Jump to content
Vespaforum.be

Pinkers - a classic topic

Bernard83

Recommended Posts

Ik weet dat dit een terugkerend topic is, maar zelfs na het grasduinen in de talloze topic (ook abroad) vind ik niet het juiste antwoord:

- pinker RA werkt niet

- alle andere pinkers werken normaal

- lamp vervangen

- kabel in bil , kabel + socket, socket opzichzelf gemeten (met klassieke multimeter een verbindingstest, geeft aan dat de stroomkring doorloopt)

- massa (de veer vd bil en het aanhaakpunt) schoongemaakt en geschuurd (bloot contact)

- bush stud (het contactpunt met het frame) met contactspray schoongemaakt

- bush stud uitgemeten met draaiende motor (Q: multimeter in bush stud/ multimeter aan frame --> wat moet ik eigenlijk meten van waarde?)

- volgens schema is de RA-zijde verbonden met Vi (violet) (Q: wat kan ik hier nog aan meten?) zie foto kabelboom

- Q: indien de pulsator (pinker relay) zou defect zijn, dan zou de RV-pinker ook niet werken denk ik? Correct?

kabelboom.jpg

Heb je een stroompuls tussen het bilcontact en de massa wanneer de pinker moet pinken? 

Mogelijk is het kabelschoentje losgetrild. Dat zit onder de zwarte kunststoffen tunnelafdekking onder de tank.

image.jpeg.5ea0bd752115fdc0b9bb313eca883b13.jpeg

• Like 1

Inderdaad, violetje zat volledig los onder de plaat die tank afschermt van de tunnel.

Veel gepruts voor iets stoms. Ik vraag mij af of die dekplaat https://www.sip-scootershop.com/en/products/cover+wire+shaft+chassis+_24209210 wel zo een belangrijke functie heeft.

Ik zie het enkel als een olievang. Kan misschien ook gezien worden als bescherming tegen stof die vanaf de kabelboom aan de voorzijde zo doorheen de tunnel id luchtfilter kan komen (vergezocht IMO). Iemand andere meningen of dit dekplaatje kan achterwege gelaten worden?

Anyway, de lichtjes branden weer!

https://youtu.be/JLP8otu_oew?t=145

Bekijk recente foto's.png

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By P.Leen
      Beste Vespa liefhebbers,
      Ik heb een lichtschakelaar die ik wil aansluiten. Ik heb een schema, maar toch lukt het me niet. Heeft iemand een foto van onderstaande lichtschakelaar, zodat ik kan zien welke kleur waar moet worden aangesloten? Ik zou er erg mee geholpen zijn. Alvast dank!
      mvg Peter

• By P.Leen
      Beste Vespa vrienden,
      Ik heb een vraag over de ontsteking van mijn motovespa uit 1965. Op een of andere vreemde manier kan ik de contactpuntjes niet stellen. Deze gaan helemaal niet open. Ik heb nieuwe contactpuntjes geplaatst, maar dit mocht ook niet helpen. Het lijkt net of het `slepertje`van de contactpunten het ovale gedeelte van het vliegwiel niet raakt (waardoor de punten dus niet openen). Ik heb twee opties bedacht. Of het vliegwiel is versleten, wat mij erg vreemd lijkt, of er zit een verkeerd vliegwiel op ( Ik heb de vespa in deze staat, niet lopend, gekocht. Heeft iemand een idee? Alvast hartelijk dank. Peter Leenhouwers
    • By VespaChris
      Goedemiddag,
      Ik ben bezig met de restauratie van een Vespa PK50 elektrische starter. En nu heb ik wat problemen met mn starterrelais. Stroom op de juiste kabels maar geen klik of aanslaan. Wat wel gebeurt bij rechtstreeks aansluiten op de  plus. Weet iemand een truc of manier om het starterrelais te omzeilen maar wel gebruik kunnen maken van de startknop? Of weet iemand wat voor schakelaar ik dan goed kan installeren?? Ik hoor het graag !!!
      Met vr gr   Chris
    • By DOMI13
      Hoi, 
      ik heb mijn vespa 6 jaar, ik dacht een toertje te doen. Bij het starten enkel zzzzz zzzzz, ik denk batterij plat, ik zal een nieuwe moeten kopen, dat is de 2 de al op 6 jaar, ms ook een oplader kopen. Ik had vroeger een Harley en die batterij kon ik nog wel opladen als ze volledig plat was. Kan ik dit ook voor mijn Vespa vinden?
      thkx voor de reacties
      domi
    • By Chris Van der Auwera
      net een nieuwe batterij meter gekocht.
      als ik een 6v baterij wil meten, welke instelling gebruik ik?

• Create New...