Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Electrische vraag


Eugene

Aanbevolen berichten

Collega's

Ik ben bezig het elektrische gedeelte van een half gerestaureerde gl150 te herstellen. Nu loop ik tegen iets aan wat ik niet kan verklaren en heb daar wat hulp/advies bij nodig. De volledige verlichting is bij de schakelaar aangesloten zoals aangegeven in de bijlage 'verlichting vespa'. Tevens heb ik een elektronische ontsteking ingebouwd van het merk Pinasco.

Ik heb van de bijlage 'pinasco.png' bij de omvormer de massadraad aangesloten (meest linker pin) en de gele draad die van de ontsteking komt (tweede pin van links) maar NIET het deel waar de rode streep boven staat. Ik heb de gele draad dus NIET naar de verlichting aangesloten. Van de volledige kabelboom is nu alleen de massadraad aangesloten op de omvormer en de rode motorstop draad op de ontsteking.

Toch brand mijn verlichting! Alle verlichting, ook het achterlicht, brand en werkt naar behoren. Kan iemand dit verklaren?

Als ik de gele draad naar de verlichting wel aansluit, zoals in het schema is aangegeven, heb ik kortsluiting en gaat meteen het licht uit.

Verlichting vespa.png

Pinasco.png

Link naar reactie
17 uur geleden, Eugene zei:

... Ik heb van de bijlage 'pinasco.png' bij de omvormer de massadraad aangesloten (meest linker pin) en de gele draad die van de ontsteking komt (tweede pin van links) ...

 

Pinasco.png

- Zwart-geel-witrood-plus of
- Geel-zwart-witrood-plus?

Jouw huidige omschrijving strookt niet met de Pinasco-diagram. De witrode is enkel relevant als jouw vespa een accu heeft. Indien niet: gewoon isoleren en nergens op aansluiten. 

Ikzelf combineer een Flytech altijd ineens met een nieuwe BGM 12v conversiekabelboom. Gewoon de PX-richtlijnen in de Pinasco-brochure volgen dan. Een accu is dan ook ineens overbodig (tenzij je per se eentje wil steken voor Gps-voeding o.i.d.).

Link naar reactie

Uiteindelijk de oplossing gevonden: massa van de koplamp rechtstreeks op het frame, massa van de gelijkrichter rechtstreeks op het frame, massa kabelboom helemaal niet gebruikt. Voila alles werkte zoals het moet.

Dank jullie wel voor het meedenken.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...