Adrian Geplaatst: 23 november 2019 Delen Geplaatst: 23 november 2019 Olla, mischien is dit een vreemde vraag > Gaat niet over een vespa maar wel 50 cc 2 takt brommerke met puntjes ontsteking. Dus zelfde techniek. Maar is er een manier om te checken of je bougie wel effectief een vonk geeft in de cilinder onder compressie?? Heb hier een pas geboorde en gehoonde patient , die buiten de cilinder wel vonkt , maar ik vermoed dat die binnenin niets meer doet . Wegens niet starten . gr Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 23 november 2019 Auteur Delen Geplaatst: 23 november 2019 update gaat hier snel ... heb stroboscooplamp erop gezet , Volgend vreemd fenomeen doet zich voor, bougie tegen de cilinderkop mooie vonk in het bougie gat , maar nog niet "afgesloten " , mooie vonk in het gat , maar er nog niet ingedraaid , dus amper compressie erop , geen vonk met filmpje https://youtu.be/x_Tj8XHlDMw Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 23 november 2019 Delen Geplaatst: 23 november 2019 Geknakte bougiekabel? Klinkt stom, maar... Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 23 november 2019 Auteur Delen Geplaatst: 23 november 2019 nee, nee . is trouwens vervangen Van het moment dat er iets of wat druk op vonk komt > geen vonk meer. En mischien niet onbelangrijk, vonk is mooi blauw Link naar reactie
nero Geplaatst: 23 november 2019 Delen Geplaatst: 23 november 2019 Ik zou eens proberen met een andere bougie en kop. Groetjes, nero. Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 23 november 2019 Auteur Delen Geplaatst: 23 november 2019 Bougie al veel verwisseld , zelfde resultaat De kop is helaas niet echt standaard, dus wordt moeilijk. Gaat om een malaguti maggliolino ' 69 . Link naar reactie
nero Geplaatst: 23 november 2019 Delen Geplaatst: 23 november 2019 13 minuten geleden, Adrian zei: De kop is helaas niet echt standaard, dus wordt moeilijk. Ik bedoelde de bougiekop. Groetjes, nero Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 23 november 2019 Auteur Delen Geplaatst: 23 november 2019 Bougie al veel verwisseld , zelfde resultaat De kop is helaas niet echt standaard, dus wordt moeilijk. Gaat om een malaguti maggliolino ' 69 . Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 23 november 2019 Auteur Delen Geplaatst: 23 november 2019 Check Maar been there done that normaal gesproken is niet vonken in de cilinder te wijten aan zwakke onsteking in combinatie met de te hoge druk. En te herkennen aan oranje / gele vonk . Maar hier is hij blauw , vandaar mijn brain freeze Bobine ook al geswapt trouwens. Link naar reactie
nero Geplaatst: 23 november 2019 Delen Geplaatst: 23 november 2019 Toch geen speling op de krukaslagers? Bij extreme speling zou dit ontstekingsproblemen kunnen geven. Groetjes, nero. Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 23 november 2019 Auteur Delen Geplaatst: 23 november 2019 Zodat de krukas de vis platines af en toe zouden missen ? Nee , trouwens nieuwe lagers , nieuwe keringen. Nee , echt vanaf dat gat door bougie wordt afgesloten > weg vonk. Op filmpje hoor je dat ook duidelijk wanneer bougie gat dicht. Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 23 november 2019 Delen Geplaatst: 23 november 2019 Waarschijnlijk heb je al naar de massa/aarde van de kop gekeken. Denk toch dat onder compressie de vonk de weg van de minste weerstand kiest en dat zou zomaar in de bobine of bij de spoel kunnen plaats vinden. Toch ook deze maar even doormeten en als jullie deze reserve hebben liggen deze wisselen. Heb het wel eens eerder gezien en met een goede bougie tester ook waargenomen dat de bougie buiten de kop een keurige vonk gaf maar eenmaal onder compressie helemaal niets. Weet niet waar het “kill” gedeelte zit (op de bobine?) op deze tweewieler maar ook deze even verwijderen en met een losse draad een “kill” maken om uit te sluiten dat het in de kabelboom zit. Link naar reactie
Tanguyonderwater Geplaatst: 23 november 2019 Delen Geplaatst: 23 november 2019 Condensater kan ook. vernieuw eens ik weet niet hoe te testen maar heb al wel probleem hiermee opgelost (Was ook niet met Vespa) Link naar reactie
Tanguyonderwater Geplaatst: 23 november 2019 Delen Geplaatst: 23 november 2019 Trouwens waar ik vroeger als jobstudent werkte bij fietsmaker verkocht die peugeot bromers bij wisselen viseplatinees werd condenser alijd vervangen. grtn Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 24 november 2019 Delen Geplaatst: 24 november 2019 bobine spoel of condensator en dan meest waarschijnlijk 1 van de eerste twee Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 24 november 2019 Auteur Delen Geplaatst: 24 november 2019 Externe bobijn is al vervangen, Interne spoel en condensator zal ID volgende zijn . @pilaf Massa / aarde vd kop ? Heb mooie vonk als ik deze tegen de kop houd dus weet ik niet goed wat je bedoelt. Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 24 november 2019 Delen Geplaatst: 24 november 2019 8 uur geleden, Adrian zei: @pilaf Massa / aarde vd kop ? Heb mooie vonk als ik deze tegen de kop houd dus weet ik niet goed wat je bedoelt. Zat te denken aan een slecht geleidende kop, maar die lijkt in jullie geval inderdaad onwaarschijnlijk. Ben in zo’n geval altijd meteen van de multimeter om aardproblemen uit te sluiten. Heb ook ooit een rotte helicoil langszien komen die dus een waardeloze massa gaf, dat was zoeken naar een spelt in een hooiberg Denk dat je dan toch richting de stator moet zoeken, succes met uitzoeken en doormeten. Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 25 november 2019 Auteur Delen Geplaatst: 25 november 2019 Ok, Dus geen vonk onder compressie duid op zwakke schakel in het systeem. Heb elektrode vd bougie systematisch verkleind, en bij 0.35 afstand had ik vonk in de cilinder. Vandaag condensator vervangen. Leek opgelost , vonk in cilinder met electrode afstand van 0,6 . Ikke blij . Ritje gedaan v paar minuten Maar , van het moment dat blok warm wordt valt onsteking weg. Volgende stap , ...op zoek naar een nieuwe ontstekingsspoel. Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 25 november 2019 Delen Geplaatst: 25 november 2019 2 uur geleden, Adrian zei: Ok, Dus geen vonk onder compressie duid op zwakke schakel in het systeem. Heb elektrode vd bougie systematisch verkleind, en bij 0.35 afstand had ik vonk in de cilinder. Vandaag condensator vervangen. Leek opgelost , vonk in cilinder met electrode afstand van 0,6 . Ikke blij . Ritje gedaan v paar minuten Maar , van het moment dat blok warm wordt valt onsteking weg. Volgende stap , ...op zoek naar een nieuwe ontstekingsspoel. 0,6mm is behoorlijk veel voor een contactpunt ontsteking. Probeer het eerst maar eens op 0,4mm dat is meestal meer dan zat. En anders je hele ontsteking meenemen naar een oude fietsenmaker die nog een ouderwetse testkast heeft, dan kun je alle delen afzonderlijk testen. Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 26 november 2019 Auteur Delen Geplaatst: 26 november 2019 Lees het nog eens ik spreek over electrode vd bougie , niet die van de contactpuntjes Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 27 november 2019 Auteur Delen Geplaatst: 27 november 2019 Op 23/11/2019 om 22:05, Pilaf zei: ... Denk toch dat onder compressie de vonk de weg van de minste weerstand kiest en dat zou zomaar in de bobine of bij de spoel kunnen plaats vinden... Nog aanvulling Inderdaad , later opgemerkt maar eenmaal bougie in de kop ontstaan er vonken tussen de contactpunten. Link naar reactie
Tanguyonderwater Geplaatst: 27 november 2019 Delen Geplaatst: 27 november 2019 Heb je de condensator er terug doorgeblazen. was het de juiste . vonk over contactpunten dan is hij zeker terug kapot. Maar waarom?. motor werkte trouwens korte tijd na vervanging. help maar denken hoor. grtn Tanguy Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 28 november 2019 Delen Geplaatst: 28 november 2019 Op 26/11/2019 om 10:55, Adrian zei: Lees het nog eens ik spreek over electrode vd bougie , niet die van de contactpuntjes Ja wat schrijf ik verkeerd dan? "0,6 is behoorlijk veel voor contactpuntonsteking" betekent niet dat het gaat over de opening van de contactpunten! Jij hebt het over 0,6 elektroden afstand en daar reageer ik op. Dus lees het nog eens alleen nu met het andere inzicht Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 28 november 2019 Auteur Delen Geplaatst: 28 november 2019 Een mens wordt al wat ouder ...excuus 0,6 is volgens de specs vh motortje. Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 29 november 2019 Delen Geplaatst: 29 november 2019 23 uur geleden, Adrian zei: Een mens wordt al wat ouder ...excuus 0,6 is volgens de specs vh motortje. Ja en waarschijnlijk toen alles nog vers was werkte dat ook prima. Als spoeltjes wat ouder worden en vliegwielen wat minder magnetisch (ook controleren is meer dan eens oorzaak.) dan word het soms wat lastiger om voldoende spanning op te bouwen om een lekkere grote vonk te maken. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.