Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vonk test


Adrian

Aanbevolen berichten

Olla,

 

mischien is dit een vreemde vraag  >  Gaat niet over een vespa maar wel 50 cc 2 takt brommerke met puntjes ontsteking. Dus zelfde techniek.

Maar is er een manier om te checken of je bougie wel effectief een vonk geeft in de cilinder onder compressie?? 

Heb hier een pas geboorde en gehoonde patient , die buiten de cilinder wel vonkt , maar ik vermoed  dat die binnenin niets meer doet  . Wegens niet starten :)

gr

 

 

 

Link naar reactie

update     gaat hier snel ...

 

heb stroboscooplamp erop gezet , 

Volgend vreemd fenomeen doet zich voor,

bougie tegen de cilinderkop mooie vonk 

in het bougie gat , maar nog niet "afgesloten " , mooie vonk

in het gat , maar er nog niet ingedraaid , dus amper compressie erop ,      geen vonk

met filmpje

https://youtu.be/x_Tj8XHlDMw

 

 

Link naar reactie

Check :)

Maar been there done  that 

normaal gesproken is niet vonken in de cilinder te wijten aan zwakke onsteking in combinatie met de te hoge druk.  En te herkennen aan oranje /  gele vonk . 

Maar hier is hij blauw , vandaar mijn brain freeze

Bobine ook al geswapt trouwens.

Link naar reactie

Zodat de krukas de vis platines af en toe zouden missen ?

Nee , trouwens nieuwe lagers , nieuwe keringen.

Nee , echt vanaf dat gat door bougie wordt afgesloten > weg vonk.

Op filmpje hoor je dat ook duidelijk wanneer bougie gat dicht. 

 

Link naar reactie

Waarschijnlijk heb je al naar de massa/aarde van de kop gekeken. Denk toch dat onder compressie de vonk de weg van de minste weerstand kiest en dat zou zomaar in de bobine of bij de spoel kunnen plaats vinden. Toch ook deze maar even doormeten en als jullie deze reserve hebben liggen deze wisselen. Heb het wel eens eerder gezien en met een goede bougie tester ook waargenomen dat de bougie buiten de kop een keurige vonk gaf maar eenmaal onder compressie helemaal niets.

Weet niet waar het “kill” gedeelte zit (op de bobine?) op deze tweewieler maar ook deze even verwijderen en met een losse draad een “kill” maken om uit te sluiten dat het in de kabelboom zit.

Link naar reactie

Externe bobijn is al vervangen, 

Interne spoel en condensator zal ID volgende zijn .

@pilaf  Massa / aarde vd kop ? Heb mooie vonk als ik deze tegen de kop houd dus weet ik niet goed wat je bedoelt.

Link naar reactie
8 uur geleden, Adrian zei:

@pilaf  Massa / aarde vd kop ? Heb mooie vonk als ik deze tegen de kop houd dus weet ik niet goed wat je bedoelt.

Zat te denken aan een slecht geleidende kop, maar die lijkt in jullie geval inderdaad onwaarschijnlijk. Ben in zo’n geval altijd meteen van de multimeter om aardproblemen uit te sluiten. Heb ook ooit een rotte helicoil langszien komen die dus een waardeloze massa gaf, dat was zoeken naar een spelt in een hooiberg

Denk dat je dan toch richting de stator moet zoeken, succes met uitzoeken en doormeten.

 

Link naar reactie

Ok,

Dus geen vonk onder compressie duid op zwakke schakel in het systeem. Heb elektrode vd bougie systematisch verkleind, en bij 0.35 afstand had ik vonk in de cilinder.

Vandaag condensator vervangen. Leek opgelost , vonk in cilinder met electrode afstand van 0,6 . Ikke blij .

Ritje gedaan  v paar minuten  Maar , van het moment dat blok warm wordt  valt onsteking weg. 

Volgende stap , ...op zoek naar een nieuwe ontstekingsspoel. 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
2 uur geleden, Adrian zei:

Ok,

Dus geen vonk onder compressie duid op zwakke schakel in het systeem. Heb elektrode vd bougie systematisch verkleind, en bij 0.35 afstand had ik vonk in de cilinder.

Vandaag condensator vervangen. Leek opgelost , vonk in cilinder met electrode afstand van 0,6 . Ikke blij .

Ritje gedaan  v paar minuten  Maar , van het moment dat blok warm wordt  valt onsteking weg. 

Volgende stap , ...op zoek naar een nieuwe ontstekingsspoel. 

0,6mm is behoorlijk veel voor een contactpunt ontsteking. 

Probeer het eerst maar eens op 0,4mm dat is meestal meer dan zat.

En anders je hele ontsteking meenemen naar een oude fietsenmaker die nog een ouderwetse testkast heeft, dan kun je alle delen afzonderlijk testen.

 

Link naar reactie
Op 23/11/2019 om 22:05, Pilaf zei:

... Denk toch dat onder compressie de vonk de weg van de minste weerstand kiest en dat zou zomaar in de bobine of bij de spoel kunnen plaats vinden...

 

Nog aanvulling

Inderdaad :) , later opgemerkt maar  eenmaal bougie in de kop ontstaan er  vonken tussen de contactpunten. 

 

 

Link naar reactie
Op 26/11/2019 om 10:55, Adrian zei:

Lees het nog eens :) 

ik spreek over electrode vd bougie , niet die van de contactpuntjes

Ja wat schrijf ik verkeerd dan? 

"0,6 is behoorlijk veel voor contactpuntonsteking" betekent niet dat het gaat over de opening van de contactpunten!

Jij hebt het over 0,6 elektroden afstand en daar reageer ik op.

Dus lees het nog eens alleen nu met het andere inzicht:P 

Link naar reactie
23 uur geleden, Adrian zei:

Een mens wordt al wat ouder ...excuus

0,6 is volgens de specs vh motortje. 

Ja en waarschijnlijk toen alles nog vers was werkte dat ook prima.

Als spoeltjes wat ouder worden en vliegwielen wat minder magnetisch (ook controleren is meer dan eens oorzaak.) dan word het soms wat lastiger om voldoende spanning op te bouwen om een lekkere grote vonk te maken.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...