Jump to content
Vespaforum.be
Ed75

Project pk50xl

Recommended Posts

Nu de boel open ligt wou ik alle o-ringen vervangen ook al weet ik niet echt of ze nu wel lekten op die plek.

Ik heb een probleem bij de schakelschijf:

Dat pennetje wat er in zit, hoe krijg ik dat er uit? Heeft dat een konische vorm en gaat er dat maar aan 1 kant uit, of is dat langs 2 kanten mogelijk? En dan, gewoon tikken met een drijver en hamer of hoe doen jullie dat? Helaas heb ik dat pennetje niet nieuw meebesteld, misschien kan ik het hergebruiken?

image.thumb.png.59c0150a1c6b0e8e5a1819ecb0a035de.pngimage.thumb.png.b687cfa9127a54a9fb9157f2eaa9e105.pngimage.thumb.png.715b3aff927295cf88517639d03097e7.png

 

 

Share this post


Link to post

De pen is inderdaad conisch,

even meten best,  is amper te zien 

Share this post


Link to post

Lijkt veel op een pen die bij tomos op de kickstarter zit  ,  daus als je de pen verwijderd heb even mee langs de fietsenmaker is misschien wel zelfde .

hoef je hem iig niet te bestellen.

 

en het is me toch al opgevallen dat er veel dezelfde onderdelen opzitten.

Share this post


Link to post

Maar ik kan al zien dat je op de verkeerde kant hebt geklopt.  :)

  • Haha 1
  • Sad 1

Share this post


Link to post
47 minuten geleden, Adrian zei:

Maar ik kan al zien dat je op de verkeerde kant hebt geklopt.  :)

Ikzelf heb nog nergens op geklopt, is dan van de vorige eigenaar.

Op de laatste foto, moet ik boven of beneden kloppen? Langs boven geraak ik er niet aan met mijn materiaal vrees ik?

Share this post


Link to post

 

4 minuten geleden, Ed75 zei:

Ikzelf heb nog nergens op geklopt, is dan van de vorige eigenaar.

Op de laatste foto, moet ik boven of beneden kloppen? Langs boven geraak ik er niet aan met mijn materiaal vrees ik?

Vanaf boven gezien de foto

Share this post


Link to post

Id lijkt boven 

METEN , schuifmaat erop en je bent zeker 

Edited by Adrian

Share this post


Link to post

Het is gelukt. Gemeten en idd boven was smal.

Ik had echt wel geen zin om te kloppen met een hamer, lijkt me niet echt gezond om als doel lekvrij te blijven, en ik kon er toch niet echt aan. Op een duits forum kwam ik onderstaande tip tegen, het kostte me wel alle kracht die ik had maar hij kwam dan gelukkig ook los, met een knal. Leve het simpele materiaal. Op de as wordt een nieuw 1-overmaatje o-ring gezet, en eigenlijk kunnen we nu terug denken aan de heropbouw van het motortje! Kan je die konische pen eigenlijk niet beter vervangen door een passend schroef/moertje?

MZcvVitOnd113IROBit9D-4qROLGnSKK350HpGt3se6vuJF4Eht73CKh5sbaVHd__2dYrEgUKkdeSstOH6QXrKqW-rlfYJENfNMjuQ0wXny_y2v_P-Pfr-tTxPoq6GJdFNklVDwvHNZFQJHabxbWdsm14A4MuoCp86DATSHi1Y7bJ0muQRMpggP5E8coL8sv6VbEIWYU1g15qV_vaEnaVAE5R_rCZDTC7rgZbzs-kl-JEpEgb8ab5RddEkMBIxYLz0naMRZmcAdyZednfdBwx-lG3laKD2mkMd0YAEOjyU4riSBijQ4Gv6yATcZs63bVK_RvFtC7zPMFdG4FyCk7b1UYkHt44UwgKkLaweHB90kjKFJQtNO8rI_kw-klEVkHbHPF6bwBM0N7vbCMPQoeyZn8_v2ONXoFNz39lu4rjWHU13vZDP_rkIytq40hQqjcQQ4GLfo5ziehBEjITqhev26EYTpyFS9HSfpnGODWYjW9LbsYNrHn_fBQMQLQ4A-Cpg8mZYCnXo17h9LIs5OcLJsIETUhv2M7eqp8mMt6dVrloQlvDpIetiWk_AfOf4E5lOkxDN43r2YWRjt8EfeYNYiy3EJanm59t3na68owS0dbuNesaAt6T5YxmBxv_1AuX6bLjXKiGOHskkPKTQd3MkJNtYxD2y5G0DygOQJMR6obV1sOwKQRf6Cs=w507-h1041-no

 

 

Edited by Ed75

Share this post


Link to post

Het gat waar de conische pen doorgaat is ook conisch.  Met een vijsje ga je mogelijk speling krijgen. 

Ik zou de pen gewoon wat "opkuisen" (bramen verwijderen) en terugplaatsen. Controleer wel of je ze er in dezelfde richtig in tikt. 

Eventueel kan je er een beetje lock tide aan doen zodat ze zeker niet lost tijdens het rijden.  

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post

Vandaag zitten stoeien met de heropbouw.

Als ik de aandrijfas terug erin wou steken viel hel lager aan de buitenkant uit het carter bij de minste tik op de aandrijfas. Maar de aandrijfas krijg ik dus niet zomaar door het lager. Ik heb leergeld moeten betalen want met een hoop gesukkel denk ik dat ik het lager beschadigd heb. Dus een nieuwe is besteld, en misschien kan ik de oude lager dan gebruiken met een grote dop om deze tegen te houde lands de buitenkant, of hoe doen jullie dat?

Share this post


Link to post

Eerst de grondplaat waar de remmen op komen  monteren, dan blijft de lager mooi op zijn plaats. 

En voor de rest koelen (achteras) en warmen (het lager). 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post
2 uur geleden, nero zei:

Eerst de grondplaat waar de remmen op komen  monteren, dan blijft de lager mooi op zijn plaats. 

En voor de rest koelen (achteras) en warmen (het lager). 

Groetjes, nero. 

Nero, dat ik daar niet aan gedacht heb, dat klinkt zeer hoopvol. Merci, ik zal weer beter slapen.

Edited by Ed75

Share this post


Link to post

Ondertussen ook het frame aan het kaalmaken. De bovenste bevestiging van de achterveer was een aangekoekte roestbrij, dus deze moeten wegslijpen.

De onderdelen waren ver heen, ik vraag me nu echt af hoe de bovenste bevestiging van de achterste veer hoort te zitten.

In het frame zelf zit een rond gat van ongeveer 3 cm gok ik,  op internet vind ik onderstaande tekening hoe de onderdelen bovenaan de veer zouden moeten zitten, maar dan is er toch nog te veel speling in het ronde gat ten opzichte van de bovenste pen van de veer zelf. Mis ik iets?

image.png

image.png

Edited by Ed75

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Dit is wat ik terug vond van de bovenkant van de achterveer, aan de binnenkant van het frame. Komt dit iemand bekend voor? Ik zie het in geen enkele exploded view of onderdelenlijst van een smallframe staan.

xDBlCGBr0PWcElFL3Z1qH-dn58ZCn3t0N1KETWNdcNZavQKc5lXHyziLFLReG3aRDgFYnKyRPC4h61aB_q3zHzcTqsakX3alVKR-hu-feRHFFw7mUR0KkFRPag_hINU_46UPk6McKIq3eHpZe6hmaj-ffIvhD1iUCUPSTQww9S_Pe_QMecTEodsAi9ccOxOWhQPTeyVaKGQwN-OeAaWA6HvTkhMdkMEPVowBTKmfgl-SMT1iJX-aTJ5okjJRP1GyOEVH6wvhmWexuY_PENVxXEgEEIJFvvzMUfbDuCH66-1tMhXMT_Jejl8m3usyJJ4pycP8YzYlY13Hs07rJin-TQ0hdBUQETL_vZa7VFo1mulur8Gpa5M_z7LMweqJPQ6yL1sv7iLbvo78sVgVzIIDSALkNeF77IsawuVMUZYCaqep3SpFzB4UhBry2QJ5OLkhVctk_LKxfZuxEz9QogfeJ5EEbbGOSuNotZlKbkfpp9Hv_ZiornmbEnP7j6XO5A50_dwSly_ZR_SsNhEAl7QYSOEArsKnTPAzrw9lSm0zjXCTwTXc_Y__-h2EbyvYjECqxUDlUiTpkpYlEwi7uMvYodm2qus24gRGuKgvsykFpvtH-NpO2aXFtuQA6UEGzIIuQ_YWqThcuAIDwdldSq-sywK0AaWxGHyetFRW9Q7tU55F_ccRdSTgxoor=w507-h1041-no

 

Ook wat vooruitgang: Nadat de verschillende vespaonderdelen een tijd tussen de diepvrieskroketten vertoefd hebben, en de haardroger van madam overuren draaide, zitten de lagers en assen er weer in, en is het carter is weer dicht, de kickstart lijkt te doen wat hij moet doen. De volgende dagen eens zien of we hem weer aan het brommen krijgen, maar helaas is 1 piston ring gebroken door mijn onkunde...

Edited by Ed75

Share this post


Link to post

nummer 10 is voor je standaard ;) en dat rotte stuk is een stuk nummer 5 geweest denk ik wat onderdeel is van de schokbreker. 

Share this post


Link to post

het rotte stukje is een cup die aan de bovenzijde van de veerhouder (dus onder je tank, binnenkant frame) zit om de rubber daar op zijn plaats te houden.

nummer 4 en 11 op je foto 'sandwichen' het frame, dus eentje onder en eentje boven het frame.

Op 29/2/2020 om 23:21, Ed75 zei:

 

 

image.png

Als ik jou was zou ik bovenstaande plaat volledig inpappen met antiroest/omvormer en achteaf toesmeren met seamsealer. het roest kruipt tussen de dubbele plaat en rot daar alles weg. als dat stuk wegrot is je frame voor de vuilbak.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Dt brengt ons inderdaad naar het volgende hoofstuk:

Schuren en meer

Het frame op zich is vrij solide, totaal geen blutsen, scheve of rotte plekken, wel wat vliegroest wat er al bij al goed afgaat. Maar helaas ook een matzwarte laklaag die er ergens na de milleniumwisseling met wat spuitbusjes opgespoten is, en toen waarschijnlijk heel hip was, maar nu een pain-in-the-ass om te verwijderen. En ze moet er af, want het is rommel.

Het allerbeste zou misschien stralen zijn, maar het renovatiebudget is al op zijn maximum, en de jeugd heeft in deze corona tijden toch alle tijd, dus dag per dag wordt er met volle moed geschuurd, geborsteld, en gezucht. We komen er wel. Er komt na roestomvormer nog een epoxy laag op, en de tip van die seamsealer neem ik ook mee. 

Ik dacht de binnenkant van het frame bij het achterwiel ook na de epoxy/primer laag ook nog met steenslag te behandelen voor extra bescherming tegen alle invloeden. Goed idee?

Het enigste wat ik nog niet los kreeg is het stuur cylinder slot. Ik heb de sleutel nog, is dit makkelijk te verwijderen?

image.thumb.png.12bd00771203e2240bab3cb572a4dfe5.png

Edited by Ed75

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Ik heb echt jullie hulp nodig.

Ik krijg het contactslot niet los. Op de tekening beneden lijkt het toch dat de rode lip in de groene uitsparing zou kunnen passen, maar als ik met de sleutel draai gaat dat niet zo ver?

Hoe moet dit los? De cylinder gaat sowieso vervangen worden (omdat de sloten niet matchen), maar boren wil ik echt als laatste doen.

In afwachting zal ik wat verder plamuren en schuren en schuren en schuren en schuren en schuren en schuren en schuren en schuren en schuren en schuren en schuren en schuren en schuren en schuren en schuren en schuren en schuren en schuren en schuren en schuren en schuren en schuren ...

image.png.24e4225b7dd70e252e06d374157446a5.pngimage.png.dac2ea0dc5c8fab3a5ab0539ae09a28f.png

 

Edited by Ed75

Share this post


Link to post

Het geveerde rode lipje gewoon naar binnen (omhoog dus) drukken met een fijn schroevendraaiertje tot je het slot gewoon uit de vatting kan duwen. Het slot hoeft niet te draaien. 

Share this post


Link to post

Hou je oude kruisje bij. Kan je in de toekomst gebruiken om makkelijker je schakelkruis te vervangen.

Share this post


Link to post

Het slot is er uit, dank voor de tips! ik had het onderste gaatje niet gezien, wat de handeling vergemakkelijkt.

Dat van dat gebruikt schakelkruisje heb ik ook een filmpje gevonden om het monteren te vergemakkelijken, had ik dat maar eerder geweten.

Ondertussen is er ook al dagen tot in den treure geschuurd. Gisteren was een stralende dag, dus net op tijd klaar voor het frame in de 2k expoxy spuitplamuur te zetten.

Waar dat ik verwacht had toch voor 95% ok te zijn qua plamuren/schuren, moet ik toch kritisch zijn op mezelf en sta ik maar ergens 75%. Dus dat wordt het potteke plamuur weer openen en de rol schijtschuurpapier maar weer bovenhalen. De lokale winkels zijn dicht dus nog nooit zo economisch omgegaan met materiaal wat nog in huis ligt ;)

Gelukkig is het weer de komende dagen dan even triestig als mijn humeur nu. Dus spuiten is toch geen optie. Schuren maar. Maar we moeten er door, en beter goed dan half z'n gat.

De kleur is ook al bepaald. Ikzelf was lichte voorstander voor Giallo Positano of iets meer oranje, maar het gezin heeft beslist en na gemeenschappelijk overleg zijn we het eens en wordt het RAL 3004 "Purperrood". Met reeds een witte en groene Vespa op stal is de Italiaanse vlag dan compleet B)

28_030.png

RAL-3004-500x500.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post

Mooie kleur :wub:

Share this post


Link to post

Ja, prachtige kleur! Spuit jij zelf?

zoja, goesting om je werkwijze even uit te leggen? Ik ga dat binnenkort ook zelf proberen..

Share this post


Link to post
Posted (edited)
1 uur terug, DD_ves zei:

Ja, prachtige kleur! Spuit jij zelf?

zoja, goesting om je werkwijze even uit te leggen? Ik ga dat binnenkort ook zelf proberen..

Ik ben zelf ook maar een amateur hoor, maar heb al een vorige pk50 met succes gespoten.

Dit doe ik uiteindelijk met 2 componenten verf uit spuitbus van bij CROP. Voordeel van 2K verf is dat het krasvast en benzinebestendig is. De 2 componenten worden geactiveerd door onderaan de spuitbus een knop in te drukken (zie uitleg). Geeft een verbluffend goed resultaat. Ok, waarschijnlijk niet zogoed als met een spuitpistool, maar het verschil is minimaal. Je kan deze spuitbussen niet vergelijken met die uit doe-het-zelf zaken, de spuitmond is echt wel superieur en geeft een ideale verspreide spuitstraal.

Het stappenplan wat ik uitvoer is ongeveer het volgende, geen idee of dit het beste is:

1 - Waar nodig grondig met staalborstels alles wat los zit eraf krijgen (ik liet het frame niet stralen aangezien het nog +/- ok is)

2 - (vlieg)roest behandelen met roestomvormer uit spuitbus (zoals Brunox)

3 - Frame schuren met 80 daarna met 150, niet alles tot op het blote metaal, gewoon zo glad mogelijk

4 - ontvetten -plamuur zetten waar nodig

5 - plamuur schuren 80-150-240

6 - ontvetten - 2K epoxy spuitplamuur primer

7 - bijwerken & schuren met 240, 400, 500 of 600 droog

7b - Misschien overbodig, maar plaatsen zoals binnenkant wielkasten en onderkant frame heb ik nog eens behandeld met een (overschilderbare) anti-steenslag, dat spaarde mij op moeilijke plekken een hoop onnodig werk.

8 - ontvetten - 2K kleur (ik weet nog niet of ik de 1e laag moet natschuren)

9 - 2K blanke lak  (al is dit overkill volgens sommigen omdat de grondlaag al 2K hoogglans wordt)

 

 

Edited by Ed75
  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Topuitleg, merci! 
Hoeveel spuitbussen heb je nodig voor een volledige vespa?

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...