaat even studeren op hoe de werking van een multimeter is.

als ik iemand had gekend, had ik het hier niet gevraagd.

En niet dadelijk teruggevonden op YouTube. Dacht dat dit forum ook voor beginners was. 

Share this post


Link to post

Chris, er staan genoeg filmpjes wop youtube over “how to use multimeter”, bijvoorbeeld:

https://youtu.be/TdUK6RPdIrA

Test eerst even op wat andere zaken en meet bijvoorbeeld een AA batterij door en de weerstand over je laadspoel om uit te sluiten dat de meter stuk is gegaan tijdens transport. 


Wat ik me kan herinneren van eerdere foto’s dat jij een zwarte accu hebt waardoor het moeilijk is om het accuzuur niveau/kwaliteit te controleren. Voor de grotere accu’s hadden we een tester maar die kleine gaan op gevoel (door vuldop kijken en platen moeten net onder warer staan)  bij vullen met gedestilleerd water. Pas echter op je ogen/handen want dat accuzuur is agressief, dus rustig en schoon werken.

Denk dat je accu droog staat en dan kan je laden wat je wilt maar dan gebeurd er niets. De kans dat deze accu nog te redden is is klein dus dat wordt waarschijnlijk een nieuwe.

Accus’s (natte) gaan stuk en zeker als je deze niet dagelijks gebruikt en goed onderhoud. Voor mijn Vespatronic ging er elke 2 a 3 jaar een nieuwe in, ook al hing deze regelmatig aan de lader en was deze altijd keurig gevuld.

Dit forum is zeker voor beginners maar bij dit soort hobby projecten wordt er ook wel een klein beetje technisch inzicht verwacht en hoe leuk is het om over een paar jaar expert te zijn over je eigen Vespa en andere weer te kunnen helpen.


Opmerken over 6,5+ is dan ook niet handig aangezien menig forum lid dit budget niet heeft....

 

 

Share this post


Link to post
1 hour ago, Pilaf said:

Chris, er staan genoeg filmpjes wop youtube over “how to use multimeter”, bijvoorbeeld:

https://youtu.be/TdUK6RPdIrA

Test eerst even op wat andere zaken en meet bijvoorbeeld een AA batterij door en de weerstand over je laadspoel om uit te sluiten dat de meter stuk is gegaan tijdens transport. 


Wat ik me kan herinneren van eerdere foto’s dat jij een zwarte accu hebt waardoor het moeilijk is om het accuzuur niveau/kwaliteit te controleren. Voor de grotere accu’s hadden we een tester maar die kleine gaan op gevoel (door vuldop kijken en platen moeten net onder warer staan)  bij vullen met gedestilleerd water. Pas echter op je ogen/handen want dat accuzuur is agressief, dus rustig en schoon werken.

Denk dat je accu droog staat en dan kan je laden wat je wilt maar dan gebeurd er niets. De kans dat deze accu nog te redden is is klein dus dat wordt waarschijnlijk een nieuwe.

Accus’s (natte) gaan stuk en zeker als je deze niet dagelijks gebruikt en goed onderhoud. Voor mijn Vespatronic ging er elke 2 a 3 jaar een nieuwe in, ook al hing deze regelmatig aan de lader en was deze altijd keurig gevuld.

Dit forum is zeker voor beginners maar bij dit soort hobby projecten wordt er ook wel een klein beetje technisch inzicht verwacht en hoe leuk is het om over een paar jaar expert te zijn over je eigen Vespa en andere weer te kunnen helpen.


Opmerken over 6,5+ is dan ook niet handig aangezien menig forum lid dit budget niet heeft...

 

hi pilaf, bedankt!

Issue is simpel, filmpje bekeken, handleiding gelezen enz. Ik had de plastieken afdekdopjes niet verwijderd omdat ik me gebaseerd had op een tutorial op YouTube met een gelijkaardige meter, ik wilde de meter ook niet stuk maken door eraan te knoeien. Soit, doet me denken aan iemand die zit te klagen dat zijn computer niet werkt, maar de stekker niet heeft ingestoken. Enige zelfspot is op zijn plaats hier.

Batterij zal ik wss moeten vervangen. Heb vorige week terug gevuld maar is terug leeg. Indicaties zijn idd niet goed leesbaar. 

Ik had trouwens verschillende personen geïnformeerd en ook hiernaar laten kijken (tem de vespa van omgeving antwerpen naar verre Limburg laten brengen voor nazicht) en telkens was de conclusie de motor enz. Nu blijkt het gewoon de batterij te zijn. Met zulke verschil in advies, is het als leek niet altijd gemakkelijk om een mening te vormen en te leren. 

Issue met oude vespa's is dat ik in mijn omgeving geen hersteller vind die oude vespa wilt onderhouden. Heb de plaatselijke club ook info gevraagd maar geen reactie gekregen. Andere clubs liggen te ver. In het verleden heb ik beroep gedaan op "free lancers" maar nu blijkt dat ik veel te veel betaald heb. Spijtig. Had dit anders ingeschat toen ik de vespa kocht.

Persoonlijke noot. Ik waardeer je opmerking ivm financiële aspect.  Ik zou echter denken dat ik op dit forum financiële bedenkingen hierover kwijt kan. Als leden zich aangevallen voelen omdat ze dat budget niet hebben, zegt eerder iets over hen en vind ik betreurenswaardig. 

 

 

Share this post


Link to post

Chris, mooi die zelfspot en dat kan ieder gebeuren.

Pas op met lekkende accu’s, zeker als deze nog in de Vespa gemonteerd zit. Het zuur kan behoorlijk bijten en schade veroorzaken aan lak e.a.

De accu is een kritisch deel van de de GS en weet niet goed hoe het bij de GS150 zit maar bij de GS160 is het een noodzakelijk onderdeel i.c.m. een goedwerkende brugcel. Zoals eerder geopperd door diverse leden, dit is het moment om na te denken of je de boel wilt omzetten naar een acculoos en betrouwbare Vespa. Ook dat kost weer geld maar daar krijg je heel veel voor terug..en zeker geen spijt.

Bij dit soort hobby’s wordt er eigenlijk wel van je verwacht dat je een groot deel zelf kan en moet doen. Of dat nou oude auto’s, motoren of brommers zijn, de moderne garages hebben hier geen zin meer in, laat staan de sleutel tarieven die gerekend worden. Daar is dan ook het forum voor..

Echter wordt er nooit over geld gesproken want dan wordt je afgefikt, dit soort hobby's kosten nu eenmaal geld, tijd en geduld. Een hoop van ons lopen al een tijdje mee komen ook uit het krantenwijk budget dus je schopt tegen schenen aan als je woorden gebruikt als “dat budget niet hebben”. In de laatste jaren hebben we helaas een trend gezien waarbij mensen met veel geld en zonder kennis heel veel Vespa's en ander mooi oud spul hebben gekocht vanwege de trendy factor. Het is daardoor moeilijk om de liefhebbers van de rest te scheiden. Hoor jij bij de eerste groep, voel je dan niet aangevallen en blijf lekker je vragen posten en we zullen je zo goed mogelijk helpen.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
13 uur geleden, Chris Van der Auwera zei:

als ik iemand had gekend, had ik het hier niet gevraagd.

En niet dadelijk teruggevonden op YouTube. Dacht dat dit forum ook voor beginners was. 

Cris,  zeker is dit forum voor beginners maar zoals je zelf even verderop al aangeeft zijn er heel veel mensen met verschillende ideeen die dan ook nog eens verschillend begrepen kunnen worden.

Zeker met elektra is enig aanschouwelijk onderwijs vaak gewenst een uitleg kan zomaar verkeerd begrepen worden met het gevolg dat jij ipv je accu van €15,- je ontsteking gaat vervangen, en als dan blijkt dat allebei niet werkt dan is dat altijd vervelend.

Vandaar mijn opmerking. 
 

  • Like 1

Share this post


Link to post
3 hours ago, Bowyer said:

Cris,  zeker is dit forum voor beginners maar zoals je zelf even verderop al aangeeft zijn er heel veel mensen met verschillende ideeen die dan ook nog eens verschillend begrepen kunnen worden.

Zeker met elektra is enig aanschouwelijk onderwijs vaak gewenst een uitleg kan zomaar verkeerd begrepen worden met het gevolg dat jij ipv je accu van €15,- je ontsteking gaat vervangen, en als dan blijkt dat allebei niet werkt dan is dat altijd vervelend.

Vandaar mijn opmerking. 
 

eerste vespa gekocht 33 jaar geleden. dus dat valt nog wel mee :-)

Onlangs een GS gekocht en daar heb ik me serieus aan mispakt. Heb onlangs een cursus gevolgd maar mijn vragen waren blijkbaar te specifiek. Ik zoek echter een goed klankbord/hersteller in de buurt. En dat loopt heel moeilijk, ook in het opbouwen van kennis. Bv. ik moet mijn stuurslot van mijn gs vervangen, op het internet  vind ik een YouTube film maar ik heb liever wat begeleiding omdat ik zeker wil zijn dat alles terug vast aangedraaid is en op zijn plaats. Ik vind echter niemand in de buurt om dit te doen. En het ziet er niet uit dat ik iemand ga vinden. 

Mijn probleem, komt wel in orde, geduld is een mooie deugd.

enjoy.

 

 

 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By VespaChris
      Goedemiddag,
      Ik ben bezig met de restauratie van een Vespa PK50 elektrische starter. En nu heb ik wat problemen met mn starterrelais. Stroom op de juiste kabels maar geen klik of aanslaan. Wat wel gebeurt bij rechtstreeks aansluiten op de  plus. Weet iemand een truc of manier om het starterrelais te omzeilen maar wel gebruik kunnen maken van de startknop? Of weet iemand wat voor schakelaar ik dan goed kan installeren?? Ik hoor het graag !!!
      Met vr gr   Chris
    • By DOMI13
      Hoi, 
      ik heb mijn vespa 6 jaar, ik dacht een toertje te doen. Bij het starten enkel zzzzz zzzzz, ik denk batterij plat, ik zal een nieuwe moeten kopen, dat is de 2 de al op 6 jaar, ms ook een oplader kopen. Ik had vroeger een Harley en die batterij kon ik nog wel opladen als ze volledig plat was. Kan ik dit ook voor mijn Vespa vinden?
      thkx voor de reacties
      domi
    • By Eugene
      Collega's
      Ik ben bezig het elektrische gedeelte van een half gerestaureerde gl150 te herstellen. Nu loop ik tegen iets aan wat ik niet kan verklaren en heb daar wat hulp/advies bij nodig. De volledige verlichting is bij de schakelaar aangesloten zoals aangegeven in de bijlage 'verlichting vespa'. Tevens heb ik een elektronische ontsteking ingebouwd van het merk Pinasco.
      Ik heb van de bijlage 'pinasco.png' bij de omvormer de massadraad aangesloten (meest linker pin) en de gele draad die van de ontsteking komt (tweede pin van links) maar NIET het deel waar de rode streep boven staat. Ik heb de gele draad dus NIET naar de verlichting aangesloten. Van de volledige kabelboom is nu alleen de massadraad aangesloten op de omvormer en de rode motorstop draad op de ontsteking.
      Toch brand mijn verlichting! Alle verlichting, ook het achterlicht, brand en werkt naar behoren. Kan iemand dit verklaren?
      Als ik de gele draad naar de verlichting wel aansluit, zoals in het schema is aangegeven, heb ik kortsluiting en gaat meteen het licht uit.


    • By Bernard83
      Ik weet dat dit een terugkerend topic is, maar zelfs na het grasduinen in de talloze topic (ook abroad) vind ik niet het juiste antwoord:
      - pinker RA werkt niet
      - alle andere pinkers werken normaal
      - lamp vervangen
      - kabel in bil , kabel + socket, socket opzichzelf gemeten (met klassieke multimeter een verbindingstest, geeft aan dat de stroomkring doorloopt)
      - massa (de veer vd bil en het aanhaakpunt) schoongemaakt en geschuurd (bloot contact)
      - bush stud (het contactpunt met het frame) met contactspray schoongemaakt
      - bush stud uitgemeten met draaiende motor (Q: multimeter in bush stud/ multimeter aan frame --> wat moet ik eigenlijk meten van waarde?)
      - volgens schema is de RA-zijde verbonden met Vi (violet) (Q: wat kan ik hier nog aan meten?) zie foto kabelboom
      - Q: indien de pulsator (pinker relay) zou defect zijn, dan zou de RV-pinker ook niet werken denk ik? Correct?

    • By Niels_1977
      Ik heb 6 week terug een gave Vespa Misa GLB gekocht voor een erg net bedrag, erg blij mee dus, en al erg veel reparatie werk aan verricht.
      Oa kabelboom compleet vervangen, alle bedienings kabels vervangen, roest behandelt met owatrol, en schokbrekers vervangen.
      Ik wil de scooter zoveel mogelijk barnfind-look houden, en alleen het meest noodzakelijke vervangen.
       
      Als laatste probeer ik nu de motor te starten, en dus de electra goed werkend te krijgen.
      De accu is al geinstalleerd, en het remlicht en achterlicht plus kleinlicht voor werken goed. 
      Echter een goede vonk bij de bougie via vliegwiel/grondplaat ronddraaien met accuboor levert geen vonk op.
      Ik heb de condensator en bobine al vervangen, het vliegwiel heb ik tweedehands gekocht, en ik heb het vermoeden dat de magneten van dit vliegwiel te zwak zijn, aangezien bij draaien van vliegwiel mbv de accuboor, geen enkele spoel stroom oplevert.
      (toeter werkt niet en verlichting ook niet)
      Het lijkt dat ik soms wel getik hoor, alsof er ergens een stroom ontlading is, maar waar geen idee.
      Contactpunten zijn ook vervangen en gestelt op 0,37. (heb geen voelermaten die bij elkaar 0,38 zijn)
      Wie kan mij helpen met dit 6 volt systeem weer aan de praat krijgen?
      Voor nu denk ik dat de boosdoener de magneten in het vliegwiel zijn, aangezien ik nergens stroom krijg, dus als iemand nog een vliegwiel plus grondplaat set heeft voor en Misa GLB uit 1961, in goede conditie, graag!
      Ik wil proberen eerst het 6 volt systeem aan de praat te krijgen, zou tof zijn als de scooter zo origineel mogelijk blijft.
      (ombouw naar 12 volt systeem is laatste optie)
       

×
×
  • Create New...