Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Project pk50xl


Ed75

Aanbevolen berichten

Het zijn weer wintersolden!

Vandaag de derde 2-takter aan onze collectie toegevoegd. Ik heb snel moeten handelen maar op minder dan een uurtje was alles beklonken.

Opmerkelijk is dat elk model in ons bezit ooit ergens in een gure januari maand aangekocht is. ik kan die periode zeker aanraden aan de andere koopjesjagers :D

Reeds in bezit was een 125cc manueel, en een 50cc automaat (zonder elestart), dit is de eerste 50cc manueel (zonder elestart)

Het eerste werkje wat zal moeten gebeuren is de kickstart.

Deze lijkt wat door te trappen, waarschijnlijk een paar tandjes kaduuk? Heeft hier iemand ervaring mee, moet het blok hiervoor open?

Ik vermoed dat je deze ook kan proberen aan te lopen volgens het procedee: 1e vitesse, koppeling inhouden, lopen en koppeling lossen ?

Gelijdelijk aan proberen we er weer een pareltje van te maken, dat is in het verleden ook gelukt met de automaat.

Pk50_the_3th.JPG

aangepast door Ed75
  • Like 1
Link naar reactie

Als hij al lang stil staat kan het ook zijn dat de koppelingsplaten droog zijn. Na een tijdje lopen stopt het doortrappen. Zo niet, een beetje met de koppelingskabel spelen. Te strak aanspannen resulteert ook in doortrappen. Als het effectief je kickstarttandwiel is zal je het blok moeten splitsen.

Ik loop meestal aan in 2e versnelling. 

  • Haha 1
Link naar reactie

Deel 1: Ontsteking

Geen vonk aan de bougie te bespeuren, geen licht dat ook maar oplicht tijdens het aanlopen (met het contact op natuurlijk)

Dat kan vanalles zijn, maar aangezien de hele ontsteking er toch maar vrij dubieus en gedateerd uitzag, en we voor een technisch betrouwbare machine proberen te gaan, alvast een eerste investering gedaan: nieuwe stator, CDI, bougie, spanningsregelaar, + bijhorende tools en alvast ook hoopvol een koppeling besteld voor deel 2 

Als we nu nog eens een vrij speelmoment van moeder de vrouw krijgen kunnen we alvast eens los gaan :D

vonk_shop.jpg

aangepast door Ed75
Link naar reactie

Met het accuboor op het vliegwiel kunnen we de kickstart overbruggen.

Maar met de bougie eruit tegen ijzer nog geen vonk te zien. Nieuwe bougie erin, maar nog niks.

De CDI vervangen (samen met bougiekabel en dop), en hopla, alvast een hoopvolle schittering aan de bougie!

De stator wordt sowieso nog vervangen, eerst zien of er leven in de rest komt, dus op naar:

Deel 2: benzine

De benzinetank eruit, deze ziet eruit alsof ze enkele maanden in een moeras gelegen heeft, zowel vanbinnen als vanbuiten.

Ik vermoed dat de vespa een tijdje buiten heeft gestaan zonder zadel, en er achteraf pas een ander (PK50S) zadel op gezet is. Voor de rest ziet er nog alles onverprutst uit.

Dan maar met een stukje nieuwe slang, en een grote spuit van de apotheek (hilarisch om te bestellen aan de balie met de slang in de hand) en een versche scheut 2T-mengeling in de open spuit.Na enkele pogingen: niks, nul, noppes. De bougie is ook nog kurkdroog. 

Dan maar de carburator er uit. Onbekend gebied. De benzinefilter viel al in 10 stukken uit mekaar, omringd door modderachtige vetzakkerijen. Ik heb uiteindelijk 3 sproeiers gevonden, waarvan vooral de sproeier in de vlotter helemaal dichtgekoekt was. Met zo een ijzeren draadje van een vuilzakbindertje kon ik alle sproeiers open krijgen. En gelukkig had ik al een filtertje meebesteld.

Nieuwe poging, geladen met het accuboor als startpistool. 

En hoppa!! Veel sneller dan verwacht kwam er leven in de brouwerij, straf! Snel het accuboor er af vooraleer mijn tanden er straks in alle richtingen uit vliegen, en in een walm van oude 2-takt dampen kwam ik in een heerlijke overwinnings roes. Dat geeft moed.

 

Wat nu. Vooraleer een proefritje kan wil ik een benzinetank (rijdt niet zo leuk met een spuit in de hand). De vlotter leek ook dood, evanals de benzinekraan. Waarschijnlijk ook allemaal aangekoekt. IEmand iets liggen toevallig?

En misschien moet ik eerst het koppelings verhaal maar eens bekijken, want  het kickstart probleem is er ook nog natuurlijk. Hopelijk koppeling gerelateerd, anders wordt het blok splitsen dan een nieuw avontuur.

Iemand toevalling een tank / vlotter / kraan liggen?

aangepast door Ed75
Link naar reactie

Waar het forum al niet goed voor is. Adrian, bedankt voor de perfecte vervang tank! Ze zit er al in en werkt prima.

Hier nog oud & nieuw(er)

oMh_cU5n1A6sw6uc_CiWSoe7I0ruPEOV4Py1rqNlOtVv3l-wuHC9gQSd70YYqPQSMZ38QQbDKjBNcqB6TLMVJsoY-b2ghgBfyY1hznMDOOrPV-8zvASANUMcvkzslM_v7HIedrLCE3Dw2QiNNy-rl9W2L8-kHkqdJ9Rb32mcTYA3aPmgE7A4yOy04CjtAE9wfoFlqcuT5agExfkow9mJxgzD6aPnojigZKpbM7DEboRopxuX1lZ5KUbp3rhr3OeVdAzALGwKVgCWyXEDJewOQ7CEmJnrdirDzYc_RFZwFisnYU7zoIGaXnbwwI8giNgQBEUwa5gn2iFeNT_fQLlDw5GPZ5GmHjBUFrv1sXt7WLjsdFFLNkZVglmtTFVsyWz25WjzR6QjcniLEsF_mDkRLkrUZoyichJ0lSoMD3iVURDBflMy18m7Hl8V96Ij7WpCM5P0rgWd9tYFZ-l7bAsEvHv1E3hRWmZWAQkXXenpigUUkIvckLrjSocaCLfnVoWAqch20QX4ki2jDXP82CNPKnmUYcYVVblexNSrmISvH5JPsyJiyvsHv1cU9iR44AaBmuPszaVy1LCFEW0nxx-3GJVhwIRKumFz6nvIjQMqmIdMBI-Hwa0WunWr9o3CDd3mvhfdTCL9rdAJgR_5mdytbDuPQtCQ7sUZC3lqCIIuZjOiUDAqwXMO-usb=w457-h938-no

Deel 3: koppeling

Vandaag een nieuwe koppeling gestoken. Dat viel al bij al nog mee. Een nieuwe pakking, SAE30 erop, en klaar.

Met de vervangende tank konden we ons dan ook aan een eerste proefrit wagen!

We hebben ons eerste meters kunnen rijden, maar niet met overtuiging. We gingen hoog in de toeren maar amper vooruit.

Na wat gelees op internet las ik dat mogelijk de koppelingskabel te strak staat? Die hebben we met veel overtuiging pas weer op het haakje gekregen in de originele stand. Zou dat het zijn, dat die losser moet ? Wie weet hier de richtlijn voor? 

Ook vraag ik me af hoe ik die borg rondel omgeplooid krijg in het midden van de koppeling, daar raak je toch moeilijk bij?

  • Like 1
Link naar reactie
6 uur geleden, Ed75 zei:

 

Na wat gelees op internet las ik dat mogelijk de koppelingskabel te strak staat? Die hebben we met veel overtuiging pas weer op het haakje gekregen in de originele stand. Zou dat het zijn, dat die losser moet ? Wie weet hier de richtlijn voor? 

Aan  het stuur moet je de koppelingshendel een paar mm kunnen aantrekken eer de koppelingsplaten beginnen lost te komen.  Kan je de vespa aankicken of slipt de koppeling dan ook door? 

Voor die borgring gebruik ik een fijne schroevendraaier, het helpt als je dat lipje voor montage al iets naar boven plooit. Nadien een paar tikken tegen de schroevendraaier om die lip mooi tegen de moer te laten aansluiten. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Na veel geprobeer kom ik toch tot de conclusie dat er waarschijnlijk ergens iets scheelt aan de kickstart tandjes.

Er zit een verse koppeling op, als ik hem aanduw kan ik (voor zover de huidige status het toelaat) 'normaal' rijden en schakelen, zonder dat hij in de toeren vliegt. De koppelingskabel staat quasi op zijn meest losse stand.

Maar kickstart blijft bij ietwat belasting door trappen, als ik goed luister hoor ik precies ook de tandjes knarsen. Waarschijnlijk de tandjes van de kickstart halve maan, of het kickstart tandwiel? Kan het ook te maken hebben met dat tandwieletje aan koppelingszijde? Zelfs koppelingskabel eraf geeft geen beterschap.

Ik vrees voor een onverwacht niew hoofdstuk: carter splitsen.  Als het blok toch opengaat, wat bekijk ik best nog: keerringen, aanslagrubbers, ...?

Link naar reactie

Na alle tips hier geprobeerd te hebben, vrees ik toch voor het kickstart tandwiel, aangezien ik daar iets hoor knarsen. Dus het blok moet open :o

Gisteren eerst nog eens een kort  proefritje gedaan, aangezien we nog amper enige meters gereden hebben met de aankoop. Na de reeds gedane aanpassing van de onsteking & carburatie laat hij zich enorm makkelijk in gang duwen. Heen en weer in de straat alle vitessen eens geprobeerd, en dat leek al bij al wel te lukken mits wat schakelzoekwerk. Ik was verbaasd van de enorme trekkracht tov de 50cc automaat die ik heb. 

Maar vandaag was het dan zover...

Deel 4: motorsplitsing

Nadat ik verschillende teksten geraadpleegd had, en ook wat youtube filmpjes (zoals deze) bekeken te hebben had was ik er klaar voor.

Alle carter bouten/schroeven kwamen vlot los, maar die waren dan ook al enkele dagen op voorhand vertroeteld met een massage van WD40. Enkel de ontstekingsplaatschroeven werkten tegen, want die waren mishandeld door een vorige eigenaar. Uiteindelijk ook die los gekregen. 5x gedubbel gecontroleerd of ik ze allemaal los had, maar het carter bleef lekker samen. Uiteindelijk bleek de dikste rubberen hamer de beste vriend van de dag, et voila!

image.thumb.png.00c5f47d035c9db1a78d34f6b19d9a82.png

Dan op zoek naar het mogelijke probleemgeval. Ik vermoed/hoop dat dit tandwiel de oorzaak is van de kickstart problemen? En die 'kleine kerstboom', is die nog ok?

image.thumb.png.ef07fda82f8cfe3a9697549b17493ecc.png

image.thumb.png.22d1d74922083cdf7a3bd6a88e04df43.png

image.thumb.png.dd8d2d954409ed6dbe1dc7980dd21ad9.png

 

Uiteindelijk zag ik op de cylinderbehuizing ook 'DR' staan, dus de originele is vermoedelijk al eens vervangen, en dat verklaart misschien het vlot optrekken? Kan ik ergens aan zien of dit wel een 50cc is? 

aangepast door Ed75
Link naar reactie
Op 8/2/2020 om 21:05, Adrian zei:

Welke carb zit er dan op ? Nog een 16/10 ? Zal eerder 16/16 zijn denk ik 

Er zit dus een DR 102cc op met SHB 16/12 N carb. Het primaire tandwiel heeft tandverhoudingen 18/67.

Is dat allemaal wat op mekaar afgestemd? Bedoeling is hem zeker niet sneller te krijgen.

Link naar reactie
Op 10/2/2020 om 18:02, Ed75 zei:

Er zit dus een DR 102cc op met SHB 16/12 N carb. Het primaire tandwiel heeft tandverhoudingen 18/67.

Is dat allemaal wat op mekaar afgestemd? Bedoeling is hem zeker niet sneller te krijgen.

Daar heb je je verschil in vinnigheid met de 50 cc automatica :) Ik had 85cc met 16/16 en simonini expansie en die liep 80. Vermoed dat je dat nu ongeveer rond de 70/75 topt? Met een iets grotere carbu ga je de 80 en misschien meer ook  halen. Vanaf dan gaat je primair de top wat beperken. Voor evt 75cc kit kan je je carbu behouden. Heb ook nog wel een complete, bruikbare dr 75 kit liggen voor wat drinkgeld.

Kickstart tandwiel is tot op de draad versleten, oorzaak? Volgens mij ofwel heel veel kicken of kick traag naar boven laten komen als ze draait. 

Ik heb hier een paar tuningblokjes, zelfs eentje van 24pk. Allemaal met standaard kickstart tandwiel en halve maan..

Link naar reactie
Op 10/2/2020 om 18:02, Ed75 zei:

Er zit dus een DR 102cc op met SHB 16/12 N carb. Het primaire tandwiel heeft tandverhoudingen 18/67.

Is dat allemaal wat op mekaar afgestemd? Bedoeling is hem zeker niet sneller te krijgen.

Daar heb je je verschil in vinnigheid met de 50 cc automatica :) Ik had 85cc met 16/16 en simonini expansie en die liep 80. Vermoed dat je dat nu ongeveer rond de 70/75 topt? Met een iets grotere carbu ga je de 80 en misschien meer ook  halen. Vanaf dan gaat je primair de top wat beperken. Voor evt 75cc kit kan je je carbu behouden. Heb ook nog wel een complete, bruikbare dr 75 kit liggen voor wat drinkgeld.

Kickstart tandwiel is tot op de draad versleten, oorzaak? Volgens mij ofwel heel veel kicken of kick traag naar boven laten komen als ze draait. 

Ik heb hier een paar tuningblokjes, zelfs eentje van 24pk. Allemaal met standaard kickstart tandwiel en halve maan..

Link naar reactie

Nu de motor toch open is wat dingetjes besteld en aangekomen: kickstart tandwiel (bgm) + veren + rubbers, schakelkruis + veer (bgm), keerringen, oringen en pakkingen allerlei en wat verse schroefjes en moertjes. De lagers voelden nog solide aan. Hopelijk vergat ik verder niets.

Hier nog eens oud & nieuw, hopelijk was dat het grotere probleem.

tkqRKURxgctu3BIVAFkuCV3sIWielcJV4ckVtPxG1T2Laumvz3YsUKJ-m-3HXFy3TsY3VkdB5A9wy5Yzg4n3-1_7hUvzYKdDwNrN9-U1tKf5i7F48et4Peh7U0gKMakljOPJjo6BIRdlecMVJgDPuahACt23Ss5vKuRT0_0iEKwbPz1H3DAvQiv_rOPyAmsYRqevPOB4wEkm82GCPlAGvhr2V1-H0xG4QfLoG6jVMgmiKkAHGRWwOObmj31PfwxE2WVFNiUtc6WIhClY9r8I0TEPS1ofVQnwbKszNcCoCDNhxwbwp6r2lpn3Hw3Swq6AJyBIyvTtK0lLNu8L2cjtZHbb7ydCh3kS6e0FIfN1nTv3KvR5Hmx0Co2gD-W36Fy-evzuKPgj_0i7EkzF4P-F9aQALPKbbPBPysa6pMp3NryUJdlSrJ9FL2kqyALEhfTOuzaxJL6tCdVdUAXY75a5ukjbJEKZ0hVf1wZeuMonyPqHYuk7QNBwqWTqI87EI6rogWiOijSLgBSQk4lWaHI8yrDuF1slDS14QGQp5wLu6br66H8EqvExpisZ-UnxGtdPUkehDLdARgDTySI-OTBcrRK6ow7iyCMl8d85S2PJR-JTzkoOpgujlZJ740lZNxyAb4JTR3ASHIX45UwjLPPm7psc34TFDxAm7JmGeGqgyZ9UI18hOG0IBZTQ=w2133-h1037-no

aangepast door Ed75
Link naar reactie

Het vervangen van het schakelkruis vond ik niet evident. Ik was slim genoeg het binnen te doen, want de ballekes zijn toch een paar keer op volle snelheid heen en weer gevlogen, en op een haar na heeft het me een nieuwe luster gekost. Het was wel nodig denk ik:

 

20200215_121633.jpg

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...