Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Kreupele px125


Pyeahr

Aanbevolen berichten

Elk zennen dag,

Mijn PX125 van 2007 heeft er even geen zin meer in, en na wat vespa tinckering ben ik even ten einde raad...

Na een probleemloze rit opnieuw gestart, in 1ste schakelen, koppeling lossen en... niets... (of maar een heel klein beetje).
Geen geratel of andere tekenen van een zieke vespa, sprong niet uit vitesse, niet echt metaalschilfers in de transmissie olie...
Dus dacht ik dat de wesp na 21.000 km aan een nieuwe koppeling toe was.

Alle platen vervangen (na een badje in olie), nieuwe veertjes, ... alles relatief vlot gemonteerd... niets van abnormale schade opgemerkt...
Maar helaas... probleem niet verholpen...

Iemand een idee wat mijn volgende stap moet zijn? Geen ervaring in blokje splitsen... maar wat niet is...

Thanks!
Pyeahr!

Link naar reactie

Hmmm... haal de selecterbox er es af en check es op het schakelkruis nog op de selectorstang vast zit.

Link naar reactie

Tanden aan de remtrommel versleten? Geeft de indruk dat de koppeling erdoor is, maar eigenlijk draait de as door in de trommel... 

Meestal staat de trommel dan ook gewoon los.

d9a72e94-94be-492f-9da8-1b1efb4b9630.jpg

Link naar reactie

Als de spie van de koppeling afgebroken is en uw spieopening in uw krukas is nog in goede staat is hoeft uw motor niet geopend te worden .Bij de andere mogelijkheid die gegeven word ivm het achterwiel kan het ook zijn dat je alleen de tambour moet vervangen als de tanden van de as niet versleten zijn .

dus mijn mening zoek eens eerst naar de oorzaak voor je alles uit elkaar haalt , tenzij uw motor al zoveel KMS heeft dat een revisie inderdaad een goede investering is 

 

grtz sidvespa 

Link naar reactie

Update...

- koppeling had ik als eerste stap al vervangen;

- Tanden remtrommel - niet nieuw, maar bijten voldoende om de boel op zijn plaats te houden;

- Spie tussen koppeling en krukas en ook de sleuf in koppelingsgrondplaat als nieuw;

- Selectorstang zit mooi vast;

Het vreemde is dat als de motor draait en het achterwiel van de grond is, ik mooi door de versnellingen kan lopen en het achterwiel telkens iets sneller draait.
Ook vreemd is dat (zelfs met de koppelingskabel los), ik niet hoef te embrailleren om door de versnellingen te lopen...
Het lijkt dus verdacht veel op een koppeling die doorslipt... ook al zijn de kurken platen + frictieplaten (na nachtje zwemmen in SAE30) en veertjes vervangen...

Noch tips alvorens ik de boel open smijt?

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Anders even je regio vermelden. Overal zit wel een forumgenoot voor een 2nd opinion.

Link naar reactie

Nogmaals dank voor de reacties!

't is de originele duwpen en drukplaat die erin steken en 'k heb bij het vervangen van de schijven erop gelet dat ze even dik zijn (behalve die kurken platen natuurlijk).
Maar het ging het fout vóór het vervangen van de koppeling.

Deze wesp zijn nest is in Oostende... extra tips blijven meer dan welkom!

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Gevonden!

Tanden remtrommel toch niet zo ok...
Buitenkant zag er nog redelijk uit, maar bij verder zoeken gemerkt dat het binnenin toch niet zo strak zat.

Als ik kijk voor een nieuwe remtrommel zijn er precies 2 soorten en verschillende merken:

https://www.scooter-center.com/en/engines/brakes/brake-drums/?vehicle=VESPA_ZAPM09302

oil seal 30mm of felt ring 31,5mm --> Hoe zit dit ineen qua compatibiliteit met een PX125 van 2006?

Merci voor de tips!

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...