Jump to content
Vespaforum.be
Adrian

Vonk test

Recommended Posts

Olla,

 

mischien is dit een vreemde vraag  >  Gaat niet over een vespa maar wel 50 cc 2 takt brommerke met puntjes ontsteking. Dus zelfde techniek.

Maar is er een manier om te checken of je bougie wel effectief een vonk geeft in de cilinder onder compressie?? 

Heb hier een pas geboorde en gehoonde patient , die buiten de cilinder wel vonkt , maar ik vermoed  dat die binnenin niets meer doet  . Wegens niet starten :)

gr

 

 

 

Share this post


Link to post

update     gaat hier snel ...

 

heb stroboscooplamp erop gezet , 

Volgend vreemd fenomeen doet zich voor,

bougie tegen de cilinderkop mooie vonk 

in het bougie gat , maar nog niet "afgesloten " , mooie vonk

in het gat , maar er nog niet ingedraaid , dus amper compressie erop ,      geen vonk

met filmpje

https://youtu.be/x_Tj8XHlDMw

 

 

Share this post


Link to post

Geknakte bougiekabel? Klinkt stom, maar...

Share this post


Link to post

nee, nee . 

is trouwens vervangen

Van het moment dat er iets of wat druk op vonk komt > geen vonk meer. 

En mischien niet onbelangrijk, vonk is mooi blauw

 

Edited by Adrian

Share this post


Link to post

Ik zou eens proberen met een andere bougie en kop. 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post

Bougie al veel verwisseld , zelfde resultaat

De kop is helaas niet echt standaard, dus wordt moeilijk. 

Gaat om een malaguti maggliolino ' 69 .

Share this post


Link to post
13 minuten geleden, Adrian zei:

De kop is helaas niet echt standaard, dus wordt moeilijk. 

Ik bedoelde de bougiekop.  :)

Groetjes, nero 

Share this post


Link to post

Bougie al veel verwisseld , zelfde resultaat

De kop is helaas niet echt standaard, dus wordt moeilijk. 

Gaat om een malaguti maggliolino ' 69 .

Share this post


Link to post

Check :)

Maar been there done  that 

normaal gesproken is niet vonken in de cilinder te wijten aan zwakke onsteking in combinatie met de te hoge druk.  En te herkennen aan oranje /  gele vonk . 

Maar hier is hij blauw , vandaar mijn brain freeze

Bobine ook al geswapt trouwens.

Share this post


Link to post

Toch geen speling op de krukaslagers?  Bij extreme speling zou dit ontstekingsproblemen kunnen geven. 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post

Zodat de krukas de vis platines af en toe zouden missen ?

Nee , trouwens nieuwe lagers , nieuwe keringen.

Nee , echt vanaf dat gat door bougie wordt afgesloten > weg vonk.

Op filmpje hoor je dat ook duidelijk wanneer bougie gat dicht. 

 

Share this post


Link to post

Waarschijnlijk heb je al naar de massa/aarde van de kop gekeken. Denk toch dat onder compressie de vonk de weg van de minste weerstand kiest en dat zou zomaar in de bobine of bij de spoel kunnen plaats vinden. Toch ook deze maar even doormeten en als jullie deze reserve hebben liggen deze wisselen. Heb het wel eens eerder gezien en met een goede bougie tester ook waargenomen dat de bougie buiten de kop een keurige vonk gaf maar eenmaal onder compressie helemaal niets.

Weet niet waar het “kill” gedeelte zit (op de bobine?) op deze tweewieler maar ook deze even verwijderen en met een losse draad een “kill” maken om uit te sluiten dat het in de kabelboom zit.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Condensater kan ook.

vernieuw eens 

ik weet niet hoe te testen maar heb al wel probleem hiermee opgelost (Was ook niet met Vespa)

Edited by Tanguyonderwater
fout

Share this post


Link to post

Trouwens waar ik vroeger als jobstudent werkte

bij fietsmaker

verkocht die peugeot bromers bij wisselen viseplatinees werd condenser alijd vervangen.

grtn

 

Share this post


Link to post

bobine spoel of condensator en dan meest waarschijnlijk 1 van de eerste twee

Share this post


Link to post

Externe bobijn is al vervangen, 

Interne spoel en condensator zal ID volgende zijn .

@pilaf  Massa / aarde vd kop ? Heb mooie vonk als ik deze tegen de kop houd dus weet ik niet goed wat je bedoelt.

Share this post


Link to post
8 uur geleden, Adrian zei:

@pilaf  Massa / aarde vd kop ? Heb mooie vonk als ik deze tegen de kop houd dus weet ik niet goed wat je bedoelt.

Zat te denken aan een slecht geleidende kop, maar die lijkt in jullie geval inderdaad onwaarschijnlijk. Ben in zo’n geval altijd meteen van de multimeter om aardproblemen uit te sluiten. Heb ook ooit een rotte helicoil langszien komen die dus een waardeloze massa gaf, dat was zoeken naar een spelt in een hooiberg

Denk dat je dan toch richting de stator moet zoeken, succes met uitzoeken en doormeten.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ok,

Dus geen vonk onder compressie duid op zwakke schakel in het systeem. Heb elektrode vd bougie systematisch verkleind, en bij 0.35 afstand had ik vonk in de cilinder.

Vandaag condensator vervangen. Leek opgelost , vonk in cilinder met electrode afstand van 0,6 . Ikke blij .

Ritje gedaan  v paar minuten  Maar , van het moment dat blok warm wordt  valt onsteking weg. 

Volgende stap , ...op zoek naar een nieuwe ontstekingsspoel. 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
2 uur geleden, Adrian zei:

Ok,

Dus geen vonk onder compressie duid op zwakke schakel in het systeem. Heb elektrode vd bougie systematisch verkleind, en bij 0.35 afstand had ik vonk in de cilinder.

Vandaag condensator vervangen. Leek opgelost , vonk in cilinder met electrode afstand van 0,6 . Ikke blij .

Ritje gedaan  v paar minuten  Maar , van het moment dat blok warm wordt  valt onsteking weg. 

Volgende stap , ...op zoek naar een nieuwe ontstekingsspoel. 

0,6mm is behoorlijk veel voor een contactpunt ontsteking. 

Probeer het eerst maar eens op 0,4mm dat is meestal meer dan zat.

En anders je hele ontsteking meenemen naar een oude fietsenmaker die nog een ouderwetse testkast heeft, dan kun je alle delen afzonderlijk testen.

 

Share this post


Link to post

Lees het nog eens :) 

ik spreek over electrode vd bougie , niet die van de contactpuntjes

Share this post


Link to post
Op 23/11/2019 om 22:05, Pilaf zei:

... Denk toch dat onder compressie de vonk de weg van de minste weerstand kiest en dat zou zomaar in de bobine of bij de spoel kunnen plaats vinden...

 

Nog aanvulling

Inderdaad :) , later opgemerkt maar  eenmaal bougie in de kop ontstaan er  vonken tussen de contactpunten. 

 

 

Share this post


Link to post

Heb je de condensator er terug doorgeblazen.

was het de juiste .

vonk over contactpunten dan is hij zeker terug kapot.

Maar waarom?.

motor werkte trouwens korte tijd na vervanging.

help maar denken hoor.

grtn Tanguy

Share this post


Link to post
Op 26/11/2019 om 10:55, Adrian zei:

Lees het nog eens :) 

ik spreek over electrode vd bougie , niet die van de contactpuntjes

Ja wat schrijf ik verkeerd dan? 

"0,6 is behoorlijk veel voor contactpuntonsteking" betekent niet dat het gaat over de opening van de contactpunten!

Jij hebt het over 0,6 elektroden afstand en daar reageer ik op.

Dus lees het nog eens alleen nu met het andere inzicht:P 

Share this post


Link to post

Een mens wordt al wat ouder ...excuus

0,6 is volgens de specs vh motortje. 

Share this post


Link to post
23 uur geleden, Adrian zei:

Een mens wordt al wat ouder ...excuus

0,6 is volgens de specs vh motortje. 

Ja en waarschijnlijk toen alles nog vers was werkte dat ook prima.

Als spoeltjes wat ouder worden en vliegwielen wat minder magnetisch (ook controleren is meer dan eens oorzaak.) dan word het soms wat lastiger om voldoende spanning op te bouwen om een lekkere grote vonk te maken.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...