Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Ombouw 6v naar 12v: problemen pinasco


Tommie

Aanbevolen berichten

Ik heb een elektronische ontsteking gekocht voor de ombouw van 6V naar 12V van Pinasco bij ScooterCenter, een PN25356853.

Bij montage blijkt dat het vliegwiel niet past op de krukas; het schuift er 8 mm. te ver op (m.a.w. de diameter is groter dan de as van de krukas - zie foto's: 15,85 mm. >< 19,06 mm.).

Iemand dit al ondervonden? Suggesties?

Grtz, Tom

IMG_20200201_120139.jpg

IMG_20200201_120121.jpg

IMG-20200201-WA0004.jpg

IMG-20200201-WA0005.jpg

IMG-20200201-WA0006.jpg

IMG-20200201-WA0007.jpg

Link naar reactie

Kan het zijn dat de vorige eigenaar een mk1 krukas in een mk2 blok heeft geplaatst? Of is dit niet mogelijk? In vind ook niet direct afmetingen of de verschillen tussen deze twee krukassen. Op foto lijkt de as van de mk1 iets dikker. 

Link naar reactie

Tommie, zover ik weet is het wel alleen de krukas die gewisseld wordt maar hopelijk kunnen andere (ook ss180) dit extra bevestigen. De carters zijn naar mijn weten hetzelfde en qua onderdelen verschillen ze alleen op, cilinder, cilinderkop, zuiger, krukas, vliegwiel (gewicht), koppeling en tandwielen (verhouding), de rest van de onderdelen is uitwisselbaar.

Als de mk1 (<0036098) wordt omgebouwd naar een ss180 bore (en dus piston) wordt alleen de krukas vervangen om dat deze is voorzien van een zuigerpen 16 ipv een standaard zuigerpen 15. De mk2 (0036098<) heeft tenslotte een zelfde krukas als een ss180.

Zou het kunnen zijn dat SCK het verkeerde vliegwiel heeft geleverd?
Partnummers liggen ook dicht bij elkaar mk1: PN25356852 en mk2: PN25356853

Wat je kan doen om dit uit te sluiten is het gewicht van het vliegwiel even meten. De mk1 flytech versie moet 1440gram zijn en de mk2/ss180 1600gram.

Link naar reactie

Kan je de ontsteking niet omwisselen bij scootercenter?  

De andere optie is een nieuwe krukas, een nieuwe dichtingset, nieuwe oliekeerringen en eventueel een nieuwe lager aan de koppelingszijde aankopen.

De oliekeerringen ga je waarschijnlijk toch moeten vervangen en dan moet de motor weer open.

Stof tot nadenken...  :)

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

ScooterCenter wil de ontsteking terugnemen, geen probleem. Maar blijft het probleem, als ik de MK1 bestel, en die past ook niet, dan moet ik effectief de blok openen en een nieuwe krukas steken... En dan zit ik met de MK1-ontsteking die niet meer past en kan ik terug een MK-2 ontsteking kopen...

Bijkomend is het blokje gerestaureerd weggelegd, een jaar of 4 geleden, met nieuwe oliekeerringen, lagers, dichtingset. Eigenlijk zonde om die terug open te maken (lees: openmaken = vervangen keerringen, dichtingen,...)

Stof tot nadenken, ja... maar begin er koppijn van te krijgen...

Maar was toch al niet goed bezig, ze is niet in het wit gelakt, maar in een (originele Vespa) kleur naar mijn goesting... :rolleyes:

Link naar reactie

Je kan de cilinder even omhoog trekken en kijken wat voor zuigerpen je hebt, een 15mm met bronzen bus is een mk1 krukas, een 16mm met naaldlager is een mk2/ss180 krukas. Je kan ook kijken wat voor krukwangen deze krukas heeft, dan hoef je niet de zuiger/zuigerveren uit de cilinder te halen.

Als ik jouw verhaal zo lees denk ik ook dat je een mk1 krukas hebt. Een mk2 zuiger met pen 16 is moeilijk te vinden (ook in overmaat), tenzij de cilinder is opgeboord naar een ss180 bore waarbij de zuigerpen 16mm is. Heb eigenlijk nooit die krukas verschillen begrepen tussen de gs160 motoren, waarschijnlijk toch te maken met de overgangsperiode naar de ss180.

Als jij hetzelfde meet als mijn krukas dan past een mk1 flytech vliegwiel gewoon op jouw krukas, de stator montageplaat zijn hetzelfde voor mk1, mk2 en ss180.

 

Link naar reactie

Gisteren de Flytech binnengekregen voor de MK1 (PN25356852). even verwarring, want op de doos stond een sticker (foto 1) dat het de juiste was (MK1 - 1.440 gram); maar er was tevens een sticker die als gewicht noteert: 1.6 KG (foto 2). Na controle blijkt inderdaad dat het vliegwiel 1579 gram weegt (foto 3)...

e9.jpg

e10.jpg

e11.jpg

Link naar reactie

Mooi werk en fijn dat deze set wel past.

Tegen de 1600gr is een mooi gewicht, dat is mijn Vespatronic ook icm aluminium CNC vliegwiel. Standaard Vespatronic is 1450gr icm kunststof vliegwiel maar vind persoonlijk de 1600gr fijner rijder.

Veel probleemloze e-kmers toegewenst.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...