Ed75 Posted April 28, 2020 Author Share Posted April 28, 2020 (edited) Vandaag eens de koppeling meer aangespannen. Dit is nu aangespannen tot op een punt, dat als ik draai aan de afstelschroef van de koppelingskabel, als ik die helemaal uitdraai, dan trapt de kickstart door, dus te strak, en als ik de afstelschroef van de koppelingskabel terug indraai, dan niet meer, dus ik denk dat deze afstelling klopt? Maar probleem blijft. Motor start super vlotjes bij de eerste kwart kickstart, en blijft mooi stationair. Als ik ontkoppel en op 1 zet blijft hij nu wel draaien. Koppeling langzaam lossen en gas bij en hij valt dood stil. En ja, ik heb ervaring met manueel schakelen want ik heb een 125cc schakel. Maar dan, mogelijk, en hopelijk, de zoveelste persoonlijke blunder leercurve van dit project, komen we tot de vaststelling dat er geen versnellingsbakolie in is (hadden we wel al eens gedaan maar moeten aflaten om iets te herzien). Ook hebben we bij het monteren van de nieuwe, versterkte 4-plaats koppeling deze ook niet een dagje op voorhand laten baden in een badje van sae30 olie. Kan dit het probleem verklaren? Volstaat het om nu alsnog de olie aan te vullen via de vulplug en een dagje te laten weken, of haal ik best de koppeling er weer uit en het badje in? Of is de koppeling nu om zeep? Edited April 28, 2020 by Ed75 Link to comment
nero Posted April 28, 2020 Share Posted April 28, 2020 Het hangt er vanaf hoe de motor stil valt. Is het met een schok dan zal het idd een probleem van smering van de platen zijn. Heeft de motor precies onvoldoende kracht en valt hij gewoon dood, dan moet je het probleem elders zoeken. Het beste is idd om de koppeling te demonteren en de platen een nachtje in de olie laten weken. Een andere mogelijkheid is ook dat de koppelingsplaten krom zijn. Dit kan je dan controleren. Let op bij demontage van het koppelingsdeksel dat de duwpen niet in het carter terecht komt, anders heb je de volgende flater te pakken. Groetjes, nero. 1 Link to comment
Ed75 Posted May 1, 2020 Author Share Posted May 1, 2020 De koppeling er net uitgehaald. Ze zag er tamelijk droog uit. Via een bout de spanning van de platen gehaald en die leken toch wat te kleven, denk ik. Met aangespannen bout in een zakje sae30 olie gezet en dat laat ik dan zo maar een tijdje staan zeker? Het gaat om een nieuwe 4-plaats versterkte koppeling, gekocht met de beste bedoelingen om fatsoenlijk materiaal te hebben, maar kan het ook zijn dat ze te 'sterk' is? Link to comment
nero Posted May 1, 2020 Share Posted May 1, 2020 4-plaats koppelingen zijn moeilijk af te stellen en dienen meestal voor meer sportieve motoren, probeer het anders eens met 3 platen te steken. Volgens mij zal je probleem dan opgelost zijn. Zorg ervoor dat de platen constant in de olie liggen, anders doet dit weinig uit. Groetjes, nero. 1 Link to comment
Ed75 Posted May 1, 2020 Author Share Posted May 1, 2020 50 minuten geleden, nero zei: 4-plaats koppelingen zijn moeilijk af te stellen en dienen meestal voor meer sportieve motoren, probeer het anders eens met 3 platen te steken. Volgens mij zal je probleem dan opgelost zijn. Zorg ervoor dat de platen constant in de olie liggen, anders doet dit weinig uit. Groetjes, nero. Kan ik mijn huidige 4-plaats aanpassen naar een 3-plaats? Link to comment
LordHelmchen Posted May 1, 2020 Share Posted May 1, 2020 Zoals @nero al schrijft, de 4-plaats koppelingen maken steeds problemen. 3 platen zijn zijn voldoende vooral met mijn veringssetje, dat had ik je al aangeraden. Groetjes Link to comment
LordHelmchen Posted May 1, 2020 Share Posted May 1, 2020 1 minuut geleden, Ed75 zei: Kan ik mijn huidige 4-plaats aanpassen naar een 3-plaats? nee, dat gaat niet. Link to comment
Ed75 Posted May 2, 2020 Author Share Posted May 2, 2020 (edited) Vandaag de zeiknatte koppeling terug gestoken na een dagje zwemmen in olie. Het gaat iets beter, maar hij vertrekt niet met overtuiging, als je 'pompt' met de koppeling komt er precies meer leven in, eens op toeren schakelt hij precies wel vlot op, ik ben tot 3e geraakt in het kort stukje straat wat ik heb. Maar vertrekken is nog helemaal niet aangenaam, zonder te spelen met de koppelingshendel kom ik niet op een normale manier vooruit en wil hij stilvallen. Zou het dan toch de 4-plaats zijn? Grrrr! Ik zal eens een 3-plaats proberen te bemachtigen en nadenken wat die veerset van @LordHelmchen dan extra zou doen, maar het lijkt of ik precies net een onversterkte koppeling nodig heb die meer slippen kan. Edited May 2, 2020 by Ed75 Link to comment
Adrian Posted May 2, 2020 Share Posted May 2, 2020 Er zit toch geen aangepaste primaire vertanding in bedoeld voor de 102 Cc die ervoor hieropzat? Kan zijn dat de 75cc het gewoon niet getrokken krijgt in dat geval 1 1 Link to comment
LordHelmchen Posted May 2, 2020 Share Posted May 2, 2020 1 uur geleden, Ed75 zei: Vandaag de zeiknatte koppeling terug gestoken na een dagje zwemmen in olie. Het gaat iets beter, maar hij vertrekt niet met overtuiging, als je 'pompt' met de koppeling komt er precies meer leven in, eens op toeren schakelt hij precies wel vlot op, ik ben tot 3e geraakt in het kort stukje straat wat ik heb. Maar vertrekken is nog helemaal niet aangenaam, zonder te spelen met de koppelingshendel kom ik niet op een normale manier vooruit en wil hij stilvallen. Zou het dan toch de 4-plaats zijn? Grrrr! Ik zal eens een 3-plaats proberen te bemachtigen en nadenken wat die veerset van @LordHelmchen dan extra zou doen, maar het lijkt of ik precies net een onversterkte koppeling nodig heb die meer slippen kan. Hoi Ed, je woont niet zo ver weg van mij. Ik zou vorstellen, je komt langs en test mijn verensetje. Dan is ook de rest hier ervan overtuigt, dat het functioneert. Ik kom uit de buurt van aken, meteen over de grens bij kerkrade. Als je interesse hebt, dan kom langs. Ik stuur je nog een PM met mijn GSM Nummer, dan kunnen we misschien via WhatsApp afspreken. Groet Link to comment
Ed75 Posted May 2, 2020 Author Share Posted May 2, 2020 2 uur geleden, Adrian zei: Er zit toch geen aangepaste primaire vertanding in bedoeld voor de 102 Cc die ervoor hieropzat? Kan zijn dat de 75cc het gewoon niet getrokken krijgt in dat geval Bedoel je dan het tandwiel naast het koppelingshuis? Ik meen 18t te tellen, is dat ok? Link to comment
Frissenappel Posted May 2, 2020 Share Posted May 2, 2020 15 minuten geleden, Ed75 zei: Bedoel je dan het tandwiel naast het koppelingshuis? Ik meen 18t te tellen, is dat ok? Zal 18/67 zijn, dat is ok voor 75cc. Ik zie dat je je koppelingskorf niet hebt vervangen. Zitten er geen te diepe groeven in waar de koppelingsplaten in kunnen blijven haperen? 1 Link to comment
Ed75 Posted May 2, 2020 Author Share Posted May 2, 2020 4 uur geleden, Frissenappel zei: Zal 18/67 zijn, dat is ok voor 75cc. Ik zie dat je je koppelingskorf niet hebt vervangen. Zitten er geen te diepe groeven in waar de koppelingsplaten in kunnen blijven haperen? Goh dat was me nog niet opgevallen eigenlijk, ik zie het nu ook wel op de vorige foto. Op een andere foto lijkt het precies nog mee te vallen? Maar ik hou in gedachte, ik moet er niet aan denken het blok weer open te gooien voor de korf aan te passen. Link to comment
Frissenappel Posted May 2, 2020 Share Posted May 2, 2020 11 minuten geleden, Ed75 zei: Goh dat was me nog niet opgevallen eigenlijk, ik zie het nu ook wel op de vorige foto. Op een andere foto lijkt het precies nog mee te vallen? Maar ik hou in gedachte, ik moet er niet aan denken het blok weer open te gooien voor de korf aan te passen. Ziet er zo inderdaad ok uit 1 Link to comment
Adrian Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 piston goed gestoken ? Hij gaat vol in toeren in neutraal bij volgas ? En inderdaad waarom waarom steekt iedereen een 4plaats?Ik krijg hier continu van die blokken binnen. Zolang je niet "echt" gaat tunen , nutteloos en een hoop miserie.( mijn gedacht he), 1 1 Link to comment
LordHelmchen Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 2 uur geleden, Adrian zei: piston goed gestoken ? Hij gaat vol in toeren in neutraal bij volgas ? En inderdaad waarom waarom steekt iedereen een 4plaats?Ik krijg hier continu van die blokken binnen. Zolang je niet "echt" gaat tunen , nutteloos en een hoop miserie.( mijn gedacht he), Zelfs als je echt gaat tunen is een 4plaats nutteloos. 1 Link to comment
Ed75 Posted May 3, 2020 Author Share Posted May 3, 2020 (edited) 8 uur geleden, Adrian zei: piston goed gestoken ? Hij gaat vol in toeren in neutraal bij volgas ? En inderdaad waarom waarom steekt iedereen een 4plaats?Ik krijg hier continu van die blokken binnen. Zolang je niet "echt" gaat tunen , nutteloos en een hoop miserie.( mijn gedacht he), Pijltje piston richting uitlaat, ijzeren pakking tussen cilinderbehuizing en carter, geen pakking tussen kop en cilinderbehuizing. Nieuw inlaatspruitstuk met nieuwe pakking ertussen. Nieuwe uitlaat sito plus met de beperking in het bochtje wel er nog in (om hem nog niet te snel te laten gaan). Luchtmengsel schroef net geen 2 toeren uitgedraaid, nieuwe carb 16/16 met sproeier 72 Bij de carb was het wel onmogelijk de vilten ring te monteren omdat de diameters niet overeenkwamen, daarvoor moest ik dit ijzeren mofje gebruiken wat volgens mij een perfect fit was. Edited May 3, 2020 by Ed75 Link to comment
Adrian Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 Dat carb verhaal vind ik vreemd, leg eens verder uit ? Je hebt 16.16 carb , en 16.16 spruitstuk ? De vilten ring krijg je toch altijd over dat spruitstuk tot in de huls ? Of is het een 19 19 vilten ring ? Gr Link to comment
Ed75 Posted May 3, 2020 Author Share Posted May 3, 2020 6 minuten geleden, Adrian zei: Dat carb verhaal vind ik vreemd, leg eens verder uit ? Je hebt 16.16 carb , en 16.16 spruitstuk ? De vilten ring krijg je toch altijd over dat spruitstuk tot in de huls ? Of is het een 19 19 vilten ring ? Gr Ik heb gewoon deze kit gekocht en gemonteerd: https://www.scooter-center.com/en/carburator-kit-dellorto-3-stud-16/16mm-shb-vespa-pk50-xl-1510021 Link to comment
Frissenappel Posted May 4, 2020 Share Posted May 4, 2020 Probeer een rubberen o ring te vinden met dezelfde diameter als het spruitstuk en steek die in de carbu en duw daar het spruitstuk goed op aan. Link to comment
Ed75 Posted May 22, 2020 Author Share Posted May 22, 2020 Vanalles geprobeerd, maar nu ben ik radeloos. Situatie: verbinding carb op spruitstuk driedubbel gecontroleerd en dat lijkt nu toch wel lucht dicht. Huidige setup: carb 16.16, DR102cc, hoofdsproeier 64, nieuwe 3-plaats koppeling. Kickstarten gaat vlot en blijft stationair in leven. Gas geven is echter een trage respons. Zodra je in 1 wil leggen valt hij uit, zoals te zien in onderstaand filmpje. Met een andere setup (16.16, DR75, sproeier 64, nieuwe 4-plaats koppeling) was het eigenlijk net hetzelfde. Iemand een lichtpuntje voor mij? pk50_2020-05-22 at 16.52.47.mp4 Link to comment
Adrian Posted May 22, 2020 Share Posted May 22, 2020 64 hoofdsproeier ? .standaard is 74 En is waarschijnlijk nog te weinig voor een 102 Link to comment
Daan Posted May 23, 2020 Share Posted May 23, 2020 (edited) 18 uur geleden, Adrian zei: 64 hoofdsproeier ? .standaard is 74 En is waarschijnlijk nog te weinig voor een 102 Kleur van je bougie, geen sleepschade aan je vliegwiel of dergelijke (verkeerde montge onsteking). Met een nieuwe 102 zou ik ook zeker je koelkapje er terug op zetten. Maar komt heel slecht op gang. Persoonlijk vind ik een 102 altijd net op het randje van een 19.19 overstap balanceren. een koudere bougie kan ook geen kwaad. Edited May 23, 2020 by Daan Link to comment
Ed75 Posted May 25, 2020 Author Share Posted May 25, 2020 (edited) Op 23/5/2020 om 14:27, Daan zei: Kleur van je bougie, geen sleepschade aan je vliegwiel of dergelijke (verkeerde montge onsteking). Met een nieuwe 102 zou ik ook zeker je koelkapje er terug op zetten. Maar komt heel slecht op gang. Persoonlijk vind ik een 102 altijd net op het randje van een 19.19 overstap balanceren. een koudere bougie kan ook geen kwaad. Aan de kleur van de bougie ben ik nog niet toegekomen aangezien hij niet rijdt en dus niet voldoende warm wordt. De ontsteking staat ingesteld op het markerings streepje, kan je die anders fout monteren? Ik heb sproeier 80 nu geprobeerd, maar eigenlijk hetzelfde resultaat Kan het ook aan de keerringen liggen? Ik vrees dat 'm zo gaat eindigen als een purperrood gerenoveerd standbeeld in m'n mancave, weet iemand een professional die me helpen kan, regio Limburg of daarrond? Tegen betaling natuurlijk. Ik weet het niet meer. Edited May 25, 2020 by Ed75 Link to comment
Daan Posted May 26, 2020 Share Posted May 26, 2020 11 uur geleden, Ed75 zei: Aan de kleur van de bougie ben ik nog niet toegekomen aangezien hij niet rijdt en dus niet voldoende warm wordt. De ontsteking staat ingesteld op het markerings streepje, kan je die anders fout monteren? Ik heb sproeier 80 nu geprobeerd, maar eigenlijk hetzelfde resultaat Kan het ook aan de keerringen liggen? Ik vrees dat 'm zo gaat eindigen als een purperrood gerenoveerd standbeeld in m'n mancave, weet iemand een professional die me helpen kan, regio Limburg of daarrond? Tegen betaling natuurlijk. Ik weet het niet meer. Misschien naar jensini brengen, voorheen deed ik dit soort reparaties. maar heb er weinig tijd voor helaas. Ben je je scooter een paar maanden kwijt. 1 Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now