Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Project 50n giallo positano (1967)


Veloce.

Aanbevolen berichten

Op 23/12/2019 om 22:46, Veloce. zei:

Ik ga het nu inderdaad maar meteen goed doen. Net als met auto's is zo'n ding in topstaat restaureren altijd duurder dan kant en klaar kopen, maar het gaat me meer op het project zelf. "Built not bought" zullen we maar zeggen.

Vanochtend ben ik nog even bij de plaatwerker geweest. De verticale lijst omhoog die er nu op zit is een los erop gelaste plaat, maar als ik het stuk reparatieplaatwerk zie hoort dit er dus niet opgelegd (met loss plaat) te zijn, maar als reliëf erin geperst?

Afbeelding kan het volgende bevatten: zittende mensen en buiten

Wat rot! neusje was duidelijk dichtgekit voor een reden. 1500euro voor die kwaliteit lakwerk geloof ik nooit.. in 2K kleur kost je dit ongeveer; 1 liter lak rond de 50 euro. 2 liter verharder rond de 60euro, epoxy primer 80 euro voor 2liter +35euro verharder. nog 30 euro aan verdunners en 100 aan consumables. Dan heeft zijn 'plaatwerker' toch flink doorgerekend voor een rotte neus toe te smeren..
Mag ik vragen, is dat het project in dozen dat op facebook te koop stond voor 2400 euro? vond het toen al belachelijk veel.

Je kan het inderdaad ineens goed doen nu. Wat betreft vervangend plaatwerk; dit kan je puntlassen. hiervoor gebruik je de randjes, na het lassen kan je dan de randen met lood wegwerken in de carrosserie.

Link naar reactie
11 uur geleden, Frissenappel zei:

Wat rot! neusje was duidelijk dichtgekit voor een reden. 1500euro voor die kwaliteit lakwerk geloof ik nooit.. in 2K kleur kost je dit ongeveer; 1 liter lak rond de 50 euro. 2 liter verharder rond de 60euro, epoxy primer 80 euro voor 2liter +35euro verharder. nog 30 euro aan verdunners en 100 aan consumables. Dan heeft zijn 'plaatwerker' toch flink doorgerekend voor een rotte neus toe te smeren..
Mag ik vragen, is dat het project in dozen dat op facebook te koop stond voor 2400 euro? vond het toen al belachelijk veel.

Je kan het inderdaad ineens goed doen nu. Wat betreft vervangend plaatwerk; dit kan je puntlassen. hiervoor gebruik je de randjes, na het lassen kan je dan de randen met lood wegwerken in de carrosserie.

Dat is hem inderdaad, ja. En 2400 is niet goedkoop, maar belachelijk veel vind ik wel weer een ander uiterste.
Als ik een project had gekocht voor pak 'm beet 1500 euro en hem dan nog moet laten lassen/strak maken en spuiten zou ik hetzelfde kwijt zijn. Jij noemt nu alleen de kosten van het materiaal, maar ik kan zelf helaas niet spuiten, en al kon ik 't wél thuis, dan laat ik dat liever door een professional doen. Ik houd me liever bezig met de mechanica.
Het spuitwerk zag bij aanschaf overigens wel gewoon heel mooi strak uit, je verwacht alleen niet dat dit er dan onderuit komt. Gelukkig is de neus het enige dat nu met het stralen nog naar vorig is gekomen, de rest van het frame is gewoon erg goed.
 

Link naar reactie
16 uur geleden, Veloce. zei:

Dat is hem inderdaad, ja. En 2400 is niet goedkoop, maar belachelijk veel vind ik wel weer een ander uiterste.
Als ik een project had gekocht voor pak 'm beet 1500 euro en hem dan nog moet laten lassen/strak maken en spuiten zou ik hetzelfde kwijt zijn. Jij noemt nu alleen de kosten van het materiaal, maar ik kan zelf helaas niet spuiten, en al kon ik 't wél thuis, dan laat ik dat liever door een professional doen. Ik houd me liever bezig met de mechanica.
Het spuitwerk zag bij aanschaf overigens wel gewoon heel mooi strak uit, je verwacht alleen niet dat dit er dan onderuit komt. Gelukkig is de neus het enige dat nu met het stralen nog naar vorig is gekomen, de rest van het frame is gewoon erg goed.
 

Ach ja, geniet er van. 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Dat is ook het belangrijkste. Het gaat me vooral om het project, zelf een scooter opbouwen, de eer van het eindresultaat en mezelf verdiepen in 2-takt techniek. Ik zie dit dan ook maar als een combinatie van pech en leergeld, maar als hij straks af is dan lig ik echt niet wakker (denk ik en hoop ik) van de bovengemiddelde prijs dat dit ding gekost heeft.
(ik heb het ook andersom gehad, een oldtimer gekocht voor 10K die nu 10 jaar laten bijna het viervoudige waard is)

Ondertussen heb ik toch nog wat goed nieuws. De documenten had ik opgestuurd naar de RDW te verificatie en ze zijn goedgekeurd, dus dan weet ik tenminste zeker dat ik hem in kan voeren als hij klaar is.

Om dat het frame nu gelast en gespoten wordt, wil ik me eerder dan gepland bezig gaan houden met de motor. Ik wil me bij SIP zo'n steun kopen om het blokje in op te kunnen hangen. Maar ik zie ook dat er allerhande specifiek gereedschap te koop is, zoals koppeling- en vliegwieltrekken, of een blokkeertool voor de koppeling. Hebben jullie adviezen welke van dit soort gereedschappen ik absoluut wel (of juist niet) moet kopen?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Een motorsteun is besteld, evenals.war gereedschap voor koppeling en vliegwiel te demonteren.

Eerst de boel eens open halen en kijken wat we allemaal aantreffen,.alvorens ik materiaal ga kopen.

Ik zoek wel nog een kentekenplaathouder.  Welk type en afmeting hoort er origineel op een 50N?

Link naar reactie

Tot zover ik weet zijn er geen 'originele kentekenplaathouders' voor 50's aangezien deze juist op de markt zijn gebracht omdat het geen motoren zijn, hoogstens zat er dus mogelijk een verzekeringsplaatjes oid. misschien dat dit in soomige Europese landen anders was, je ne sais pas...

Link naar reactie

Gisteren begonnen met de demontage van het blok. Het ding zag er echt NIET uit, alsof het 20 jaar lang in een kippenschuur had gelegen. Volgens de vorige eigenaar was het blok gereviseerd, maar daar verwachte ik eigenlijk niet zo héél veel van. Zeker ook omdat het heel slordig met vloeibare pakking was gewerkt en het overschot niet eens verwijderd.
Maargoed, tot mijn verbazing ziet het binnenwerk er op het eerste ook gewoon heel goed en vooral schoon uit. Alle tandwielen nog gaaf, zuiger en bus nog mooi, drijfstang geen speling in de richting van de slag. Alleen de Kickstarter schoot steeds door, dus daar wil/moet ik wel even naar kijken hoe dat komt. Alles komt ook makkelijk los, dus het lijkt er inderdaad op dat hij recent nog open is geweest.

Echter ook 2 flinke tegenvallers, al had ik de eerste al gezien bij aanschaf. De krater aan de buitenkant van het carter. Echter was er ook een boutgat dat provisorisch gefixed was met ik denk kneedbaar alu. Dat stuk is nog wel te lassen, maar heb nog steeds mijn twijfels over dat carter. Want het gat zit precies op de plek van het blinde lager van de versnellingsbak...

 

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

 

Afbeelding kan het volgende bevatten: schoenen

aangepast door Veloce.
Link naar reactie

Ik zou het blokje gewoon lopend maken. Dat oog wat is gebroken met een metalen plaatje erachter gewoon vastzetten als dat past en het gat dichtsmeren op de carter helft.

En dan eerst je vesp rijdend krijgen, parallel daaraan een volledig ander blok zoeken en deze helemaal reviseren, komen regelmatig voorbij op marktplaats of tweedehands...

Blokje zelf vervangen is niet veel werk.

Link naar reactie

Jouw suggestie is/was ook mijn aanvankelijke plan. Ik moet hem eerst nig invoeren, dus zal hij als 50cc op de rollenbank moeten bij de keuring. Daarna wil ik een blokje opbouwen naar 70-80cc.

 

Gisteravond heb ik de rest gedemonteerd en nu baal ik nog meer van die 2 defecten aan het carter. Alle lagers op die van de achteras na zijn gloednieuw, ook alle tandwielen zijn nog in perfecte staat. Het blok is van binnen ook super schoon, dus denk dat het nog niet gedraaid heeft.

Het doorschieten van de kickstart leek te komen door axiale speling in de as van het tandwiel van de kickstarter.

 

Dus als iemand een adres heeft die dit kan fixen? Ik hoorde al Tinet in Lanaken die alu kan lassen.

Screenshot_20200128-084125_Gallery.jpg

Screenshot_20200128-084104_Gallery.jpg

aangepast door Veloce.
Link naar reactie

Met de beste bedoelingen (!!) maar dat is geen gereviseerd blok. Hooguit es geopend, wat gespoeld en dan weer gesloten. De bovenste kickstartrubber is weg, schakelkruis is ferm versleten, oude moeren, met de primaire korf is precies al goed gevochten, geen enkele pakking, sludge in de carter en krukaskamer, op 2 plaatsen gescheurde carter, stokoude bobijn en statorbedrading,... Ik eet mijn hoed op als het doortrappen gewoon niet ligt aan een versleten kickstarttandwiel. 

Link naar reactie
5 uur geleden, Frederik9111 zei:

Met de beste bedoelingen (!!) maar dat is geen gereviseerd blok. Hooguit es geopend, wat gespoeld en dan weer gesloten. De bovenste kickstartrubber is weg, schakelkruis is ferm versleten, oude moeren, met de primaire korf is precies al goed gevochten, geen enkele pakking, sludge in de carter en krukaskamer, op 2 plaatsen gescheurde carter, stokoude bobijn en statorbedrading,... Ik eet mijn hoed op als het doortrappen gewoon niet ligt aan een versleten kickstarttandwiel. 

Het klopt, dit durf ik geen revisie te noemen, maar het is vooral heel raar. Alle lagers (op het lager van de aandrijfas na) zijn gewoon brandnieuw, het blok is écht shoon van binnen, de "sludge" in de krukaskamer die je ziet is wat remmenreiniger waar ik net wat vuil mee weg gespoten had bovenop het blok. Maar zoals je ook zegt zit er dus geen enkele pakking tussen, er is enkel alleen een vloeibare pakking gebruikt. :wacko: Echt onbegrijpelijk. Ook de bouten waren terug geplaatst zonder rondelletjes, getuigt allemaal niet van een nette afwerking.
Ik vraag me alleen wel af hoe je ziet dat het schakelkruis is versleten vanaf die foto. Ik heb er geen verstand van, dus dan hoor ik graag waar ik op moet letten. Hetzelfde geldt voor die "primaire korf". Dat is neem ik aan waar ik de koppeling uit heb gehaald?

 

Ik zal anders vanavond een foto maken van het kickstertandwiel, maar het ziet er echt nog goed uit op het eerste oog. 

aangepast door Veloce.
Link naar reactie
2 minuten geleden, Veloce. zei:

iIk vraag me alleen wel af hoe je ziet dat het schakelkruis is versleten vana die foto...

image.png.6bec12c4204a8385a250a5146c2ad5de.png

Link naar reactie
3 minuten geleden, Sjoerdo zei:
5 uur geleden, Frederik9111 zei:

... Ik eet mijn hoed op als het doortrappen gewoon niet ligt aan een versleten kickstarttandwiel. 

De tanden die aan de kickstarter as zitten zullen niet snel slijten mogelijk het tandwiel dat de kickstarter aandrijft!?

Dat bedoel ik. De bovenste tanden moeten mooi scherp afgelijnd zijn: een scherpe schuine én vlakke lijn. Versleten tanden heb een meer  "gegolfde" vorm.

 

image.png

Link naar reactie
1 minuut geleden, Veloce. zei:

Ok, dat moet dus anders uit zien? 

Nogmaals, dit is mijn eerste Vespa en ben alleen bekend met autotechniek. Dus ik weet niet hoe het er standaard uit moet zien. De nokken moeten scherper zijn?

Die 4 blokjes zijn niet meer mooi scherp. Bij een terdege revisie vervang je sowieso het schakelkruis.

 

image.png

Link naar reactie

Ik heb de tandwielen even goed bekeken. Die aan de Kickstarter zelf zijn echt nog heel goed, het losse tandwiel is redelijk. Ik zie niet echt schade, maar lijkt wel dat de nokken niet meer zo scherp zijn. Zo'n ding kost 2 tientjes geloof ik, dus vervang ik die maar.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Ook nog even bij de plaatwerker geweest:

Afbeelding kan het volgende bevatten: een of meer mensen en zittende mensen

Afbeelding kan het volgende bevatten: zittende mensen, auto en buiten

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

 

En ik heb ondertussen nog een setje nieuwe carters geregeld. Komen van een 125cc, maar hoe ik begreep zijn die identiek aan mijn blok. (en zo niet, is dat niet eens een ramp, zolang er maar 50cc in past) Ik heb meteen even met de RDW gebeld, omdat hij nog gekeurd en ingevoerd moet worden. Dat ik dan een motornummer van een 125cc heb ik niet erg, zolang er maar 50cc in zit en hij max 50km/u loopt. 
Die bouw ik dan op met zo veel mogelijk nieuwe onderdelen. Alleen de oude cylinder en krukas zet ik terug, omdat ik hem alleen voor de keuring op 50cc wil hebben. Daarna doe ik wel een upgrade naar 70-80cc ofzo.

aangepast door Veloce.
Link naar reactie
33 minuten geleden, Veloce. zei:

... het losse tandwiel is redelijk. Ik zie niet echt schade, maar lijkt wel dat de nokken niet meer zo scherp zijn. Zo'n ding kost 2 tientjes geloof ik, dus vervang ik die maar.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Allez jong?! Da’s versleten tot op de draad. Idd weg ermee en een nieuw exemplaar als je alle ingewanden over bouwt naar een nieuwe carter.

Carrosseriewerk ziet er alvast een stuk beter uit.

aangepast door Frederik9111
  • Like 1
Link naar reactie

Nou, precies waarom ik het hier neer zet, haha! Fijn!
Zonder kennis van die tandwielen zou ik idd denken dat het wel mee valt. Ik moet zonder Vespa-kennis dan puur afgaan hoe een verse uitziet op een foto van een verkoopsite, en dat is vaak niet zo duidelijk. Die gaat dus lekker de prullenbak in. :-)

 

Ik denk dat ik straks alle tandiwielen maar hier neer zet, haha!:lol:

aangepast door Veloce.
Link naar reactie

Leg de oude en nieuwe binnenkort es naast elkaar en je ziet meteen het verschil :-)

Als je bestelt: tel zowel de tanden rondom als die bovenop én meet de binnendiameter.

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Nieuw carter vrijdag binnen gekregen, gisteren alles er af geschroefd en vandaag alles naar de straler gebracht.

 

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

 

 

Bij het demonteren van het koppelingsdeksel viel mij op dat de lagers echt niet meer OK waren, zeker de onderste bij de hevel van de drukpen zaten er nog maar 4(!) naalden in!
Moet ik daar die (lastig te verwijderen) lager er uit halen of kan ik ook alleen de naalden vervangen? Die laatste optie zie ik nergens op de webshops voorbij komen. Iemand hier een tip of advies?

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Link naar reactie
Op 29/1/2020 om 23:27, Frederik9111 zei:

Leg de oude en nieuwe binnenkort es naast elkaar en je ziet meteen het verschil :-)

Als je bestelt: tel zowel de tanden rondom als die bovenop én meet de binnendiameter.

Die foto had ik ook graag eens gezien, ik vermoed dat ik hetzelfde aan de hand heb. Of een meer zijdelingse foto van het oud kickstarter tandwiel

aangepast door Ed75
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...