Jump to content
Vespaforum.be
Eugene

Electrische vraag

Recommended Posts

Collega's

Ik ben bezig het elektrische gedeelte van een half gerestaureerde gl150 te herstellen. Nu loop ik tegen iets aan wat ik niet kan verklaren en heb daar wat hulp/advies bij nodig. De volledige verlichting is bij de schakelaar aangesloten zoals aangegeven in de bijlage 'verlichting vespa'. Tevens heb ik een elektronische ontsteking ingebouwd van het merk Pinasco.

Ik heb van de bijlage 'pinasco.png' bij de omvormer de massadraad aangesloten (meest linker pin) en de gele draad die van de ontsteking komt (tweede pin van links) maar NIET het deel waar de rode streep boven staat. Ik heb de gele draad dus NIET naar de verlichting aangesloten. Van de volledige kabelboom is nu alleen de massadraad aangesloten op de omvormer en de rode motorstop draad op de ontsteking.

Toch brand mijn verlichting! Alle verlichting, ook het achterlicht, brand en werkt naar behoren. Kan iemand dit verklaren?

Als ik de gele draad naar de verlichting wel aansluit, zoals in het schema is aangegeven, heb ik kortsluiting en gaat meteen het licht uit.

Verlichting vespa.png

Pinasco.png

Share this post


Link to post

Kun je eens een foto maken van je aangesloten regulator?

Share this post


Link to post

Koen, bij deze de foto's. Het is de spanningsregelaar die meegeleverd is

IMG_20200303_223939_2.jpg

IMG_20200303_223811_8.jpg

IMG_20200303_223753_0.jpg

IMG_20200303_223730_6.jpg

Share this post


Link to post

Heb je ook een foto hoe je hem had aangesloten op de Vespa? 

Share this post


Link to post

Hij is aangesloten zoals op de tekeningen staat die in de bijlage zitten

Share this post


Link to post

Ik zou de massa van de regulator eens op je frame aansluiten ipv de kabelboom.

Ik heb bij mijn Vespa,s dit ook zo zitten, lijkt wel of hij nu spanning krijgt via je aarde draad. 

Share this post


Link to post
17 uur geleden, Eugene zei:

... Ik heb van de bijlage 'pinasco.png' bij de omvormer de massadraad aangesloten (meest linker pin) en de gele draad die van de ontsteking komt (tweede pin van links) ...

 

Pinasco.png

- Zwart-geel-witrood-plus of
- Geel-zwart-witrood-plus?

Jouw huidige omschrijving strookt niet met de Pinasco-diagram. De witrode is enkel relevant als jouw vespa een accu heeft. Indien niet: gewoon isoleren en nergens op aansluiten. 

Ikzelf combineer een Flytech altijd ineens met een nieuwe BGM 12v conversiekabelboom. Gewoon de PX-richtlijnen in de Pinasco-brochure volgen dan. Een accu is dan ook ineens overbodig (tenzij je per se eentje wil steken voor Gps-voeding o.i.d.).

Share this post


Link to post

Uiteindelijk de oplossing gevonden: massa van de koplamp rechtstreeks op het frame, massa van de gelijkrichter rechtstreeks op het frame, massa kabelboom helemaal niet gebruikt. Voila alles werkte zoals het moet.

Dank jullie wel voor het meedenken.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Sjoerdo
      Beste mede-Vespisten,
      Dit weekend een onbekende Vespa opgehaald. De wesp heeft Donza plaatjes op het zadel en het motorblok zegt VGLA1M.
      Is het een MISA GL 150?
       
      Het framenummer helaas helemaal weggerrot...


    • By SOEPERTROEPER
      Er zouden onder licensie van Misa speciaal voor expo58 een aantal GL150 en GS150 in 1957 geproduceerd moeten zijn. Het woord doet de ronde dat het de bedoeling was om er van die 'specials' 58 stuks te maken maar er zouden er maar 38 in omloop geraakt zijn.
      Zijn er mensen die mij over deze wat meer weten te vertellen? GrtZ stef
    • By VespaChris
      Goedemiddag,
      Ik ben bezig met de restauratie van een Vespa PK50 elektrische starter. En nu heb ik wat problemen met mn starterrelais. Stroom op de juiste kabels maar geen klik of aanslaan. Wat wel gebeurt bij rechtstreeks aansluiten op de  plus. Weet iemand een truc of manier om het starterrelais te omzeilen maar wel gebruik kunnen maken van de startknop? Of weet iemand wat voor schakelaar ik dan goed kan installeren?? Ik hoor het graag !!!
      Met vr gr   Chris
    • By 13spider
      beste ben in het bezit van een struzzo VL1M staat op de motor ben deze aan het opmaken en zoek nog wat onderdelen misschien kan iemand mij helpen alvast bedankt
      mvg
      Erwin
    • By DOMI13
      Hoi, 
      ik heb mijn vespa 6 jaar, ik dacht een toertje te doen. Bij het starten enkel zzzzz zzzzz, ik denk batterij plat, ik zal een nieuwe moeten kopen, dat is de 2 de al op 6 jaar, ms ook een oplader kopen. Ik had vroeger een Harley en die batterij kon ik nog wel opladen als ze volledig plat was. Kan ik dit ook voor mijn Vespa vinden?
      thkx voor de reacties
      domi
×
×
  • Create New...