Jump to content
Vespaforum.be
Dries adams

Vespa vnb 1961

Recommended Posts

De pennetjes in de primaire as, wat is de truk om ze er in te krijgen? 

Er zijn er 22 uitbgekomen. 

De nieuwe set bevat 23 pennetjes maar ik krijg er maar 21 in.

Met 21 pennetjes lopen ze toch wat scheef (wat volgens mij niet mag?)

Heb een klein beetje speling maar niet genoeg om het 22ste pennetje er in te krijgen... 

Share this post


Link to post
2 hours ago, Dries adams said:

De pennetjes in de primaire as, wat is de truk om ze er in te krijgen? 

Er zijn er 22 uitbgekomen. 

De nieuwe set bevat 23 pennetjes maar ik krijg er maar 21 in.

Met 21 pennetjes lopen ze toch wat scheef (wat volgens mij niet mag?)

Heb een klein beetje speling maar niet genoeg om het 22ste pennetje er in te krijgen... 

Grappig, ik heb vanmiddag hetzelfde probleem gehad.

Bij mij zaten er 24 of 25 in het zakje, heb er 21 ingestoken (zijn er ook 21 uitgekomen BTW). Opgelet: op mijn zakje stond ook 23 stuks...

De truuk is om de as goed in te vetten, dan een platte schroevendraaien in te vetten en daar dan telkens 3 naaldje mee op te pakken.

Share this post


Link to post
4 uur geleden, Dries adams zei:

De pennetjes in de primaire as, wat is de truk om ze er in te krijgen? 

Er zijn er 22 uitbgekomen. 

De nieuwe set bevat 23 pennetjes maar ik krijg er maar 21 in.

Met 21 pennetjes lopen ze toch wat scheef (wat volgens mij niet mag?)

Heb een klein beetje speling maar niet genoeg om het 22ste pennetje er in te krijgen... 

Heb je de diameter van de naalden gecontroleerd.  De regel is dat je er zoveel insteekt tot de laatste naald bovenop komt te liggen, en die dan er terug uitnemen. Controleer altijd met de primaire as er in te passen.  Anders krijg je moeilijkheden om het blok ineen te steken.

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post
6 uur geleden, nero zei:

Heb je de diameter van de naalden gecontroleerd.  De regel is dat je er zoveel insteekt tot de laatste naald bovenop komt te liggen, en die dan er terug uitnemen. Controleer altijd met de primaire as er in te passen.  Anders krijg je moeilijkheden om het blok ineen te steken.

Groetjes, nero. 

Ja diameter is 2mm. En de oude ook. 

Als ik 1 naaldje weg haal draait het allemaal wel mooi hoor. 

Doch vind ik het raar dat er 22 uit gekomen zijn. 

Nu met 21 heb ik meer speling tussen de naalden. 

Moet ik deze met een hamer in tikken? Want met die 21 naalden schuif ik hem gewoon naar binnen. 

Share this post


Link to post
1 uur geleden, Niels_1977 zei:

Het horen 21 naalden te zijn.

Vind het raar omdat er 22 uit zijn gekomen? 

Share this post


Link to post

Dat kan idd. Zit soms afwijking op (soms 20, soms 22). Bij ouder wideframes en vroege large frames 19. PX80 zelfs 23. 

Anderzijds... Die naalden verslijten eigelijk zo goed als niet. Het rollager aan de andere kant draagt de krachten. Die naaldjes zijn slechts ondersteunend en worden continue gesmeerd. Als je’t niet betrouwt en de motor is niet té oud of afgeragd, kan je in geval van nood veilig de oude terug steken.  

 

Share this post


Link to post
1 uur terug, Frederik9111 zei:

Dat kan idd. Zit soms afwijking op (soms 20, soms 22). Bij ouder wideframes en vroege large frames 19. PX80 zelfs 23. 

Anderzijds... Die naalden verslijten eigelijk zo goed als niet. Het rollager aan de andere kant draagt de krachten. Die naaldjes zijn slechts ondersteunend en worden continue gesmeerd. Als je’t niet betrouwt en de motor is niet té oud of afgeragd, kan je in geval van nood veilig de oude terug steken.  

 

Heb gisteren een poging gedaan om de oude 22 diener uit kwamen terug te plaatsen maar dat lukte ook niet. misschien was ik al wat te opgefokt. Straks de oude nog eens proberen :D

Share this post


Link to post

DUS

Ik heb een poging gedaan om de 22 oude rollers er terug in te steken, onmogenlijk! 

Ik weet dat het blok ooit al eens uit elkaar geweest is en daarna niet gedraait heeft (piston stak ondersteboven enz...) dus ik vermoed dat er een verloren gelopen roller tussen het lager en de naaldlager heeft rondgedoold. Slordigheid van de vorige dus. 

Ik heb de nieuwe rollers terug gezet, 21 stuks en de overige speling gemeten tussen de rollers.

1.1 a 1.2mm 

Onmogenlijk dus om nog een extra tussen te krijgen. 

Boel gemonteerd in het carter en ik voel nergens abnormale speling dus zo zal het worden! ^_^

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ik heb van scootercenter een oil seal kit gekocht. 

De kleine krukasdichting is blijkbaar anders in deze set. 

Stond nogtans sprint150 bij... 

Iemand een idee waarvoor die ringen dienen? 

wellendichtringsatz_kurbelwelle_drt_sprint_sprint_veloce_gt_gtr125_vnl2t_vna_vnb_vba_vbb_super_gl_7900048_600x600 (1).jpg

Share this post


Link to post
17 minutes ago, Dries adams said:

 

Iemand een idee waarvoor die ringen dienen? 

wellendichtringsatz_kurbelwelle_drt_sprint_sprint_veloce_gt_gtr125_vnl2t_vna_vnb_vba_vbb_super_gl_7900048_600x600 (1).jpg

Shims voor de versnellingsbak

Share this post


Link to post

Krukas-shims!

Share this post


Link to post
34 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Krukas-shims!

Idd dat dacht ik ook al. Is de maat van de lagers. Hoe meet je dit? 

Nu even over die keerring, zal die passen? Of heb ik die met ijzer omhulsel nodig? 

Edited by Dries adams

Share this post


Link to post
2 minutes ago, Dries adams said:

Idd dat dacht ik ook al. Is de maat van de lagers. Hoe meet je dit? 

Nu even over die keerring, zal die passen? Of heb ik die met ijzer omhulsel nodig? 

Hoe groot is je roulement? 

Share this post


Link to post
16 minuten geleden, Dries adams zei:

Idd dat dacht ik ook al. Is de maat van de lagers. Hoe meet je dit? 

Die zitten er niet standaard. Alleen als lapmiddeltje bij laterale speling op de krukas in tot op de draad versleten carters.

16 minuten geleden, Dries adams zei:

Nu even over die keerring, zal die passen? Of heb ik die met ijzer omhulsel nodig? 

Als er een metalen in zat, hebt je een fout setje gekocht en gaat deze nooit passen.

Edited by Frederik9111

Share this post


Link to post

Ik heb even de speling tussen de versnellingen gemeten met voelermaatjes 0.4 a 0.45mm.

Wat word er voorgeschreven? 

IMG_20191112_112214.jpg

Edited by Dries adams

Share this post


Link to post

0,15 - 0,40mm

Maar je moet die meten onder die spacer bovenaan, niet tussen de platen.

 

Edited by DD_ves

Share this post


Link to post

Hier:

 

 

IMG_20191112_112214.thumb.jpg.33a00dac6b595dd127bea8a471a4699d.jpg.ee81b61bd39a1e98c7dd8c4f615e0f24.jpg

 

En dan liefst aan de 2 kanten tegelijkertijd..

Edited by DD_ves

Share this post


Link to post
55 minuten geleden, DD_ves zei:

Hier:

 

 

IMG_20191112_112214.thumb.jpg.33a00dac6b595dd127bea8a471a4699d.jpg.ee81b61bd39a1e98c7dd8c4f615e0f24.jpg

 

 

Ja steekt langs beide kanten. 

Resultaat is zelfde bovenaan, zou raar zijn als het anders was. 

0.4 gaat vlot 0.45 heeft wat weerstand

Share this post


Link to post

Ik vind op scootercenter pesies geen shims of andere spacers...

Of ik kijk er gewoon over..:rolleyes:

Share this post


Link to post

0.4mm is nog ok, 1.5mm is naar mijn ervaring te krap. 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post
14 minutes ago, nero said:

0.4mm is nog ok, 1.5mm is naar mijn ervaring te krap. 

Groetjes, nero. 

1968943053_ScreenShot2019-11-12at14_34_33.png.d6bec5a74589518f3b28ef4a11ebe084.png

Share this post


Link to post

Ik heb dit trouwens van Nonkel Fré geleerd.. Niet dat jullie denken dat dat mijn parate kennis is :P

  • Haha 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...