Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Px125 motor, veranderen naar 208cc


Niels_1977

Aanbevolen berichten

Interessant voor iedereen met oud PX125 blok, deze gast uit Engeland heeft een PX125 blok weten aan te passen naar 208cc;

https://scooterlab.uk/jg-vespa-200-cylinder-conversion-for-the-px125-feature/?fbclid=IwAR2rze3274SMRNIEc0rt4fpFgoVm8fc-TbxHIf_YdhN9M9xjsnj6Ak_mBg4

 

Mits financiering lukt, gaat hij een aanpassings set van 125 naar 208cc verkopen.

Link naar reactie

't Is ne Fransmens hoor (FB-linkje). 

Er bestaan overigens bedrijfjes die carters aanpassen van 125/150 naar 200cc (voorbeeldje). Al beweert de man hierboven het te kunnen middels een adapter en aangepaste cilinders. Gezien de diameter van de cilinderkraag lijkt me dat enkel mogelijk door die kraag gedeeltelijk weg te frezen en de studslocatie te verplaatsen. Het is dus maar de vraag of de restcilinder (op termijn) voldoende stevigheid en pistonstabiliteit behoudt... Ben alleszins wél benieuwd!  

Link naar reactie
1 hour ago, Frederik9111 said:

't Is ne Fransmens hoor (FB-linkje). 

Er bestaan overigens bedrijfjes die carters aanpassen van 125/150 naar 200cc (voorbeeldje). Al beweert de man hierboven het te kunnen middels een adapter en aangepaste cilinders. Gezien de diameter van de cilinderkraag lijkt me dat enkel mogelijk door die kraag gedeeltelijk weg te frezen en de studslocatie te verplaatsen. Het is dus maar de vraag of de restcilinder (op termijn) voldoende stevigheid en pistonstabiliteit behoudt... Ben alleszins wél benieuwd!  

Helemaal gelijk! Verkeerd gelezen, edoch erg interessant, en de prijs van PX125 blokken gaat plots omhoog. :lol:

Alhoewel ik me wel afvraag welke aanpassingen er allemaal gedaan zijn, want het lijkt me dat er toch ook wel wat veranderingen zijn wbt tandwielen/versnellingsbak e.d.

Ook benieuwd of het crowdfunding initiatief gaat werken, is natuurlijk een uitkomst voor velen met een tam px125 blok.

(plus voor de belgen, op kenteken is het nog steeds een 125cc blok! :ph34r:)

Maargoed eerst maar eens afwachten of het blok incl aanpassingen duurzaam is.

 

Link naar reactie

Gho, persoonlijk vind ik het toch wat gedoe. Mooie intellectuele en technische uitdaging maar of er écht een markt voor is, is nog maar de vraag.

Er moet sowieso een (aangepaste) 60mm krukas in lees ik? Ook voor de huidige plug&play 190cc-setups is dat het geval en een primaire vertanding is dan ook zo aangepast. Ik begrijp dat hij gebruik maakte van een aangepaste 200 (1-poorts Piaggio) cilinder en een gefabriceerde adaptor? Om een competitief voordeel te hebben zijn hij op z'n minst qua kostprijs substatieel onder de prijs van bestaande plug&play cilinders moeten blijven. Die zijn even omkeerbaar, hebben een 3/6/9...-poorts voordeel, zijn aan de buitenkant even onzichtbaar en liggen vandaag al op het winkelschap voor €300-350. 

Link naar reactie
13 minutes ago, Frederik9111 said:

Gho, persoonlijk vind ik het toch wat gedoe. Mooie intellectuele en technische uitdaging maar of er écht een markt voor is, is nog maar de vraag.

Er moet sowieso een (aangepaste) 60mm krukas in lees ik? Ook voor de huidige plug&play 190cc-setups is dat het geval en een primaire vertanding is dan ook zo aangepast. Ik begrijp dat hij gebruik maakte van een aangepaste 200 (1-poorts Piaggio) cilinder en een gefabriceerde adaptor? Om een competitief voordeel te hebben zijn hij op z'n minst qua kostprijs substatieel onder de prijs van bestaande plug&play cilinders moeten blijven. Die zijn even omkeerbaar, hebben een 3/6/9...-poorts voordeel, zijn aan de buitenkant even onzichtbaar en liggen vandaag al op het winkelschap voor €300-350. 

Uhuh, zijn behoorlijk wat wijzigingen in het blok, en dus kostbaar. Vooralsnog bied hij zelf aan de revisie/tuning te doen, en dat zal niet veel goedkoper zijn dan een gereviseerd 200 blok.

Wellicht is die set in de toekomst een oplossing, maar zal zoals je zegt, niet veel betaalbaarder worden. Enige te noemen voordeel is dat je bij gebrek aan 200 blokken, nu wel iets kan met je oude px125 blok. (mits de aanpassings set betaalbaar is)

 

Link naar reactie

Euh met een PX125-blok kan je vandaag toch ook (heel) wat? (Da's net m'n punt).

 

Link naar reactie
5 minutes ago, Frederik9111 said:

Euh met een PX125-blok kan je vandaag toch ook (heel) wat? (Da's net m'n punt).

 

Dat klopt, maar die zijn relatief prijzig. Stel je gebruikt de bgm onderdelen, dan zit je alleen aan de benodigde onderdelen al snel richting de 1200 euro.

Misschien krijgt hij het met gebruik van de standaard p200 cilinder en onderdelen wel voor elkaar om flink onder de prijs van een complete bgm-setup te blijven.

(Er vanuit gaande dat men zelf een blok kan reviseren)

Link naar reactie

Het enige verschil is toch gewoon de kost van de cilinder (p&p 190cc of aangepaste 200cc)? Krukas wijziging naar 60mm moet sowieso. De keuze van koppeling, vertanding, vliegwiel, carburatie en revisiekost is in beide scenario's toch exact hetzelfde?

Link naar reactie

Als mensen zo graag een 200 rijden... koop dan gewoon een 200 in plaats van een 125 of 150! En voor de Belgen die zonder A rijbewijs op een 125 rijden en zo nodig een 200 willen rijden, haal gewoon je rijbewijs en koop een 200, dan ben je ook niet gebonden aan alleen rijden in België en eventuele boetes bij controle! 

Link naar reactie

Geen idee, ik dacht (maar kan het fout hebben) dat hij vooral standaard Piaggio onderdelen (op de krukas na) wil gebruiken.

Maar we weten het pas als hij evt. zo'n set op de markt gaat zetten, tot dan is het gissen. Iig interessant om het project te volgen.

Link naar reactie

Die Parmakit is geen plug&play cilinder. De diameter van cilindermond, krukaskamer en intake moet aangepast worden naar PX200 cilinderkraag en -krukas. Vergt een 110mm rod afmeting.

Link naar reactie
On 1/22/2020 at 4:29 PM, pdvd said:

Als mensen zo graag een 200 rijden... koop dan gewoon een 200 in plaats van een 125 of 150! En voor de Belgen die zonder A rijbewijs op een 125 rijden en zo nodig een 200 willen rijden, haal gewoon je rijbewijs en koop een 200, dan ben je ook niet gebonden aan alleen rijden in België en eventuele boetes bij controle! 

Indeed! Ik zag hier al verontwaardigde reacties op het aanpassen van een gts125 naar 250 of 300 maar een 2-takt 125 aanpassen is precies meer aanvaard. Even zot eigenlijk... 

Link naar reactie
14 hours ago, Wutsie75 said:

Indeed! Ik zag hier al verontwaardigde reacties op het aanpassen van een gts125 naar 250 of 300 maar een 2-takt 125 aanpassen is precies meer aanvaard. Even zot eigenlijk... 

Een wijs man zei ooit eens tegen mij. Een PX200 rijdt als een krachtige traktor, en een opgedreven PX125 als een Ferrari. Geparafraseerd. 

Das was trouwens vorige week :)

Link naar reactie

Van 125 naar 208 is "relatief" simpel. Het volstaat om een spacer te maken van pakweg 15mm dik. Deze dikte van de onderkant van uw std 200 cilinder laten afdraaien. Spacer aanpassen aan het pasvlak van uw 200 cilinder (spoelpoorten enz) de studs aftekenen,  boren en draad tappen. 4 gaten boren waar de 125 studs zitten, en de spacer bevestigen met verzonken bouten. En je bent al halfweg. Alles moet wel aangepast worden ivm met de poorten.

Werkt enkel met std 200 cilinder. Maten zijn maar een voorbeeld.

 

Link naar reactie
  • 5 weken later...

Iemand uit de UK heeft volgens dezelfde methode als Sara eens een t5 polini 152 cillinder op een smallframe carter geinstalleerd. Krukas was een custom 54 slag met een px200 rod en aangepaste big end. Serieuze machine wel:)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...