Jump to content
Vespaforum.be

Project 50n giallo positano (1967)


Veloce.

Recommended Posts

Het huwelijk is voltrokken!

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Met de 4-bak er in middels die conversiekit

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Nu verder aan cylinder en ontsteking. Heb al nieuwe tapeinden voor de cylinderkop gezet, maar merkte verder dat ik geen enkel bevestigingsmateriaal meer had. Dus even paar daagjes geduld, al moet ik nog wat solderen aan de ontsteking.

 

  • Like 2
Link to comment

Het kopje ga je inderdaad wel moeten omdraaien, zoals LordHelmchen zegt. Met wat geluk kan je nog volop van de zomer genieten op twee wielen! :)

4 uur geleden, Vespa-sander zei:

Heb je voor de DR ook een nieuwe kop gemonteerd of de oude laten stralen en gemonteerd? 50 cc of 75 cc?

Nieuwe cilinderkitjes komen doorgaans altijd inclusief cilinderkop.

 

  • Like 1
Link to comment
8 uur geleden, Frissenappel zei:

Het kopje ga je inderdaad wel moeten omdraaien, zoals LordHelmchen zegt. Met wat geluk kan je nog volop van de zomer genieten op twee wielen! :)

Nieuwe cilinderkitjes komen doorgaans altijd inclusief cilinderkop.

 

Zeker weten?  Bougie aan de vliegwielkant, toch?

Wellicht zijn deze foto's beter.

 

 

Dit weekend ga ik verder met de ontsteking. Merk wel dat ik zowel bij SIP als Maskes een verkeerd/ander type smeervilt heb gekregen. Maakt dat wat uit?  Deze (al gemonteerd) lijkt anders te zitten dan de oorspronkelijke (los op de foto) en zo geen contact te maken om te smeren.

Rest daarna nog het koppelingsdeksel, maar die ligt nu nog bij de straler.

 

20200605_184339-01.jpeg

20200605_184326-01.jpeg

20200209_131837.jpg

20200209_133811-01.jpeg

Edited by Veloce.
Link to comment
4 uur geleden, Veloce. zei:

Zeker weten?  Bougie aan de vliegwielkant, toch?

Wellicht zijn deze foto's beter.

 

20200605_184339-01.jpeg

 

Ja, bougie aan de  vliegwielkant. Op de vorige foto leek de uitsparing aan de koppelingszijde te zitten. Zo zit ze inderdaad wel juist

Link to comment

Smeervilt zit volgens mij wel goed, je kunt je vliegwiel even over je ontsteking doen dan kun je het zien. Het vilt smeert je vliegwiel op het dikste punt, dat punt zorgt er ook voor dat je contactpunten open gaan. 

Link to comment

spacer.pngJa, ik heb de krukas even rondgedraaid en zit inderdaad wel in de goede richting. Maar het ging me er meer om dat het een ander soort bevestiging op de grondplaat is. Maar het functioneert ieder geval wél.

 

Ondertussen wel weer stukje verder: 

ontsteking en kabelboom gesoldeerd, inlaat gemonteerd. Ook even de 16.16 en uitlaat proefpassen. Krijg alleen het luchtfilter er niet op omdat hij tegen de montagesteun aan komt. Even kijken hoe ik dat oplos als ik hem wil starten straks. Tussen bevestigingspunt van uitlaat en op het blok zit nu iets van 1,5cm ruimte, moet ik even kijken of ik dat moet bevestigen straks. (aan blok of aan frame?)

Rest nog:

- koppelingsdeksel (ligt nog bij straler)
- nieuwe contactpuntjes en bougiekabel afbouwen
- paar kleine dingen als rubber doorvoer onsteking, beugeltje en schakelmechanisme
- olie in t carter

 

20200607_111945-01.jpeg

20200607_111938-01.jpeg

20200606_101121-01.jpeg

Edited by Veloce.
Link to comment

Even zitten stoeien met de uitlaat en hij zit op zijn plek.  Pasvorm is niet je-van-het, maar goed...het zit.

Heb ook aan de montagesteun wat veranderd door de klem te vervangen door een bout en dan het blok max naar voren geschoven. Dan heb ik precies genoeg ruimte voor de carb en luchtfilter.

Link to comment

Let's talk aanhaalmomenten:

is er voor 85cc trouwens een bepaald voorgeschreven aanhaalmoment, of is dat het zelfde als 50cc?

 

EN voor mijn vliegwiel, dat moet op 60Nm. Ik had een koppeling blokkeertool gekocht om de koppeling (duh) en primair vast te zetten. Maar ik vond het maar een vervelend dink. Nu heeft mijn kameraad een zuigerstopper, is dat ook geschikt om het vliegwiel vast te zetten of beschadig ik de zuiger of drijfstang dan? Want dan kan ik beter zo'n vliegwiel blokkeertool kopen.

Link to comment

Mijn gedachte is ook dat ik met een zuigerstopper de zuiger kan beschadigen of wellicht de drijfstang verbuig. Want 60nm is flink meer dan het blok zelf levert qua prestaties. Dan zou ik inderdaad nog eerder de methode met 5ct gebruiken, ja.
Maar volgens mijn maatje is dat ding juist wél geschikt voor het vliegwiel. Ik durf het in ieder geval niet aan zonder zekerheid dat het geen kwaad kan.

Link to comment
10 uur geleden, Veloce. zei:

Maar volgens mijn maatje is dat ding juist wél geschikt voor het vliegwiel.

Andere maten zoeken!

NIET doen!

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment

60nm is eerder voor M12 moeren 

Voor 19mm krukas met M10 moer is 50nm het maximum.

! Gebruik de normale tool om je vliegwiel vast te zetten

Edited by Adrian
Link to comment

Aanhaalmoment 19mm cone is zoals adrian zegt 45-50Nm. 

Ik gebruik een koppelingskorfhouder, werkt prima. Heb wel nog een gaatje geboord zodat ik het kan vastbouten op de motorkapbevestiging

Screenshot_20200612-080840_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20200612-080934_Samsung Internet.jpg

Link to comment

Thanks, die ziet er al handiger uit dat die "haak" die ik had om de koppeling vast te houden. 

Ik had nog contact met Maskes over een kleine bestelling en vroeg of hij   ook zo iets te koop had. Peter zei dat ze daar in de werkplaats gewoon een blokkeerstif gebruiken omdat bij een blokkeertool van het vliegwiel de koelvinnen kunnen afbreken.

 

Maar zelf geef ik inderdaad meer de voorkeur aan iets om de koppeling de te blokkeren zoals hierboven.

Edited by Veloce.
Link to comment
  • 3 weeks later...

Alles zit er in en er op, dus binnenkort kan ik proberen hem te starten.

Paar kleine vraagjes nog:

- op hoeveel graden moet ik de ontsteking zetten? (Standaard v50 ontsteking + 85cc en 16.16)

- voor bdp te bepalen moet ik lange of korte zuigerstopper?

- ik start het blok terwijl het in de montagesteun zit. Welke kabels moet ik verbinden  om blok te laten draaien?

- nog bepaalde tips en trucs bij blok voor eerste keer starten? (Moet ik de koppeling bijv even in oliebad leggen?

Edited by Veloce.
Link to comment
3 uur geleden, Veloce. zei:

Alles zit er in en er op, dus binnenkort kan ik proberen hem te starten.

Paar kleine vraagjes nog:

1)- op hoeveel graden moet ik de ontsteking zetten? (Standaard v50 ontsteking + 85cc en 16.16)

2)- voor bdp te bepalen moet ik lange of korte zuigerstopper?

3)- ik start het blok terwijl het in de montagesteun zit. Welke kabels moet ik verbinden  om blok te laten draaien?

4)- nog bepaalde tips en trucs bij blok voor eerste keer starten? (Moet ik de koppeling bijv even in oliebad leggen?

1)gewoon op standaard timing, 19° voor tdc. 1 graad vervroegen kan/mag.

2) geen idee, meetklokje is hiervoor handiger. Ik zou zeggen de pistonstop die je toelaat het bdp te bereiken. Vermoed dat een lange stop hiervoor te lang gaat zijn.

3) bij standaard punten ontsteking moet je geen draden of kabels aansluiten. Om stil te leggen de rode draad uit de ontsteking tegen de steun aanhouden. Of bougiedopje er af trekken.

4) Dat doe ik bij montage standaard. Net zoals het voorsmeren van elk lager met zijn desbetreffende smeermiddel. Lagers in de versnellingsbak met sae30 en krukaslagers en pistonlager met 2takt olie. Zorg er voor dat je sproeiers al in het juiste ballpark zitten. Als je van zin bent ze een tijdje te laten draaien op de steun kwestie van eerste rodage plaats ik wel het koelkapje om zeker te zijn. Als je sproeiers en ontsteking nog niet 100% zijn heb je meer kans dat ze warm loopt.

  • Thanks 1
Link to comment
3 uur geleden, Veloce. zei:

 

- ik start het blok terwijl het in de montagesteun zit. Welke kabels moet ik verbinden  om blok te laten draaien?

 

om alvast even soort van zelf antwoord te geven. Ik heb net nog een oude stuurschakelaar gevonden, die gebruik ik om hem op de juiste manier door te lussen en dan heb ik meteen een killswitch erbij. Moet ik t blok dan ook/toch nog op een belaalde manier aarden?

Link to comment
8 minuten geleden, Frissenappel zei:

1)gewoon op standaard timing, 19° voor tdc. 1 graad vervroegen kan/mag.

2) geen idee, meetklokje is hiervoor handiger. Ik zou zeggen de pistonstop die je toelaat het bdp te bereiken. Vermoed dat een lange stop hiervoor te lang gaat zijn.

3) bij standaard punten ontsteking moet je geen draden of kabels aansluiten. Om stil te leggen de rode draad uit de ontsteking tegen de steun aanhouden. Of bougiedopje er af trekken.

4) Dat doe ik bij montage standaard. Net zoals het voorsmeren van elk lager met zijn desbetreffende smeermiddel. Lagers in de versnellingsbak met sae30 en krukaslagers en pistonlager met 2takt olie. Zorg er voor dat je sproeiers al in het juiste ballpark zitten. Als je van zin bent ze een tijdje te laten draaien op de steun kwestie van eerste rodage plaats ik wel het koelkapje om zeker te zijn. Als je sproeiers en ontsteking nog niet 100% zijn heb je meer kans dat ze warm loopt.

dankje!

De bougiestop die ik heb is helaas kapot jwam ik gisteravond achter, althans de draad. Die durf ik niet meer er in te draaien. Even kijken of ik andere manier kan vinden, want met schroevendraaien het bdp bepalen lijkt me niet secuur genoeg. 

Zojuist, Veloce. zei:

 

 

Edited by Veloce.
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...