Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vragen over een faro basso


Sjoerdo

Aanbevolen berichten

Beste Vespisten,

Ik heb afgelopen weekend mijn tweede wideframe maar eerste faro basso VM1T aangeschaft (was een lange trip naar Duitsland...). Echter ik heb hier wat vragen over die de experts mogelijk kunnen beantwoorden.

Het stuur: De licht schakelaar is niet het plastic doosje dat het normaliter is, het lijkt meer op de switch van een small frame, is het stuur soms vervangen?

De treelijsten: de vespa heeft 7 treelijsten ik dacht dat er 9 moesten zijn?

Voor de rest, de vespa is hard, motor is vrij, dus nu puzzelen welke onderdelen allemaal nodig zijn en beginnen met de revisie. Plan is om hem eerst goed lopend te krijgen en daarna zorgen te maken over de lak en looks.

 

Heb parallel aan deze vespa een acma motor gekocht die ik will gaan klaarstomen om de Vespa te laten rijden, maar dan wel met een PK'tje of 10 a 12 :)

Groet,

 

Sjoerd

unnamed (1).jpg

IMG-1825.jpg

IMG-1829.jpg

IMG-1831 (2).jpg

Link naar reactie

Proper projectje! Ben geen wideframeexpert, maar dat schakelkastje is inderdaad niet het correcte. Mooi staaltje van huis/tuin/keuken sleutelarij, maar dat zou ik terug vervangen.

Owla! Zit de o’lack er nog onder? Als die er zo makkelijk af pelt kan je met paintstripper, aceton en veel elbow greace de originele lak blootleggen. Duurt even en vraag wat volharding maar het resultaat is meestal de moeite waard.

Succes!

 

 

C8770E87-BD89-4F6B-B0C4-4CF4659BBD31.jpeg

Link naar reactie

Merci voor de vlotte respons.

Origineel zou deze Max Meyer grijs moeten zijn (oogt vaan wat beige), zou inderdaad wel tof zijn als we de O lak er nog enigszins onder vandaan kan krijgen, zoniet dan wordt het de full blast.

Bij het frame ziet je ook nog wat O lak, maar kan ook deels primer zijn...

IMG-1828 (1).jpg

Link naar reactie

Bedankt voor alle reacties. Ik heb in Duitsland een stuur besteld, origineel en opnieuw verchroomd, dat is dan een mooi begin. Het frame nummer is vm1t****** dus het moet echt met de plastic top schakelaar zijn. Ik zal verder eens kijken of ik de gaatjes nog kan lokaliseren van de missende floorrails, misschien eens goed aan de onderkant voelen en kijken.

@Stevo VS: Ik heb je thread gezien, erg mooi apparaat, ziet er fantastisch uit! Ik heb Nagy een mail gestuurd ik hoop dat hij reageert. Welke onderdelen heb je allemaal erop gezet? Vooral benieuwd of je ook een  57mm krukas hebt gebruikt...

 

 

Link naar reactie
1 hour ago, Sjoerdo said:

Bedankt voor alle reacties. Ik heb in Duitsland een stuur besteld, origineel en opnieuw verchroomd, dat is dan een mooi begin. Het frame nummer is vm1t****** dus het moet echt met de plastic top schakelaar zijn. Ik zal verder eens kijken of ik de gaatjes nog kan lokaliseren van de missende floorrails, misschien eens goed aan de onderkant voelen en kijken.

@Stevo VS: Ik heb je thread gezien, erg mooi apparaat, ziet er fantastisch uit! Ik heb Nagy een mail gestuurd ik hoop dat hij reageert. Welke onderdelen heb je allemaal erop gezet? Vooral benieuwd of je ook een  57mm krukas hebt gebruikt...

 

 

Ja er zit inderdaad een 57mm krukas in! Die kerel weet echt wat hem doet , dat ding rijdt als een brandweer!

Link naar reactie

En dan heeft hij ook nog een paar 14~~20~~...pk Kingswelle-oplossingen in z’n trukendoos zitten! :) 

Link naar reactie

Wat betreft de treelijsten.. Eerst eens aan de kenners vragen want volgens mij hebben er wel degelijk VM's en VN's bestaan die er maar 7 hadden.. Ik meen mij te herinneren dat er een faro basso "economica" bestond. Typ maar eens in google en check de afbeeldingen!! 

Link naar reactie
13 hours ago, sprima said:

Wat betreft de treelijsten.. Eerst eens aan de kenners vragen want volgens mij hebben er wel degelijk VM's en VN's bestaan die er maar 7 hadden.. Ik meen mij te herinneren dat er een faro basso "economica" bestond. Typ maar eens in google en check de afbeeldingen!! 

Ik ken wel de Vespa 125U Utilitara, nog nooit van economica gehoord. Ik kan ook niet echt wat vinden...

 

Wat betekent dit: VM 9 lijsten en en VN 7? Sorry, mijn kennis faro basso's komt uit boeken...

Link naar reactie

Van het weekend naar Maskes gereden en onderdelen voor de revisie van het originele blok gekocht. Daarnaast begonnen met splitten van het acma blok zodat we precies weten welke type etc. we voor handen hebben. Ik loop echter tegen een probleempje aan. 

 

Ik krijg het blok niet helemaal uit elkaar hij blijft hangen op de as aan de wiel zijde. Iemand een idee wat ik nog extra moet loskoppelen/vergeten ben?

 

 

blok split.jpg

Link naar reactie

Da’s normaal; blijft een beetje haperen in het 2de lager. Gewoon met een doorslag of stevige lange schroevendraaier erin en een paar tikken op geven.

Link naar reactie

Merci, ik ga het proberen vanavond!

Dan wordt het shoppen... De originele ontsteking mist de spoelen en het vliegwiel is beschadigd dus gaan maar meteen voor een 12v conversie. Daarnaast dan nog cilinder, uitlaat, carb en mogelijk de koppeling (als ik nog niet een de bedelstaf ben tegen die tijd)...

Link naar reactie

Als die onderdelen sowieso te vervangen zijn, zou je ineens voor een Pinasco Nordkap, 23 CP carb en Flytechje gaan. Kost wel wat, maar wat je terug krijgt is niet te vergelijken met het origineel.

Link naar reactie

Jajks :) 

Best de volgende keer éérst de gear selector verwijderen. Die zit met 2 kleine vijsjes vast op de kleine carterhelft. Druk de kickstarter naar beneden, dan kan je de selector makkelijk uit de carter wiebelen.  

Link naar reactie
18 hours ago, Frederik9111 said:

Jajks :) 

Best de volgende keer éérst de gear selector verwijderen. Die zit met 2 kleine vijsjes vast op de kleine carterhelft. Druk de kickstarter naar beneden, dan kan je de selector makkelijk uit de carter wiebelen.  

Helaas zit er geen kickstarter aan/bij het blok... Ben erintussen achter dat de vijsjes onder de schakelplaat verstopt zitten, zal er vanavond eens mee aan de slag gaan... 

Nog een een reden waarom het beter was geweest om eerst de schakelklok te verwijderen? Moet ik vanavond kijken of ik iets beschadigd heb?

Link naar reactie

Naast de gear selector zit één grotere bout (rechtse gele pijl). Draai die eruit. Die houdt de clusterring (nr. 52) op z'n plaats in de daarvoor voorziene uitsparing (linkse gele pijl).

Die ring zit soms vrij vast in de kleine carterhelft. Soms helpt een beetje opwarmen met brandertje of wat draaien en friemelen. 

 

 

image.thumb.png.b5d365e33ade2020e037d9c50c4a8df1.png

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...