Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Gts 300 evolutie/verschillen


Ivesoasisbeach

Aanbevolen berichten

Ik zie het bos door de bomen niet meer... Als ik het goed heb, is de GTS 300 sedert 2010 in productie... iK ben me wat aan 't orienteren op de aanschaf van een tweedehandse, maar zou even van jullie willen horen wélke bouwjaren zeker niet (was er niet iets met een "slechtere" voorvork waardoor ze op een bepaald moment teruggekeerd zijn naar de "oude" voorvork' ? Welk bouwjaar was toen getroffen ? )

Of zijn er bouwjaren of versies die absoluut te vermijden zijn om één of andere reden ? Of die net wél aan te raden zijn ? en dan heb ik het niet over een exclusiever kleurtje hier of daar of een rekje dat in één of ander bouwjaar "standaard" er bij is, maar méér over  belangrijke technische verschillen in de motor zelf die belangrijk zijn, of zoals aangehaald, die voorvork, of andere ? ...

Vanaf welk bouwjaar had je sowieso standaard ABS ? Wat met die Sport en Supersport zitten daar belangijke technischeverschilen tussen ? Je ziet, een hoop vragen... Dank alvast voor jullie respons !

Link naar reactie

In 2008 zag de GTS 300 het levens licht: https://en.wikipedia.org/wiki/Vespa_GTS

Op youtube staat een mooie reeks van Robot/Scooterwest: https://www.youtube.com/user/motorsportscooters

Als je op hun kanaal zoekt op "new GTS" kom je bij de GTS reviews tot aan de HPE modellen.

Technisch, tja wat zullen we daar over zeggen. Het is een Italiaans fabricaat, zodra het onder de 10 graden komt gaan ze in een soort winter depressie waarbij sommige kuren hebben en de ander weer niet :).

Over het algemeen zijn het gewoon betrouwbare scooters. Ga je ze in de winter rijden met zout dat kan je wel raden wat er gebeurd. Sommige hebben ook lak en roest problemen onder de treeplank en voor bij het spatbord (naad en steenslag) maar dat kan je ter plekke bekijken.

In 2010 is er een recall geweest op de brandstofpomp, bij aankoop van een model uit deze periode dus even kijken of die modificatie gedaan is.

Vanaf 2015 is de ABS vanuit de EU verplicht dus het facelift model van 2014 kan je met en zonder ABS aantreffen. Heb zelf er eentje zonder ABS genomen en dat is een eigen keus geweest. Verder zijn er tussen 2008 en 2019 vele facelift modellen geweest met zoals je zegt het 2015 model met een andere voorvork. Ook daar zijn de meningen verschillend over, heb zelf zo'n vork en vindt deze prima rijden, en ja je hebt een kloenk geluid bij drempels...jammer dan.

Vanaf 2019 hebben ze echt een andere motor gemonteerd, nog steeds 278cc maar iets meer vermogen en schoner.

Denk dat je je meer moet focussen op je budget, km stand en waar je haar voor gaat gebruiken (plezier/woon-werk). Zoals eerder gezegd, alle pre HPE modellen tussen 2008 en 2019 zijn prima en betrouwbaar.

 

Link naar reactie

Je hebt het waarschijnlijk over de ESS voorvork met het “clunk” probleem.

07554BB5-494A-43AC-8ADA-8EF70A79B924.thumb.jpeg.d47cd5160ca7ab29124ed09461569762.jpeg

Heb zelf een GTS300 met deze vork en vindt d’r prima rijden. Bij het model voor het ESS model hadden sommige weer last van de “wobble”...google dat ook maar eens. Ze zijn bij Piaggio na de wobble en clunk klachten in iedergeval weer terug bij het oorspronkelijke (en verbeteterde ?) model. Vaak zit het ook in de banden of de balancering, koop goede kwaliteit banden en laat deze balanceren zowel voor en achter.

Elk model heeft wel wat maar daar heb je proefritten voor, gewoon rijden en bochten maken, dan voel je vanzelf of ze lekker op de weg ligt.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
Op 6/11/2019 om 10:47, Pilaf zei:

In 2008 zag de GTS 300 het levens licht: https://en.wikipedia.org/wiki/Vespa_GTS

Op youtube staat een mooie reeks van Robot/Scooterwest: https://www.youtube.com/user/motorsportscooters

Als je op hun kanaal zoekt op "new GTS" kom je bij de GTS reviews tot aan de HPE modellen.

Technisch, tja wat zullen we daar over zeggen. Het is een Italiaans fabricaat, zodra het onder de 10 graden komt gaan ze in een soort winter depressie waarbij sommige kuren hebben en de ander weer niet :).

Over het algemeen zijn het gewoon betrouwbare scooters. Ga je ze in de winter rijden met zout dat kan je wel raden wat er gebeurd. Sommige hebben ook lak en roest problemen onder de treeplank en voor bij het spatbord (naad en steenslag) maar dat kan je ter plekke bekijken.

In 2010 is er een recall geweest op de brandstofpomp, bij aankoop van een model uit deze periode dus even kijken of die modificatie gedaan is.

Vanaf 2015 is de ABS vanuit de EU verplicht dus het facelift model van 2014 kan je met en zonder ABS aantreffen. Heb zelf er eentje zonder ABS genomen en dat is een eigen keus geweest. Verder zijn er tussen 2008 en 2019 vele facelift modellen geweest met zoals je zegt het 2015 model met een andere voorvork. Ook daar zijn de meningen verschillend over, heb zelf zo'n vork en vindt deze prima rijden, en ja je hebt een kloenk geluid bij drempels...jammer dan.

Vanaf 2019 hebben ze echt een andere motor gemonteerd, nog steeds 278cc maar iets meer vermogen en schoner.

Denk dat je je meer moet focussen op je budget, km stand en waar je haar voor gaat gebruiken (plezier/woon-werk). Zoals eerder gezegd, alle pre HPE modellen tussen 2008 en 2019 zijn prima en betrouwbaar.

 

Ik heb een in nieuwstaat verkerende GTS300 Super van 2015 te koop kleur blauw met ABS en ASR en ca 4000 Km en met leuke extra's rijd perfect. Ik hewb nu de Supertech 2019 met HPE blok. interesse ik kan je foto's mailen de scoot staat in Budel dat is bij Hamont de grens over.
Succes met je uiteindelijke keus.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...