Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Project pk50xl


Ed75

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden, DD_ves zei:

Topuitleg, merci! 
Hoeveel spuitbussen heb je nodig voor een volledige vespa?

Dat kan ik je pas binnen een paar dagen met zekerheid vertellen want ben nog maar net bezig.

Maar met 1 bus van 400ml primer kon ik net het frame en spatbord doen (nog te doen: zijdeksels, stuur, kastje). Ik heb uiteindelijk 3 bussen primer, 4 bussen eindkleur en 2 bussen blanke lak besteld. En wat teveel is kan later dienen voor een herstellingske, of een volgend project ;) 

Als je begint na te denken over de kosten, dat kan wel eens tegenslaan. Maar 't is een hobby hè.

Link naar reactie
Zojuist, DD_ves zei:

je kan blijkbar die Spraymax spuitmonden apart kopen. Interressant!

ik hou de gebruikte spuitmonden zelfs bij, die passen ook op goedkope bussen van de Action voor andere klusjes, zoals het spuiten van mijn velgjes (gisteren gedaan)!

  • Like 1
Link naar reactie

In het zonlicht zie dan ik plots je heerlijke zachte billen
eens niet van frustratie, maar van vreugde wil ik gillen
Ok, een beetje touch-up moet nog gebeuren hier en daar
en onze relatie, die is nog niet helemaal vol liefde klaar
Ja, ik heb je de laatste tijd wel heel hard aangepakt
maar ook jij hebt me fysiek en mentaal helemaal verzwakt
We hebben nog geen relatie en je kostte me toch al een fortuin
en het was helemaal nog geen roze geur, maar eerder roestbruin
's nachts droom ik al volop verlangend naar onze eerste keer
jij in je purperrood kleedje en die nieuwe koppelingsveer
Ik hoop dat ook jij straks net als ik hetzelfde voelt
zeker nadat ik eens deftig je leidingen heb gespoeld
maar ja, de wederzijds overspringende vonk zal nog even duren
voorlopig moet ik wat verder doen, met tegen je op te schuren...

 

bi_li_ac.jpg

  • Like 3
Link naar reactie

Die CROP bussen zijn inderdaad top! Wel wat duurder maar o zo veel beter! Echter eenmaal gemengd moet je ze ook opmaken... en ongemengd zijn ze ook niet eeuwig houdbaar. 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hèhè we zijn er door. De kleur zit er op en komt nog beter uit dat we gehoopt hadden, heel tevreden zijn we.

Van zijn eigen een beetje donkerrood, in de zon als een rood snoepje om op te vreten. (op de foto zijn de donkere lijnen de schaduw van het hekwerk) Meer foto's later!

Alleen toch maar weer besloten tussen elke laklaag eens nat te schuren met 1200, ja weeral schuren :angry:

Na vele dagen volgens de cyclus schuren / spuiten / drogen is de vernislaag er vandaag opgezet en kan er na het uitharden eindelijk gedacht worden aan de opbouw fase!

De schuur/plamuur fase is er eentje die ik toch niet snel zal vergeten, hoewel het frame vrij solide was is hier toch enorm veel tijd in gekropen. Iets te perfectionistisch ingesteld geweest vrees ik, maar dat komt er van als je er zo kort op zit te turen.

P_8vksbr0gVk06HDfHg10PDc0RO5XbvN2rzDlAGIbq5XwZwnCLkhRbTn3_Zscrx24CSzmaGzKsOBPhYBWDu7rIahUnPR3prQgTpqS-6gkIUwICT6j56RAB5mrzk9pVsO_ttpE-3tVk-WZHZ7eAa86BvR5FPOYF4Eztxnr_25sndFbTDZSonl3kfKtmB3nkhzPukWXoNLfeOYOnaysNHPmweEuohXDSN1NwPvIvXIusF35TJEhFCZAjeeBmMVP5a-icPeAwTL93BHsGsFOQmrli8kxgBfp3KmLUrfU1Tw8tV6DMe0P6NDyuxX15tYSnK4POgftC0E2xNe4xOOZxeFI8g_ByW_bsWZfqQwc0RJsHKAp0IVK4rj_xBI8cdzliI4Hq6qjr4yeH3Ve14r-JBYHfZB1zZSh9JrM8RfLRvmOT7-obHxtiZZ2tLjM9oq7n-g3s4KwP8fuq1HzuH0Fvkpur0Cmud4aIgHkQN8Lr-jAXFCBhrtZIdMbGu_fVp-9XQAAUlVvGGBkPii27duf0QMP9Q9pXNpnOg7pY7ZsedJAOKYlo1iJqlcmPsz-oTIC9B-Yj2hYdm2FSG-Zlfgk7coLagoSfUPocEx9FHPXEhqrTnIrW44lynYcns2HFxXfDbYlCiajvj9uBgB0cgUnQCB3NOOEXhi-wJgPNrtNOnVoRFHn9MybASxTIk0mmbEkvM=w2133-h1037-no

Link naar reactie
Op 10/4/2020 om 22:26, Ed75 zei:

De schuur/plamuur fase is er eentje die ik toch niet snel zal vergeten, hoewel het frame vrij solide was is hier toch enorm veel tijd in gekropen. Iets te perfectionistisch ingesteld geweest vrees ik, maar dat komt er van als je er zo kort op zit te turen.

P_8vksbr0gVk06HDfHg10PDc0RO5XbvN2rzDlAGIbq5XwZwnCLkhRbTn3_Zscrx24CSzmaGzKsOBPhYBWDu7rIahUnPR3prQgTpqS-6gkIUwICT6j56RAB5mrzk9pVsO_ttpE-3tVk-WZHZ7eAa86BvR5FPOYF4Eztxnr_25sndFbTDZSonl3kfKtmB3nkhzPukWXoNLfeOYOnaysNHPmweEuohXDSN1NwPvIvXIusF35TJEhFCZAjeeBmMVP5a-icPeAwTL93BHsGsFOQmrli8kxgBfp3KmLUrfU1Tw8tV6DMe0P6NDyuxX15tYSnK4POgftC0E2xNe4xOOZxeFI8g_ByW_bsWZfqQwc0RJsHKAp0IVK4rj_xBI8cdzliI4Hq6qjr4yeH3Ve14r-JBYHfZB1zZSh9JrM8RfLRvmOT7-obHxtiZZ2tLjM9oq7n-g3s4KwP8fuq1HzuH0Fvkpur0Cmud4aIgHkQN8Lr-jAXFCBhrtZIdMbGu_fVp-9XQAAUlVvGGBkPii27duf0QMP9Q9pXNpnOg7pY7ZsedJAOKYlo1iJqlcmPsz-oTIC9B-Yj2hYdm2FSG-Zlfgk7coLagoSfUPocEx9FHPXEhqrTnIrW44lynYcns2HFxXfDbYlCiajvj9uBgB0cgUnQCB3NOOEXhi-wJgPNrtNOnVoRFHn9MybASxTIk0mmbEkvM=w2133-h1037-no

Kan enkel en alleen maar positief effect hebben in deze context!:)

Link naar reactie

Merci Frissenappel!

Met vallen en opstaan gaan we verder met de opbouw. Alles wordt voorzien van vers rubber, blinkende boutjes en klodders vet. Nu dat alle DHZ-winkels dicht zijn, is het verbazend wat ik toch nog allemaal van nieuw materiaal terugvind in mijn bergkot. Dat eens opruimen wordt een volgend project.

Er is ook een volledige nieuwe kabelboom in gestoken want de vorige was erg broos. Even gestunteld met het contact/stuur slot, maar ook daar hebben we nu 3 nieuwe matching cylinders voor. Gelukkig hebben we bij het loshalen massa's foto's gemaakt, die komen nu goed van pas. Duimen dat alles later werkt.

Ondertussen is ze al weer vettig, stoffig en smerig, maar het purperrood blijft een verademing tegenover dat matzwart van in het begin. 

Ik ben nog aan het zien om PX voetlijsten te installeren ipv die mottige rubberen mat. Die PX lijsten zouden net breed genoeg zijn om de mat gaten te bedekken, iemand ervaring mee?

image.thumb.png.f297f19a502015b1b56a9045ac0b907c.pngimage.thumb.png.18f9216d0dc125a98cc67d3142a610a7.png

 

Link naar reactie

Wat een verschil! Leuk om te zien. Px lijsten zijn inderdaad groter, maar ook langer. Wordt wat maatwerk dan. Ook de uitsparing aan de buitenzijde zal groter zijn.  Maar dat kun je evt oplossen door 2 setjes te kopen en enkel de binnenstrips te gebruiken. 

Lekker bezig in ieder geval!

Link naar reactie

@Ed75 mooi resultaat!

Ik ben hier momenteel ook mee bezig. Misschien weet jij een een antwoord op mijn vraag?

Is er een MAXIMUM tijd waarin je mag vernissen? Mag ik bvb alles spuiten en een week of meer later pas vernissen?

Opgelet, wel 1K bij mij. 

Link naar reactie
6 uur geleden, DD_ves zei:

@Ed75 mooi resultaat!

Ik ben hier momenteel ook mee bezig. Misschien weet jij een een antwoord op mijn vraag?

Is er een MAXIMUM tijd waarin je mag vernissen? Mag ik bvb alles spuiten en een week of meer later pas vernissen?

Opgelet, wel 1K bij mij. 

Ikzelf heb de vernis toch zo'n 10 min na de laatste laklaag gedaan, weet niet of het uitmaakt maar zo ook gelezen op op verschillende fora.

Link naar reactie
7 uur geleden, DD_ves zei:

@Ed75 mooi resultaat!

Ik ben hier momenteel ook mee bezig. Misschien weet jij een een antwoord op mijn vraag?

Is er een MAXIMUM tijd waarin je mag vernissen? Mag ik bvb alles spuiten en een week of meer later pas vernissen?

Opgelet, wel 1K bij mij. 

Hangt een beetje af van welk laksysteem je gebruikt. Je kan de datasheets dikwijls online terugvinden. Als er staat nat in nat te verwerken moet je na de laatste laag kleur te laten afgassen meteen vernissen. 

 

Link naar reactie

Langzaam aan raken de vele dozen met oude en nieuwe onderdelen leger en leger, en voorlopig vinden we (na lang zoeken) alles terug.Ook de Vespa lijkt al op een Vespa.

Die kleine prulletjes nemen veel tijd in beslag, maar als ik het nu niet fatsoenlijk doen komt het er later niet van, ik ken m'n eigen. Nog wat nieuwe kabels aansluiten van rem, koppeling en schakelen en dan zijn we er bijna. Deze dingen zijn wel recht-toe-recht-aan: het werkt of het werkt niet. Dat andere daarentegen, carb instellingen is nog niet mijn 'dada'. We hebben de Vespa al eens kunnen starten in neutraal, maar die geraakte precies niet echt hoog in de toeren. Carb afstellingske?

l11LEUo1XB3ussEdPhgOIV0LwjUaBG7ixhNdSuKDr_RxeFF_1rWvSCwnuyc3x55YUL0K9SNpk6TMpXHTSlJsIuuMwHM6LewoJdGoJoG1IadgTtgoxCCrtTcPa-jqOSVcKnHTdEAbLDnP6hmPzmtQ-tGd1Y8_bZU0kV1NAbhIek3Ph_B6izQRnIGNk8v7fsYM6PMHt6_tx8r6_nnnoBdy0Ec1f0-ziEynbRkV8hPZmUUuiW55fhO5hUlmvVXQ4A58pIYi1vm-h6stwMYAdbPVR_uXuTHAdrpEMY7tItcL9i3N4K2Zn3x0_9jH94qE0H599a0uxTyAWAwjAFUW-L4qeYf1wL5kYec7VHIk9rAhgSVvuV38X55XozHbWrHWuNGxQ0War2plZ-45tO1PaNE2MZ7cVkJyJ-eOOcTdvSCoPqhKQTlCQ-2LM0KUCWPIZm7XNtdxLede9Ea-9ojMfGKN_VbV-1tB5SSQbt0NPYMsXq-9hzPxTFu7xQAPQIeEP3JCOtZdmgEyMBcNpyb5BMvkMlsbx4CuEylXj9WxFjcf1uF2SpYE4iKVOUiMnOl-QEH1fNgGimwYa9yWgUiziTWbFRJfHYJNy-O03xu-6bOqGPoVhAH8_wlJGUWBAXKFCAo_ZBC5ykxqnBQyd4NMl4D0ukHcbZhPXWI89btiqKHRkDs_0i3Bke7VtUNYSP7huQ=w1286-h625-no

Link naar reactie

Ik krijg ze niet echt aan de praat. Met moeite de gas helemaal open blijft ze maar laag in de toeren net levend. Maar een 102cc op een 16/12 carb lijkt me nu ook niet de beste combo, of moet dit kunnen? Nochthans heb ik voor de restauratie een paar meter kunnen rijden.

Ik twijfel om een nieuwe DR 75cc te steken met een nieuwe 16/16 (dan gaat 'm iets trager, beter voor de zoon), maar wat is het verschil tussen 3 en 6 poorts? Ik wil iets hebben om er zonder veel tralala gewoon op te vijzen.

Is een 19/19 ook te overwegen voor 75cc? Kan ik misschien later dan toch nog met de 102cc combineren?

aangepast door Ed75
Link naar reactie
Op 21/4/2020 om 20:13, Ed75 zei:

Ik krijg ze niet echt aan de praat. Met moeite de gas helemaal open blijft ze maar laag in de toeren net levend. Maar een 102cc op een 16/12 carb lijkt me nu ook niet de beste combo, of moet dit kunnen? Nochthans heb ik voor de restauratie een paar meter kunnen rijden.

Ik twijfel om een nieuwe DR 75cc te steken met een nieuwe 16/16 (dan gaat 'm iets trager, beter voor de zoon), maar wat is het verschil tussen 3 en 6 poorts? Ik wil iets hebben om er zonder veel tralala gewoon op te vijzen.

Is een 19/19 ook te overwegen voor 75cc? Kan ik misschien later dan toch nog met de 102cc combineren?

Het verschil is het aantal spoelpoorten in de cillinder. De spoelpoorten brengen het mengsel na de inlaat in de krukas naar de verbandingskamer. Ze gaan open en toe op een bepaald punt om mengsel binnen te laten of net binnen te houden en te comprimeren. Kort door de bocht: meer poorten=meer power(potentieel)

Zolang je niet hoger gaat dan 112cc is alles opvijzen. Je moet wel even naar je primaire overbrenging kijken. Anders maakt hij alleen een hoop lawaai zonder echt snelheid te maken.

Op onderstaande foto kan je een 6poorts zien (onderkant), de grote poort bovenaan is de uitlaatpoort.

received_651813502282520.jpeg

Link naar reactie

Om het budget, de snelheid en de wanhoop binnen de perken te houden dan toch maar weer een bestelling geplaatst voor de 75cc 3-poorts, 16/16 en een SitoPlus uitlaat.

En ondertussen is scooterklaas al langsgeweest. (dikke pluim voor ScooterCenter die binnen de 24u weten te leveren, knap!) Dat wordt bijna een nieuwe pk50 (en hopelijk een rijdende)

image.thumb.png.7ad6f006c4d3437df4b5657e1fd2dfb4.png

  • Like 2
Link naar reactie

Alles gemonteerd, en uiteindelijk start de Vespa bij de eerste kwart kickstart. Hij blijft ook goed stationair draaien. Als ik de koppelingshendel indruk, nog alles ok, maar als ik hem in 1 zet met koppelingshendel nog steeds ingeknepen valt hij stil? Wat wilt dat zeggen, koppelingskabel te slap?

Met extra gas lukt het wel maar als ik wil vertrekken valt ie stil ook al geef ik volle gas.

aangepast door Ed75
Link naar reactie
44 minuten geleden, Ed75 zei:

Alles gemonteerd, en uiteindelijk start de Vespa bij de eerste kwart kickstart. Hij blijft ook goed stationair draaien. Als ik de koppelingshendel indruk, nog alles ok, maar als ik hem in 1 zet met koppelingshendel nog steeds ingeknepen valt hij stil? Wat wilt dat zeggen, koppelingskabel te slap?

Met extra gas lukt het wel maar als ik wil vertrekken valt ie stil ook al geef ik volle gas.

of je monteert mijn Setje, dan heb je geen problem meer met de koppeling

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...