Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Project 50n giallo positano (1967)


Veloce.

Aanbevolen berichten

Na een voorsteltopic eerder deze week maak ik hier dan maar een apart projecttopic aan.

Zoals al eerder aangegeven heb ik nu op 35-jarige leeftijd mijn eerste brommer gekocht. Ik ben sinds mijn 18e al bezig aan klassieke Alfa's, dus ik vertrouw erop dat ik dat ding wel in elkaar krijg. Maar ik ontbeer natuurlijk enkele brommer- en 2-takt-specifieke kennis. Die hoop ik hier ook te vinden als ik een beetje vast kom te lopen.
Het betreft een 50N uit de 2e helft van 1967, dus een 2e serie. De kleur is okergeel, a.k.a. Giallo Positano. Ik wil hem zo qua looks zo origineel mogelijk laten, dus alles wat qua uiterlijk op dit model hoor. Dus gewoon stalen geperste wielen en geen chromen stript. Ik twijfel alleen of ik de vloerrails ook origineel rubber doe, ook toch de chromen versie.  Motorisch zit ik te denken aan een upgraden naar 70 a 80cc, maar daar moet ik me nog allemaal over gaan inlezen wat de beste optie is. Dat komt wel als ik met de motor aan de slag ga.

Eerst even een indruk van de Vespa:
ik heb 'm recent in België gekocht, maar woon zelf nét aan de andere kant (500m) van de grens. Gekocht van een echte lierhebber met een stuk of 6 smallframes in zijn bezit. Deze okergele was begin dit jaar geheel gerestaureerd, daarmee bedoel ik volledig gelast en vers gespoten. Ook kreeg ik er een doos onderdelen bij, maar heb ik gezien dat niet alles helemaal klopt. Dus daar kan ik al fijn naar op zoek.

Het frame is erg mooi gespoten maar heb toch 2 mindere plekken gezien die ik ga laten bijwerken. De bovenrand van de voorkant is niet heel mooi gespoten omdat de vorige eigenaar daar een chromen strip wilde monteren. Deze hoort natuurlijk niet op een 50N, dus moet ik dat stukje even bij laten werken. Ook de horizontage lasnaad 10cm boven de claxon is niet mooi afgewerkt, als daar niet goed ontvet is geweest. Ik heb gelukkig de pot met de gebruikte verf meegekregen, dus kan ik het zonder kleurverschil bij laten werken.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

74578554_10156552063016863_8951190952760

 

De motor is volgens het nummer uit 1968. Het is z.g.a. zeker niet het originele blok mee, ik begreep van de vorige eigenaar dat hij voorheen eerst was voorzien van een PK50-blokje. Dat verklaart ook waarom er een spanningsregelaar bij de onderdelenbulk zit.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Nog enkele foto's van de restauratie eerder dit jaar:

 

Afbeelding kan het volgende bevatten: buiten

Afbeelding kan het volgende bevatten: zittende mensen en schoenen

Afbeelding kan het volgende bevatten: buiten

 

Afbeelding kan het volgende bevatten: buiten

 

 

 

De komende maand heb ik nog weinig tijd om er aan te werken en laat ik eerst die 2 plekjes even bijspuiten. Daarnaast ben ik vooral bezig met het inventaristeren wat ik nodig heb voor de body (véél!) en ook veel filmpjes/boeken aan het bekijken. Ik heb al een bedradingsschema, maar ik mis bijvoorbeeld nog een goed werkplaatshandboek. Heeft iemand wellicht een tip voor me?
Ook op YouTube staat veel info, maar zo merk ik dat er voor de vooras/naaf/remmen vooral veel info is over het latere type zoals de Special heeft. Zo zoek ik nog een mooie tekening van dit deel van de Vespa, specifiek voor de vroege 50 met kleine remmen en dichte wielen. Ook hierbij iemand die dit wellicht heeft?

aangepast door Veloce.
  • Like 2
Link naar reactie

Mooi project! 
 

Zou zeker de parts manual even printen, daarmee zou je ver moeten komen. 

https://www.scooterhelp.com/serial/V5A1T.V5SA1T.V9A1T.parts.html
 

Er is ook een handleiding te vinden voor de revisie van je motorblok, even online zoeken of anders kan ik kijken of ik deze nog digitaal heb.

Op de site van Sip.com of maskes.nl staat er bij de onderdelen goed aangeven voor welk type ze geschikt zijn. 

wil je voordelig je onderdelen bestellen dan is Italië een goede optie. Scheelt al snel een paar honderd euro. Zelf bestel ik bij 10pollici.com, maar er zijn er nog meer te vinden. 
 

succes gr Koen

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Scherp opgemerkt. Aan de dikke blauwe "pieren" te zien is het blokje al es onder (niet al te professionele) handen genomen.

Dat wordt een nieuwe motortje scoren...

Link naar reactie

Ja, daar is inderdaad een stuk uit ter grote van een 1-euro munt. Ik heb ook niet al te veel vertrouwen in het blokje gezien het gebruik van de vloeibare pakking. Ik wilde het blok denkelijk toch al uit elkaar halen,  omdat ik zo'n gebruikt blok anders niet vond matchen met de rest van de Vespa waar alles nieuw aan is.
Het gat had ik daar al opgemerkt, maar kan/kon niet echt zien of hij er ook lekt. Maar omdat daar iets omheen gesmeerd zit reken ik daar wél op.

Om nou meteen een nieuw blok te gaan zoeken lijkt me wat extreem, ik denk eerder dat een nieuw carter wel voldoende zal zijn. (dus als iemand iets heeft liggen? :-) )

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Dit setje schokbrekers zat er overigens bij. Ze zijn achteraf door iemand zwart gespoten, dus kan geen merk of type zien. Herkent iemand deze?

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Link naar reactie
15 uur geleden, koeno83 zei:

Mooi project! 
 

Zou zeker de parts manual even printen, daarmee zou je ver moeten komen. 

https://www.scooterhelp.com/serial/V5A1T.V5SA1T.V9A1T.parts.html
 

Er is ook een handleiding te vinden voor de revisie van je motorblok, even online zoeken of anders kan ik kijken of ik deze nog digitaal heb.

Op de site van Sip.com of maskes.nl staat er bij de onderdelen goed aangeven voor welk type ze geschikt zijn. 

wil je voordelig je onderdelen bestellen dan is Italië een goede optie. Scheelt al snel een paar honderd euro. Zelf bestel ik bij 10pollici.com, maar er zijn er nog meer te vinden. 
 

succes gr Koen

Thanks! Héle nuttige link, precies wat ik zocht! Als je ook nog die handleiding voor de motor hebt,  dan houd ik me aanbevolen. 

 

De adressen in NL ken ik wel, die in Italië is zeker ook handig!

Link naar reactie
Op 11/11/2019 om 23:08, Veloce. zei:

Ja, daar is inderdaad een stuk uit ter grote van een 1-euro munt. Ik heb ook niet al te veel vertrouwen in het blokje gezien het gebruik van de vloeibare pakking. Ik wilde het blok denkelijk toch al uit elkaar halen,  omdat ik zo'n gebruikt blok anders niet vond matchen met de rest van de Vespa waar alles nieuw aan is.
Het gat had ik daar al opgemerkt, maar kan/kon niet echt zien of hij er ook lekt. Maar omdat daar iets omheen gesmeerd zit reken ik daar wél op.

Om nou meteen een nieuw blok te gaan zoeken lijkt me wat extreem, ik denk eerder dat een nieuw carter wel voldoende zal zijn. (dus als iemand iets heeft liggen? :-) )

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Dit setje schokbrekers zat er overigens bij. Ze zijn achteraf door iemand zwart gespoten, dus kan geen merk of type zien. Herkent iemand deze?

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Carters koop je best in set. Die zijn op elkaar afgestemd. Een nieuw motortje heb je voor 250-300 als je geduld hebt. Nieuwe set sip carters kost 500, van lml 250. Als je enkel de vliegwielkant wil kopen is falc de enige fabrikant waarvan ik weet dat ze die nog maken. Kostprijs 186euro (geloof ik).

Gat lijkt me op de plaats te zitten waar het blind lager wordt gemonteerd. Naarmate de hoeveelheid vocht en hoelang het al op het schap ligt kunnen je inwendige onderdelen reeds geoxideerd zijn en is dus de harding aangetast. Je kan het altijd eens openhalen om te kijken hoe het zit maar persoonlijk zou ik naar frederik luisteren en op het gemakje een tweedehands blokje op de kop tikken dat eventueel al reeds recent gereviseerd werd.

 

Link naar reactie

De tijd van vers gereviseerde smallframe motortjes voor €250, is toch al even voorbij vrees ik.

Voor een 2dehand, nog los van eventuele revisiekost, mag je toch ook al makkelijk €300-400 voorzien (voorbeeldje). Ik geloof dat ik nog een PK XL2 blokje rondslingeren heb (met elektronische stator).

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie

Thanks voor de tips wederom.

Dat is dan meteen weet wat leergeld. Ik rekende erop dat een nieuw carter wel even te regelen zou zijn voor niet al te veel geld.
Voordat ik aan de motor wil beginnen zijn we denk ik wel weer paar maanden verder, maar ik zal dan mijn ogen open houden voor ;of een compleet carter (want wil toch al krukas en cylinder vervangen) óf inderdaad een redelijk motortje voor een normale prijs.

Ik heb vandaag het frame naar de spuit gebracht om 2 kleine oneffenheden bij te werken. De naad boven de claxon (zie foto) was afgekit en daardoor had de verf niet mooi gehecht. Heeft iemand wellicht een foto of uitleg hoe het hier normaal zit? Wel/geen kitnaad of gewoon een openstaande rand ofzo?
 

 

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Link naar reactie
14 uur geleden, Frederik9111 zei:

De tijd van vers gereviseerde smallframe motortjes voor €250, is toch al even voorbij vrees ik.

Voor een 2dehand, nog los van eventuele revisiekost, mag je toch ook al makkelijk €300-400 voorzien (voorbeeldje). Ik geloof dat ik nog een PK XL2 blokje rondslingeren heb (met elektronische stator).

Verkeerd uitgedrukt: "nieuw" als in ander blok dan dit.

250-300 voor een ander blok is zeker haalbaar.

Stond paar maand geleden een oldskool 135 malossi met phb 25 carbu te koop voor €325. Moest ook open voor kickstarttandwieltje te vervangen maar goede basis.

2 weken geleden op everything smallframe (fb groep, aanrader!) Nog een 125 primmy oude revisie met lange koppelingsarm voor £200. Plus verzendkosten zit je dan ook rond de 300euro.

Er zijn mannen die voor 100euro complete scooters kopen :)

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Naadje is weer open, vandaag fris gespoten en nu even 2 dagen drogen.

 

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Ook ben ik al verder gegaan met de voorvork en remtrommel.

Onderste balhoofdlager is eruit, beide naaldlagers uit de voorvork ook. Echter bij de laatste tik verschoof hij in de bankschroef, waardoor er krassen op de lak zaten. Dus voorvork straal ik deze week opnieuw en laat 'm dan opnieuw in de verf zetten.
Tevens remtrommel al aangepakt. Lagers waren nog goed, dus nieuw vet en keerring erin. Nieuwe remschoenen (Ferodo) en spanveer ook vervangen.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Omdat ik de komende week niet verder kan met de voorvork wil ik starten met de balhoofdlagers aan het frame, schakel/remkabels en de treeplanklijsten. Bij die laatste heb ik een nieuwe verschroomde set gekocht, daar zit ook een setje klinknagels bij. Maar is dit echt de beste oplossing voor montage? Of kan ik beter popnagelen of zelfs gewoon boutjes zetten? Waar hebben jullie hier de beste ervaringen mee?

Link naar reactie

Tsja origineel of niet... als ik straks met kerst weer aan de PK 75 Primavera ga werken dan ga ik de boel lekker popnagelen met een popnageltang. Om nou alles met een hamertje plat te slaan.. ik ken mezelf.. dan sla ik de verse lak er af... 

Zeer mooi project trouwens! 

Link naar reactie
16 minutes ago, pdvd said:

Tsja origineel of niet... als ik straks met kerst weer aan de PK 75 Primavera ga werken dan ga ik de boel lekker popnagelen met een popnageltang. Om nou alles met een hamertje plat te slaan.. ik ken mezelf.. dan sla ik de verse lak er af... 

Zeer mooi project trouwens! 

Een hamertje is miserie, maar dit dingetje...

spacer.png

 

Link naar reactie

Ik had dat ding gezien ja, maar krap 100 euro vind ik veel geld voor iets dat ik daarna waarschijnlijk nauwelijks meer gebruik. Hoewel t ook bij het frontlogo nog wel van pas komt.

 

Maar popnagelen is dus ook een optie? Dat spul heb ik gewoon liggen. En welke maat nagels kan ik het beste nemen?

 

Link naar reactie

Gewoon passen en proberen ;) en het mooiste is dan denk als je de ronde kant van de nagel aan de buitenkant doet zodat over de lelijke kant de rubber strip getrokken wordt. 

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Allright, even een lange, maar niet zo prettige update betreffende de Vespa...

Enkele weken geleden heb ik, zoals in dit topic nog te lezen is, de voorzijde opnieuw laten spuiten omdat hij voornamelijk bij de naad van de cloxonneus niet mooi was afgewerkt. Die naad was dicht gekit en was overheen gespoten. Nadat ik weer langzaamaan was begonnen met opbouwen zag ik opeens dat de verf aan de achterzijde van het voorscherm begon af te bladderen. En onder die verf kwam blank metaan uit! Met andere woorden: er is dus geen grondverf gebruikt! Toen ik op een aantal andere plekken de verf weg krabde kwam daar ook blank metaal of zelfs (op 1 plek) groene verf onder uit.
Hier had ik niet echt op gerekend, want op het oog was het een heel mooi en strak gespoten frame. 

78608228_10156599216276863_3118635320527

Maar terwijl ik nog wat verder kwam vielen me nog 2 dingen op. De voorste dwarsligger op de bodem zat scheef gelast, waardoor de standaard niet volledig uit kon klappen. En ook bepaalde gaten in de vloer voor de treeplanklijsten waren niet in lijn geboord, waardoor ze naast de lijsten vielen. Dit zijn zaken die je helaas niet echt ziet bij aanschaf, maar pas tegenkomt als je de boel in elkaar gaat zetten.
(op deze foto zie je rechts ook nog 2 plekken waar de lak los heeft gelaten en er blank metaal zichtbaar is)

80433624_10156658776731863_1900824234536


Ik heb natuurlijk ook nog even contact gehad met de verkoper. Hij gaf aan hier echt van te balen en dit niet te weten, en eigenlijk geloof ik hem ook wel. Hij heeft me namelijk laten zien dat hij 1500 euro betaald had voor het las- en spuitwerk aan dit frame.
Hij zou contact opnemen met de "restaurateur" en ik heb hem ook gevraagd of er dan zelfs een financiële compensatie mogelijk is. Omdat ik dus zeer mijn twijfels heb nu bij het werk van die vent ga ik ook even de importdocumenten al laten beoordelen door de RDW, want anders zul je straks zien dat ik ;m niet op kenteken krijg als alles (voor veel geld en moeite) klaar is. Hij  is namelijk in België gekocht, maar komt op Nederlands kenteken straks.

 

Maargoed, ondertussen moeten we wél al verder.
D
us heb ik het ding maar weg gebracht naar een straalbedrijf en heb ik 'm gisteren helemaal kaal en in de epoxyprimer weer terug gekregen. Wat er onderuit kwam vond ik wel even spannend, want na zo'n ervaring zou het me niet eens verbazen als er opeens allemaal dichtgeplamuurde gaten onder de lak vandaan kwamen. Gelukkig viel het allemaal héél erg mee. Alles mooi strak op 2 puntjes na, het linker spatbord was wat bobbelig (oude uitgeklopte deuk lijkt 't) dat dus even strak gemaakt moet worden. En de claxonneus zag er niet mee zo fris uit, dus heb ik daar maar een stuk vervangingsplaatwerk voor gekocht, doe ik meteen de neus en de verticale lijst. Eigenlijk vraag ik me dan meteen weer af waarom dat de vorige keer al niet metaan vervangen is, dat lijkt me sneller/makkelijker en goedkoper dan de naden zo snel strak krijgen. Voor die paar tientjes aan plaatwerk hoef je het niet te doen.
Ook de dwarsligger die schuin zat wordt vervangen door een nieuwe, uiteraard.

Afbeelding kan het volgende bevatten: auto

Afbeelding kan het volgende bevatten: zittende mensen

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

De stuurvork bleek eveneens niet goed kaal gemaakt te zijn en kwam ook allerlei oude verf onderuit, die heb ik dus zelf gestraald en staat nu al weer in de primer. Hopelijk volgende week in de lak.
Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

En als laatste heb ik nog even twijfels gehad over de kleur. Omdat hij toch weer kaal gemaakt werd kon ik natuurlijk er voor kiezen om voor een andere kleur te gaan. Heel even spookte het felle groen (Verde Mela) of prachtige Blu Pavone van de SS90 door mijn hoofd, maar uiteindelijk heb ik dit project gekocht omdat hij voor mij al de mooiste kleur had, dus wordt hij gewoon weer okergeel zoals ik in eerste instantie altijd al voor me zag. Daarnaast vind ik de kleur ook heel erg prettig combineren met het donkergroen van mijn Giulia.

Afbeelding kan het volgende bevatten: auto

 

Dus even samenvattend komt het er op neer dat dit grapje mij een behoorlijke klap centen gaat kosten in relatie tot wat het project me eigenlijk zou gaan kosten. De meerprijs die ik had betaald omdat alles al gelast en gespoten was is dus helaas verdampt, maargoed, ik ben een positief ingesteld persoon en uiteindelijk als straks alles klaar is dan ben ik denk ik gewoon blij dat ik heb doorgezet. Projecten worden eigenlijk altijd wel duurder dan je vooraf op rekent. Nu alleen nog even hopen dat de import-documenten inderdaad voldoende zijn, want nu wil ik wel écht alles even dubbelchecken.

  • Like 1
Link naar reactie

Ik ga het nu inderdaad maar meteen goed doen. Net als met auto's is zo'n ding in topstaat restaureren altijd duurder dan kant en klaar kopen, maar het gaat me meer op het project zelf. "Built not bought" zullen we maar zeggen.

Vanochtend ben ik nog even bij de plaatwerker geweest. De verticale lijst omhoog die er nu op zit is een los erop gelaste plaat, maar als ik het stuk reparatieplaatwerk zie hoort dit er dus niet opgelegd (met loss plaat) te zijn, maar als reliëf erin geperst?

Afbeelding kan het volgende bevatten: zittende mensen en buiten

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...