Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Cilinderkop schade


Vlucht 714

Aanbevolen berichten

Hallo!

Bij het inspecteren van de cilinder heb ik schade opgemerkt in de kop.

Het gaat om een LML Star 125 cc 2-takt die ongeveer 500 km op de teller heeft staan, en nadien enkele jaren heeft stilgestaan. De scooter heeft in het begin een vastloper gehad en is nadien hersteld geweest onder garantie.

Ik heb enkele vragen:

  1. Door wat komt deze schade?
    Ik merk dat er zich putjes hebben gevormd in de squish-band waardoor er nu een zeer oneffen oppervlakte is. De verbrandingskamer zelf is voor het grootste deel ongeschonden.
    Ik ben op de hoogte van het fenomeen detonatie/knocking en vroeg me af of de schade aan dit fenomeen kan worden toegeschreven?
     
  2. Als ik het identificatie nummer van de cilinderkop ingeef kom ik hoofdzakelijk resultaten voor een kop van een Vespa PX 125 uit.
    Daarom heb ik twijfels dat de cilinderkop niet de originele LML kop is. Daar ik niet weet wat er allemaal is vervangen bij de reparatie van de vastloper, kan ik hierover niets met zekerheid zeggen.
    Zijn de koppen van Vespa en LML voor 125 cc gelijk aan elkaar en/of kunnen deze door mekaar worden gebruikt?
    Ik heb de nummers voor de cilinder en kop bijgevoegd onderaan.
     
  3. In het geval dat deze cilinder nog bruikbaar wordt geacht, hoe moet ik omspringen met de squish?
    Ik heb wat andere cilinderkoppen bestudeerd en heel vaak zie je dat er dus een bepaalde afstand aan de rand van de kop is, die deel uitmaakt van de squish afstand. Dat is bij deze kop niet het geval, of is door vervorming van materiaal wel ooit zo geweest. Ik vroeg me af of het correct is om te stellen dat deze kop in principe nu een 'zero-squish head' is, en dit moet meenemen in berekeningen voor de squish?
     
  4. In het geval dat deze cilinderkop niet meer bruikbaar is, wat zou er dan een waardige vervanger voor kunnen zijn?

Alvast bedankt!

  image.thumb.png.0ff6e188e21803b608aa80151225bf26.png

image.png.ea17396c7414fe88d7e13f68967b33c8.png

image.png.65f3193409795fbba8e6fdc35b99b622.png

Link naar reactie

Waarschijnlijk een cilinderkop waarbij ofwel ‘t krukaslager of de segmenten kapot gegaan zijn en stukken hiervan tijdens de finale doodsstrijd een paar keer tussen de piston en cilinderkop gezeten hebben en wa Putten achtergelaten hebben. Deze zijn nadien ‘vakkundig’ wat gecamoufleerd met een Dremel om het oppervlak terug wa egaal te krijgen. Zie je dezelfde of gelijkaardige schade op de kop van de piston?

Finaal kan dit geen kwaad maar als je die kop hergebruikt zou ik dat wat opkuisen met schuurpapier. Persoonlijk zou ik de kop vervangen, een PX125 cilinderkop is nu ook nie zeldzaam en tweedehands makkelijk/goedkoop te vinden. Over de squish zou ik me geen zorgen maken, die is standaard zodanig groot dat je waarschijnlijk het verschil zelfs nie zou merken.

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties!

  • Als ik de cilinderwand bekijk zie ik geen sporen van een uitgeboorde cilinder. Ik veronderstel toch dat ik dat duidelijk zou moeten kunnen zien?
    Ik tast in het duister wat ze allemaal al dan niet gedaan hebben bij de reparatie van de scooter na de vastloper. Mijn vader was er toen mee aan het rijden en nu, jaren later, heb ik wat de taak op mij genomen om de scooter terug op orde te zetten.
  • De piston heeft, buiten een stevige roetlaag, geen opvallende schade.

Mijn plan is dan om uit te kijken naar een nieuwe cilinderkop, al dan niet tweedehands.

Verder zie ik ook nog dat er een soort asymmetrie is tussen twee van de transferpoorten in beide carter helften. (Aangeduid op foto met rode kaders.)
Is dit een onnauwkeurigheid geweest tijdens het productieproces bij LML of kan dat dit ook wijzen op eventuele schade van de vastloper? Dien ik hier iets aan te doen?

Het nummer op beide helften is wel dezelfde, dus ik besluit dat deze wel bij elkaar horen.

image.png.4aafc5d2651be77eb845daa4e735e7eb.png


image.thumb.png.a8b72b32fd48630771dacf3b22573ac3.png

image.thumb.png.6d3b589f5d221584d3df8eabf6df6cff.png

image.thumb.png.f5d84be0e6b2a1c4259e295e40df49f7.png

image.thumb.png.32f97fd885daf940654a6fcdf821e1fc.png

image.png.376c448f1d3fcf6c821ba8746c9ee832.png

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...