Jump to content
Vespaforum.be

Electrische vraag


Eugene

Recommended Posts

Collega's

Ik ben bezig het elektrische gedeelte van een half gerestaureerde gl150 te herstellen. Nu loop ik tegen iets aan wat ik niet kan verklaren en heb daar wat hulp/advies bij nodig. De volledige verlichting is bij de schakelaar aangesloten zoals aangegeven in de bijlage 'verlichting vespa'. Tevens heb ik een elektronische ontsteking ingebouwd van het merk Pinasco.

Ik heb van de bijlage 'pinasco.png' bij de omvormer de massadraad aangesloten (meest linker pin) en de gele draad die van de ontsteking komt (tweede pin van links) maar NIET het deel waar de rode streep boven staat. Ik heb de gele draad dus NIET naar de verlichting aangesloten. Van de volledige kabelboom is nu alleen de massadraad aangesloten op de omvormer en de rode motorstop draad op de ontsteking.

Toch brand mijn verlichting! Alle verlichting, ook het achterlicht, brand en werkt naar behoren. Kan iemand dit verklaren?

Als ik de gele draad naar de verlichting wel aansluit, zoals in het schema is aangegeven, heb ik kortsluiting en gaat meteen het licht uit.

Verlichting vespa.png

Pinasco.png

Link to comment

Ik zou de massa van de regulator eens op je frame aansluiten ipv de kabelboom.

Ik heb bij mijn Vespa,s dit ook zo zitten, lijkt wel of hij nu spanning krijgt via je aarde draad. 

Link to comment
17 uur geleden, Eugene zei:

... Ik heb van de bijlage 'pinasco.png' bij de omvormer de massadraad aangesloten (meest linker pin) en de gele draad die van de ontsteking komt (tweede pin van links) ...

 

Pinasco.png

- Zwart-geel-witrood-plus of
- Geel-zwart-witrood-plus?

Jouw huidige omschrijving strookt niet met de Pinasco-diagram. De witrode is enkel relevant als jouw vespa een accu heeft. Indien niet: gewoon isoleren en nergens op aansluiten. 

Ikzelf combineer een Flytech altijd ineens met een nieuwe BGM 12v conversiekabelboom. Gewoon de PX-richtlijnen in de Pinasco-brochure volgen dan. Een accu is dan ook ineens overbodig (tenzij je per se eentje wil steken voor Gps-voeding o.i.d.).

Link to comment

Uiteindelijk de oplossing gevonden: massa van de koplamp rechtstreeks op het frame, massa van de gelijkrichter rechtstreeks op het frame, massa kabelboom helemaal niet gebruikt. Voila alles werkte zoals het moet.

Dank jullie wel voor het meedenken.

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...