Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Project 50n giallo positano (1967)


Veloce.

Aanbevolen berichten

Heb je de dikte van de onderste lagers nagemeten?  Mogelijk zijn die niet dezelfde dan de originele. Als je de originele onderste lagers nog hebt zou ik die weer steken ipv van zo'n lager waarvan de rollagers gevangen zitten. 

Controleer ook of je bovenste lagers/ moeren wel juist zitten. 

Groetjes, nero. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)

Ik had de oude lagers helaas weg gegooid, dus toch van het onderste lager de bovenste schaal (die in het frame) er uit getikt. Hij zat toch niet helemaal recht leek het, omdat er nog een stukje verf in de weg zat. Alles mooi glad gemaakt er opnieuw er in geklopt, dus zit hij recht. Stuurstang komt nu ook een flink stuk hoger, dus stuur er weer op en nu loopt alles mooi vrij.

Nu loop ik wel tegen het volgende probleempje aan. Het spatbord is een beetje krom merkte ik (stom, niet goed opgelet voor het spuiten), dus bij maximaal naar rechts sturen loopt het spatbord tegen het voorschild aan. Even kijken of ik het bij kan buigen zodat geen contact meer maakt, en anders (worst case) een nieuw spatbord kopen voor paar tientjes en die laten spuiten.

Ondertussen zit wel de voorwielophanging met remtrommel, vooras en velg erop.

Afbeelding kan het volgende bevatten: zittende mensen

aangepast door Veloce.
Link naar reactie

Nee het is echt het spatbord, je ziet het ook duidelijk als je van bovenaf (achter het stuur zittend) er naar kijkt. Heb m zelfs vergeleken meteen nieuw spatbord die een vriend had liggen. Toen viel het me pas op.

Gisteravond heb ik wat zitten bijbuigen en het lijkt erop dat ik zo genoeg ruimte kan krijgen. Het gaatje aan zijkant waar je het spatbord An de vork monteert staat nu ook beter in lijn en van bovenaf bekeken is hij nu weer symmetrisch

Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)

Ja, daar verbaasde ik me ook al over hoe dun het is. Ik heb 't spatbord al bij kunnen buigen dat het gaatje en het oog in de vork weer in lijn staan. Spatbord toucheert nu echt ienie-minimaal, dus vanavond nig klein beetje recht trekken.

 

Ik houd wel de tip van een kromme vork even in gedachten, want ondertussen is dit natuurlijk een project geworden waarbij ik van niks meer op kijk.:blink:

aangepast door Veloce.
Link naar reactie

Ik ken het, ben met een sprint veloce bezig waarvan straks alleen het chassisnummer nog orgineel blijft. :P

Link naar reactie

Ik ben een beetje stom geweest. Gisteren de 2 blinde lagers in het carter gezet, van te voren zeg ik nog tegen me dat ik ze er goed om in moet zetten....doe ik het nóg verkeerd!:angry:

Ik weet niet hoe ik 't gepresteerd heb, maar ze zitten dus echt beide verkeerd om. Dus met de tekst niet zichtbaar. Het was in ieder geval laat op de avond, dus was denk ik niet scherp o pdat moment, haha.

Maargoed, het kleine naaldlager waar de versnellingsbak/achteras in prikt moet zeker eruit, want dat lager is aan 1 kant versterkt. Maar hoe zit het met het rollager waar de kerstboom in komt? Zit daar ook verschil in qua zijde?

 

Verder zit ik er aan te denken om hem naar 4-bak om te bouwen. Via mijn gezocht-topic zag ik dus dat er relatief goedkope ombouwkits zijn, dat wist ik niet.

Link naar reactie
Op 9/5/2020 om 22:51, Veloce. zei:

Verder zit ik er aan te denken om hem naar 4-bak om te bouwen. Via mijn gezocht-topic zag ik dus dat er relatief goedkope ombouwkits zijn, dat wist ik niet.

Ik heb de knoop doorgehakt en die conversiekit naar 4-bak besteld. We gaan het zien of het echt gewoon overprikken is. :-)

Link naar reactie

Gisteren is het setje binnen gekomen en heb er vanavond eens mee zitten pielen.

Maar wat me opvalt is, als ik de tandwielen naar mijn idee goed om monteer, de tandwielen van de nevenas niet volledig in lijn staan. Probleem lijkt te zitten tussen 1e en 2e versnellings, daar is de ruimte marginaal kleiner dan tussen 2/3 en 3/4. Verder zit hij wel goed en is er geen axiale speling (al moet ik exact nog even opmeten) en schakelt hij ook prima met ook de neutraal die hij gewoon goed pakt.

Rare is dat als ik de 1e en 4e versnelling 180 graden omdraai, de 3 openingen tussen de tandwielen veel gelijkmatiger zijn, maar dan heb ik gewoon een halve centimeter axiale speling en zwabberen de tandwielen natuurlijk alle kanten op.

Afbeelding kan het volgende bevatten: eten

 

Goed om gemonteerd: let vooral op 1e versnelling
Geen fotobeschrijving beschikbaar.Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Dus met platte kant boven, en bij de eerste versnelling heb ik platte kant onder:

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

En verkeerd om gemonteerd, dan staat de nevenas wel in lijn

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Maar dan heb ik 1 en 4 dus allebei op de kop gemonteerd, wat dus niet goed is.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Link naar reactie

Ik denk dat je er beter aan doet als je het in het blok monteert en dan nog eens kijkt. Dus kerstboom, door je vertanding met koppeling. Normaal horen er spacers tussen de versnellingsbak. Voor beide circlips. 

Link naar reactie

Even de speling opgemeten. Ik heb gewoon de spacers van de 3-bak terug geplaatst, want zijn de enige die ik heb. Met de 3-bak was het nog goed, maar nu is de marge kleiner, ongeveer 0.25-0.30.

De onderste spacer is 0.5mm, de bovenste is 1.0mm. Dus als ik het goed heb moet ik dan de bovenste vervangen voor eentje van 0.7-0.75mm zodat ik uitkom op een speling van 0.5. Of is die 0.25-0.30 ook nog acceptabel?

Als ik de 1e versnelling juist wat lager wil laten uitkomen, kan ik eigenlijk beter de onderste spacer vervangen voor een dunnere, maar die is dus al erg dun.

Link naar reactie

Thanks!

Ik heb de boel daarom eens even gemonteerd en het lijkt allemaal goed te zitten. Tandwielen sluiten mooi aan, kickstart ook.

Vandaag nog even gaan buurten bij Jensini en kreeg de tip om bij montage van de 2 carterhelften zowel de kerstboom als de krukas (met lager) al in het carter (vliegwielzijde) te monteren door het eerst even in de oven te leggen. En daarna dan dus de helften samen brengen.

 

Hoe zit dat trouwens met de 2 blinde lagers, moet ik daar nog iets van vet in doen of worde die gesmeerd door de bakolie?

99159499_10157097238536863_2742550460622

98478479_10157097238416863_7371293911601

aangepast door Veloce.
Link naar reactie

Elke lager wordt gesmeerd, ofwel door de 2T-olie, ofwel door de olie in de versnellingsbak. 

Ik denk niet dat het kwaad kan om een beetje vet aan de lagers te doen, maar als de motor opwarmt wordt het vet vermengt met de carterolie. 

Groetjes, nero. 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Ik heb bij de eerste serie v50 gemerkt dat je de primair as (kleine kerstboom) eerst in de Carter van de vliegwiel zijde moet plaatsen want anders kan hij er niet meer in. Weet niet hoe het met de latere versies zit. 
 

Heb zelf nog nooit de Carter in de oven gedaan maar krijg ze altijd makkelijk in elkaar. Rustig de de tweedelen op elkaar plaatsen, Kickstarter een beetje bewegen en dan de Carter bouten allemaal rustig aandraaien. 

Sommigen doen eerst de lager in de Carter anderen eerst op de krukas. 

Heb beide geprobeerd en lukt allemaal. Zolang je maar geduld hebt niet te veel geweld gebruikt en als het niet lukt, dag later lukt het vaak wel. 

 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Netjes, gaat al aardig. Kerstboom in je lager in vliegwielzijde van je carter. Wel even je koppeling en remplaat eraf halen. ook zou ik, gezien voorgaande verhalen en avonturen met het blok een klein beetje vloeibare pakking gebruiken icm de centrale pakking. zelf gebruik ik universeel vet van Motorix. Kost even wat (50 a 60 euro) maar is op alles toepasbaar. Zo'n pot doe je jaren mee en ook handig voor de alfa. 

Als hij klaar is, nodig je iedereen wel uit voor een biertje en een barbeque zeker? Iedere stap die je gedaan hebt heb je gevraagd inmiddels... hahaha!

  • Haha 1
Link naar reactie

Dat wordt één groot tuinfeest voor het hele forum, haha! 

Met het frame kom ik grotendeels wel uit, maar merk vooral nu bij de motor dat ik bij veel zaken niet 100% zeker ben vanwege mijn ontbrekende 2-takt- en brommer-kennis. Heb de afgelopen maanden wel heel veel geleerd.

Omgekeerd heb ik dit dus bij mijn Alfaatjes ook, daar weet ik dan weer ontzettend veel van want rijd al vanaf mijn 18e (dus 17 jaar geleden) die oudjes rond. Daar wordt ik juist hier in de regio weer vaak voor gebeld of ik iemand kan helpen met problemen en dat vind ik erg leuk en dankbaar werk.

Mijn Spider, die ik dus al 17 jaar heb, is overigens dus zo'n auto waar door veel mensen aan geknutseld is zonder verstand van die auto's. Ik kom nog steeds allerhande zaken en oplossingen tegen onder de kap waarbij ik me serieus afvraag hoe ze daar bij zijn gekomen. Dat is frustrerend, want dat werkt totaal niet handig en levert vaak extra problemen op. Daarom wil ik het bij de Vespa ook meteen goed doen, op de manier zoals het hoort, zodat ik (of een eventuele volgende eigenaar) later niet voor verrassingen kom te staan. Dan liever even bevestiging vragen, dan dat straks mijn blok in de soep loopt. :-) 

  • Like 2
Link naar reactie

Maakt niet uit joh! ik grap maar wat, is mooi! Ook voor volgers leuk om zo stap voor stap je projectje opgebouwd zien worden. Vaak schromen mensen het eea te vragen en wordt er zo geprutst. 

8 jaar geleden had ik ook allerlei vragen. werd toen ook graag geholpen, nu is het meer andersom. 

aangepast door Daan
  • Like 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...