Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Alkylaatbenzine 2t in een vespa ciao 1999


Tomasso

Aanbevolen berichten

Sedert kort in het bezit van een echte originele Vespa Piaggo Ciao tweetakt 49.28cc uit 1999 .   :D
Gezien het Wespje occasioneel bereden zal worden dacht ik om de brandstof te vervangen door alkylaatbenzine 2-takt.
Voor de fun heb ik ook eens getest wat de brandstof doet met de verbranding. Foto 1 is 98RON met 2% 2T Castrol na 30 min rit. Foto 2 is Cleanlife 2-takt ook na 30 min rit. De kleur van de bougie is minder zwart (koolaanslag).  Het geeft echt een indicatie van een veel properdere verbranding.  Slecht starten en aarzelend lopen hoeven niet meer voor mij. Deze voordelen (ook lange houdbaarheid) hebben een meerprijs welke ik met plezier bijneem.

98RON met 2% 2T Castrol.JPG

Cleanlife 2-takt.JPG

Link naar reactie

Tja , 

Appelen en peren 

Als de eerste bougie er na 30min zo uitziet is je afstelling gewoon niet goed.  

Als je eerst zou zorgen dat je een optimale verbranding / afstelling hebt met standaard 2 T olie . En je doet er dan die cleanlife in,  gaat het ( als ik bovenstaande foto's volg )  veel te heet lopen.

Ik neem best aan dat die cleanlife beter is , maar die conclusie zou ik niet trekken op bovenstaande foto's.

Link naar reactie

Onderste bougie is voorbode voor een warmloper ?   Zou dan na een half uurtje hoogtoerig volgas op 2 T alkylaat toch al vastgelopen moeten zijn denk ik.  Of is 2-takt alkylaatbenzine  gewoon iets minder vet dan mijn eigen 2 T mix en daardoor properder maar ook schraler/juister gemengd ?

 

Link naar reactie

Cleanlife 2-takt is alkylaatbenzine met 2% volsynthetische olie.  De mengverhouding van 2% is ook exact wat Piaggio voorschrijft.  De mix is hier correct, niet te vet en ook niet te schraal.

Alkylaat voelt voor mij echt goed aan.   Kost helaas wat meer.

Benzines met ethanol zijn tegenwoordig grote troep voor carburatoren: behoorlijk agressief en corrosief, tast sommige rubbersoorten aan, mengt moeilijk met tweetakt olie, enz... Dat geeft waarschijnlijk problemen met het brandstofsysteem..  V-power is daar nog het beste uit.

Mijn gevoel...

Groet, T.

Link naar reactie

Hoi,

 

Na aanpassing van mijn uitlaat en sproeier eens Vpower getankt en toen een stoptest gedaan.

Dus een tien minuten volgas dan contact af en laten uitrijden zonder dat het blok rondgaat.

Dit had tot gevolg dat ik na een aantal rondjes een 154 sproeier in mijn carburateur had zitten,

(verbazend genoeg bleef hij gewoon goed lopen en starten) want de bougie bleef erg wittig.

Conclusie is dan het mengsel is te arm, met als gevolg bovenstaande.

Van de zenuwe tank geleegd en gewoon normale benzine getankt met 2% synthetische olie.

Het resultaat was dat na ongeveer 3 km mijn bougie vet sloeg en er eerste een ander bougie in moest en de sproeier aan het eind van het liedje op 128 bleef steken en toen weer een chocolade kleurige bougie opleverde. Daarna natuurlijk weer de vpower er in met als gevolg een spierwitte bougie. 

Moraal van dit verhaal is dus dat benzine heel erg veel doet voor je verbranding met vreemde gevolgen.

Ik tank nu weer normale peut omdat het idee om op vpower een 154 sproeier te moeten steken om een (volgens de kleur vd bougie)goed mengsel te hebben mij toch wat tegenstond.

Het gevoel van dit kan niet goed zijn bleef. Dat idee heb ik ook als ik eens incidenteel aspen benzine krijg en in de scooter kiep en dan weer eens tijdens een toerrit(dus niet een correcte wijze) de bougie bekijk, hij is dan altijd behoorlijk aan de witte kant.

Nu gaat dat tot nog toe elke keer goed en alles blijft heel en ook geen warm of vastlopers gehad.Maar ik vraag mij dan wel af hoe je dan je mengsel moet afstellen.

 

Graag antwoord van de benzine mengsel goeroe:P

Groetjes,Thijs 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...