Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Half gas problemen


Mutti

Aanbevolen berichten

Vespavriendjes,

Sinds een maand gaat m'n vespaatje opeens pruttelen, schokken en uitvallen als ik niet vol gas rijd.
Bij vol gas geen problemen, maar als ik moet remmen en gas inhoud begint de ellende.
En als ik moet stoppen en ontkoppel/in z'n vrij zet, dan valt hij snel uit.
Deze problemen had ik hiervoor niet en ik heb niets aangepast.

Veel verstand heb ik er niet van, maar ik zat te denken aan teveel benzine, waardoor de motor verzuipt.
Wat ik ga doen is m'n carburateur maar weer eens schoonmaken, en misschien een nieuwe bougie steken en ik hoop dat het dan is opgelost.

Maar dan blijft mijn vraag wat dit zou kunnen veroorzaken?
Als er zooi in de carb zit en een sproeier oid verstopt zit is het waarschijnlijker dat er eerder te weinig benzine dan teveel de cilinder in komt toch?
Maar als er te weinig benzine doorkomt dan zou ik vol gas toch ook problemen moeten hebben?

Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken?

Groetjes en alvast bedankt voor het meedenken,

Mutti

Link naar reactie

Bij traag en halfgas rijden komt de benzine via de relanti- sproeier (iddle jet) in de cilinder, bij volgas neemt de hoofdsproeier (main jet) over. 

Ik zou proberen om de relanti sproeier te reinigen alsook de leiding waar die sproeier zit eens goed door te blazen met perslucht.  Je kan dan eveneens bekijken welke sproeierset-up er in steekt. 

Ik vermoed dat het het hier oveer een small frame gaat? 

Groetjes, nero. 

 

Link naar reactie

aah als die iddle jet verstopt zit verklaart dat meteen het probleem, bedankt!

het gaat inderdaad om een smallframe, pk50s met een 75cc cilinder.
die is er door de vorige eigenaar in gezet, en ik denk ook dat de sproeiers zijn aangepast, heb er nu 3000km opzitten en geen gekke problemen gehad (bougie ziet er ook goed uit).
als ik hem toch openmaak zal ik ze eens goed bekijken wat erin zit.

nog twee vervolgvraagjes, moet je dit soort onderhoud vaker jaarlijks doen? In januari dit jaar heb ik m'n carb uitgespoten en rubbertjes/pakkingen vervangen.
moet je trouwens ook iedere keer al die rubbertjes vervangen of drogen die pas na meerdere jaren uit?

Groetjes

Link naar reactie
  • 1 maand later...

kleine update
vorige week carb schoongemaakt, zag geen duidelijke verstopping en was niet heel vies, maar alles even goed schoongemaakt.
daarna deed ie het helemaal niet meer. (sinds 20 dec niet meer gereden maar ook niets veranderd)

vanmiddag nog een keer carb open, checken of ik iets verkeerd terug had gezet maar dat was niet.
toen dacht ik, misschien is de benzine te oud, weet niet hoe snel dat gaat maar heb zeker sinds oktober bijna niets meer gereden. dus zeker 4 maanden.

nieuwe benzine erin, nog steeds niets

nieuwe bougie erin, even aanlopen en hij ging hoor.

Ik had de oude bougie als eerste getest, vorige week en vanochtend ook, en die gaf bij iedere kick een hele reeks vonkjes, dacht dat het wel goed zat.
kan het zijn dat de bougie wel vonkt maar niet sterk genoeg of iets dergelijks?

Misschien was het wel een combinatie van alles, carb niet helemaal goed, benzine niet helemaal vers, en bougie maar halve vonkjes.

Maar goed, kon vanmiddag weer met een grote glimlach een rondje rijden. Maar kan iemand mij vertellen hoe dat zit met de bougie, dan weet ik dat weer voor de volgende keer.

Alvast bedankt!
groetjes, Mutti

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...