Jump to content
Vespaforum.be
Sign in to follow this  
Sjoerdo

Vragen over een faro basso

Recommended Posts

Beste Vespisten,

Ik heb afgelopen weekend mijn tweede wideframe maar eerste faro basso VM1T aangeschaft (was een lange trip naar Duitsland...). Echter ik heb hier wat vragen over die de experts mogelijk kunnen beantwoorden.

Het stuur: De licht schakelaar is niet het plastic doosje dat het normaliter is, het lijkt meer op de switch van een small frame, is het stuur soms vervangen?

De treelijsten: de vespa heeft 7 treelijsten ik dacht dat er 9 moesten zijn?

Voor de rest, de vespa is hard, motor is vrij, dus nu puzzelen welke onderdelen allemaal nodig zijn en beginnen met de revisie. Plan is om hem eerst goed lopend te krijgen en daarna zorgen te maken over de lak en looks.

 

Heb parallel aan deze vespa een acma motor gekocht die ik will gaan klaarstomen om de Vespa te laten rijden, maar dan wel met een PK'tje of 10 a 12 :)

Groet,

 

Sjoerd

unnamed (1).jpg

IMG-1825.jpg

IMG-1829.jpg

IMG-1831 (2).jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post

Proper projectje! Ben geen wideframeexpert, maar dat schakelkastje is inderdaad niet het correcte. Mooi staaltje van huis/tuin/keuken sleutelarij, maar dat zou ik terug vervangen.

Owla! Zit de o’lack er nog onder? Als die er zo makkelijk af pelt kan je met paintstripper, aceton en veel elbow greace de originele lak blootleggen. Duurt even en vraag wat volharding maar het resultaat is meestal de moeite waard.

Succes!

 

 

C8770E87-BD89-4F6B-B0C4-4CF4659BBD31.jpeg

Share this post


Link to post

Merci voor de vlotte respons.

Origineel zou deze Max Meyer grijs moeten zijn (oogt vaan wat beige), zou inderdaad wel tof zijn als we de O lak er nog enigszins onder vandaan kan krijgen, zoniet dan wordt het de full blast.

Bij het frame ziet je ook nog wat O lak, maar kan ook deels primer zijn...

IMG-1828 (1).jpg

Share this post


Link to post

Schakelaar is wel correct voor late faro Basso 1955 dacht ik, is nog een tijdje naast de Stuzzo gemaakt.

Share this post


Link to post

If so, I stand corrected! B)

Edited by Frederik9111

Share this post


Link to post

als het ne VM1t is dan is de schakelaar zeker fout! Ik heb zelf een faro basso met 12pk Nagy Getunede motor en dat is kicken ! In ieder geval veel plezier met het projectje en hopelijk zien we ze in het echt verschijnen in de toekomst!

 

Edited by Stevo VS

Share this post


Link to post

Heb net even gecheckt en inderdaad je mist twee treelijsten

Share this post


Link to post

Bedankt voor alle reacties. Ik heb in Duitsland een stuur besteld, origineel en opnieuw verchroomd, dat is dan een mooi begin. Het frame nummer is vm1t****** dus het moet echt met de plastic top schakelaar zijn. Ik zal verder eens kijken of ik de gaatjes nog kan lokaliseren van de missende floorrails, misschien eens goed aan de onderkant voelen en kijken.

@Stevo VS: Ik heb je thread gezien, erg mooi apparaat, ziet er fantastisch uit! Ik heb Nagy een mail gestuurd ik hoop dat hij reageert. Welke onderdelen heb je allemaal erop gezet? Vooral benieuwd of je ook een  57mm krukas hebt gebruikt...

 

 

Share this post


Link to post
1 hour ago, Sjoerdo said:

Bedankt voor alle reacties. Ik heb in Duitsland een stuur besteld, origineel en opnieuw verchroomd, dat is dan een mooi begin. Het frame nummer is vm1t****** dus het moet echt met de plastic top schakelaar zijn. Ik zal verder eens kijken of ik de gaatjes nog kan lokaliseren van de missende floorrails, misschien eens goed aan de onderkant voelen en kijken.

@Stevo VS: Ik heb je thread gezien, erg mooi apparaat, ziet er fantastisch uit! Ik heb Nagy een mail gestuurd ik hoop dat hij reageert. Welke onderdelen heb je allemaal erop gezet? Vooral benieuwd of je ook een  57mm krukas hebt gebruikt...

 

 

Ja er zit inderdaad een 57mm krukas in! Die kerel weet echt wat hem doet , dat ding rijdt als een brandweer!

Edited by Stevo VS

Share this post


Link to post

En dan heeft hij ook nog een paar 14~~20~~...pk Kingswelle-oplossingen in z’n trukendoos zitten! :) 

Share this post


Link to post

Wat betreft de treelijsten.. Eerst eens aan de kenners vragen want volgens mij hebben er wel degelijk VM's en VN's bestaan die er maar 7 hadden.. Ik meen mij te herinneren dat er een faro basso "economica" bestond. Typ maar eens in google en check de afbeeldingen!! 

Share this post


Link to post

VM 9 lijsten en en VN 7

Share this post


Link to post
13 hours ago, sprima said:

Wat betreft de treelijsten.. Eerst eens aan de kenners vragen want volgens mij hebben er wel degelijk VM's en VN's bestaan die er maar 7 hadden.. Ik meen mij te herinneren dat er een faro basso "economica" bestond. Typ maar eens in google en check de afbeeldingen!! 

Ik ken wel de Vespa 125U Utilitara, nog nooit van economica gehoord. Ik kan ook niet echt wat vinden...

 

Wat betekent dit: VM 9 lijsten en en VN 7? Sorry, mijn kennis faro basso's komt uit boeken...

Share this post


Link to post
13 hours ago, N!Ce said:

VM 9 lijsten en en VN 7

Laat maar, ik vat hem. Modellen vm 9, modellen vn 7 lijsten. Merci

  • Like 2

Share this post


Link to post

Van het weekend naar Maskes gereden en onderdelen voor de revisie van het originele blok gekocht. Daarnaast begonnen met splitten van het acma blok zodat we precies weten welke type etc. we voor handen hebben. Ik loop echter tegen een probleempje aan. 

 

Ik krijg het blok niet helemaal uit elkaar hij blijft hangen op de as aan de wiel zijde. Iemand een idee wat ik nog extra moet loskoppelen/vergeten ben?

 

 

blok split.jpg

Share this post


Link to post

Da’s normaal; blijft een beetje haperen in het 2de lager. Gewoon met een doorslag of stevige lange schroevendraaier erin en een paar tikken op geven.

Share this post


Link to post

Merci, ik ga het proberen vanavond!

Dan wordt het shoppen... De originele ontsteking mist de spoelen en het vliegwiel is beschadigd dus gaan maar meteen voor een 12v conversie. Daarnaast dan nog cilinder, uitlaat, carb en mogelijk de koppeling (als ik nog niet een de bedelstaf ben tegen die tijd)...

Share this post


Link to post

Als die onderdelen sowieso te vervangen zijn, zou je ineens voor een Pinasco Nordkap, 23 CP carb en Flytechje gaan. Kost wel wat, maar wat je terug krijgt is niet te vergelijken met het origineel.

Share this post


Link to post

Na flink wat klappen istie los gekomen!

ander vraagje, hoe verwijder ik de schakelklok?

E8A67910-BBD7-4376-AC16-E2D2714987E3.jpeg

Share this post


Link to post

Jajks :) 

Best de volgende keer éérst de gear selector verwijderen. Die zit met 2 kleine vijsjes vast op de kleine carterhelft. Druk de kickstarter naar beneden, dan kan je de selector makkelijk uit de carter wiebelen.  

Share this post


Link to post
18 hours ago, Frederik9111 said:

Jajks :) 

Best de volgende keer éérst de gear selector verwijderen. Die zit met 2 kleine vijsjes vast op de kleine carterhelft. Druk de kickstarter naar beneden, dan kan je de selector makkelijk uit de carter wiebelen.  

Helaas zit er geen kickstarter aan/bij het blok... Ben erintussen achter dat de vijsjes onder de schakelplaat verstopt zitten, zal er vanavond eens mee aan de slag gaan... 

Nog een een reden waarom het beter was geweest om eerst de schakelklok te verwijderen? Moet ik vanavond kijken of ik iets beschadigd heb?

Share this post


Link to post

Schakelklok is eraf, na wat gefriemel!

Iemand nog tips over hoe de koppelingskooi eraf te krijgen? en vervolgens ook nog de versnellingen eruit te krijgen?

 

Share this post


Link to post

Naast de gear selector zit één grotere bout (rechtse gele pijl). Draai die eruit. Die houdt de clusterring (nr. 52) op z'n plaats in de daarvoor voorziene uitsparing (linkse gele pijl).

Die ring zit soms vrij vast in de kleine carterhelft. Soms helpt een beetje opwarmen met brandertje of wat draaien en friemelen. 

 

 

image.thumb.png.b5d365e33ade2020e037d9c50c4a8df1.png

 

Share this post


Link to post

Merci, ik ga vanavond weer verder pielen. Ben benieuwd of deze oude blokken ook zo'n kroon moer op de koppeling hebben zitten...

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By N!Ce
      Beetje allerlei te koop:
      - Speedo Veglia Faro Basso: kan ook op beenschild worden gemonteerd maar moet gereviseerd: €300,-
      - Zijpaneel Aluminium V30-33: grondlaag zichtbaar en metalen zijdeurtje waar nog sleufje moet gemaakt worden voor slot: €200,-
      - Ulma/Ardor wieldoppen: ideaal voor uw schuurvondst: €120,-
       
      Toodeloo
       








    • By 013sec
      Hallo allemaal.  Ik ben bezig met een restauratie van een Faro Basso.
      Het blok heb ik helemaal uit elkaar gehad en terug in ineen gezet. Dit is allemaal makkelijk en soepel verlopen. De defecte lager vervangen en alles netjes schoongemaakt.
      Nu een tijd verder en de hele scooter bijna klaar is.  Krijg ik de vespa niet in de versnelling.
      Voordat ik de scooter ging starten heb ik de olie bijgevuld. En heb ik een plug losgedraaid waarvan ik niet goed weet waar die voor dient..? 
      Kan iemand mij zeggen waar deze voor dient?  Heeft dit met mijn schakel problemen  te maken? 


    • By De Nice
      Vandaag m'n 2 premounted velgen met tubeless banden aangekregen. M'n logische onkunde staat voor dilemma. Beide velgen zo gelegd met rijrichting rear naar links geeft dat de ene met dunne velghelft en andere met diepe velghelft ligt naast elkaar. Welke komt nu vooraan en welke achteraan want zou betekenen dat 1 velg tegen richting zou draaien met juiste montage?

      span widgetspan widgetpan widgetspan widget
    • By 13spider
      beste ben in het bezit van een struzzo VL1M staat op de motor ben deze aan het opmaken en zoek nog wat onderdelen misschien kan iemand mij helpen alvast bedankt
      mvg
      Erwin
    • By Michel_V
      Vandaag een nieuwe schuurvondst gaan ophalen. Vespa vl1t 1955. 
      Misa? Geen dichtgeknepen vloerrails. En vespa logo was met klinknagels. Maar wel sinds 1955 op de Belgische weg. Hier wat details foto’s. Waaronder oude decals vespa club antwerpen en waar hij allemaal op reis is geweest. 
       
      grtz Michel 








×
×
  • Create New...