Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Gts 300 super sport valt soms stil


IsoGeerto

Aanbevolen berichten

of de motor warm of koud is maakt niet uit maar als ik het gas los naar een kruispunt toe valt motor plots zeer laag in toeren en valt stil. Kan soms op 100km maar 1 keer gebeuren maar het gebeurd.

Wel even bij vermelden dat deze een akrapovic heeft zonder demper. 

Toen ik deze vorig jaar 2de hands kocht had hij dit niet maar plots kwam dit heel af en toe en is wel vervelend.

Iemand enig idee wat probleem zou kunnen zijn? Een vervuilde gasklep?

Link naar reactie

Al het onderhoud is volgens voorschrift gedaan?

Kleppen staan goed?

Demper in de Akrapovic terug plaatsen?!

Link naar reactie

Van welk jaar is jouw GTS300?


Er is voor de modellen 2014 (ABS en NON ABS) in 2017 een ECU update geweest voor dit probleem, misschien is deze door de vorige eigenaar/dealer  niet geladen.

De rode “dodemansknop” wil bij deze modellen ook wel een kuren vertonen, ook als ze nooit gebruikt worden. Beetje electroclean in de schakelaar doen om eventuele corrosie te verwijderen.

Daarna pas de rest controleren zoals gasklephuis en tps sensor.

Diagnose gereedschap is ook nooit weg in zo’n geval, zag dat er een setje kabels werd aangeboden voor een nette prijs, software is opensource.

https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/32101-diagnose-stekker/

Uitleg vind je hier:

http://modernvespa.com/forum/topic150992

en

https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/28293-diagnose-gereedschap-voor-injectie-vespas/&tab=comments#comment-303425

 

Link naar reactie

Pliaf. De Mijne is van 2013 zonder ABS

Weet niet of deze dan beschikt over injectie systeem zoals aangegeven. Wil wel even foto nemen van motorblok dat er bij mij in zit.

Nederlandse uitleg is meer iets voor mij. Indien ik bv de update zou moeten of kunnen lijkt aankoop stekker zeker het overwegen waard.

Ik reinig alvast de dodemansknop

Link naar reactie

Als je een foto kan maken van de ECU dan is dat genoeg, het gaat om de sticker zodat we weten om welke generatie het gaat. De 300cc modellen zijn allemaal met een injectiemotor geleverd.

De diagnose stekker is puur voor fouten uitlezen en om te kijken welke firmware je ECU heeft, het updaten kan ook maar garantie tot de deur. Beter is om, als blijkt dat je oudere firmware hebt, deze door een dealer te laten updaten via het PADS systeem. Dat zijn de kosten niet maar dan weet je wel zeker dat het de correcte versie is die geladen wordt.

Welke benzine gebruik je e5 of e10?
Vervang ook preventief de bougie, deze wordt of is gezien de km stand waarschijnlijk nog niet vervangen.

De kleppen kan je nazien maar aangezien je het echt over (willekeurig) uitvallen als je het gas loslaat, neig ik toch meer naar de ECU/electronica.

 

 

Link naar reactie
19 uur geleden, IsoGeerto zei:

Ik weet niet of de 95 of 9! er veel zou mee te maken hebben maar software update kan ik in komen.

Hoeveel vroeg dealer voor deze update? Zo heb ik een idee hoeveel ze er kunnen voor rekenen. Ooit met piaggio X10 hier in de buurt geweest en rekening was ook om over te discussieren

Dacht dat ik rond de 40 euro zat met nog wat andere prullen. Enkel de update zal 25 geweest zijn.

Link naar reactie

Het brandstofpomp probleem was bij de eerdere modellen (tot 2010).

Recall acties van Vespa kan je zelf ook opzoeken: http://static.piaggio.com/recall/form-vespa_en.html

Gezien jouw ECU (MIU3G) is het probleem waarschijnlijk na de update opgelost aangezien Vespa bij de laatste update bij laag toeren de timing heeft vervroegd en brandstof hoeveelheid iets heeft vermeerderd. Ik heb destijds de oude en de nieuwe bestanden vergeleken en dit was de conclusie. Verder geen wijziging tussen oude en nieuwe firmware.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...