Jump to content
Vespaforum.be
Veloce.

Project 50n giallo positano (1967)

Recommended Posts

1 uur geleden, Veloce. zei:

om alvast even soort van zelf antwoord te geven. Ik heb net nog een oude stuurschakelaar gevonden, die gebruik ik om hem op de juiste manier door te lussen en dan heb ik meteen een killswitch erbij. Moet ik t blok dan ook/toch nog op een belaalde manier aarden?

Je rode naar de killswitch en de andere van de killswitch vastbouten op de steun.

 

1 uur terug, Veloce. zei:

dankje!

De bougiestop die ik heb is helaas kapot jwam ik gisteravond achter, althans de draad. Die durf ik niet meer er in te draaien. Even kijken of ik andere manier kan vinden, want met schroevendraaien het bdp bepalen lijkt me niet secuur genoeg. 

 

Je kan een oude bougie kapot kloppen en er een bout door draaien

Share this post


Link to post
5 uur geleden, Frissenappel zei:

Je rode naar de killswitch en de andere van de killswitch vastbouten op de steun.

 

 

 

Dus je bedoelt een extra draad van killswitch naar de steun?

 

 

 

Share this post


Link to post
9 uur geleden, Veloce. zei:

 

Dus je bedoelt een extra draad van killswitch naar de steun?

 

 

 

Ja, de killswitch dient enkel om de rode draad kort te sluiten. Deze moet dus met de massa worden verbonden. In principe is een killswitch monteren overkill aangezien het juist hetzelfde doet als de draad tegen de steun houden. Enkel op een nettere manier

Share this post


Link to post

Vandaag dan voor het eerst aangezwengeld en hij liep al meteen best netjes. Ik heb verder nog niet veel gedaan behalve wat zitten pielen met de stationairschroef. Binnenkort maar eens starten met de ontsteking op tijd te zetten en eventueel sproeiers wisselen.

 

Het frame loopt ook gestaag. Voorwiel en toebehoren zitten op hun plek, kabelboom zit op de stuurschakelaar gesoldeerd. Rest nog zadel, snelheidsmeter en koplamp, dan is alles klaar om het blok er onder te gaan hangen.

 

Screenshot_20200704-001153_Gallery.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post

Nu je koelkap erop krijgen wordt wringen en trekken.  :)

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post

Even de achterveer losmaken en blok laten zakken zou dat wel moeten lukken om de koelkap erop te krijgen

Share this post


Link to post
Posted (edited)

We zijn weer een stuk verder. Alles zit er op en er aan op de schakelkabels na, die moet ik nog even inkorten en wacht op 2 alu eindkapjes voor de kabels.

Remmerij werkt, alles zit op moment vast en de motor loopt ook in het frame. Vanmiddag voor het eerst aangezwengeld in gemonteerde toestand. Motor slaat met koude motor al na 1 of 2x trappen aan, dus at zit wel snor. Had de stationairsproeier verwisseld van 42 naar 38. De hoofdsproeier van 74 naar 68 geloof ik, maar als als alle kabels op hun plek zitten ga ik daar eens mee klooien.
Ik merkte alleen dat zowel de verlichting voor + achter alsook de claxon het niet doen, terwijl de killswitch het wél doet.

De koelkap laat ik er nu bewust even af omdat ik toch nog uitlaat en inlaat moet wisselen voordat ik naar de keuring ga.

 

 

Screenshot_20200719-213429_Gallery.jpg

Screenshot_20200719-213418_Gallery.jpg

Edited by Veloce.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Posted (edited)

het is een plaatje geworden! B)

Edited by Sjoerdo
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Ondertussen een kleine start gemaakt met het afstellen. Op advies van Maskes had ik een kleinere sproeier gestoken, zij adviseerden 58 maar ik had er een 65 in gestopt. De ontsteking zeiden ze dat ik m maar gewoon op 19 graden moest zetten. Nou, dat liep voor geen kant. 

Bij gas geven begon bij echt in te houden als ik de choke weer uit zette, met choke uitgetrokken liep hij veel beter. Dus meteen vervangen door de sproeier die er bij aanschaf (16.16 nieuw uit de doos) al in zat, dat was een 74. Daarmee liep hij meteen een stuk beter en was het verschil tussen choke in/uit verdwenen. Daarna heb ik de ontsteking op 19 graden gezet, maar toen begon hij enorm te sputteren. Nu heb ik ;m wat terug gezet naar 14 graden omdat ik zie op de site van SFS (http://sfs.alexander-hepp.de/) dat die timing veel gebruikt wordt bij 85cc. Maar hij blijft sputteren als ik meer gas geef, echt een soort backfire. Ontsteking lijkt me echt de hoofdverdachte, maar waar gaat het dan mis?
Mijn statorplaat (standaard V50 ontsteking) is volledig nieuw opgebouwd. Contactpunten staan netjes op 0.40 en hij start echt super makkelijk bij de eerste trap op de kickstarter. Ik heb ook ondertussen de originele uitlaat er weer even op gezet, klinkt toch een stuk prettiger voor de buren als ik m in de tuin iedereen aanzwengel.

De eerste 2 dingen die door mijn hoofd schieten, en daar heb ik jullie advies wel even voor nodig:
- kan er een link zijn met de verlichting/claxon die niet werken?
- kan mijn vliegwiel versleten zijn? Aan de binnenkant bij de magneten zitten veel groeven, maar de magneten lijken me wel nog sterk genoeg.

Screenshot_20200722-230528_Gallery.jpg

Screenshot_20200722-230516_Gallery.jpg

Edited by Veloce.

Share this post


Link to post

Die is echt knap geworden!!

Share this post


Link to post
Op 22/7/2020 om 23:04, Veloce. zei:

Ondertussen een kleine start gemaakt met het afstellen. Op advies van Maskes had ik een kleinere sproeier gestoken, zij adviseerden 58 maar ik had er een 65 in gestopt. De ontsteking zeiden ze dat ik m maar gewoon op 19 graden moest zetten. Nou, dat liep voor geen kant. 

Bij gas geven begon bij echt in te houden als ik de choke weer uit zette, met choke uitgetrokken liep hij veel beter. Dus meteen vervangen door de sproeier die er bij aanschaf (16.16 nieuw uit de doos) al in zat, dat was een 74. Daarmee liep hij meteen een stuk beter en was het verschil tussen choke in/uit verdwenen. Daarna heb ik de ontsteking op 19 graden gezet, maar toen begon hij enorm te sputteren. Nu heb ik ;m wat terug gezet naar 14 graden omdat ik zie op de site van SFS (http://sfs.alexander-hepp.de/) dat die timing veel gebruikt wordt bij 85cc. Maar hij blijft sputteren als ik meer gas geef, echt een soort backfire. Ontsteking lijkt me echt de hoofdverdachte, maar waar gaat het dan mis?
Mijn statorplaat (standaard V50 ontsteking) is volledig nieuw opgebouwd. Contactpunten staan netjes op 0.40 en hij start echt super makkelijk bij de eerste trap op de kickstarter. Ik heb ook ondertussen de originele uitlaat er weer even op gezet, klinkt toch een stuk prettiger voor de buren als ik m in de tuin iedereen aanzwengel.

De eerste 2 dingen die door mijn hoofd schieten, en daar heb ik jullie advies wel even voor nodig:
- kan er een link zijn met de verlichting/claxon die niet werken?
- kan mijn vliegwiel versleten zijn? Aan de binnenkant bij de magneten zitten veel groeven, maar de magneten lijken me wel nog sterk genoeg.

Screenshot_20200722-230528_Gallery.jpg

Screenshot_20200722-230516_Gallery.jpg

Nieuw opgebouwd ontsteking=zelf nieuwe spoelen gesoldeerd of replica ontstekingsplaat uit india?

Verlichting/claxon lijkt me een stroomonderbreking op weg naar de schakelaar of kapotte spoel aangezien beiden via dezelfde draad worden gevoed.

Al staat je ontsteking 5 graden mis, dan nog zou ze moeten draaien. Die paar graden voorontsteking die op de spreadsheet vermeld staan is om de temperatuur lager te houden.

Share this post


Link to post

Is dat ding nou nog niet klaar? ;)

Vliegwielen slijten niet zo snel, maar goed misschien heb je hem weleens laten vallen ofzo. Heb weleens gelezen van iemand dat ze opnieuw gemagnetiseerd kunnen worden, heb daar zelf geen ervaring mee. het knallen, backfiren kan zijn dat je mengsel te heet is, koudere bougie misschien? ik zou zelf de grondplaat op 19 graden zetten en vanaf daar opnieuw kijken. Ook die uitlaat vervangen door standaard kan al iets helpen in het vergemakkelijken van je afstelling, hou alleen rekening met het feit dat je sproeiergrote niet in sync is met je standaardpijp. Je hebt ook een reedvalve erop, weet persoonlijk niet of dat nog wat uitmaakt. Denk het niet... 

Verder weet ik uit ervaring dat alles simpelweg vervangen geen garantie is dat het dan beter wordt. Een nieuwe condensator is niet per definitie beter. vooral niet als hij van RMS is. Brang hem eens naar Jens, hij heeft je destijds de hele setup verkocht. Grote kans dat hij je verder kan helpen. Hij is niet voor niets de VESPAMASTER ;)

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Ja, het schiet weer eens niet op. Ik heb ondertussen wel geleerd met een eigen zaak en 2 kleine kinderen dat ik me geen deadlines moet stellen bij dit soort projecten, want het lukt toch nooit om daar aan te voldoen.😂

 

Ik had al even met Jens gebeld,  hij verdenkt ook de ontsteking en adviseerde al om eens te kijken of alles wel goed is qua isolatie, of de vonk niet ergens overslaat wellicht (waar bougiekabel aan bobine vast zit bijv) of dat mijn bougie gewoon slecht is.  Ik heb ondertussen een nieuwe bougie er in gezet (NGK koudegraad 6) en ook de aansluiting van bougiekabel op bobine extra geïsoleerd. Contactpunten stonden al goed, bij de bougie eveneens. de juiste opening. Heb de ontsteking op verschillende standen geprobeerd, maar helaas allemaal zonder effect.
 

Ik heb me echter voorgenomen om eerst de claxon/verlichtingsproblemen op te lossen, omdat dit echt noodzakelijk is voor de importkeuring die over 6 weken is. Heb de bekabeling gecontroleerd bij de lampen en stuurschakelaar, daar zat alles nog gewoon op z'n plek, evenals het kastje bij de motor.
Er lijken me een aantal logische verdachten:
- kabelboom verkeerd aangesloten
- lichtspoel kapot (maar die is fonkelnieuw)
- kabelbreuk ergens (maar kabelboom is eveneens gloedjenieuw)

Hier onder zie je hoe ik mijn ontsteking aangesloten heb, wellicht ziet iemand hier al iets aan? De andere foto is hoe ik de lamp heb aangesloten.

Iemand al tips waar en hoe ik het beste kan beginnen met zoeken/meten?

Screenshot_20200730-220104_Gallery.jpg

Screenshot_20200730-220041_Gallery.jpg

Screenshot_20200730-221555_Gallery.jpg

Edited by Veloce.

Share this post


Link to post
17 uur geleden, Veloce. zei:

Ja, het schiet weer eens niet op. Ik heb ondertussen wel geleerd met een eigen zaak en 2 kleine kinderen dat ik me geen deadlines moet stellen bij dit soort projecten, want het lukt toch nooit om daar aan te voldoen.😂

 

Ik had al even met Jens gebeld,  hij verdenkt ook de ontsteking en adviseerde al om eens te kijken of alles wel goed is qua isolatie, of de vonk niet ergens overslaat wellicht (waar bougiekabel aan bobine vast zit bijv) of dat mijn bougie gewoon slecht is.  Ik heb ondertussen een nieuwe bougie er in gezet (NGK koudegraad 6) en ook de aansluiting van bougiekabel op bobine extra geïsoleerd. Contactpunten stonden al goed, bij de bougie eveneens. de juiste opening. Heb de ontsteking op verschillende standen geprobeerd, maar helaas allemaal zonder effect.
 

Ik heb me echter voorgenomen om eerst de claxon/verlichtingsproblemen op te lossen, omdat dit echt noodzakelijk is voor de importkeuring die over 6 weken is. Heb de bekabeling gecontroleerd bij de lampen en stuurschakelaar, daar zat alles nog gewoon op z'n plek, evenals het kastje bij de motor.
Er lijken me een aantal logische verdachten:
- kabelboom verkeerd aangesloten
- lichtspoel kapot (maar die is fonkelnieuw)
- kabelbreuk ergens (maar kabelboom is eveneens gloedjenieuw)

Hier onder zie je hoe ik mijn ontsteking aangesloten heb, wellicht ziet iemand hier al iets aan? De andere foto is hoe ik de lamp heb aangesloten.

Iemand al tips waar en hoe ik het beste kan beginnen met zoeken/meten?

Screenshot_20200730-220104_Gallery.jpg

Screenshot_20200730-220041_Gallery.jpg

Screenshot_20200730-221555_Gallery.jpg

En hoe is de schakelaar aangesloten?

Heb je een nieuwe reedvalve of 2dehands reedvalve gemonteerd? Een lekkende reedvalve geeft soms ook symptomen alsof de motor inhoudt. Ook gaat de temperatuur de hoogte in omdat je mengsel armer wordt.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Alles is nieuw, ook de reedvalve.

Schakelaar heb ik zo aangesloten: 

groen = 8
rood = M
paars = 7
wit = 4
zwart = 1
bruin = 6

Screenshot_20200803-214237_Gallery.jpg

Edited by Veloce.

Share this post


Link to post
3 minuten geleden, Veloce. zei:

Alles is nieuw, ook de reedvalve.

Schakelaar heb ik zo aangesloten: 

groen = 8
rood = M
paars = 7
wit = 4
zwart = 1
bruin = 6

Screenshot_20200803-214237_Gallery.jpg

Worden de aansluitingen normaal niet gevezen  ipv gesoldeerd? 

Welk type schakelaar heb je geplaatst, eentje voor mét batterij of eentje voor zonder? 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post

Heb je geen multimeter?  Dan kan je direct controleren of de lichtspoel stroom geeft. 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post
Op 3/8/2020 om 21:44, Veloce. zei:

Alles is nieuw, ook de reedvalve.

Schakelaar heb ik zo aangesloten: 

groen = 8
rood = M
paars = 7
wit = 4
zwart = 1
bruin = 6

Screenshot_20200803-214237_Gallery.jpg

Op het eerste zicht zie ik niks mis.buiten de gesmolten isolatie, misschien doorgebrand?

@nero verbreekcontactje voor de claxon dus ik denk 6v schakelaar

Share this post


Link to post

Heb even gekeken maar mijn v50 heeft de draden exact hetzelfde aangesloten. 
 

Heb je ze wel juist aangesloten op de koplamp?
 

Kijken even of hij wel aarde maakt bij het achterlicht op het frame. Moet je na het spuiten altijd weer goed kaal schuren voor de aarde. 
 

Heb er net vorige week twee gekeurd bij de RDW en 1 loopt niet geweldig maar was geen probleem. Claxon werd ook niet getest. Remmen,  snelheid en verlichting wel. 
 

gr Koen

Share this post


Link to post

Volgens mij zie ik het al, je bedrading zit verkeerd bij de koplamp. Je hebt de aarde aan de lamp. Even de zwarte en grijs/ roze omwisselen. 

Share this post


Link to post

Zwarte is dus aarde?

Heb ze omgewisseld sodatde grijs/roze nu zit op de lamp. Helaas nog steeds geen teken van leven.

Foto is van mijn achterlicht. Moet ik voor aarde 2gewoon stukje frame kaal maken zodat het contact maakt met de lamp? (Want heb er geen massakabel bij)

Ik had net even koperdraadje aangelegd van achterlicht naar t motorblok, maar ook dat werkt niet.

 

Multimeter heb ik. Waar/hoe kan ik de lichtspoel meten, in het "kastje" bij de motor?

Screenshot_20200805-200157_Gallery.jpg

Screenshot_20200805-201305_Gallery.jpg

Edited by Veloce.

Share this post


Link to post

Je  kan beginnen met het volltage te meten in de junction box tussen de zwarte en de rode draad. Koppel het gedeelte dat naar je verlichting gaat (kabelboom) er wel eerst af om foute waarden te vermijden. 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post
11 uur geleden, Veloce. zei:

 

Zwarte is dus aarde?

Heb ze omgewisseld sodatde grijs/roze nu zit op de lamp. Helaas nog steeds geen teken van leven.

Foto is van mijn achterlicht. Moet ik voor aarde 2gewoon stukje frame kaal maken zodat het contact maakt met de lamp? (Want heb er geen massakabel bij)

 

Ja zwart is aarde moet voor op het ijzer zitten zodat je dan voor beide lampen aarde hebt. Achter maakt normaal aarde via de bout waarmee hij op het frame is vast gemaakt. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...